ΟΝΟΜΑ ΑΛΜΠΟΥΜ: “Virgin Killer” – SCORPIONS
ΕΤΟΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ: 1976
ΕΤΑΙΡΕΙΑ: RCA Victor
ΠΑΡΑΓΩΓΟΣ: Dieter Dierks
ΣΥΝΘΕΣΗ ΜΠΑΝΤΑΣ:
Φωνητικά – Klaus Meine
Κιθάρες – Rudolf Schenker, Ulrich Roth
Μπάσο – Francis Buchholz
Drums – Rudy Lenners
1976. Οι SCORPIONS ετοιμάζονται να μπουν στο στούντιο για να ηχογραφήσουν το τέταρτο κατά σειρά άλμπουμ τους. Η προηγούμενη τους δουλειά, το “In Trance” έκανε τη μπάντα για πρώτη φορά ευρύτερα γνωστή εκτός Γερμανίας, σημειώνοντας τεράστιες πωλήσεις σε Ευρώπη και Ιαπωνία, σε αντίθεση με την Αμερικανική αγορά όπου οι πόρτες παραμένουν κλειστές. Οι Γερμανοί βρίσκονται πλέον αντιμέτωποι με ένα δίλημμα όσον αφορά τη μουσική τους κατεύθυνση. Θα επέστρεφαν στον ήχο των δύο πρώτων άλμπουμ τους με τις έντονες Krautrock επιρροές ή θα συνέχιζαν στον αμιγώς πιο κιθαριστικό δρόμο που είχαν ανοίξει με το “In Trance” ? Και η απόφαση που θα έπαιρναν, θα τους έδινε επιτέλους το πολυαναμενόμενο breakthrough στην αγορά απέναντι από τον Ατλαντικό, διατηρώντας τους παράλληλα στην κορυφή σε Ευρωπαϊκή και Ιαπωνική αγορά? Με την λογική του “Take It Or Leave It” και με τον αυθορμητισμό που τους διέκρινε τότε, αποφασίζουν όχι μόνο να συνεχίσουν αλλά να αναβαθμίσουν τον heavy ήχο του “In Trance” . Αποφασίζουν να συνεργαστούν για δεύτερη συνεχόμενη φορά με τον, μετέπειτα πολλάκις παραγωγό τους, Dieter Dierks, όντας ικανοποιημένοι από τη δουλειά του στο “In Trance” . Έτσι, για μια ακόμα φορά μπαίνουν στα ιδιόκτητα στούντιο του Dierks στην τότε Δυτική Γερμανία, στην Κολωνία για να ηχογραφήσουν το τέταρτο άλμπουμ τους. Και το όνομα αυτού, “Virgin Killer”… Ο δίσκος προκαλεί από την πρώτη μέρα της κυκλοφορίας του. Το εξώφυλλο, που απεικονίζει ένα γυμνό δεκάχρονο κορίτσι με ένα σπασμένο γυαλί να καλύπτει την περιοχή της ήβης, δημιουργεί πάταγο και λογοκρίνεται άμεσα. Στην αρχή το άλμπουμ πωλείται με ένα μαύρο πλαστικό κάλυμμα μπροστά, ενώ αργότερα μια επανεκτύπωση του εξώφυλλου με τη μπάντα να απεικονίζεται, κρίνεται απαραίτητη για να μπορέσει να επιτραπεί η διανομή του άλμπουμ σε χώρες όπου είχε πέσει βαρύς ο πέλεκυς της λογοκρισίας και, κυρίως, στη συντηρητική Αμερικανική αγορά.
Ο Rudolf Schenker σε κάποια συνέντευξη του αναφέρει ότι αυτοί σαν μπάντα δεν είχαν ιδέα για το εξώφυλλο και ότι το αποτέλεσμα ήταν έμπνευση της δισκογραφικής εταιρίας. «Όσο και να τους λέγαμε ότι οι στίχοι του ομώνυμου κομματιού είχαν να κάνουν με τον χρόνο, αυτοί επέμεναν να κάνουν τα δικά τους. Μας έδιναν την εντύπωση ότι θα το κυκλοφορούσαν το συγκεκριμένο εξώφυλλο ακόμη και αν τους έκλειναν φυλακή» σχολίασε ο κιθαρίστας. Παρόλα αυτά ο ίδιος ο Schenker κάποια στιγμή το χαρακτήρισε σαν ένα σπουδαίο εξώφυλλο που αντικατοπτρίζει τέλεια τον συμβολισμό των στίχων. Από την άλλη μεριά, ο δεύτερος κιθαρίστας, Ulrich Roth, ποτέ δεν έκρυψε την αποδοκιμασία του για το εξώφυλλο και έχει πολλές φορές τονίσει ότι έπρεπε να έχει εκφράσει πιο έντονα την αντίρρηση του τότε… Πολύς ντόρος λοιπόν με το εξώφυλλο, με τη μουσική όμως τι γίνεται? Το “Virgin Killer”, πατώντας γερά στα χνάρια του προκατόχου του, ξεχειλίζει από αιχμηρές κιθάρες και μελωδίες, απαλλαγμένο οριστικά από τα ψυχεδελικά στοιχεία του παρελθόντος. Η παραγωγή του Dierks, στιβαρή όπως πάντα, και πεντακάθαρη, ικανή να αναδεικνύει το ταλέντο κάθε μέλους της μπάντας. Η ενέργεια ξεχειλίζει σε κάθε κομμάτι, ενώ η κιθαριστική δουλειά των Schenker/Roth πραγματικά εντυπωσιάζει. Ο ήχος, ενώ σε γενικές γραμμές δεν ξεφεύγει από την πεπατημένη του “In Trance”, σε σημεία ακούγεται πραγματικά heavy. Χαρακτηριστικό παράδειγμα το ομώνυμο κομμάτι που συγκαταλέγεται άνετα στις πιο heavy στιγμές των SCORPIONS επί Roth. Κομμάτια όπως τα “Pictured life”, “Catch your train”, “Crying days” θεωρούνται πλέον κλασικά, αν όχι διαχρονικά, ενώ καλά κρυμμένα διαμαντάκια όπως το “In your park” και φυσικά το ομώνυμο, αναζητούν την προσοχή σας. Ακόμα και σήμερα ο Roth χαρακτηρίζει το “Virgin Killer” και το “In Trance” ως τα αγαπημένα του άλμπουμ με τους SCORPIONS. Αρνητικά στοιχεία, κατά τη γνώμη μου μόνο ένα, και αυτό ακούει στο όνομα Ulrich Roth. Να εξηγούμαι, δεν μιλάω για τις κιθαριστικές του ικανότητες, αν είναι δυνατόν, αλλά για τις φωνητικές. Τα lead vocals που αναλαμβάνει στα “Hellcat” και “Polar nights” ακούγονται υποτονικά και ρίχνουν το επίπεδο των συνθέσεων. Ειδικά το “Polar nights” είναι ένα εκπληκτικό κομμάτι που σίγουρα η φωνή του Meine θα το απογείωνε. Ας είναι όμως… Το “Virgin Killer” πάλι σημείωσε εκπληκτικές πωλήσεις σε Ευρώπη και Ιαπωνία, ενώ κατάφερε επιτέλους να δημιουργήσει ντόρο γύρω από το όνομα της μπάντας στις Ηνωμένες Πολιτείες όχι όμως για τη μουσική, αλλά για το διαβόητο εξώφυλλο. Η κατάκτηση της απέναντι πλευράς του Ατλαντικού μπορούσε να περιμένει λίγο αλλά ο σπόρος είχε σπαρθεί… Ανακεφαλαιώνοντας, το “Virgin Killer” είναι ένα κλασικό SCORPIONS άλμπουμ, απαραίτητο για κάθε οπαδό της μπάντας. Κατά τη γνώμη μου, ελάχιστα κατώτερο από το προηγούμενο “In Trance” και το επόμενο “Taken By Force” αλλά πολύ σημαντικό γιατί εδραίωσε τους Σκορπιούς ως ένα από τα ανερχόμενα βαριά χαρτιά στο χώρο της μουσικής βιομηχανίας. Με τον έναν τρόπο ή με τον άλλο.
Did you know that:
– Το Δεκέμβρη του 2008, η σελίδα της Wikipedia που αφορούσε το άλμπουμ, έκλεισε από το FBI και την Υπηρεσία Ηλεκτρονικού Εγκλήματος με την αιτιολογία ότι προωθούσε την παιδική πορνογραφία. Η απόφαση αναιρέθηκε τρεις μέρες μετά.
– Το διαβόητο εξώφυλλο έχει συμπεριληφθεί σε διάφορες λίστες όπως «Τα χειρότερα εξώφυλλα όλων των εποχών» ενώ έχει κατακτήσει την κορυφή σε λίστα με τα 50 περισσότερο λογοκριμένα εξώφυλλα ever.
– Πολλά κομμάτια του άλμπουμ έχουν διασκευαστεί από διάφορες μπάντες είτε σε tributes, είτε σε προσωπικές τους δουλειές. Αν σας αρέσουν οι διασκευές αναζητήστε αυτή των FIREWIND στο “Pictured life” και των THERION στο “Crying days”.
Θοδωρής Κλώνης