Άλλη μία καινούργια στήλη στο Rock Hard, είναι ο “Insider”. Μία στήλη όπου θα καταπιανόμαστε μ’ έναν δίσκο που –συνήθως- θα έχει επέτειο κυκλοφορίας και θα παρουσιάζουμε κάποιες άγνωστες ή τουλάχιστον λιγότερο γνωστές ιστορίες γύρω απ’ αυτό. Το “Toxicity” των SYSTEM OF A DOWN, κάνει ντεμπούτο, έχοντας κυκλοφορήσει στις 4 Σεπτεμβρίου του 2001 και από κάτω γίνεται μία καταγραφή δέκα ιστοριών με πολύ ενδιαφέρον.
• Κατά τη διάρκεια των ηχογραφήσεων του “Toxicity”, η ατμόσφαιρα ήταν πολύ τεταμένη, σε σημείο που ο Daron Malakian πλακώθηκε στο ξύλο με τον ντράμερ John Dolmayan. Ο Malakian έσκισε τα χείλια του κι ο Dolmayan έφαγε τη βάση του μικροφώνου στο δόξα πατρί!!! Ο μπασίστας, Shavo και ο Tankian, στέκονταν και αναλογίζονταν ότι αυτό ήταν το τέλος του σχήματος, αλλά αμέσως μετά τον τσακωμό πήγε ο ένας τον άλλο στο νοσοκομείο, οι γιατροί τους έραψαν δίπλα-δίπλα κι εκείνοι είχαν σκάσει στα γέλια, περιγράφοντας το σκηνικό ως «μία από τις πιο cool στιγμές στην ιστορία του σχήματος».
• Ο τίτλος του τραγουδιού “Chop suey!”, δεν σημαίνει απολύτως τίποτα!!! Το τραγούδι ήταν αρχικά να ονομαστεί “Self-righteous suicide” αλλά η δισκογραφική τους εταιρία ήθελε να αποφύγει οποιεσδήποτε διαμάχες θα δημιουργούσε (κατά το συγκρότημα, η απόφαση ήταν καθαρά δική τους και δεν είχε να κάνει με την εταιρία) και τους ζήτησε να τον αλλάξουν. Έτσι λοιπόν, αποφάσισαν να κάνουν ένα παιχνίδι με τις λέξεις και αντί για “Self-righteous suicide” να πουν “Self-right-chop suey-cide”, που δεν βγάζει κανένα απολύτως νόημα, αλλά ηχητικά είναι πανομοιότυπο με τον αρχικό τίτλο. Για την ιστορία, μερικά εκδόσεις του δίσκου, περιλαμβάνουν ένα intro όπου υπάρχει με πολύ χαμηλή φωνή, το σχόλιο: “we ‘re rolling suicide”.
• Την ημέρα της κυκλοφορίας του δίσκου, στις 4 Σεπτεμβρίου του 2001, είχε προγραμματιστεί μία δωρεάν συναυλία του γκρουπ στο Hollywood, σ’ ένα parking, για να γιορτάσουν το γεγονός. Εκεί όμως που περίμεναν 1000 άτομα, εμφανίστηκαν περίπου 10000, με αποτέλεσμα η αστυνομία να φοβάται ότι δεν θα μπορούσε να ελέγξει το κοινό και όχι μόνο απαγόρευσε στο σχήμα να παίξει, δεν άφησαν τα μέλη του να μιλήσουν στον κόσμο και να τους εξηγήσουν τι συνέβαινε. Κατέβασαν, λοιπόν, το backdrop τους και απλά είπαν στον κόσμο να φύγει!!! Οι οπαδοί που είχαν ξενυχτήσει από το προηγούμενο βράδυ, περιμένοντας να δουν τη συναυλία, εξαγριώθηκαν επειδή πίστευαν ότι απλά δεν βγήκαμε να παίξουμε, ανέβηκαν στην σκηνή και κατέστρεψαν τον εξοπλισμό του σχήματος αξίας 30.000 δολαρίων (ο οποίος είχε στηθεί πριν την –υποτιθέμενη- συναυλία) κι έγινε ένας γενικότερος χαμός, με την αστυνομία να βγάζει έφιππους, να ρίχνει πλαστικές σφαίρες και να προχωρά σε έξι συλλήψεις, ενώ έβαλαν τα μέλη του γκρουπ σ’ ένα βαν και τους πήγαν σ’ ένα ξενοδοχείο, όπου άνοιξαν την τηλεόραση κι έβλεπαν τις φασαρίες αλλά μαζί με αυτό, έβλεπαν τα πρόσωπά τους κι αυτό έκανε τον Daron Malakian να δηλώσει: «δεν μου άρεσε καθόλου αυτό που έβλεπα να γίνεται στους δρόμους. Αλλά το κοίταζα πάλι και σκεφτόμουν: «wow, αυτό θα μας κάνει πολύ δημοφιλείς».
• Είναι βέβαιο ότι κανένας από την εταιρία που έβγαλε την ταινία κινουμένων σχεδίων “The secret life of pets”, δεν έδωσε οποιαδήποτε σημασία στους στίχους του τραγουδιού “Bounce”, που ακούγεται στην ταινία. Δεν είναι άλλωστε και ιδιαίτερα εύκολο να φανταστεί κανείς ένα poodle να κάνει headbanging ενώ ακούγεται ένα τραγούδι που μιλά ξεκάθαρα για …ομαδικό σεξ!!!
• Το συγκρότημα μπήκε στο στούντιο έχοντας γράψει κάτι παραπάνω από 40 τραγούδια, τελικά όμως ηχογραφήθηκαν 33. Για μίξη έφτασαν τα 17 κι από εκεί και πέρα επιλέχθηκαν τα 14 που υπάρχουν στο άλμπουμ. Κατά κάποιον περίεργο και αδιευκρίνιστο τρόπο όμως, το επόμενο καλοκαίρι, υπήρξε μία διαρροή των υπολοίπων τραγουδιών, σε γνωστά file-sharing sites, με την ονομασία “Toxicity II”. Οι SYSTEM OF A DOWN, αμέσως έβγαλαν την ακόλουθη δήλωση: «Τα τραγούδια αυτά, δεν έχουν ολοκληρωθεί και δεν αντικατοπτρίζουν τα υψηλά standards του γκρουπ για τις ηχογραφήσεις του. Είμαστε απογοητευμένοι που οι οπαδοί μας δεν ακούνε τις καλύτερες δυνατές ηχογραφήσεις των SOAD» και το αποτέλεσμα ήταν η κυκλοφορία του “Steal this album” λίγο αργότερα, αφού είχαν ξαναηχογραφήσει τα τραγούδια και τα είχαν ολοκληρώσει…
• Το hidden track του “Toxicity”, το “Arto”, ήταν το πρώτο τραγούδι τους χωρίς κιθάρες. Πήρε το όνομά του από τον guest μουσικό Arto Tunçboyacıyan κι έχει σόλο από το πνευστό όργανο duduk από τον Αρμένιο jazz/folk μουσικό, ενώ υπάρχει μόνο percussion και το γκρουπ να τραγουδά. Ο Shavo Odadjian, είχε πει στο MTV, ότι χρησιμοποίησαν αρμένικα όργανα κι αυτό έκανε την μητέρα του να κλαίει κάθε φορά που το άκουγε. «Ήθελα να θυμάμαι τους Αρμένιους που σκοτώθηκαν το 1915 στη γενοκτονία».
• Οι SYSTEM OF A DOWN, απέρριψαν την πιθανότητα να παίξουν ζωντανά στα Grammy Awards του 2003. Την προηγούμενη χρονιά, είχαν προταθεί για βραβείο στην κατηγορία “Best Hard Rock Performance” με το “Chop suey!”, ενώ εκείνη, είχαν προταθεί στην ίδια κατηγορία για το “Aerials”. Μαζί με την πρόταση για βράβευση, ήρθε και η πρόσκληση να παίξουν, αλλά οι SOAD αρνήθηκαν λέγοντας: «Αυτό είναι κάτι που κάνουν οι N*SYNC και η Britney Spears, όχι οι SYSTEM OF A DOWN”.
• Αν διαβάσει κανείς τους στίχους του “Toxicity” (η λέξη αναφέρεται στο Los Angeles που κατά το συγκρότημα είναι “Toxic City”), δεν θα είναι λίγες οι στιγμές που θα βγάλει ελάχιστο ή και καθόλου νόημα. Στην ίδια φάση βρέθηκε και ο παραγωγός τους, ο Rick Rubin, που ομολόγησε πως δεν καταλάβαινε τι έλεγαν οι στίχοι του “Chop suey” εξηγώντας στο Rolling Stone: «Ο Serj Tankian έψαχνε λέξεις για τη γέφυρα του κομματιού, ενώ ήμασταν στο σπίτι μου και δουλεύαμε πάνω σ’ αυτήν την ιδέα. Δεν ξέρω τι σημαίνει, αλλά ξέρω πως με κάνει να αισθάνομαι. Είναι σαν τα τραγούδια του Neil Young, όπου οι στίχοι δεν βγάζουν απαραίτητα νόημα, αλλά σου δίνουν το αίσθημα ότι κάτι συμβαίνει. Αυτό κάνει το κομμάτι. Και πηγαίνει από το εκκεντρικό κουπλέ στην επική θλίψη του ρεφρέν. Τόσο περίεργο».
• Το τραγούδι “ATWA” έχει εμπνευστεί από τον διαβόητο serial killer, Charles Manson. Αλλά τα πράγματα δεν είναι τόσο επιφανειακά όσο φαίνονται. Το ακρωνύμιο ATWA σημαίνει είτε “Air, trees, water, animals” είτε “All the way alive”, που είναι φράσεις που χρησιμοποιούσε ο Manson ως όρους για να προωθήσει την αρμονία μέσω της φύσης. Ο Daron Malakian πάντα εκτιμούσε τις ιδέες του Manson για την κοινωνία, αλλά όχι φυσικά τις δολοφονίες και μετά τον θάνατό του το 2017, είχε γράψει στο Instagram: «Ονόμασα το κομμάτι ATWA από την περιβαλλοντική οργάνωση του Manson. Το ενδιαφέρον μου ήταν στον τρόπο που άρθρωνε τις σκέψεις του για την κοινωνία κι όχι για στους φόνους».
• Το γκρουπ ξαφνιάστηκε από την τεράστια επιτυχία του “Aerials”. Στις 11 Ιουνίου του 2002 που κυκλοφόρησε ως τρίτο single από το “Toxicity”, ύστερα από το ομώνυμο κομμάτι του δίσκου και το “Chop suey” που ακολούθησε, σχεδόν αμέσως πήγε στη θέση νούμερο ένα στην Αμερική, κάτι που δεν έχει ξανασυμβεί έκτοτε!!! Δύο μήνες αργότερα, ο δίσκος έγινε δύο φορές πλατινένιος, κυρίως επειδή όλοι οι σταθμοί έπαιζαν το “Aerials”. Οι ίδιοι οι SOAD δεν το θεωρούσαν ούτε από τα καλά, ούτε από τα χειρότερα του άλμπουμ. Ο Tankian είχε δηλώσει σχετικά πως το θεωρούσαν «ακόμη ένα τραγούδι. Μας άρεσε, όπως μας αρέσει όλη η μουσική που έχουμε κυκλοφορήσει. Ότι δεν μας αρέσει, το πετάμε στην άκρη και δεν το χρησιμοποιούμε».
Σάκης Φράγκος