A Day to Remember… 17/8 [CLUTCH]

0
676

ΟΝΟΜΑ ΑΛΜΠΟΥΜ: “Transnational speedway league: Anthems, anecdotes & undeniable truths” – CLUTCH
ΕΤΟΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ: 1993
ΕΤΑΙΡΕΙΑ: EastWest
ΠΑΡΑΓΩΓΟΣ: Jonathan Burnside & Steven Haigler
ΣΥΝΘΕΣΗ ΜΠΑΝΤΑΣ:
Φωνητικά/κιθάρες – Neil Fallon
Kιθάρες – Tim Sult
Μπάσο – Dan Maines
Drums – Jean-Paul Gaster

Σωτήριον έτος 1993. Παραήταν cool να δήλωνες φόρα παρτίδα ότι γούσταρες το grunge όταν το Seattle ήταν ο ομφαλός της παγκόσμιας rock σκηνής και οι NIRVANA με τους PEARL JAM βρίσκονταν στα ντουζένια τους. Ήταν (ακόμα) αποδεκτά cool να σουλατσάριζες με μια κιθάρα στο Sunset strip, έστω κι αν τα ποτάμια της λακ είχαν στερέψει και τα κομμωτήρια δεν ίσιωναν πια λερωμένες, ανδρικές μπούκλες. Ήταν δε ελάχιστα cool να κινείσαι στα πέριξ του Palm Desert, εκτός κι αν γύρευες να χωθείς σε κάποιο από τα πρόχειρα στημένα generator parties όπου το αλκοόλ και το νεανικό punk είχαν την τιμητική τους.

Παρόλα αυτά, εκεί στο απόμερο Germantown του Maryland που βρισκόταν στο Ανατολικό άκρο των ΗΠΑ και η μόνη έξαρση θορύβου ήταν η τοπική pop και folk, οι CLUTCH το τόλμησαν. Είχε προηγηθεί βεβαίως η κυκλοφορία δυο EP, του “Pitchfork” τον Οκτώβριο του 1991 από την Inner Journey και του “Passive restraints” τον Απρίλιο του 1992 από την Earache, καθώς επίσης και ορισμένες συναυλίες που άρχισαν να χτίζουν το vibe γύρω από το όνομά τους. Με τις ηχογραφήσεις να γίνονται σε δυο διαφορετικά μέρη και με δυο διαφορετικούς παραγωγούς (τα μισά κομμάτια ηχογραφήθηκαν στο Razor’s edge studio του San Francisco και τα άλλα μισά στο Spa Studio Inc. της Νέας Υόρκης) η πραγματική εκκίνηση έμελλε να δοθεί με το ντεμπούτο άλμπουμ τους τον Αύγουστο του 1993, που έφερε την μακροσκελή ονομασία “Transnational speedway league: Anthems, anecdotes & undeniable truths”.

Για όλους όσοι μεταγενέστερα γνώρισαν ή και λάτρεψαν τους CLUTCH μέσα από τα κλασικά “Pure rock fury”, “Blast Tyrant” και “Earth rocker”, εδώ θα βρουν μια μπάντα σίγουρα πολύ διαφορετική και άγουρη μεν αλλά συγχρόνως ξεκάθαρα τσιτωμένη και αποφασισμένη για τον μουσικό ορίζοντα που ανοιγόταν μπροστά της. Με την φωνή του (άμουσου τότε) Neil Fallon να είναι μουγκριστή, ακατέργαστη και εν τέλει αγνώριστη, σχεδόν ολόκληρος ο δίσκος κάνει κατάδυση στα φουρκισμένα νερά της punk/hardcore/sludge αδρεναλίνης, παίρνοντας μονάχα ελάχιστες, κλεφτές heavy rock ανάσες όταν οι επιρροές των BAD BRAINS και BLACK FLAG κάνουν διάλειμμα για τσιγάρο. Αν υπάρχει όμως ένα στοιχείο που συνδέει το “Transnational speedway league” με το απώτερο μέλλον, αυτό είναι δίχως άλλο οι αχαλίνωτες γκρούβες του.

Η παρουσία τους είναι ισχυρή ήδη από το καλωσόρισμα του “A shogun named Marcus”, με τις μπασογραμμές του Maines και το διαβολεμένο ρεφραίν να μοιράζουν αφειδώς σκαμπίλια ενώ το ίδιο ακριβώς συμβαίνει και στο ξέσπασμα προς το τέλος του “Binge and purge” όσο και στα “12 ounce epilogue” και “Rats”. Όταν δε οι ταχύτητες χαμηλώνουν, βγάζουν στην φόρα την sludge αιχμηρότητα τους, με τα riffs του Sult να αναλαμβάνουν τον πρωταγωνιστικό ρόλο στην τριπλέτα των “Milk of human kindness”, “Earthworm” και “Heirloom 13” και την ορμητικότητα της φωνή του Fallon να είναι από τις λίγες φορές που να κουμπώνει ιδανικά με το συγκεκριμένο ύφος.

Εν κατακλείδι, το “Transnational speedway league” δεν είναι το άλμπουμ που θα σκορπίσει τον ενθουσιασμό από τις πρώτες κιόλας ακροάσεις του ενώ είναι ελάχιστα τα ψήγματα που σε προϊδεάζουν εν όψει της μεγάλης, ίσως και τεράστιας, «αλλαγής» των επόμενων δίσκων (άντε ίσως μόνο το “El Jefe speaks”). Η αδιαμφισβήτητή του αλήθεια, ωστόσο, εντοπίζεται στο γεγονός ότι, έστω και δειλά, άνοιξε τον δρόμο ώστε το όνομα της μπάντας να ακουστεί παραέξω από τα στενά όρια του underground. Διόλου τυχαίο ότι τον Οκτώβριο του ίδιου έτους έπαιξαν ως support στους MONSTER MAGNET ενώ το 1994 συμμετείχαν μαζί με τους FEAR FACTORY και τους FUDGE TUNNEL στην αμερικανική περιοδεία των SEPULTURA για την προώθηση του “Chaos A.D.”.

Did you know that:

  • Για τις ανάγκες της προώθησης του δίσκου γυρίστηκε και ένα video clip για το “A shogun named Marcus” με την σκηνοθεσία να γίνεται από τον Dan Winters. Φημολογείται μάλιστα ότι για αρκετά χρόνια το συγκεκριμένο κομμάτι δεν χρησιμοποιούταν στο setlist της μπάντας επειδή «προωθούσε» την χρήση βίας. Πριν το σκάσιμο αυτής της φήμης, βέβαια, το έπαιξαν στις 18 Φεβρουαρίου του 1994 στο Dallas με την συνοδεία επί σκηνής των Andreas Kisser και Max Cavalera από τους SEPULTURA.
  • Το άλμπουμ κυκλοφόρησε με το αυτοκόλλητο Parental Advisory λόγω της επαναλαμβανόμενης χρήσης της λέξης “motherfucker” στο “Binge and purge”. Τι ωραίες εποχές (sic).

Πάνος Δρόλιας

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here