Είπα κι εγώ να γράψω ένα κείμενο για όσα –τραγελαφικά θα μου επιτρέψετε να τα χαρακτηρίσω- συνέβησαν με την ανακοίνωση της περιοδείας του ολογράμματος του Ronnie James Dio, με πρόλαβε ο Δημήτρης ο Σειρηνάκης όμως, που τα είπε και τα έγραψε αρκούντως καλά για να συμπληρώσω εγώ οτιδήποτε. Δεν μπορώ όμως να μην εκφράσω κι εγώ την πλήρη διαφωνία μου με την ιδέα του Dio Returns. Δεν έχω κανέναν λόγο να αμφισβητήσω τη Wendy Dio, στο γεγονός ότι η ίδια λέει πως ο Dio δεν θα είχε αντίρρηση σ’ αυτήν την ιδέα. Άλλωστε δεν την είχα παντρευτεί κι εγώ, ούτε είναι manager μου. Επίσης, δεν έχω καμία αμφιβολία ότι όλο το σκηνικό του ολογράμματος, είναι κάτι πολύ ακριβό, αυτό όμως δεν σημαίνει ότι δεν βγαίνουν και αρκετά λεφτά για την τσέπη των υπολοίπων εμπλεκομένων.
Ειλικρινά, βλέποντας video με τη backing μπάντα, σκέφτομαι ότι για μουσικούς του βεληνεκούς του Simon Wright ή του Craig Goldy, είναι ντροπιαστικό να παίζουν για έναν “frontman” που είναι ολόγραμμα. Λεφτά παίρνουν και από τους DIO DISCIPLES ή από όποιο άλλο σχήμα μπορούν να σκαρφιστούν, που να έχει σχέση με τον Dio και να βγαίνει το μεροκάματο. Άλλωστε έπαιξαν μαζί του κι αυτό εισπράττουν τόσα χρόνια. Το να γίνει αυτή η συναυλία για μία φορά, είναι αποδεκτό –από εμένα- ως ένα πείραμα. Έγινε στο Wacken και υπενθυμίζω αυτούσια την ερώτηση στον διοργανωτή του Wacken Open Air, Thomas Jensen σχετικά με αυτό και φυσικά την απάντησή του:
«Επιστρέφοντας στη φετινή διοργάνωση, είχαμε το –διαβόητο πλέον- ολόγραμμα του Ronnie James Dio, που ξεσήκωσε πολλή συζήτηση. Πως το βλέπεις τώρα; Πιστεύεις ότι είναι σωστό να «ανασταίνεις» έναν νεκρό καλλιτέχνη και να τον «βάζεις να παίζει live» μέσω του ολογράμματος;
Ω, όχι!!! Ήταν ένα είδος πειράματος. Είχα πολύ καλές σχέσεις με τον Dio, είχαμε βρεθεί κάποιες φορές στην Αμερική και δύο μέρες μετά την κηδεία του Lemmy στο Los Angeles, είχα κάνει ραντεβού με τη Wendy Dio. Ξέρεις, στο Wacken υπάρχει πλέον η τρίτη γενιά οπαδών που έρχεται. Πολλές φορές πλέον, έρχονται ολόκληρες οικογένειες μαζί, που φέρνουν παιδιά ηλικίας 4-5 ετών, μαζί με τον παππού ή τη γιαγιά τους! Ο Ronnie James Dio, είναι από τους ήρωες της σκηνής, που την επηρέασε πάρα πολύ και με τη σόλο καριέρα του και με τους BLACK SABBATH και φυσικά με τους RAINBOW, οι οποίοι έκαναν αυτόν τον καιρό κι ένα reunion. Εδώ και πολλά χρόνια στη δισκογραφία, συζητιόταν η επανασύνδεση των RAINBOW με τον Ritchie Blackmore και τον Ronnie James Dio. Πλέον, μετά τον θάνατο του Dio, αυτή η πιθανότητα δεν υπάρχει. Είναι περίεργο για όλους, ιδιαίτερα για όσους γνώριζαν προσωπικά τον Dio, να βλέπουν το ολόγραμμά του σε μία συναυλία. Από την άλλη, ήταν κάτι που θέλαμε να το δοκιμάσουμε και το Wacken είναι μία διοργάνωση που μπορείς να φτάσεις τα όρια ή και να τα ξεπεράσεις. Το δοκιμάσαμε και ακούμε τις απόψεις του κόσμου. Ακόμα κι αν ήταν λάθος, κάτι που δεν το πιστεύω σε καμία περίπτωση, βρίσκω ότι ήταν πολύ ενδιαφέρον κι εντυπωσίασε πολύ κόσμο από τεχνικής άποψης, άγγιξε πολύ κόσμο συναισθηματικά. Ο τρόπος που το παρουσιάσαμε, επίσης, ήταν τέτοιος που δεν ήταν ένα Dio show, αλλά ένα DIO DISCIPLES show, με κάποιον πολύ σημαντικό καλεσμένο. Ακόμα κι αν δεν σου άρεσε το ολόγραμμα, νομίζω ότι ήταν ωραίο που είδε ο κόσμος τον Ronnie James Dio, ακόμα κι έτσι. Σκεφτόμασταν για παράδειγμα, αν πηγαίναμε στο Las Vegas και μας δινόταν η ευκαιρία να δούμε ολόγραμμα του Elvis Presley, για εμάς που δεν προλάβαμε να τον δούμε ζωντανό, δεν θα ήταν κάτι ωραίο;»
Καταλαβαίνω, η τεχνολογία προχωρά προς όφελός μας, ότι υπάρχει μία γενιά ανθρώπων που μπήκαν τώρα στο heavy metal και δεν είχαν την ευκαιρία να δουν τον μεγάλο Ronnie James Dio. Δηλαδή τώρα θα τον βλέπουν; Σοβαρολογούμε; Να αρχίσουμε φάμπρικα δηλαδή να ζωντανεύουμε με ολογράμματα τον Phil Lynott, τον Freddie Mercury, τον Cliff Burton, τον Jimi Hendrix, τον Dimebag Darrell, τον Lemmy και όλους τους μεγάλους που έχουν φύγει από κοντά μας; Τις αγαπημένες μαμάδες μας, τους μπαμπάδες μας, τους κολλητούς μας, τους συγγενείς μας; Έτσι δηλαδή θα είμαστε ικανοποιημένοι;
Από την άλλη, επειδή οι επιχειρηματικές κινήσεις έχουν και μία έρευνα αγοράς από πίσω τους, ιδιαίτερα όταν κοστίζουν τόσο πολύ, μάλλον το πείραμα του Wacken κρίθηκε επιτυχημένο και το feedback ήταν αυτό που ήθελαν ώστε να κάνουν ολόκληρη περιοδεία… Σε τέτοια περίπτωση, αν ο κόσμος θέλει να δει live ένα ολόγραμμα, πάω πάσο, διατηρώ όμως την άποψή μου, να τη θεωρώ μία ελεεινή κίνηση.
Θέλει δηλαδή η Wendy Dio να μας πείσει ότι το κάνει για να διατηρήσει τη μνήμη του άντρα της; Έχουν γίνει κι άλλες, απείρως καλύτερες και μάλιστα από την ίδια. Όπως η ίδρυση του Ronnie James Dio Stand Up And Shout Cancer Fund, ενός οργανισμού είναι μη κερδοσκοπικός και ασχολείται με την έρευνα για τον καρκίνο και να μάθει ο κόσμος πράγματα για την ασθένεια, ώστε να είναι ενημερωμένος. Μάλιστα, είχε βγει κι ένα καταπληκτικό tribute, το “This is your life”, με πολλά και σπουδαία ονόματα, που μέρος των πωλήσεών του, πήγε στον μη κερδοσκοπικό αυτόν οργανισμό.
Γράφοντάς αυτά, δεν θα μπορούσε το κείμενο να κλείσει καλύτερα, με την άποψη τριών ανθρώπων που λατρεύουν τον Ronnie James Dio, έχουν φτιάξει τους ROCK N’ ROLL CHILDREN και κάθε χρόνο κάνουν μία φιλανθρωπική συναυλία κοντά στην επέτειο του θανάτου του. Με μεγάλη τους χαρά, ο Γιάννης Παπανικολάου, ο Μανώλης Τσίγκος κι ο Γιάννης Τσιμάς, έγραψαν την άποψή τους για το σκηνικό των Dio Returns…
Γιάννης Παπανικολάου (φωνητικά): «Όλη αυτή η γελοία μακάβρια φάση με το περιφερόμενο ολόγραμμα του Θεού Ronnie James Dio μου έδωσε ακόμα μία αφορμή για σκέψεις. Προφανώς και αφορά μία ακόμη μπίζνα της Wendy και των μουσικών του για την κονόμα που δυστυχώς στην πράξη δεν δείχνουν κανένα σεβασμό στον τεράστιο αυτό καλλιτέχνη και στην ιστορία του. Θα μου πείτε πως το εμπόριο και η κερδοφορία δεν έχουν ηθική, αλλά σας απαντώ ότι πέρα από την τσέπη και ψηλότερα από όλα στον άνθρωπο υπάρχει η αξιοπρέπεια και στην κάθε συμπεριφορά υπάρχουν και όρια! Δεν οφείλουμε κανένα σεβασμό στο κάθε άπληστο καθίκι που βάζει παραπάνω το χρήμα από τη μουσική που αγαπάμε και υπηρετούμε χωρίς συμφέρον όσο γνωστός κι αν είναι! Όποιος λοιπόν επαγγελματίας της μουσικής βιομηχανίας δεν υπηρετεί την τέχνη και προσβάλλει την αισθητική του κάθε μουσικόφιλου για μένα αποτελεί ύβρη! Έχω βαρεθεί να βλέπω να εκθειάζεται ο κάθε Rock Star του χώρου για το πόσο καλός είναι στην Music business… Χεστήκαμε για το πόσα λεφτά βγάζει ή έχει ο κάθε Gene Simmons, οι Bon Jovi, ο OZZY, οι Maiden, οι Metallica κτλ. Το καταλαβαίνω πως είναι η δουλειά σου αλλά μην παίζεις με το συναίσθημα του απλού καθημερινού οπαδού… Αν δεν παράγεις μουσική, τέχνη, δεν τη σέβεσαι και είσαι μόνο φράγκα, πόζα και θεαθήναι, δικαιολογημένα σε κράζουν γιατί προκαλείς το χλευασμό και την απαξίωση! Απ’ αυτό το πρίσμα χαίρομαι που ζω από άλλα πράγματα, δεν κάνω μουσική για να κονομήσω, αλλά για την ψυχούλα μου με τους ανθρώπους που αγαπώ και την έχουμε τρόπο ζωής και ευχαρίστησης! Και όσο αφορά τον Dio, χαίρομαι για τον τρόπο που η οικογένεια των ROCK N ROLL CHILDREN έχουμε προσεγγίσει όλη αυτή την ανεκτίμητη κληρονομιά του, γιατί έχει ειλικρίνεια, πάθος, αγάπη, αγνό οπαδιλίκι κι ο κόσμος ξέρει πολύ καλά αυτά να τα διακρίνει!”
Μανώλης Τσίγκος (κιθάρα): «…ότι θα μνημόνευα ένα χαρακτηριστικό τραγούδι του αοιδού Αντύπα, αναφερόμενος σε αυτήν την κυρία (ο Ronnie να την κάνει κυρία) που υποκινεί και καθοδηγεί όλους και όλα 7 χρόνια μετά (και από ότι φαίνεται για πολύ ακόμη), δεν θα το περίμενα ποτέ… Γιατί εκείνος για εμάς δεν έφυγε ποτέ άρα και δεν επιστρέφει και γιατί εμείς θα τον τιμάμε όπως νομίζουμε ότι ορθά του αναλογεί… Αλλά εσύ μανδάμ, κάνεις ότι ακριβώς δεν πρέπει και δεν του αρμόζει… Ότι ακριβώς λέει το γνωστό ασματάκι… «για τα λεφτά τα κάνεις όλα»… Κρίμα γιατί και τον βοήθησες τότε πραγματικά αλλά κυρίως γιατί το καλύτερο τραγούδι όλων των εποχών (“Rainbow eyes”) νομίζω ότι γράφτηκε για σένα… Λύπη, τίποτα άλλο, για τη μανδάμ και τους 3 μάγκες της μπάντας του που τον έζησαν και τους πρόσεχε όπως κανείς άλλος…”
Γιάννης Τσιμάς (μπάσο): «Ο Dio ήταν είναι και θα είναι εκεί μαζί μας και μας συντροφεύει με τα τραγούδια του και τις αναμνήσεις, που όσοι ήμασταν τυχεροί και τον γνωρίσαμε έστω και για λίγο από κοντά… Επιστρέφει μόνο για μερικούς που μαζί με Αυτόν έχασαν και κάποια άλλα πράγματα (υλικά προφανώς). Για εμάς δεν επιστρέφει. Δεν έφυγε ποτέ…»
Σάκης Φράγκος