
OLD MAN’S CHILD interview 2005 (Galder)
“One-man’s child”
Στα πλαίσια της επετείου των 20 ετών από την κυκλοφορία του “Vermin” των OLD MAN’S CHILD, ψάξαμε στο αρχείο του Rock Hard και βρήκαμε τη συνέντευξη που είχε κάνει στο έντυπο -τότε- για την προώθηση του εν λόγω άλμπουμ, η Μαριλένα Σμυρνιώτη με τον Galder, ηγέτη του σχήματος, και την δημοσιεύουμε για πρώτη φορά στο site μας, πάντα με φωτογραφίες εποχής.
Πάντα θεωρούσα τον Galder ιδιοφυή μουσικό. Ακόμη και αυτοί που αρνήθηκαν να δώσουν την πρέπουσα προσοχή σε άλμπουμ-σταθμούς για το συμφωνικό black metal όπως το “The pagan prosperity” και “Ill-natured spiritual invasion”, δεν μπορούν παρά να αναγνωρίσουν την ανεξίτηλη σφραγίδα του στους δύο τελευταίους δίσκους των DIMMU BORGIR που τους οδήγησαν στην κορυφή. Αν και η τελευταία δουλειά των OLD MAN’S CHILD είναι μάλλον η πιο αδύναμή τους από την εποχή του “Born of the flickering”, ας μην ξεχνάμε πως έχουμε απέναντί μας ένα σπουδαίο μουσικό.

Εδώ και πολλά χρόνια αναρωτιέμαι σε τι αναφέρεται το όνομα του συγκροτήματος…
Ο πρώτος drummer που είχαμε, ο Tjodalv, σκέφτηκε το όνομα. Νομίζω πως το βρήκε σε κάποιο παλιό βιβλίο για Βίκινγκς ή κάτι τέτοιο. Δεν είναι κάτι εξαιρετικά πολύπλοκο, αναφέρεται στα παιδιά του διαβόλου.
Μάλιστα. Μίλησε μου λίγο για το καινούριο άλμπουμ.
Το ηχογραφήσαμε στα Fredman Studios στο Gothenburg. Είναι ίσως κάπως πιο χαμηλών τόνων (“mellowed out”) από το προηγούμενο, κάπως πιο ατμοσφαιρικό, με καλή παραγωγή. Αυτή τη φορά συμμετείχε στα φωνητικά ένας τύπο από τη Δανία, ο Reno Kilerich (VILE, EXMORTEM, PANZERCHRIST). Θα κυκλοφορήσει στις 17 του Οκτωβρίου (σ.σ. η συνέντευξη έγινε στις 22/9).
Πώς ήταν η συνεργασία με τον Nordstrom;
Έχουμε δουλέψει μαζί πολλές φορές στο παρελθόν και τα πάμε πολύ καλά. Βασικά, όταν είμαι στο στούντιο ηχογραφώ τα πάντα μόνος. Χρειάστηκα τη βοήθειά του μονάχα στο μιξάρισμα.
Δεν είναι όμως δύσκολο να γράφεις και να ηχογραφείς έναν ολόκληρο δίσκο ολομόναχος;
Φυσικά και είναι δύσκολο, αυτή είναι όμως η δουλειά μου. Μου αρέσει να γράφω μουσική. Απλά είναι κάπως πιο χρονοβόρα η διαδικασία όταν την κάνεις μόνος σου. Τότε όμως ξέρεις πως τα πράγματα θα γίνουν με τον τρόπο ακριβώς που θες να γίνουν. Έχει πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα αυτός ο τρόπος δουλειάς. Μου αρέσει όμως.
Όσο περισσότερα άλμπουμ γράφεις, τόσο λιγότερους μουσικούς χρησιμοποιείς! Αυτή τη φορά είχες στο line up μόνο τον Reno στα drums. Γιατί έτσι;
Έγραψα τα κομμάτια σε διαφορετικές χρονικές περιόδους, κάθε φορά που έβρισκα χρόνο ελεύθερο από τους DIMMU BORGIR. Πριν καλά-καλά το καταλάβω είχα ένα ολόκληρο άλμπουμ ολοκληρωμένο και έτοιμο να ηχογραφηθεί. Δεν υπήρχε λοιπόν κανένας λόγος να βρω άλλους μουσικούς μόνο και μόνο για να τους βάλω να παίξουν ήδη γραμμένα κομμάτια. Ποιο το νόημα, στο βαθμό που δεν συμμετέχουν στη σύνθεση; Εάν ήμασταν συγκρότημα που βγαίνει σε περιοδείες και δίνει συναυλίες, τα πράγματα θα ήταν τελείως διαφορετικά. Είμαστε ωστόσο μάλλον στουντιακή μπάντα, άρα…
Να σου πω την αλήθεια, δεν περίμενα να δω καινούριο άλμπουμ από τους OLD MAN’S CHILD. Είχες πει λίγο μετά την ένταξή σου στους DIMMU (σ.σ. την εποχή του “Revelation 666”) πως έχεις κουραστεί την κατάσταση με τους OLD MAN’S CHILD και πως θα συνέχιζες να βγάζεις άλμπουμ μόνο για όσον καιρό σε δέσμευε το συμβόλαιό σου.
Εάν η κατάσταση παρέμενε ίδια και εάν το συμβόλαιό μου παρέμενε δύσχρηστο, όντως θα είχα σταματήσει. Αυτή τη στιγμή πάντως συζητάμε να διευρύνουμε το συμβόλαιο για δύο ακόμη άλμπουμ και, γενικότερα, διαπραγματευόμαστε τη βελτίωσή του. Αυτό με διευκολύνει γιατί δεν είμαι πια αναγκασμένος να βγαίνω σε περιοδεία εάν δεν θέλω, δεν έχω καμία πίεση χρόνου, μπορώ λοιπόν να επικεντρωθώ στο να δώσω σε κάθε άλμπουμ το καλύτερο που μπορώ κλπ. Αυτή τη στιγμή είμαι ικανοποιημένος με το πώς έχουν τα πράγματα και πιθανότατα θα συνεχίσω αυτό που κάνω για λίγο καιρό ακόμη.

Δεδομένου ότι ήδη είχες τους OLD MAN’S CHILD πολύ καιρό, τι σε έκανε να πας στους DIMMU BORGIR, και πότε απέκτησαν προτεραιότητα για σένα;
Οι DIMMU BORGIR αυτή τη στιγμή είναι η κύρια απασχόλησή μου. Υπάρχουν τόσο πολλά πράγματα που πρέπει να γίνουν, περιοδείες κλπ. Πρέπει να είμαι 100% επικεντρωμένος σε αυτό που κάνω κάθε στιγμή. Όταν κάνουμε διάλειμμα με το συγκρότημα αφοσιώνομαι εξ’ ολοκλήρου στους OLD MAN’S CHILD. Νομίζω πως παίζω σε περισσότερα συγκροτήματα απ’ όσα θα ήθελα!
Και δεν σου αρέσει αυτό;
Μπα, καλά τα έχω βγάλει πέρα μέχρι τώρα.
Οι DIMMU BORGIR προφανώς καταλαμβάνουν ένα μεγάλο τμήμα του χρόνου σου. Πού βρίσκεις το χρόνο να συνθέσεις;
Δεν έχω άλλη δουλειά. Το μόνο πράγμα με το οποίο ασχολούμαι είναι η μουσική. Όταν δεν περιοδεύω και δεν είμαι στο στούντιο, γράφω μουσική. Μέσα σε μία νύχτα μπορώ να γράψω πάνω – κάτω πέντε riffs. Εάν παίζω κιθάρα κάθε μέρα, τότε… Υπολόγισε! Δεν ξέρω πόσα riffs βγαίνουν, σίγουρα πάντως πολλά!
Στο “Born of the flickering” κάποιους από τους στίχους τους έγραψε ο Aldrahn (κύριο μέλημά του οι DODHEIMSGARD. Και πολλοί άλλοι…). Γιατί έγινε αυτό τότε και γιατί δεν το έχεις επαναλάβει;
Τα πράγματα ήταν τελείως διαφορετικά τότε. Δεν φοβόμασταν να πειραματιστούμε και να δουλέψουμε πάνω σε διάφορες ιδέες. Είχε κάποιους στίχους έτοιμους για μένα, το είχα θεωρήσει λοιπόν φυσικό να τους χρησιμοποιήσω και να αφήσω τον Aldrahn να συμμετάσχει στα φωνητικά. Αυτός είναι ο κυριότερος λόγος. Στο προηγούμενο άλμπουμ “In defiance of existence” έβαλα κάποιον άλλο να γράψει τους στίχους. Ο ίδιος άνθρωπος επρόκειτο να παίξει μπάσο στο άλμπουμ, το παίξιμό του ήταν όμως άθλιο και του είπα πως δεν θα το χρησιμοποιούσα. Τότε όμως θύμωσε και μου είπε πως δεν θα με άφηνε να χρησιμοποιήσω τους στίχους του. Το αποτέλεσμα ήταν πως αναγκάστηκα να ξαναγράψω και να ξαναηχογραφήσω όλο το άλμπουμ μέσα σε δύο εβδομάδες. Αυτό μου δημιούργησε πολύ άγχος, γι’ αυτό και από τότε προτιμώ να μην έχω άλλους μουσικούς στο συγκρότημα. Μπορούν να γα***ουν τα πάντα! Καλά, τώρα απλώς αστειεύομαι…
Αυτό πάντως το έχω ακούσει από πολλούς μουσικούς που έχουν one–man bands. Θεωρούν πως, πολλές φορές είναι ευκολότερο και γρηγορότερο να κάνουν τα πάντα μόνοι τους.
Πρέπει να είσαι πολύ προσεκτικός όταν επιλέγεις τους μουσικούς που θα πάρεις στο συγκρότημά σου.

Επίσης μία guest συμμετοχή. Μπορείς να μου πεις πώς προέκυψε αυτό;
Ο Eric Peterson έγραψε ένα lead σημείο στο τέταρτο κομμάτι του άλμπουμ, το “In torment’s orbit”. Αν σκεφτείς πως έχω μεγαλώσει ακούγοντας TESTAMENT και πως είναι ένα από τα αγαπημένα μου συγκροτήματα, ήταν μία καταπληκτική ευκαιρία. Βρισκόταν στο στούντιο με τους DRAGONLORD την ίδια ακριβώς περίοδο που εγώ ηχογραφούσα το “Vermin” και έτσι προέκυψε η συνεργασία.
Πάντα πίστευα πως οι OLD MAN’S CHILD έχουν ένα προσωπικό στίγμα που τους διαφοροποιεί από άλλα συγκροτήματα. Τι νομίζεις ότι κάνει αυτό το συγκρότημα τόσο ξεχωριστό;
Πιστεύω πως γι’ αυτό ευθύνεται η ποιότητα των κιθαρών. Η μουσική των OLD MAN’S CHILD είναι σε μεγάλο βαθμό προσανατολισμένη στις κιθάρες και τα riffs που γράφω θυμίζουν περισσότερο thrash metal του ’80 και των αρχών του ’90. Δεν είναι ακριβώς αυτό που θα έλεγες τεχνικά riffs, είναι όμως σίγουρα πιο τεχνικά από τα τυπικά black metal riffs. Δεν νομίζω πως υπάρχουν πολλοί που να το κάνουν αυτό, αν και τώρα τελευταία βρίσκει όλο και μεγαλύτερη απήχηση. Πολλά συγκροτήματα τώρα ανακαλύπτουν το στιλ με το οποίο εγώ γράφω μουσική εδώ και δέκα χρόνια. Λίγα συγκροτήματα έχουν απομείνει πλέον που να μην αναμιγνύουν διαφορετικές σχολές στη μουσική τους. Όλο και περισσότερα συγκροτήματα το κάνουν πλέον αυτό. Εμείς τουλάχιστον ήμασταν από τους πρώτους.
Πιστεύω πως αυτόν τον ήχο τον έχεις μεταφέρει αυτούσιο στους DIMMU BORGIR. Νομίζω πως η διαφορά είναι ευκρινής στα δύο τελευταία άλμπουμ,
Ίσως. Δεν μπορώ να κρίνω.
Προηγουμένως ανέφερες τον όρο «συμφωνικό black metal». Πλέον έχει αναχθεί σε μόδα. Όταν είχες ξεκινήσει να γράφεις αυτού του είδους τη μουσική, είχες φανταστεί πως το θέμα θα αποκτούσε τόσο μεγάλες διαστάσεις;
Δεν είχα δώσει μεγάλη σημασία στο θέμα εκείνη την εποχή. Πολλά συγκροτήματα παίζουν αυτό το είδος της μουσικής τώρα πια, μάλλον εξαιτίας των DIMMU BORGIR και άλλων παρόμοιων συγκροτημάτων. Είναι δύσκολη να απαντηθεί η ερώτησή σου.
Ποιες είναι τώρα οι επιρροές σου;
Εξακολουθώ να ακούω τα ίδια άλμπουμ που άκουγα και όταν ήμουν νεότερος. Είναι όλα τους κλασικά και μέχρι σήμερα ακούγονται συνέχεια στο στερεοφωνικό μου. Στην πραγματικότητα σπάνια αγοράζω καινούρια άλμπουμ πια. Ακούω αυτά που μου δίνουν η Century Media και η Nuclear Blast και τσεκάρω αυτά που μου προτείνουν οι γνωστοί μου. Πάντως ακούω τα ίδια συγκροτήματα που άκουγα όλα τα προηγούμενα χρόνια, δεν είμαι σίγουρος λοιπόν για το από πού ακριβώς προέρχεται η έμπνευση. Κάνω αυτό το πράγμα εδώ και πολλά χρόνια. Ξέρω πώς να γράφω μουσική, ξέρω πώς να συνδέω πράγματα και ήχους, ξέρω τι θέλω. Νομίζω πώς εκεί καταλήγουν όλα, δεν είναι θέμα έμπνευσης.
Στις αρχές χρησιμοποιούσες το ψευδώνυμο Grusom. Γιατί το άλλαξες;
Ο Tjodalv μου είχε δώσει αυτό το ψευδώνυμο και το είχε κάνει σαν αστείο. Κόλλησα με αυτό χωρίς να μου αρέσει και ποτέ δεν το πήρα στα σοβαρά. Μία μέρα ξεφύλλιζα ένα βιβλίο και έπεσα πάνω στο όνομα “Galder”. Μου άρεσε και αποφάσισα να το χρησιμοποιήσω. Πάντως δεν έχω αλλάξει γνώμη μέχρι σήμερα…
Μάλιστα. Παρόλο που αρκετά πράγματα φαίνεται να μην παίρνατε στα σοβαρά, κατέληξες τελικά με συμβόλαιο σε εταιρία, έβγαλες άλμπουμ και εξακολουθείς να βρίσκεσαι εδώ σήμερα.
Πριν ακόμη ξεκινήσω, ο στόχος μου ήταν να βρω ένα συμβόλαιο και να βγάζω άλμπουμ. Μάλιστα τα δύο πρώτα άλμπουμ “In the shades of life” και “Βorn of the flickering” τα χρηματοδότησα εξ’ ολοκλήρου εγώ. Τότε συνειδητοποίησα πως δεν ήταν δυνατόν να συνεχίσω έτσι. Δεν μπορούσα πληρώνω για πάντα εγώ, έπρεπε λοιπόν κάποια στιγμή να βρω μία εταιρία. Από αυτό το σημείο και πέρα τα πάντα μπήκαν σε ένα δρόμο.
Τώρα λοιπόν οι OLD MAN’S CHILD είναι αποκλειστικά στουντιακό συγκρότημα;
Αυτή τη στιγμή δεν μπορούν να είναι τίποτα παραπάνω. Μπορεί ωστόσο να δώσουμε κάποιες συναυλίες στο μέλλον, γιατί πολλοί άνθρωποι μου το ζητάνε και δεν ξέρω για πόσο καιρό ακόμη θα μπορώ να λέω «όχι»! Επιπλέον θα ήθελα να μπορούσα να φέρω τον κόσμο σε επαφή με τη μουσική μου και μέσω συναυλιών. Στο κάτω-κάτω αυτή τη στιγμή έχω πλήθος τραγουδιών από τα οποία θα μπορούσα να διαλέξω για να διαμορφώσω ένα set list. Ίσως θα ήταν καλό να κάνουμε κάποια περιοδεία, σίγουρα όμως δεν πρόκειται να γίνει τίποτα τέτοιο στο άμεσο μέλλον.

Έχεις υπ’ όψιν σου μουσικούς που θα ήθελες να συμβάλλουν στην περίπτωση μίας περιοδείας;
Μάλλον θα είχα τον Reno στα drums. Από εκεί και πέρα πρέπει να βρω καλούς κιθαρίστες, οι οποίοι μάλλον θα παίζουν και σε άλλα συγκροτήματα. Αυτό σημαίνει πως θα πρέπει να προσαρμοστεί η όλη διαδικασία στα προγράμματά τους, και μάλλον θα πρέπει και να τους πληρώσω. Είναι πάρα πολλοί οι παράγοντες που πρέπει να λάβω υπ’ όψιν εάν αποφασίσω να κάνω κάτι τέτοιο.
Έχεις δουλέψει με καταπληκτικούς drummers μέχρι τώρα. Γιατί αλλάζεις drummer σε κάθε άλμπουμ;
Δεν μπορώ να κρατήσω τον Gene Hoglan (STRAPPING YOUNG LAD, DEATH, DEATH ANGEL…) γιατί μένει στις Ηνωμένες Πολιτείες, πολύ μακριά για να συνεργαστούμε. Ο Nick Barker (ex-CRADLE OF FILTH, ex-DIMMU BORGIR, LOCK UP και δε συμμαζεύεται) από την άλλη μεριά είναι Άγγλος, πράγμα που πάλι δυσκολεύει τη συνεργασία λόγω απόστασης. Επιπλέον, είναι ωραίο πράγμα οι αλλαγές. Κάθε ένας φέρνει και διαφορετικά στοιχεία σε κάθε άλμπουμ με το παίξιμό του και αυτό κάνει τη μουσική πιο ενδιαφέρουσα. Αναζητώ την τελειότητα, προσπαθώ να συνεργάζομαι με τους καλύτερους μουσικούς που μπορώ να βρω. Είναι αλήθεια πως μέχρι τώρα ήμουν πολύ τυχερός με τους drummers, ίσως όμως συνεχίσω να δουλεύω με τον Reno για κάνα-δυο άλμπουμ ακόμη. Κρίνοντας όμως από το παρελθόν, μάλλον θα αλλάξω πάλι drummer την επόμενη φορά! Δύσκολο να πω.
Πώς επέλεξες το Reno;
Περιόδευσε για ένα σύντομο διάστημα με τους DIMMU BORGIR και μου άρεσε πάρα πολύ το παίξιμό του, είναι πολύ γρήγορος. Είχα κάνει μία πρώτη επεξεργασία των κομματιών με drum machine, αυτός έμαθε τα κομμάτια και συναντηθήκαμε μία μέρα πριν από τη μέρα της ηχογράφησης για να τα προβάρουμε. Τέτοιου είδους μουσικούς ψάχνω: ανθρώπους που δε χρειάζονται ένα μήνα πρόβες πριν από κάθε περιοδεία.
Το εξώφυλλο επιμελήθηκε ο Set<h>. Πώς επέλεξες το συγκεκριμένο καλλιτέχνη;
Η Century Media μου είχε στείλει ιδέες αρκετών καλλιτεχνών για εξώφυλλα. Η δική του πρόταση ήταν η καλύτερη και αντιπροσώπευε τον τίτλο με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Ήταν πολύ σημαντικό για μένα να έχω ένα εξώφυλλο που θα απεικόνιζε τον τίτλο του άλμπουμ και πιστεύω πως ο Set<h> έκανε καλή δουλειά.
Σε τι παραπέμπει λοιπόν ο τίτλος;
Σε γενικές γραμμές παραπέμπει στην ανθρωπότητα.
Από τους τίτλους και τους στίχους σου πηγάζει μία επιθετική οπτική γωνία εναντίον της ανθρωπότητας…
Αυτό το στοιχείο αποτελεί μέρος του συγκροτήματος από τα πρώτα βήματα των OLD MAN’S CHILD. Από τότε μέχρι τώρα χρησιμοποιώ στίχους τέτοιας θεματολογίας. Νομίζω πώς είναι πολύ σημαντικό αυτό το στοιχείο γιατί συγκρατεί τη μουσική η οποία είναι στο όριο του να χαρακτηριστεί πιθανώς χαρούμενη. Ίσως γι’ αυτό χρησιμοποιώ επιθετικούς στίχους, για να εξισορροπήσω αυτό το στοιχείο. Οποιοδήποτε κομμάτι και να διαλέξεις από τα άλμπουμ μας, θα προσέξεις πως έχει ακραία θεματολογία.
Ξέρεις, ο όρος «χαρούμενος» δεν είναι ακριβώς ο συνηθισμένος για να χαρακτηρίσει ένα black metal συγκρότημα!
(σ.σ. Ξελιγωμένος στα γέλια) Ναι, γι’ αυτό πρέπει να το κάνουμε «όχι χαρούμενο»!
Τι κάνουν οι DIMMU BORGIR αυτήν την περίοδο;
Ο Silenoz και ο Shagrath έχουν επανηχογραφήσει το “Stormblast” και δουλεύουν πάνω σε αυτό αυτήν την στιγμή. Νομίζω πως τώρα ετοιμάζουν ένα video clip για αυτό και ασχολούνται με την προώθησή του. Όταν επιστρέψουν θα αρχίσουμε να δουλεύουμε πάνω στο επόμενο άλμπουμ. Το μόνο που μένει να κάνουμε είναι να ενώσουμε τις ιδέες μας σε κομμάτια και μετά να τα ηχογραφήσουμε. Δεν ξέρω πότε θα συμβεί αυτό, μάλλον στα μέσα του επόμενου χρόνου.
Έχεις υλικό έτοιμο;
Ναι. Δεν ξέρω τι κάνουν οι άλλοι, πρέπει να έχουν έτοιμα κάποια riffs. Εγώ πάντως έχω ήδη πολλές ιδέες και πολλή όρεξη να βρω κι άλλες.
Πώς αποφασίζεις τι από αυτά που γράφεις ανήκει στους DIMMU BORGIR και τι στους OLD MAN’S CHILD;
Δεν χρειάζεται να αποφασίσω τίποτα, είναι μονόδρομος. Όταν δουλεύω με τους DIMMU διοχετεύω όλες τις ιδέες μου εκεί. Στη συνέχεια προστίθενται τα πλήκτρα και όλα τα στοιχεία που συνεισφέρει ο καθένας από το συγκρότημα και αυτό κάνει τη διαφορά. Το ίδιο γίνεται όταν δουλεύω πάνω στους OLD MAN’S CHILD: όλο το υλικό που συγκεντρώνω το χρησιμοποιώ για αυτούς.
Υπάρχει κάτι που θα ήθελες να προσθέσεις;
Από την Ελλάδα δεν είσαι; Ελπίζω να έρθουμε να σας επισκεφτούμε με τους OLD MAN’S CHILD εάν ποτέ βγούμε σε περιοδεία. Έχετε ένα καταπληκτικό κοινό και καταπληκτικό φαγητό και δεν είναι αρκετό να έρχομαι στη χώρα σας μόνο με τους DIMMU!
Μαριλένα Σμυρνιώτη














