MAYHEM: The story behind “De Mysteriis Dom. Sathanas”

0
233

   Το “De mysteriis dom. sathanas” θεωρείται ως το κορυφαίο album στην ιστορία του black metal. Για να φτάσει στα χέρια μας το 1994, οι MAYHEM πέρασαν από σαράντα κύματα και η ιστορία της δημιουργίας του είναι αντικείμενο αναφοράς όλα αυτά τα χρόνια από τότε μέχρι και σήμερα. Από το 2015 οι Νορβηγοί το παρουσιάζουν ολόκληρο και κυκλοφόρησαν ένα live CD/DVD από την εμφάνιση τους στο Norrköping της Σουηδίας, που έγινε στις 18 Δεκεμβρίου του ίδιου έτους. Αυτό θα παρουσιάσουν και στην εμφάνιση τους την Πέμπτη 25 Μαΐου θα είναι στο Fix factory of sound της Θεσσαλονίκης και την επόμενη μέρα στο Fuzz club της Αθήνας, έχοντας ως special guests τους δικούς μας RAVENCULT! Με αφορμή αυτές τις εμφανίσεις, ζητήσαμε από τον Σάκη Τόλη των ROTTING CHRIST να μας μιλήσει για τους MAYHEM και δύο live που θα γινόταν στη χώρα μας με εκείνους headliners!

Ως απαρχή της δημιουργίας αυτού του album θεωρείται η ριζική αλλαγή στο line up που έγινε το 1988 με την είσοδο του Hellhammer στα drums και του Dead στα φωνητικά, που ήταν στους MORBID. Μέχρι τότε οι MAYHEM που ξεκίνησαν 4 χρόνια πριν, είχαν καταφέρει να δημιουργήσουν όνομα στο underground με τα demos τους και, κυρίως, με την κυκλοφορία του “Deathcrush” mLP. Σε αυτές τις ηχογραφήσεις οι MAYHEM παρουσιάζονταν ακραίοι κινούμενοι σε νεκρομεταλλικά μονοπάτια. Από εκείνη τη σύνθεση θα επανερχόταν στα mid 90s ο Maniac πίσω από το μικρόφωνο, όταν και θα επαναδραστηριοποιούνταν για να συνεχίσουν μέχρι και σήμερα χωρίς τον ηγέτη τους, Øystein Aarseth ( aka Euronymous). Σε εκείνα τα τέσσερα χρόνια οι MAYEM θα δίνανε κάποια live εντός Νορβηγίας και με την αλληλογραφία και τη βοήθεια του Metallion (SLAYER magazine) θα κατάφερναν να αποκτήσουν ένα σημαντικό όνομα στο underground των mid 80s

Πριν 29 χρόνια η τετράδα Euronymous/Necrobutcher/Hellhammer/Dead θα ξεκινούσαν τη διαδικασία δημιουργίας του album τους. Είχαν καταλήξει εξαρχής στον τίτλο του και απομονωμένοι σε ένα σπίτι στο δάσος κοντά στο Krakstad, θα ξεκινούσαν να κάνουν πρόβες στις, υπό διαμόρφωση, νέες συνθέσεις τους. Τα “Freezing moon” και “Carnage” θα είναι τα μόνα κομμάτια που θα βγουν στη δημοσιότητα σαν επίσημες studio ηχογραφήσεις και θα κυκλοφορήσουν από τη συλλογή της CBR records, “Projections of a Stained Mind” το 1991, ανάμεσα σε άλλες death metal μπάντες όπως οι ENTOMBED, οι DISMEMBER, οι THERION και οι TIAMAT – οι μπάντες που στο προσεχές μέλλον θα απεχθανόταν ο Euronymous!

Ένα χρόνο πριν κυκλοφόρησαν μια κασέτα με αυτά τα δύο κομμάτια, υπό τον τίτλο “Studio tracks”, που κυκλοφόρησε από το Euronymous και τον προηγούμενο τραγουδιστή τους, Maniac. Σε αυτά τα δύο κομμάτια αντικατοπτρίζεται η πλήρης αλλαγή κατεύθυνσης τόσο μουσικά όσο και στιχουργικά. Ο Dead είχε γράψει στίχους για τα “Funeral Fog”, “Freezing Moon”, “Buried by Time and Dust” και “Pagan Fears”. Αυτά τα τέσσερα κομμάτια θα ήταν και τα καινούρια κομμάτια τους, που θα παρουσίαζαν στις συναυλίες τους το 1990.

Ήταν δεδομένο ότι οι MAYHEM θα γίνονταν live μπάντα και το 1993 κυκλοφόρησε μέσω της Obscure Plasma η ηχογράφηση που έκαναν στη Λειψία, στις 26 Νοεμβρίου του 1990. Καθόλου τυχαία στο poster της συναυλίας αναφέρει ότι οι MAYHEM παίζουν death metal! Ο όρος black metal μπήκε στη ζωή μας ως ιδίωμα από το “A blaze in the northern sky” των DARKTHRONE στις αρχές του 1992. Για να γίνει αυτό έπρεπε να συμβεί κάτι σημαντικό, που να εξωθούσε τους νεαρούς Νορβηγούς σε αλλαγή πλεύσης. Κι αυτό ήταν η αυτοκτονία του Dead, ο οποίος κυριολεκτικά ζούσε με την ιδέα του θανάτου συνεχώς! Συνήθιζε να θάβει τα ρούχα του κάτω από το έδαφος για να αποκτήσουν την οσμή του θανάτου! Και μετά τα φορούσε! Στα live τους συνήθιζε να κόβει τις φλέβες του και μάλιστα σε μερικές είχε λυποθυμήσει! Επίσης χρησιμοποιούσαν πάντα γουρουνοκεφαλές, κάτι που κρατήσαν σε όλη την πορεία τους! Μια live εμφάνιση μάλιστα ήταν να γίνει και στη χώρα μας! Ρωτήσαμε το Σάκη Τόλη να μας πει τι έγινε τελικά και δεν ήρθαν, απόδειξη του πόσο περίεργα δύσκολο ήταν τότε να οργανώσεις μια συναυλία με ξένο συγκρότημα!

   «Ήταν να οργανώσουμε το πρώτο live των MAYHEM πέρα από τη Νορβηγία περίπου 25 χρόνια πριν. Ένα live το οποίο κανονίστηκε μέσω ταχυδρομικών γραμμάτων…παρακαλώ. Ένα live για το οποίο οι MAYHEM ξεκίνησαν με τρένο από τη Νορβηγία για να έρθουν στο νότο και το περιμέναμε σαν κάτι το μοναδικό τότε. Δυστυχώς δεν έγινε για τον απλούστατο λόγο ότι έγινε λάθος συνεννόηση και αντί για Ελλάδα πήγαν Τουρκία και συγκεκριμένα στη Σμύρνη, όπου και έδωσαν το πρώτο τους live. Εμείς απλά περιμέναμε στο σταθμό του τρένου για μια ολόκληρη μέρα, αλλά δε φτάσανε ποτέ, οπότε παίξαμε με την τότε ενεργή ελληνική underground black metal σκηνή…»

Η κυκλοφορία του προέκυψε έπειτα από συμφωνία, που ήταν συνήθης στο underground εκείνη την εποχή: Η Ιταλική εταιρία θα εξέδιδε αυτό το live album και η μπάντα του ιδιοκτήτη της, MONUMENTUM, θα κυκλοφορούσε το “In absentia Christi” album μέσω της Deathlike silence, εταιρία που ξεκίνησε ο Euronymous το καλοκαίρι του 1991 μαζί με την έναρξη του δισκοπωλείου Helvete στο Οσλο! Τελικά δεν κυκλοφόρησε το album των Ιταλών γιατί δολοφονήθηκε! Το “Live in liepzig” όπως και το “De Mysteriis dom. sathanas” αναφέρονται ως tribute ηχογραφήσεις στον Dead και στον Euronymous αντίστοιχα. Ο πρώτος έφυγε από αυτοπυροβολισμό τον Απρίλιο του 1991 με σφαίρες που του είχε κάνει δώρο τα προηγούμενα Χριστούγεννα ο Varg Vikernes, ο οποίος θα δολοφονούσε τον δεύτερο τον Αύγουστο του 1993! Θα μπορούσε να πει κανείς πως έχει βάλει το χεράκι του ο mainman των BURZUM και στις δύο περιπτώσεις!

Από την περίοδο με τον Dead στα φωνητικά έχουν κυκλοφορήσει αρκετά bootlegs. Αξιοσημείωτη ηχογράφηση με αξιοπρεπή ήχο είναι το “In memorium” CD, που έχει τα “Funeral fog”, “Freezing moon” και “Buried by time and dust” – η πιο αγαπημένη μου ηχογράφηση των MAYHEM. Στο “Last breath” bootleg υπάρχει στο τέλος ένα κομμάτι που δεν έχει τίτλο και αναφέρεται ως Untitled. Εκεί μπορείτε να ακούσετε το riff που οδηγεί όλο το κομμάτι, το οποίο πήραν οι EMPEROR και το έβαλαν στην έναρξη του “ Ye Entrancemperium” το 1997 στο “Anthems to the welkin at dusk” – έχουν κάνει ειδική αναφορά σε αυτό το riff!

Ο Euronymous είναι αμφιλεγόμενη προσωπικότητα πλέον. Υπάρχουν πολλοί που τον αμφισβητούν και άλλοι τον προσκυνάνε ακόμα και σήμερα, θεωρώντας τον ό,τι πιο σημαντικό είχε η σκηνή εκείνη την εποχή. Ανάμεσα τους και ο Σάκης, του οποίου ζητήσαμε τη γνώμη του για εκείνον και την πιθανότητα κυκλοφορίας ενός πολύ σημαντικού split εκείνη την εποχή.

   «Ο Euronymous ήταν ο πρώτος φίλος μου εκτός Ελλάδος και με μύησε πραγματικά στο underground και ειδικά στη Νορβηγική τότε σκηνή. Είχαμε μια πολύ συχνή επικοινωνία και θεωρώ ότι ήταν ένας από τους πιο αφοσιωμένους και γνώστες της τότε σκηνής. Έχοντας την εταιρία Deathlike Silence και αγαπόντας το τι κάναμε με τους ROTTING CHRIST, μας πρότεινε ένα split LP με τους BURZUM που τελικά δεν έγινε…για τους γνωστούς λόγους…»

Ο ηγέτης των MAYHEM είχε επωμιστεί από την πρώτη μέρα να διαδίδει το όνομα της μπάντας στα πέρατα της γης. Είχε μάλιστα και έναν παγκόσμιο χάρτη στον οποίο έβαζε ενδείξεις στα σημεία του χάρτη που είχε επαφές. Μέχρι και την αυτοκτονία του Per Yngve Ohlin, η μπάντα ήταν ενεργή σε σημαντικό βαθμό, δίνοντας και live την ίδια περίοδο με τη συναυλία στη Λειψία. Αυτά πρόσφατα κυκλοφόρησαν από την Peaceville – “Live in Zeitz” και “Live in Sarpsporg”. Το τελευταίο μάλιστα είχε κυκλοφορήσει σαν bootleg, έχοντας για εξώφυλλο τη διαβόητη φωτογραφία που πήρε ο Euronymous αντικρίζοντας τον Dead μετά την αυτοκτονία του.  Ο Euronymous εκμεταλλεύτηκε στο έπακρο αυτό το γεγονός, θεωρώντας ότι θα είχε αντίκτυπο στη σκηνή. Πήρε μάλιστα κομμάτια από το κρανίο του και τα έστειλε μέσω ταχυδρομείου σε επιλεγμένα άτομα σε όλο τον κόσμο. Μάλιστα ένα τέτοιο διατείνεται ότι έχει και το δισκοπωλείο Noseblood στο Oslo!

Περνώντας ένα διάστημα μόνος του τον Απρίλιο του 1991 στο σπίτι τους στο Krakstad, ο Dead αποφάσισε να αυτοκτονήσει. Ο  Euronymous στην προσπάθεια του να μπει στο σπίτι μπήκε από το παράθυρο, γιατί δεν είχε δεύτερο κλειδί να ανοίξει. Εκεί είδε τον Dead να έχει αυτοκτονήσει, κόβοντας πρώτα τις φλέβες του και το λαιμό του και κατόπιν να αυτοπυροβολείται στο κεφάλι με μια καραμπίνα. Ο Euronymous βρήκε και το σημείωμα της αυτοκτονίας που ζήταγε συγγνώμη για τα αίματα Excuse all the blood») και ένα σημείωμα με τους στίχους του “Life eternal”. «Δεν είμαι άνθρωπος. Αυτό είναι μόνο ένα όνειρο και σύντομα θα ξυπνήσω. Δεν το σκέφτηκα τώρα την αυτοκτονία, αλλά πριν από 17 χρόνια» έγραφε στο σημείωμα. Ο Euronymous έτρεξε να πάρει μια φωτογραφική μηχανή για να απαθανατήσει τη σκηνή, την οποία έστησε, τοποθετώντας την καραμπίνα και το μαχαίρι δίπλα στον Dead! Τις φωτογραφίες την εμφάνισε ο Hellhammer και μια από αυτές κατέληξε στον drummer των MASSACRE από την Κολομβία και έγινε εξώφυλλο στο πιο περιβόητο bootleg όλων των εποχών, το “Dawn of the black hearts”! Αμέσως μετά από αυτό το γεγονός, ο Necrobutcher προβληματισμενος από τη συμπεριφορά του Euronymous στο θέμα της αυτοκτονίας του Dead, αποφάσισε να αποχωρήσει από την μπάντα! Έτσι έμειναν στους MAYHEM μόνο ο Euronymous και ο Hellhammer!

Μετά την αυτοκτονία του Dead, ήταν σαν να γύρισε ένας διακόπτης στη νορβηγική σκηνή, που απαρτιζόταν από πολλά death metal σχήματα, τα οποία ήταν σε επαφή. Θεωρήθηκε ότι ο Dead αυτοκτόνησε απογοητευμένος από την κατάσταση που είχε περιπέσει το death metal εκείνη την εποχή με μπάντες σαν τους OBITUARY να φοράνε βερμούδες και να μην είναι καθόλου «επικίνδυνοι». Τις αποκαλούσαν κοροϊδευτικά life metal και θέλανε να αποστασιοποιηθούν από τον όρο death metal, δίνοντας υπόσταση το 1991 στον όρο black metal τόσο αισθητικά όσο και ηχητικά. Τα τρία συγκροτήματα που ξεκίνησαν αυτή την αλλαγή ήταν οι DARKTHRONE, οι BURZUM και οι MAYHEM. Οι πρώτοι θα έβαζαν corpsepaint και θα απέρριπταν την κυκλοφορία του “Goatlord” album, για να κυκλοφορήσουν αρχές του 1992 το “A blaze in the northern sky”, που θα έθετε τόσο σε ήχο όσο και αισθητικά το τι είναι black metal! Πρώτος που θα βαφόταν ήταν ο Euronymous το 1985 και θα ήταν μαζί με τον Dead οι μόνιμα βαμμένοι στις φωτογραφίσεις του group. Οι MAYHEM πρέπει να είναι η μόνη μπάντα στην ιστορία, που δεν έχει ποτέ ομοιογένεια στην αισθητική της – Necrobutcher και Hellhammer δε φόραγαν corpsepaint ούτε και στα live!

Δυο μήνες μετά την αυτοκτονία του Dead,  ο Euronymous θα ξεκινούσε το δισκοπωλείο και την εταιρία του με τη βοήθεια του νέου τους frontman (Occultus) και του Thrasher. O Occultus μετέπειτα κατηγόρησε τον Aarseth ότι του έδωσε δίσκους για να πουλήσει στο δισκοπωλείο και ο Euronymous δεν του έδωσε πίσω τα λεφτά που πήρε ως αντίτιμο. Αξίζει να σημειωθεί ότι το πρώτο διαφημιστικό του δισκοπωλείου ανέφερε ότι είναι οι αποκλειστικοί διανομείς του death metal, έχοντας στο κάτω μέρος το λογότυπο της Earache. Μετά από λίγο καιρό αλλάξανε τα μυαλά του και αποφάσισε να βάλει το ενδεικτικό κωδικό anti-mosh (πχ. Anti-mosh 001) στις κυκλοφορίες της Deathlike silence – της Earache ήταν mosh!

Στο εξάμηνο που έμεινε ο Culto Cultus πίσω από το μικρόφωνο είναι δυσεύρετες οι ηχογραφήσεις, μιας και έκαναν μόνο 2 πρόβες μαζί! Αυτό το γεγονός καυτηρίαζε ετεροχρονισμένα και ο Hellhammer. Ο drummer τους ήταν δυσαρεστημένος από το γεγονός ότι δεν έκαναν πρόβες πλέον όπως πριν, μιας και ο Euronymous ασχολιόταν περισσότερο με το δισκοπωλείο και, κυρίως, με την εταιρία. Έδινε όλα του τα χρήματα σε γραμματόσημα και άλλα γραφειοκρατικά, αντί να δώσει χρήματα για τον εξοπλισμό τους και να κάνουν πρόβες. Έτσι ο Hellhammer ξεκίνησε να παίζει και με άλλες μπάντες όπως οι ARCTURUS! Το 1992 οι MAYHEM μπήκανε στην τελική ευθεία διαμόρφωσης των κομματιών του ντεμπούτου τους. Με τον Varg Vikernes στο μπάσο θα ξεκινούσαν πρόβες, μια εκ των οποίων έγινε και bootleg με αξιοπρεπέστατο ήχο (“From  the darkest past”). Φωνητικά σε αυτή την ηχογράφηση δε θα βρείτε, γιατί πολύ απλά αναζητούσε ο Euronymous ποιος θα κάνει φωνητικά στο δίσκο. Αποφάσισε να αναλάβει το δύσκολο έργο ο Attila Csihar των TORMENTOR. Στο μεσοδιάστημα ο Snorre Ruch των THORNS θα βοηθούσε συνθετικά με κάποια riffs στην τελική ηχογράφηση του album. Ενδεικτικό είναι το lead θέμα στο “Buried by time and dust” που δεν υπήρχε σε καμία ηχογράφηση μέχρι εκείνη τη στιγμή. Ακόμα πιο ενδεικτικό είναι το “From the dark past”, το οποίο είναι το “The promised land” των THORNS.

Έτσι στα τέλη του 1992 θα ξεκινούσαν τις ηχογραφήσεις με τη σύνθεση Euronymous/Vikernes/Attila/Hellhammer στα Grieghallen studios του Bergen με τον Pytten πίσω από την κονσόλα! Με τον Attila θα μεταμορφώνονταν πολλά κομμάτια με ύστατο να είναι το ομότιτλο κομμάτι, το οποίο έχει στοιχειωθεί από τα υμνικά φωνητικά του Ούγγρου τραγουδιστή. To συγκεκριμένο κομμάτι υπήρχε στιχουργικά από πολύ παλιά, αλλά μουσικά ολοκληρώθηκε τα τελευταία χρόνια! To 2008  κυκλοφόρησε και σε CD υπό τον τίτλο “Life eternal”, μια ηχογράφηση του album από κασέτα που είχε ο Attila στα χέρια του από αυτές τις ηχογραφήσεις με πέντε κομμάτια του δίσκου χωρίς φωνητικά.

Κι εκεί που όλα είχαν πάρει το δρόμο τους, έγινε το αναπάντεχο: Δολοφονείται από τον Vikernes ο Euronymous. Πολλά έχουν ειπωθεί γι’αυτό το γεγονός. Όπως και να έχει το να σηκώνεσαι χαράματα να κάνεις μια διαδρομή 500 χιλιομέτρων για να βρεις κάποιον και να του παραπονεθείς για χρήματα και όχι μόνο, μόνο φυσιολογικό άνθρωπο δεν σε λογίζει κανείς. Ο 25χρονος θα δεχτεί πολλαπλές μαχαιριές και θα πληρώσει ακριβά την μονομανή του ενασχόληση με τις εξωμουσικές του δραστηριότητες. Δυστυχώς όπως μου είχε επισημάνει σε ακυκλοφόρητη συνέντευξη που έκανα με τον Blasphemer – κιθαρίστας και mastermind των MAYHEM από το 1995 ως το 2008 – επικρατούσε μίσος απύθμενο στην νορβηγική σκηνή εκείνη την εποχή. Υπήρχαν πολλά death threats (απειλητικά μηνύματα εναντίον της ζωής κάποιου) και μια γενικότερη επικίνδυνη ατμόσφαιρα με «εχθρούς» από τη Σουηδία και τη Φινλανδία. Εκεί που ξέφυγε η κατάσταση ήταν όταν φοβόταν ο Vikernes ότι κάποια αντίστοιχα death threats προέρχονταν από την πλευρά του Euronymous και αυτό τον όπλισε να τον σκοτώσει στις 10 Αυγούστου του 1993! Αυτή η κατάσταση αποφορτίστηκε πλήρως με το θάνατο του Euronymous. Άλλοι «ανακουφίστηκαν» από το δικτάτορα και άλλοι στεναχωρήθηκαν όσο ποτέ για το χαμό του απόλυτου mastermind της σκηνής. Εκείνου που προσανατολιζόταν να μαζέψει «εκλεκτούς» (elite) από όλο τον κόσμο για να πάνε να μείνουν απομονωμένοι σε κάποιο σημείο βόρεια της Νορβηγίας. Αν αυτό το σχέδιο ήταν η περιβόητη Inner circle κανείς δεν ξέρει και δεν πρόκειται να μάθει ποτέ! Το σίγουρο είναι ότι τα σχέδια και οι χάρτες υπήρχαν και προσανατολιζόντουσαν ακόμα και Έλληνες να φύγουν για να μείνουν μαζί με το Euronymous και τους υπόλοιπους.

Το “De Mysteriis Dom. Sathanas” θα κυκλοφορήσει το Μάη του 1994 και μαζί του θα κλείσει νοητά η πρώτη γενιά του νορβηγικού black metal! Στο εξώφυλλο δεσπόζει ο καθεδρικός ναός  Nidaros στο Trondheim, που είναι εντυπωσιακός για όσους τον έχουν επισκεφθεί – προσωπικά έπαθα πλάκα γιατί είναι πιο μεγάλη και εντυπωσιακή από την περίφημη Notre Dame της Γαλλίας! Διέρρευσαν φήμες από την αστυνομία ότι σκόπευαν να την ανατινάξουν με πολλά κιλά δυναμίτη, αλλά ο Vikernes υποστήριζε ότι είχε τα εκρηκτικά εκείνα για αυτοάμυνα! Αν τελικά γινόταν κάτι τέτοιο, θα είχαν προκαλέσει παγκόσμιο σάλο! Ο δίσκος είχε αντίκτυπο, αλλά τα χρόνια είχαν περάσει και το όνομα των MAYHEM δεν είχε πλέον το μέγεθος που είχε πριν, κυρίως λόγω του χαμού του mastermind τους!

Από τότε σε όλα αυτά τα χρόνια οι MAYHEM θα τιμάνε σε κάθε συναυλία τους κομμάτια από αυτό το δίσκο! Μάλιστα στο “Mediolanum capta est” που κυκλοφόρησε το 1998, ο Attila ανέβηκε στη σκηνή με τον Maniac! Αυτή η συνύπαρξη επιβεβαίωσε ότι όλα τα μέλη που ανήκανε στους MAYHEM μέχρι και το 1993 ήταν σαν μια άτυπα μεγάλη οικογένεια. Σε αυτήν την οικογένεια δεν μπήκε ποτέ και ο Blasphemer, αν και είναι ο κύριος υπεύθυνος της επέκτασης του ονόματος τους από μια ιστορική μπάντα που απλώς κυκλοφόρησε έναν εμβληματικό δίσκο, σε μια μπάντα με παρόν και αξιοσημείωτους δίσκους! Αυτό ήταν και το γεγονός που τον εξώθησε να φύγει από τις τάξεις τους! Και για να το καταλάβετε περισσότερο όλο αυτό το αρρωστημένο σκηνικό, αξίζει να δείτε το ντοκυμαντερ για τους MAYHEM, “Pure fucking Mayhem”, το οποίο – τι ειρωνία! – κυκλοφόρησε την ίδια χρονιά με τη φυγή του (2008).

Μαζί με τη Μαριλένα Σμυρνιώτη είχαμε κάνει μια στιχομυθία-διάλογο για το τι είναι τελικά οι MAYHEM; Απάντησε ορθά ότι είναι σύστημα! Και αυτό είναι! Οποιος μπήκε στις τάξεις τους μέχρι τα «γεγονότα», είναι μέρος του συστήματος MAYHEM, που συνεχίζεται μέχρι και σήμερα, παρουσιάζοντας ολόκληρο αυτό το δίσκο live!

Η πρώτη έκδοση του βινυλίου αγγίζει τα 1000 ευρώ όποτε εμφανίζεται στο discogs, καθιστώντας το μαζί με το “Transilvanian hunger” τα albums που πρέπει να χρυσοπληρώσει κανείς για να τα έχει! Από τότε έχει επανακυκλοφορήσει αμέτρητες φορές, σε εκδόσεις που έχουν και πολλές φωτογραφίες και συνεντεύξεις! Προσωπικά αναμένω στο προσεχές διάστημα να το επανακυκλοφορήσουν και οι ίδιοι μέσω της προσωπικής τους εταιρίας που κυκλοφόρησαν το live DVD! Και μακάρι να βάλουν ολόδιο το εξώφυλλο και το gatefold εικαστικό της πρώτης έκδοσης!

Σήμερα οι MAYHEM έχουν στις τάξεις τους τους Necrobutcher (μπάσο), Hellhammer (τύμπανα) και Attila (φωνητικά) και στις κιθάρες είναι οι νεοφερμένοι Teloch/Ghul! Μαζί καλούνται να παρουσιάσουν ζωντανά την απόκοσμη ατμόσφαιρα του “De Mysteriis Dom. Sathanas” και στη χώρα μας!

Ως επίλογο αφήνουμε το Σάκη Τόλη να μας πει τι είναι για εκείνον αυτός ο δίσκος και το όνομα MAYHEM γενικά:

   «Οι MAYHEM με τη συνεχόμενη παρουσία τους στην black metal σκηνή από την ημέρα no1 μέχρι σήμερα, αποτελούν για μένα μια ζωντανή ιστορία του χώρου και προτείνω ανεπιφύλακτα κάποιος να παρακολουθήσει το show τους, το οποίο είναι πραγματικά εντυπωσιακό. ‘Οσο για το “De mysteriis dom sathanas”, μπορώ να πω ότι είναι ένα από τα top ten albums στην ιστορία του σκοτεινού χώρου».

Λευτέρης Τσουρέας

ΥΓ: Ευχαριστώ πολύ το Νεκτάριο Κοκλάνη και το Νίκο Καραδήμα, που συζήτησαν επί μακρόν μαζί μου με την ίδια θέρμη που είχαμε όταν ακούγαμε αυτό το δίσκο τότε που κυκλοφόρησε!

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here