Dead winter dead

0
177

Το καλοκαίρι περνά και νομίζω ότι έφτασε η ώρα να γράψω κάποιες σκέψεις που τριγύριζαν στο μυαλό μου αρκετές μέρες μέσα στον Αύγουστο, κυρίως με αφορμή το κλείσιμο του Tickethouse, του παραδοσιακού μέρους που οι Αθηναίοι αγόραζαν τα εισιτήριά τους για πάρα πολλές από τις συναυλίες που μας ενδιαφέρουν.

Το κλείσιμο του Tickethouse, άσχετα αν φημολογείται ότι θα ξανανοίξει γύρω στον Νοέμβριο με κάποιες δραστικές αλλαγές, σημαίνει κάτι πάρα πολύ απλό. Το ενδιαφέρον του κοινού αναφορικά με τις συναυλίες, έχει αρχίσει να πέφτει δραματικά, κάνοντας μέρη όπως το Tickethouse, ασύμφορα οικονομικά. Και όχι μόνο αυτό. Ρωτήστε τους ιδιοκτήτες των δισκοπωλείων αν θέλουν ουσιαστικά να πουλάνε εισιτήρια… Παλιότερα όλοι ήθελαν να πουλάνε εισιτήρια για τις συναυλίες, επειδή υπήρχαν λεφτά στον κόσμο και μαζί με το εισιτήριο, αγόραζες και κάποιο CD ή δίσκο. Τώρα, όποιος πάει για εισιτήριο, δεν του περισσεύουν για τίποτε άλλο, οπότε από την επίσκεψη στο δισκοπωλείο, ο καταστηματάρχης ουσιαστικά δεν καρπώνεται τίποτα…

Όπως σχεδόν όλοι γνωρίζουν, το Tickethouse ιδιοκτησιακά είχε άρρηκτη σχέση με τη Didi Music. Νωπές είναι οι δηλώσεις του ιδιοκτήτη της, Νίκου Λώρη, ότι η συναυλία του Roger Waters ίσως είναι η τελευταία μεγάλη που πρόκειται να δούμε για αρκετά χρόνια και θα συμπλήρωνα ότι αυτό φάνηκε και από την προσέλευση του κόσμου, που –για οποιαδήποτε αιτία- ήταν χαλαρή. Εγώ πάντως δεν ξεχνάω παλαιότερη δήλωση που μου είχε κάνει ο Λώρης, ότι το επάγγελμα του διοργανωτή συναυλιών, έχει ένα από τα χαμηλότερα προσδόκιμα ζωής, ακόμα και σε σχέση με πιο «σκληρά» επαγγέλματα και αυτό θα πρέπει να το κρατάτε πάρα πολύ καλά στο μυαλό σας κι αυτό κρατήστε το καλά στο μυαλό σας…

roskilde-festivalΑν κάνουμε μία αναδρομή στις καλοκαιρινές συναυλίες, θα διαπιστώσουμε ότι το Rockwave (είτε λόγω του «περίεργου» line-up, είτε λόγω της απόστασης, είτε για οποιονδήποτε λόγο) είχε χαμηλή προσέλευση. Το Heavy By The Sea, που ομολογουμένως είχε πολύ χαμηλή τιμή εισιτηρίου και ήταν και μέσα στην Αθήνα και είχε και γκρουπ που «ψηνόταν» πολύς κόσμος να πάει και πάλι δεν είχε την αναμενόμενη προσέλευση. Με δεδομένη την οικονομική δυσπραγία όλων μας, ποιος ο λόγος οι διοργανωτές να κάνουν άλλο φεστιβάλ το επόμενο καλοκαίρι; Μόνο για να χάσουν λεφτά; Αφού δεν έχουμε να διαθέσουμε, ακόμα και όταν οι τιμές είναι χαμηλές.

Από την άλλη, τα γκρουπ, μας έχουν επιεικώς γραμμένους στα παλαιότερα των υποδημάτων τους (και δεν μιλάω για τα μικρότερα, underground σχήματα, αλλά για τα αμέσως μεγαλύτερα και πάνω), αφού για κανένα λόγο δεν ρίχνουν τις οικονομικές τους απαιτήσεις και προτιμούν να πάρουν το κανονικό τους κασέ, παίζοντας μία ακόμα συναυλία στη Γερμανία για παράδειγμα, παρά να παίξουν στην Ελλάδα, που είναι αμφίβολο κι αν τραβήξει το live και δεν θα έχουν πάρει και το ποσό που ζητάνε. Άκουγα όλο το καλοκαίρι να κραυγάζει ο κόσμος, για ποιον λόγο δεν έρχονται οι IRON MAIDEN. Εσείς πιστεύετε ότι υπάρχει νοήμων διοργανωτής που πίστευε ότι φέρνοντας τους MAIDEN (όπου MAIDEN, μπορείτε να βάλετε οποιοδήποτε όνομα, σε οποιοδήποτε είδος μουσικής) θα έβγαζε χρήματα και δεν θα τους έφερνε; Έχετε υπολογίσει το γεγονός το ίδιο το συγκρότημα να μην ήθελε να έρθει και να ζητούσε τον ουρανό με τ’ άστρα για αμοιβή;
public-scene-wacken-open-airΥπάρχουν οι IRON MAIDEN που έχουν ιδιωτικό αεροπλάνο και μεταφέρουν τον εξοπλισμό τους. Δεν είναι όμως όλες οι καταστάσεις έτσι. Ένα συγκρότημα που χρησιμοποιεί νταλίκες για να μεταφέρει τον εξοπλισμό του, είναι εξαιρετικά δύσκολο να έρθει στην Ελλάδα, ιδιαίτερα για μία συναυλία μόνο, και θα σας αναλύσω εν τάχει τον λόγο. Οι νταλίκες και τα tour bus, που μεταφέρουν γκρουπ και εξοπλισμό, έχουν κάποια λειτουργικά έξοδα που είναι ιδιαίτερα υπολογίσιμα όταν μιλάμε για πολλά άτομα. Για να έρθει ένα γκρουπ στην Αθήνα, είτε έρχεται από την Ιταλία με καράβι, είτε από τη Βουλγαρία, χρειάζεται μία μέρα για να ταξιδέψει και δεν προλαβαίνει να στήσει τον εξοπλισμό. Χάνεται λοιπόν μία μέρα. Την επομένη παίζει το live, αλλά ακόμα και να τα μαζέψουν κατευθείαν και να πάνε είτε στην Ιταλία, είτε στην Κωνσταντινούπολη, θα χρειαστεί να χάσουν μία ακόμα μέρα με τα μεταφορικά. Δηλαδή, για να παίξουν ένα live στην Αθήνα, θα χάσουν άλλες δύο μέρες στο δρόμο. Τους συμφέρει λοιπόν να έρθουν εδώ; Σε καμία των περιπτώσεων, γιατί χάνουν χρήματα, τα οποία είτε πρέπει να τα φορτώσουν στον Έλληνα διοργανωτή (κάνοντας το κασέ τους απλησίαστο), είτε επιλέγουν τον εύκολο δρόμο του να μην κάνουν παράκαμψη από τη χώρα μας.
Εσκεμμένα δεν βάζω τη Θεσσαλονίκη στο κόλπο, επειδή η συντριπτική πλειοψηφία των συναυλιών που γίνονται στη συμπρωτεύουσα, παρουσιάζει χασούρα (σε πολλές περιπτώσεις, μάλιστα, τεράστια) και πλέον αποφεύγουν οι διοργανωτές να κάνουν live εκεί, παρά μόνο αν είναι ΑΠΟΛΥΤΩΣ απαραίτητο.

Hands-with-hornsΘεωρώ σχεδόν δεδομένο, ότι τα μεγαλύτερα γκρουπ που θα επισκέπτονται την Ελλάδα, θα είναι πλέον του βεληνεκούς των CHILDREN OF BODOM και των ICED EARTH και αυτά σε περιορισμένο αριθμό, δηλαδή αυτό που ονομάζουμε «μεσαία μεγάλα» και αυτό φαίνεται από τα ονόματα που έχουν ήδη ανακοινωθεί για τον χειμώνα και αυτά που ακούγονται. Αυτό έχει κι άλλη συνέπεια. Μεγάλοι συναυλιακοί χώροι, όπως το Fuzz ή το Gagarin205, με χωρητικότητα πάνω από 1.000 άτομα, αν δεν γίνονται τακτικά μεγάλες συναυλίες, πώς θα συντηρηθούν ώστε να μπορέσουν να στεγάσουν τις έστω και λίγες συναυλίες που θα γίνουν μέσα στη χρονιά, όταν δεν υπάρχει συνέχεια; Τα λειτουργικά τους έξοδα είναι πάρα πολλά για να διοργανώνονται μόνο 3-4 συναυλίες το μήνα. Οι συνομήλικοί μου, αυτοί που είναι λίγο κάτω ή λίγο πάνω από τα σαράντα, μπορούν να αισθάνονται τυχεροί. Είδαν πολλά αγαπημένα γκρουπ, σε αρκετές περιπτώσεις και πολλές φορές. Από εδώ και πέρα, ιδιαίτερα για τους μικρότερους σε ηλικία, θα υπάρξει μία ενδεχόμενη συναυλιακή πενία και φοβάμαι ότι μπορεί να υπάρξουν πιτσιρικάδες-μεταλλάδες που να μην έχουν δει τους METALLICA, πχ, παρότι θα το ήθελαν πολύ. Ελπίζω να μην συμβεί αυτό, αλλά έχω την αίσθηση ότι βρισκόμαστε πολύ κοντά σε κάτι τέτοιο. Εκτός πια αν ικανοποιούμαστε με το να βλέπουμε τον Paul Di’ Anno να περιοδεύει στην Ελλάδα και να παίζει τραγούδια των MAIDEN προ τριακονταετίας. Τότε, πάω πάσο.

Σάκης Φράγκος

Υ.Γ. Περισσότερα για τις τιμές στις συναυλίες, διαβάστε σε προηγούμενο άρθρο εδώ
 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here