ΑΛΜΠΟΥΜ: “Headless cross” – BLACK SABBATH
ΕΤΟΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ: 1989
ΕΤΑΙΡΙΑ: I.R.S.
ΠΑΡΑΓΩΓΟΣ: Tony Iommi, Cozy Powell
ΣΥΝΘΕΣΗ:
Tony Iommi – κιθάρες
Tony Martin – φωνητικά
Cozy Powell – ντραμς
Geoff Nichols – πλήκτρα
Laurence Cottle – μπάσο
Η πρώτη σου αγάπη λένε ότι είναι και παντοτινή. Η πρώτη μου επαφή με το φαινόμενο BLACK SABBATH ήρθε στην τρυφερή ηλικία των 8 ετών σχεδόν το μακρινό 1989 και ήταν το “Headless cross” το κομμάτι που με εισήγαγε στον μαγικό τους κόσμο με το τιτάνιο ομότιτλο κομμάτι. Μέχρι να φτάσουμε σ’ αυτό το σημείο, ας δούμε τι συνέβη τότε. Το 1988 το συγκρότημα μένει ξεκρέμαστο από εταιρεία μετά από 18 χρόνια στην Warner Bros. Records και αφού τους άφησε ξεκρέμαστους και η Vertigo. O Tony Iommi συναντήθηκε με τον Miles Copland που είχε την I.R.S. Records, ο οποίος εν λευκώ υπέγραψε τη μπάντα λέγοντας του «ξέρεις να γράφεις άλμπουμ, ξέρεις τι θέλει ο κόσμος, κάντο και από μένα είσαι εντάξει». Απλός, λιτός, δισκογραφικός. Ο Iommi θα κάνει την κίνηση ματ και θα έρθει σε επαφή με τον τιτάνα των τυμπάνων Cozy Powell, ρωτώντας τον αν ενδιαφέρεται να μπει στο συγκρότημα. Μαζί άρχισαν να γράφουν κομμάτια για το δίσκο, με τον τραγουδιστή-είδωλο Tony Martin να δίνει το παρόν στις πρόβες. Ο Iommi αρχικά είχε την ιδέα να φέρει πίσω τον μεγάλο κοντό της μουσικής μας, Ronnie James Dio. Επίσης είχε ένα τηλεφώνημα από τη γυναίκα και μάνατζερ του Geezer Butler, Gloria, η οποία του είπε ότι ο Geezer ήθελε να επιστρέψει στη μπάντα.
Ο Butler τότε δεν μπήκε ξανά στη μπάντα μιας και μπήκε στη μπάντα του Ozzy Osbourne για την περιοδεία του “No rest for the wicked”. Το ίδιο διάστημα, ο Powell –ευτυχώς για όλους μας- κατάφερε να πείσει τον Iommi να κρατήσει τον Martin στο συγκρότημα, αφού ήξερε ότι ο μουστάκιας έψαχνε για τραγουδιστή. Τελικά με τα πολλά, Iommi και Powell αποφάσισαν να κάνουν την παραγωγή του δίσκου μόνοι τους. Μπάσο στο δίσκο έπαιξε ο Laurence Cottle, ο οποίος αν και συμμετέχει στο βίντεο κλιπ για το ομότιτλο κομμάτι, δεν πήρε μέρος στις φωτογραφήσεις και δεν ήταν ποτέ επίσημο μέλος. Στη θέση του μπάσου για την περιοδεία, πήραν τον Neil Murray (θεόθεος) και μαζί με τον Geoff Nichols στα τύμπανα (αρχιθεόθεος, αιωνία η μνήμη του) συμπληρώθηκε αυτό το all-star line up. Το “Headless cross” με συνοπτικές διαδικασίες αποτέλεσε το καλύτερο 80’s άλμπουμ της μπάντας μετά το “Heaven and hell” κι έκλεισε την δεκαετία με τον ιδανικό τρόπο για τους πατέρες του heavy metal. Οι κριτικές από τον τύπο ύμνησαν το άλμπουμ και ιδιαίτερα τα φωνητικά του Tony Martin (ΠΩΣ ΟΧΙ ΑΛΛΩΣΤΕ;) και την απόδοση του Cozy Powell στα τύμπανα, ενώ εξέφραζαν την πεποίθηση ότι η μπάντα ακουγόταν πιο ανανεωμένη από ποτέ.
Στις τότε συναυλίες, υπό τους ήχους του “Ave satani” από την ταινία “The Omen”, έμπαινε στο καπάκι η εισαγωγή “The gates of hell” για να μπει στη συνέχεια το συγκρότημα με το ομότιτλο “Headless cross”, το οποίο παίχτηκε σε κάθε συναυλία της μπάντας όσο ήταν σ’ αυτήν ο Tony Martin, με το μοναδικό κομμάτι που άντεξε μετά την συγκεκριμένη περιοδεία στο σετ να είναι το “When death calls”. Ο ίδιος ο Martin έχει δηλώσει ότι τα φωνητικά στο “Nightwing” κρατήθηκαν από την πρώτη εκτέλεση του που ήταν σαν οδηγός για την εξέλιξη του κομματιού, καθώς στις περαιτέρω ηχογραφήσεις, δεν άρεσαν στον Iommi και κράτησε αυτά της αρχικής έκδοσης του κομματιού. Ο δίσκος έμεινε οκτώ εβδομάδες στο Billboard 200 μπαίνοντας στο νούμερο 115. Μία ιστορία που έδειχνε τότε την απόγνωση του Iommi, συνέβη στο Toronto στον Καναδά, όπου ο Iommi και ο Powell επισκέφτηκαν τοπικά δισκάδικα να μάθουν πως τα πάει ο δίσκος μια και οι SABS ήταν μεγάλοι στη χώρα. Με έκπληξη τους, είδαν το άλμπουμ να μην έχει διανομή και να ακολουθεί η στιχομυθία «Ο δίσκος δεν πουλάει καλά» από μεριάς υπαλλήλων και «Πώς να πουλήσει όταν δεν το έχεις καν στο κατάστημα σου» από πλευράς Iommi…
To “Headless cross” φοράει περήφανα το χάλκινο μετάλλιο της δισκογραφίας τους, στο αιώνιο βάθρο δίπλα στο “Heaven and hell” (χρυσό μετάλλιο) και το ακόμα καλύτερο “Tyr” (ασημένιο μετάλλιο) που ακολούθησε ένα χρόνο μετά. Εσύ που ρίχνεις κατάρες διαβάζοντας το κι αναρωτιέσαι πως, τι και γιατί, να αισθάνεσαι τυχερός που δεν ήμουν στο περιοδικό στο One way or another που συμπεριλάμβανε BLACK SABBATH με Ozzy ή Dio, γιατί θα ήμουν μία κατηγορία μόνος μου. BLACK SABBATH M-O-N-O ME TONY MARTIN!
Did you know that:
-Στο “When death calls”, το σόλο παίζει η αυτού Μεγαλειότης Brian May των QUEEN.
-To “Call of the wild” είχε τον αρχικό τίτλο “Hero” αλλά άλλαξε μόλις ο Ozzy χρησιμοποίησε τον τίτλο στο “No rest for the wicked”. Για τον ίδιο ακριβώς λόγο, το “Devil’s daughter” άλλαξε σε “Devil & daughter”.
-Tο καταπληκτικό “Cloak and dagger” που ήταν b-side στο “Headless cross” single, μπήκε στο picture disc του δίσκου. Εγκληματική αμέλεια η μη ούτως ή άλλως ένταξη του στο tracklisting.
-To 2005 το άλμπουμ έλαβε τη θέση 403 στο Rock Hard σε αφιέρωμα για τα 500 καλύτερα rock και metal άλμπουμ όλων των εποχών.
-Στη Βρετανία το άλμπουμ έγινε χρυσό με πωλήσεις που ξεπέρασαν τα 100.000 αντίτυπα παίρνοντας τη θέση 31 στα charts. Έλαβε επίσης τη θέση 18 στη Γερμανία, τη θέση 22 στη Σουηδία, τη θέση 23 στην Ελβετία, τη θέση 71 στην Ολλανδία και την προαναφερθείσα θέση 115 στο Billboard 200 στην Αμερική.
Άγγελος Κατσούρας