ΟΝΟΜΑ ΑΛΜΠΟΥΜ: “Use your illusion I & II” – GUNS N’ ROSES
ΕΤΟΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ: 1991
ΕΤΑΙΡΙΑ: Geffen
ΠΑΡΑΓΩΓΟΣ: Mike Clink, GUNS N’ ROSES
ΣΥΝΘΕΣΗ ΜΠΑΝΤΑΣ:
W. Axl Rose – τραγούδι, πιάνο
Slash – κιθάρες
Izzy Stradlin – κιθάρες
Duff McKagan – μπάσο
Matt Sorum – τύμπανα, κρουστά
Dizzy Reed – πλήκτρα, κρουστά
Αυτή η στήλη, έχει σκοπό να μας ταξιδεύει στο παρελθόν και να μας θυμίζει τις συνθήκες κατά τις οποίες δημιουργήθηκε και κυκλοφόρησε ένας δίσκος, όσο και για τον αντίκτυπο που είχε για τους ίδιους τους καλλιτέχνες, αλλά και για τον γενικότερο χώρο της μουσικής μας. Αναλογιζόμενος αυτά, δυσκολεύομαι να βάλω σε λέξεις το μέγεθος των “Use your illusion”.
Το 1991 είχε ήδη βρει τους GUNS N’ ROSES να αναφέρονται ως το πιο καυτό νέο όνομα του χώρου. Βλέπετε είχαν κλείσει την προηγούμενη δεκαετία με το “Appetite for destruction” και το “Lies” να βρίσκονται ταυτόχρονα στα charts. Παράλληλα συνέχιζαν να κυκλοφορούν singles και να παίζουν ζωντανά, με το τελευταίο τους σερί να είναι ως support για τους THE ROLLING STONES για τέσσερα βράδια στο Los Angeles. Εντωμεταξύ τόσο το ντεμπούτο τους, όσο και το ΕΡ, είχαν πουλήσει εκατομμύρια αντίτυπα και τόσο το αγοραστικό κοινό, όσο και οι μουσικοί κύκλοι, τους είχαν αποδεχτεί πλήρως.
Είχαν περάσει όλο το 1990 γράφοντας και ηχογραφώντας τις ιδέες τους για την δεύτερη ολοκληρωμένη τους δουλειά. Κουβαλούσαν αρκετές ιδέες από πριν, όμως κατάφεραν να ολοκληρώσουν το διόλου ευκαταφρόνητο σύνολο των 36 τραγουδιών – σε μια εποχή – που έβγαιναν δίσκοι με οκτώ !!! Ήδη τα τρία χρόνια από το “Lies” ήταν πολλά, για ένα συγκρότημα που θα κυκλοφορούσε μόλις το δεύτερο ολοκληρωμένο άλμπουμ του, όμως εξ αρχής οι GNR ήταν επαναστάτες απέναντι σε οτιδήποτε κατεστημένο και δεν έπαιρναν τίποτα ως δεδομένο.
Μουσικά, είχαν μια τρομερή εξέλιξη, αποτέλεσμα των εκατοντάδων εμφανίσεών τους και της μουσικής τους ιδιοφυΐας, όσο και την συνεργασίας τους. Με το “Right next door to hell” έδειχναν την ατίθαση rock n’ roll προσωπικότητά τους, έτσι όπως τους είχαμε γνωρίσει και απόλυτα συμβατή με το πρώτο single του “You could be mine”, (και τα δύο με ριφ του Izzy Stradlin), όμως μέσα από τις 8 πλευρές των 4 βινυλίων, θα μας παρουσίαζαν περισσότερες πτυχές τους. Βρισκόμενοι σε συνθετικό οργασμό, οι Αμερικάνοι έγραψαν επιθετικά τραγούδια (“Back off bitch”, “Perfect crime”, “Garden of Eden”, “Get in the ring”) αισθαντικές και επικές μπαλάντες (“November rain”, “Don’t cry”, “Yesterdays”), παραδοσιακό Αμερικάνικο rock n’ roll (“Bad obsession”, “Bad apples”) αλλά και ύμνους με στοιχεία αυτοσχεδιασμού, και απελευθερωτικές τάσεις που επέτρεπαν τόσο στον Slash όσο και στον Izzy να ξεσαλώσουν (“Coma”, “Estranged”, “Civil war”, “Locomotive”). Μπόλιασαν τα τραγούδια τους με αρκετό πιάνο, κάποτε θυμίζοντας QUEEN κι άλλοτε Elton John. Πρόσθεσαν χάλκινα πνευστά ή έγχορδα και προσκάλεσαν πολλούς γνωστούς και φίλους (Alice Cooper, Michael Monroe, ανάμεσά τους) στην όλη διαδικασία, κάνοντας το όλο εγχείρημα πιο πομπώδες, με λάμψη, με όγκο και περιπέτεια.
Με όλα αυτά, όχι μόνο δεν ανησύχησαν τον κόσμο τους, αλλά πολλαπλασίασαν την δημοτικότητά τους, σπάζοντας την βιτρίνα των «κακών παιδιών» και εκτοξεύτηκαν στην στρατόσφαιρα. Σε μια εποχή που τα video clip ήταν υπερπαραγωγές οι GUNS έβγαλαν οκτώ (!!!) σε τρία χρόνια που περιόδευαν. Το ραδιόφωνο, το MTV και βέβαια τα charts τους είχαν μονίμως παρόντες. Το όνομά τους έγινε τόσο εμπορικό όσο αυτό του Michael Jackson και της Madonna, ή αν προτιμάτε, όσο των METALLICA και των AC/DC.
Δεν πρέπει να αγνοήσουμε και τις διασκευές που το συγκρότημα κάνει δικές του και μάλιστα κυκλοφόρησαν και οι δύο ως singles. Το “Knockin’ on Heaven’s door” του Bob Dylan, ήταν από τα τραγούδια που έπαιζαν χρόνια και το οικειοποιήθηκαν σε βαθμό που όλες οι μελλοντικές διασκευές, να έχουν την δική τους εκτέλεση ως σημείο αναφοράς. Το “Live and let die” του Paul McCartney με το εκρηκτικό ρεφρέν να παραπέμπει στην ομότιτλη ταινία James Bond, που σκαρφάλωσε μέχρι το νούμερο 20 στις ΗΠΑ και το νούμερο 5 στην Αγγλία.
Οι ιστορίες για την πενταετία 1989-1993 είναι θρυλικές, τόσο σε προσωπικό όσο και σε μουσικό επίπεδο. Διαζύγια, γάμοι, περιοδείες, καυγάδες, βίντεο, ταινίες, soundtracks, καθυστερήσεις σε συναυλίες, απολύσεις μελών, ναρκωτικά και αλκοόλ. Τα πάντα όλα, τα πέρασαν στον υπερθετικό βαθμό και ενώ το συγκρότημα έμοιαζε σε κάποια στιγμή να λυγίζει από την πίεση, κατάφερε να πατήσει στις αδυναμίες του και να τις κάνει να δουλέψουν υπέρ του. Βέβαια στο τέλος, το μεγαλούργημα των “Use your illusion” σωστά θεωρείται και η αρχή του τέλους των GUNS N’ ROSES.
Did you know that:
- Το “Knockin’ on Heaven’s door” είχε πρωτοκυκλοφορήσει σε μια ζωντανή εκδοχή του ως b-side του “Welcome to the jungle” πίσω στο 1987 και ηχογραφήθηκε για το soundtrack της ταινίας “Days of thunder” Tom Cruise και την Nicole Kidman.
- To “November rain” είναι το πιο μεγάλο σε διάρκεια τραγούδι που έχει μπει ποτέ στο Top-10 στις ΗΠΑ (έφτασε στο νούμερο 3). Αρχικά είχε γραφτεί πριν το ντεμπούτο τους, ενώ υπάρχει η φήμη πως η πρώτη ηχογράφησή του αγγίζει τα 18 λεπτά. Στιχουργικά ακολουθεί μια ιστορία που εξελίσσεται στο “Don’t cry” και το “Estranged”. Στο βίντεο πρωταγωνιστεί το μοντέλο Stephanie Seymour, που ήταν σε σχέση με τον Axl εκείνη την περίοδο.
- Στο Wembley, το συγκρότημα έπαιξε δύο τραγούδια στην συναυλία στην μνήμη του Freddie Mercury, τον Απρίλιο του 1992. Ο Axl μάλιστα, έκανε ντουέτο με τον μουσικό του ήρωα Elton John στο “Bohemian rhapsody”, ενώ ο Slash έκανε κάτι ανάλογο όταν έπαιξε με τους QUEEN στο “Tie your mother down”.
- O Izzy Stradlin, αποχώρησε από το συγκρότημα λίγες εβδομάδες μετά από την κυκλοφορία των UYI, δηλώνοντας πως δεν ήταν ευχαριστημένος με την μουσική κατεύθυνση που έδειχνε να το οδηγεί ο Axl. Το αντίθετο είχε συμβεί με τον Steven Adler ο οποίος εκδιώχθηκε λόγω των προβλημάτων που είχε με τον εθισμό του, στο ξεκίνημα της όλης διαδικασίας. Ο πρώτος αντικαταστάθηκε από τον Gilby Clarke ενώ ο δεύτερος από τον Matt Sorum ο οποίος έπαιζε στην τελευταία περιοδεία των THE CULT.
- Παρόλο που τα άλμπουμ πούλησαν από την πρώτη μέρα (λέγεται πως έφτασαν το μισό εκατομμύριο σε λίγες ώρες), όλα τα singles σκαρφάλωσαν αργά στα charts. Σήμερα τα δύο άλμπουμ μαζί μετρούν περίπου 22 εκατομμύρια αντίτυπα, δίχως να προσμετρούμε τα εκατομμύρια που πούλησαν τα 8 singles. Αναλογιστείτε για τι νούμερα συζητάμε!!!
- Στις 24 Μαΐου του 1993, στα πλαίσια της τελευταίας περιοδείας τους, οι GUNS N’ ROSES έπαιξαν στο Ολυμπιακό στάδιο της Αθήνας, με τους BRIAN MAY BAND. Λέγεται πως οι περισσότεροι από το συγκρότημα κατέληξαν στο θρυλικό club “Mercedes”, όπου έμειναν μέχρι τις πρωινές ώρες. Την επόμενη μέρα, ενοικίασαν ένα μεγάλο γιοτ για κρουαζιέρα στο Αιγαίο χαλαρώνοντας όλοι μαζί.
- Το “Coma” στιχουργικά αναφέρεται στο επεισόδιο υπερβολικής δόσης χαπιών που είχε ο ίδιος ο Axl, λόγω άγχους. Το “So fine” είναι φόρος τιμής στον Johnny Thunders των NEW YORK DOLLS τους οποίους λάτρευε ο Duff. Τέλος, το “Right next door to Hell” είχε να κάνει με μια αντιδικία που είχε ο τραγουδιστής με μια γειτόνισσά του, με την οποία κατέληξαν στα δικαστήρια.
- Πολλοί ήταν οι λόγοι της καθυστέρησης της κυκλοφορίας αυτής. Ένας είναι σίγουρα η τελειομανία του Axl Rose. Άλλος, ότι μετά από την μίξη που είχε κάνει ο γνωστός Bob Clearmountain, το συγκρότημα άλλαξε γνώμη και παρέδωσε την σκυτάλη στον Bill Price που άρχισε από την αρχή, σε μια εποχή που όλα ήταν αναλογικά. Τέλος, ο Alan Niven, manager της μπάντας, βάλθηκε να επαναδιαπραγματευτεί τους όρους του συμβολαίου τους με την Geffen κάτι που κατάφερε στο τέλος, πριν παραδώσει τα ολοκληρωμένα τραγούδια.
Γιώργος “Kay” Κουκουλάκης