Οι REFLECTION είναι μία από τις πλέον σημαντικές μπάντες του εγχώριου heavy metal και γιορτάζουν τα 25 χρόνια από την ίδρυσή τους με την κυκλοφορία του νέου τους άλμπουμ, που έρχεται 8 χρόνια μετά το “When shadows fall’’ και θα φέρει τον τίτλο “Bleed Babylon bleed’’. Έτσι, όταν έφτασε η πρόταση από το συγκρότημα να παραβρεθούμε στα The music house studio για την προακρόαση του δίσκου δε μπορούσα να αρνηθώ.
Θα ήθελα σε αυτό το σημείο να σταθώ σε μερικά γεγονότα που συνέβαλαν στο η μπάντα να καθυστερήσει να κυκλοφορήσει τη νέα της δουλειά. Πέραν των οικονομικών δυσκολιών που έπληξαν το μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού, η μπάντα είχε να αντιμετωπίσει και το πολύ σοβαρό πρόβλημα υγείας του κιθαρίστα/συνθέτη Στάθη Παυλάντη. Όπως μας ανέφερε και ο ίδιος αντιμετώπισε το πρόβλημα σαν μαχητής, με σθένος και με περίσσια αισιοδοξία και κατάφερε εν τέλει να βγει νικητής μέσα από αυτή τη μάχη. Άλλωστε η καταγωγή του (Ποντιακή) δεν του επέτρεπε να πέσει και να ηττηθεί. Έτσι φτάσαμε στο σήμερα και μέσα από όλες αυτές τις δυσκολίες το συγκρότημα να κυκλοφορήσει το νέο του δίσκο. Το μόνο που μας ζήτησε ο Στάθης ήταν να μην αναφέρουμε την εταιρία και το σεβόμαστε απόλυτα.
Στο δια ταύτα.
Αφού περιπλανήθηκα για αρκετή ώρα στα στενά του Κορυδαλλού και θυμίζοντας κάτι από Mr. Bean κατάφερα να φτάσω στον προορισμό μου. Στο στούντιο με υποδέχτηκε το συγκρότημα σύσσωμο και πάνω από όλα με χαρούμενη διάθεση. Προς έκπληξη όλων μας, η μπάντα είχε φροντίσει να υπάρχει πλούσιο μπουφέ με πολλών ειδών καλούδια όπου και τιμήσαμε δεόντως! Η ώρα περνούσε ευχάριστα ώσπου ο Στάθης μας ανακοίνωσε ότι η προακρόαση του άλμπουμ ήταν έτοιμη να ξεκινήσει.
Πριν αναφερθώ στην ανάλυση του δίσκου, θα ήθελα να αναφέρω δύο λόγια για το άλμπουμ.
Το θέμα του εξωφύλλου καθώς και ο τίτλος του άλμπουμ βασίζονται στα δύο τελευταία τραγούδια του δίσκου. Τα τραγούδια αναφέρονται στους διωγμούς των Ελλήνων από την Μικρά Ασία στις αρχές του 20ου αιώνα, με έμφαση στην ποντιακή γενοκτονία. Ο δίσκος αποτελείται από 9 κομμάτια με τον χαρακτηριστικό epic/doom ήχο του συγκροτήματος με κάποια ξεσπάσματα που άρεσαν πάρα πολύ, ενώ σαν δίσκος είναι αρκετά σκοτεινός στο σύνολό του. Στο άλμπουμ, επίσης, συμμετέχει μία από τις κορυφαίες φωνές του doom metal, ο Mats Leven, τραγουδιστής των θρυλικών CANDLEMASS, που αποτελούν έμπνευση για το συγκρότημα. Επίσης συμμετέχουν ο μπασίστας των Μαλτέζων FORSAKEN / NOMAD SON / SANCRO SANCTUS, Albert bell, καθώς και ο Κώστας Τόκας των POWER CRUE / RELOADED. To εξώφυλλο επιμελήθηκε ο Γιώργος Ζαχαρόγλου που έχει συνεργαστεί και στο παρελθόν με τη μπάντα ενώ η παραγωγή στο The music house studio από τον κιθαρίστα των REFLECTION, Στάθη Παυλάντη.
Στο ζουμί λοιπόν και στην track by track ανάλυση του “Bleed Babylon bleed»
1. “March to glory”: Το πρώτο τραγούδι του δίσκου. Επιβλητικό intro σε στυλ εμβατηρίου, άκρως μελωδικό μα συνάμα τόσο επικό. Η αφήγηση που έχει σε βάζει για τα καλά στο πνεύμα του άλμπουμ, πράγμα που σημαίνει ότι έκανε καλά τη δουλειά του!
2. “Glorious victory”: Το τραγούδι στιχουργικά αναφέρεται στην μάχη του καλού και του κακού. Κλασικό heavy metal, θυμίζει κάτι από JUDAS PRIEST λόγω των φωνητικών του Θωμαΐδη. Το τραγούδι απογειώνεται με το επικό ρεφραίν του ενώ οι κιθάρες είναι πολύ καλά δουλεμένες, με το rhythm section στιβαρό όπως πρέπει να είναι. Στη μέση ηρεμεί για λίγο για να ακολούθησε ένα μεστό σόλο γεμάτο συναίσθημα. Δυνατό τραγούδι, ότι ακριβώς χρειαζόταν μετά από το intro.
3. “Τhe iron tower”: Το κομμάτι είναι ήδη γνωστό αφού έχει ήδη κυκλοφορήσει από τη μπάντα σαν προπομπός του δίσκου. 90s riffολογία από το epic/doom intro και μετά, κινείται σε mid tempo ρυθμούς, με πλήκτρα που ομορφαίνουν το τραγούδι. Όμορφο αποτέλεσμα σε ένα πραγματικά ωραίο τραγούδι.
4. “Fallen shadow”: Groove intro που διατηρείται σε όλη τη διάρκεια του τραγουδιού. Σύγχρονο heavy metal με σεβασμό στο παρελθόν, ξετυλίγεται όμορφα στα πέντε λεπτά που διαρκεί. Υψηλού επιπέδου φωνητικά ενώ η μπάντα δείχνει πιο δεμένη από ποτέ. Μεστό τραγούδι που κρατάει το δίσκο σε υψηλά επίπεδα!
5. “Τakla makan”: Από τον τίτλο και μόνο παραξενευτήκαμε. Για όσους δε γνωρίζουν πρόκειται για μία θεωρία συνωμοσίας για τη Λευκή πυραμίδα που στεγάζει τα 72 διαφορετικά είδη ερπετοειδών στο κέντρο της Γης. Μουσικά; Doom, doom και πάλι doom! Σκοτεινό όσο πρέπει, heavy όσο χρειάζεται, μελωδικό και επικό συνάμα. Απογειώνεται με την απίστευτη ερμηνεία που καθηλώνει του Mats Leven. Τα λόγια δε μπορούν να καλύψουν το μεγαλείο αυτού του ΕΠΟΥΣ, με όλη τη σημασία της λέξης! Από τις κορυφαίες στιγμές του δίσκου!
6. “Τime traveler”: Οι REFLECTION συναντούν τους INNERWISH και το αποτέλεσμα σκοτώνει. Heavy/power metal στα καλύτερά του με την μπάντα να κάνει την έκπληξη με το εν λόγω τραγούδι! Σύγχρονο παίξιμο σε όλη τη διάρκεια με μια πάρα πολύ όμορφη γέφυρα στη μέση του τραγουδιού που καταλήγει σε ένα άκρως κλασσικό heavy metal ρεφραίν. Σε πολλούς οπαδούς θα θυμίσει το “Beware of the night’’ πράγμα που σημαίνει ότι η μπάντα έκανε καλά τη δουλειά της και σε αυτό το τραγούδι. Εξειρετικό!
7. “Stormbringer (The blade that burns the flesh)”: Όμορφη εισαγωγή αφηγηματικού χαρακτήρα, με τον Τόκα να οδηγεί την σύνθεση. Αρκετά συναυλιακό τραγούδι με έντονες επιρροές από MANOWAR. Mid tempo χαρακτήρας και εδώ με δυνατό ρεφραίν και με μια δυσκολία προς το τέλος του κομματιού που πραγματικά «κεντάει». Στανταράκι για τις ζωντανές εμφανίσεις της μπάντας καθώς το ρεφραίν είναι αρκετά κολλητικό!
8. “Ruler of my own land”: Το ένα από τα δύο τραγούδια που βασίστηκε το concept του δίσκου. Το τραγούδι μιλάει για την εισβολή στον Πόντο και τον διωγμό που υπέστησαν οι Έλληνες. Διαφορετικό τραγούδι από τα υπόλοιπα του άλμπουμ, κυρίως λόγω των Σκανδιναβικών επιρροών όπως του Malmsteen. Δίκασα σε όλη του σχεδόν τη διάρκεια, τρομερά επική γέφυρα με ένα ακόμα πιο επικό ρεφραίν. Οι μελωδίες άκρως συναισθηματικές ενώ η ερμηνεία του Θωμαΐδη πραγματικά συγκλονίζει! Το τραγούδι εκπέμπει μια όμορφη νοσταλγία και είναι ο καλύτερος τρόπος για το έπος που ακολουθεί!
9. “Bleed Babylon bleed”: Το έπος του δίσκου. Απλά και όμορφα χωρίς περικοπές! Τραγούδι γραμμένο για την ποντιακή γενοκτονία, είναι με διαφορά το καλύτερο τραγούδι του δίσκου! Μουσικά το τραγούδι πατάει στις μουσικές καταβολές της Ποντιακής μουσικής καθώς χρησιμοποιείται η λύρα σαν lead (!) όργανο! Τρομερό δέσιμο, πραγματικά συγκλονίζει στις εναλλαγές μεταξύ κιθάρας και λύρας! Ασύλληπτα θεατρική ερμηνεία, με το epic στοιχείο να συγκινεί τους πάντες. Το κομμάτι είναι εύκολα ότι καλύτερο έχουν γράψει οι REFLECTION στα 25 χρόνια καριέρας και κλείνει με τον καλύτερο τρόπο την ακρόαση του δίσκου!
Συνολικά το άλμπουμ είναι εξαιρετικό από όποια σκοπιά και αν το δεις. Συνθέσεις δουλεμένες στο μέγιστο βαθμό, προσεγμένα φωνητικά, στιβαρή παραγωγή. Μια παραγωγή “φυσική”, χωρίς digital στοιχεία, καθόλου triggers, γεμάτη και με την ευκρίνεια που πρέπει να έχει ένας heavy metal δίσκος. Ευχαριστήθηκα στο έπακρο την ακρόαση του δίσκου και μακάρι αν μπορούσα εκείνη τη στιγμή θα το έπραττα ξανά. Όντας και μεγάλος οπαδός της ελληνικής σκηνής, μόνο περηφάνια μπορώ να νιώσω για την εν λόγω κυκλοφορία. Και φυσικά συνεχίζει το ελληνικό heavy metal να κινείται σε υψηλά επίπεδα και αυτή τη χρονιά! Εν αναμονή, λοιπόν, της επίσημης κυκλοφορίας του δίσκου για να τιμηθεί όπως πραγματικά του πρέπει!
Ντίνος “Benjamin Breeg’’ Γανίτης