A day to remember… 21/11 [VOIVOD]

0
132
Voivod




















Voivod

ΟΝΟΜΑ ΑΛΜΠΟΥΜ: “Negatron” – VOIVOD
ΕΤΟΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ: 1995
ΕΤΑΙΡΙΑ: Hypnotic Records
ΠΑΡΑΓΩΓΟΣ: VOIVOD / Daryn Barry / Alfio Annibalini
ΣΥΝΘΕΣΗ ΜΠΑΝΤΑΣ:
Φωνητικά / Μπάσο – Eric Forrest
Κιθάρα – Denis D’Amour
Τύμπανα – Michel Langevin

Μετά από μια δεκαετία γεμάτη καλλιτεχνικές αναζητήσεις, οι VOIVOD βρέθηκαν το 1994 σε ένα κρίσιμο σταυροδρόμι. Το “The outer limits” του 1993, που ηχογραφήθηκε με session μπασίστα τον Pierre St-Jean, είχε οδηγήσει τη μπάντα όσο πιο μακριά μπορούσε στον ψυχεδελικό και progressive ήχο, με κομμάτια όπως το 18λεπτο “Jack Luminous” να αναδεικνύουν την εξερεύνησή τους στον metal ήχο. Μετά την περιοδεία με τους FIGHT του Rob Halford σε όλη τη Βόρεια Αμερική, ο Michel “Away” Langevin συνειδητοποίησε ότι ο Denis “Snake” Bélanger είχε χάσει το ενδιαφέρον του για τη μουσική. Όπως ο ίδιος ο Snake έχει αναφέρει, αντιμετώπιζε προσωπικά προβλήματα και απογοήτευση από τη μουσική βιομηχανία, καθώς η άνοδος του grunge είχε υποβαθμίσει το ενδιαφέρον για το metal.

Είχε ενταχθεί στους VOIVOD στα δεκαοκτώ του χρόνια και δεν είχε ζήσει τίποτα άλλο πέρα από τη μουσική. Όπως δήλωσε αργότερα, ένιωθε την ανάγκη να κάνει ένα διάλειμμα για να βιώσει κάτι διαφορετικό, καθώς η πίεση και η απογοήτευση από τη μουσική βιομηχανία τον είχαν κουράσει. Δεν ήθελε να ζητήσει από το συγκρότημα να σταματήσει για χάρη του, αλλά θεωρούσε ότι χρειαζόταν να απομακρυνθεί προσωρινά. Ο Away θυμάται ότι ο Snake είχε αρχίσει να χάνει το κίνητρό του σχετικά με τους VOIVOD παρόλα αυτά η αποχώρησή του τον αιφνιδίασε, αφού η μπάντα είχε ακόμα συμβόλαιο για τρία ή τέσσερα άλμπουμ με τη MCA και τα πράγματα φαινομενικά πήγαιναν καλά. Ο Snake αργότερα σχημάτισε τους UNION MADE, ένα συγκρότημα πιο κοντά στις punk ρίζες του. Την ίδια χρονιά, οι VOIVOD συμμετείχαν με μια διασκευή του “In League With Satan” στο tribute άλμπουμ “In the Name of Satan”, αφιερωμένο στους VENOM.

Με την αποχώρηση του Snake και την ήδη προηγηθείσα φυγή του Jean-Yves “Blacky” Thériault, η μπάντα έπρεπε να ανασυνταχθεί. Η λύση ήρθε με τον Eric Forrest από τους Καναδούς LIQUID INDIAN και THUNDER CIRCUS, τον οποίο πρότεινε το management. Ο Forrest είχε εντυπωσιάσει το management των VOIVOD σε ένα club στο Toronto και σύντομα ταξίδεψε με τρένο στο Montreal για ακρόαση. Μέσα σε είκοσι λεπτά τζαμαρίσματος πάνω σε παλιό υλικό, οι VOIVOD κατάλαβαν ότι είχαν βρει τον κατάλληλο άνθρωπο. Όπως θυμάται ο Forrest, μετά από λίγα λεπτά παιξίματος, ο Piggy και ο Away του είπαν ότι ήταν μέσα και όλοι μαζί πήγαν για ποτά, ένα περιστατικό που δεν ξέχασε ποτέ. Το ψευδώνυμο “E-Force” του δόθηκε αμέσως μετά, συμβολίζοντας τη νέα του ταυτότητα μέσα στη μπάντα. Ο Away μετά την αποχώρηση του Snake συνειδητοποίησε πως αυτό που πραγματικά χρειάζονταν ήταν ένας μπασίστας που να μπορεί και να τραγουδά, ώστε να λειτουργήσουν ως power trio, μια μορφή που θεωρούσαν πιο ευέλικτη και άμεση.

Οι πρώτες πρόβες με τον E-Force έφεραν στη ζωή υλικό πολύ πιο βαρύ και επιθετικό από τα προηγούμενα άλμπουμ. Το demo στάλθηκε στη MCA, η οποία έκρινε ότι το υλικό ήταν υπερβολικά heavy και δύσκολο να προωθηθεί. Παρά τις καλές σχέσεις, αποφάσισαν από κοινού να διακόψουν το συμβόλαιο, δίνοντας στους VOIVOD την ελευθερία να κινηθούν ανεξάρτητα. Τελικά υπέγραψαν με την Hypnotic Records στο Toronto και ηχογράφησαν το “Negatron” στα Hypnotic Studios. Η διαδικασία ηχογράφησης ήταν ταχύτατη και οργανική, με τον Away να σημειώνει ότι ήθελαν έναν ήχο ωμό, ζωντανό και δυναμικό, που να θυμίζει τα χρόνια του “Killing technology”. Η μπάντα ανέλαβε την παραγωγή μαζί με τους μηχανικούς των Hypnotic Studios, Daryn Barry και Alfio Annibalini, αποκτώντας έτσι τον πλήρη καλλιτεχνικό έλεγχο του εγχειρήματος. Ο Away χαρακτήρισε αυτήν την περίοδο ως απελευθερωτική, μετά από χρόνια περιορισμών από τις εταιρείες στο παρελθόν.

Το “Negatron”, που κυκλοφόρησε το 1995, αποτελεί το όγδοο στούντιο άλμπουμ των VOIVOD και το πρώτο με τον Eric Forrest στα φωνητικά και το μπάσο. Χαρακτηρίζεται από έναν πιο σκληρό και industrial ήχο. Τα riffs του Piggy είναι παχιά, μεταλλικά και συμπαγή, ενισχυμένα από ψηφιακούς ενισχυτές και custom effects, ενώ τα φωνητικά του E-Force φέρουν την επιθετικότητα ενός industrial thrash ύφους. Ο Away στα τύμπανα συνδυάζει μηχανικό groove με χαοτικά fills, δημιουργώντας το χαρακτηριστικό ρομποτικό στυλ που ταιριάζει στο δυστοπικό concept του άλμπουμ. Το εξώφυλλο, σχεδιασμένο από τον Away, απεικονίζει μια μηχανική μυρμηγκοειδή μορφή που δημιουργήθηκε με το λογισμικό SoftImage, το ίδιο πρόγραμμα που χρησιμοποιήθηκε για τα εφέ του “Jurassic Park”. Η εικονογράφηση αυτή, που εμφανίζεται και στο βίντεο του “Insect”, αποτυπώνει τέλεια τον κυβερνο-οργανικό κόσμο του “Negatron” και τη βιομηχανική του αισθητική.

Τα industrial στοιχεία και ο πιο σύγχρονος ήχος δημιουργούν ένα πλαίσιο όπου οι αρχετυπικές αναφορές των VOIVOD, από DISCHARGE και VENOM μέχρι PINK FLOYD και VAN DER GRAAF GENERATOR, επαναπροσδιορίζονται μέσα από την εξέλιξη της μπάντας. Από την εποχή του “Rrroooaaarrr”, η ωμή ενέργεια της ηχητικής τους ταυτότητας αναβιώνει στο “Negatron” σε ένταση που δεν είχε ξαναεξερευνηθεί, συνδυάζοντας πειραματισμό, προοδευτικότητα και τη μοναδική μουσική ταυτότητα των VOIVOD.

Η θεματολογία του άλμπουμ αγγίζει την τεχνολογική αποξένωση, τις κυβερνητικές συνωμοσίες, τον κοινωνικό έλεγχο και τη μετάλλαξη της ανθρώπινης φύσης. Ο Away, ως βασικός στιχουργός μαζί με τον Forrest, εμπνέεται από θεωρίες όπως η ιδέα ότι οι κυβερνήσεις συνεργάζονται με εξωγήινους για τεχνολογική γνώση, κάτι που αντικατοπτρίζεται στα “Project X” και “Cosmic conspiracy”. Στο “D.N.A. (Don’t No Anything)” συμμετέχει ο J. G. Thirlwell των FOETUS, ο οποίος έγραψε τους στίχους και ηχογράφησε τα φωνητικά του στο studio του στο Brooklyn, ενώ ο Ivan Doroschuk των MEN WITHOUT HATS συνέβαλε στους στίχους του “Nanoman”. Ο Away ταξίδεψε μέχρι το Brooklyn για να καταγράψει τα φωνητικά του Thirlwell σε DAT machine και τα αποτελέσματα μιξαρίστηκαν στα Hypnotic Studios. Οι συνεισφορές αυτές ενίσχυσαν τον industrial χαρακτήρα του δίσκου, δίνοντας στο “Negatron” μια καλλιτεχνική πολυπλοκότητα που το διαφοροποιεί από οτιδήποτε άλλο είχαν κάνει μέχρι τότε.

Ο τίτλος του άλμπουμ προήλθε από μια φράση που έλεγαν αστειευόμενοι ο Away και ο Piggy στο στούντιο, “We are surrounded by negatrons”, αναφερόμενοι σε όσους τους αμφισβήτησαν ή τους περιέβαλαν με αρνητική ενέργεια. Επιστημονικά, ο όρος “negatron” δηλώνει το υποατομικό σωματίδιο με την ίδια μάζα και αντίθετο φορτίο από το πρωτόνιο, μια μεταφορά για τη συμπυκνωμένη, φορτισμένη ενέργεια της νέας περιόδου του συγκροτήματος. Ο Away έχει παραδεχθεί ότι σκέφτηκε να εγκαταλείψει τους VOIVOD για να ακολουθήσει καριέρα στην ψηφιακή τέχνη και τo computer animation, όμως συναυλίες των SOUNDGARDEN, SEPULTURA και RAMONES, όπου οι μπάντες αφιέρωσαν τραγούδια στους VOIVOD, τον έκαναν να αλλάξει γνώμη. Κατάλαβε ότι το συγκρότημα είχε επηρεάσει μια ολόκληρη γενιά μουσικών, από τους PANTERA και τους SONIC YOUTH μέχρι τον Dave Grohl, που είχαν εκφράσει τον θαυμασμό τους για άλμπουμ όπως τα “Killing technology” και “Dimension Hatröss”.

Η περίοδος αυτή συνοδεύτηκε από μια εκτενή περιοδεία στις Ηνωμένες Πολιτείες με τους PRO-PAIN και CRISIS και νωρίτερα από εμφανίσεις στην Ευρώπη, όπου οι VOIVOD παρουσίασαν για πρώτη φορά το νέο, πιο επιθετικό τους πρόσωπο, παίζοντας υλικό μέχρι κι από το ντεμπούτο τους “War and pain”. Ήταν μια απαιτητική εποχή, με τη μπάντα να δίνει ασταμάτητα συναυλίες, αλλά και να αντιμετωπίζει δυσκολίες, ειδικά στη Βόρεια Αμερική, όπου έπαιζε κυρίως σε μικρά club ή ως support act σε σκληρότερα σχήματα. Κατά τη διάρκεια της περιοδείας στις Η.Π.Α., το RV που χρησιμοποιούσε η μπάντα κάηκε ολοσχερώς έπειτα από ατύχημα, κάτι που ο Away περιέγραψε ως “πραγματικά hardcore”. Παρόλες τις αντιξοότητες, το άλμπουμ σημείωσε πωλήσεις μεταξύ 75.000 και 100.000 αντιτύπων παγκοσμίως, αριθμός με τον οποίο ο Away δήλωσε ικανοποιημένος, θεωρώντας τον επιτυχία για μια ανεξάρτητη και πειραματική κυκλοφορία.

Το “Negatron” θεωρείται μεταβατικό άλμπουμ και μια μεταλλική ανασύνταξη της μπάντας πριν από το “Phobos” του 1997. Ήταν το πρώτο άλμπουμ ως τρίο, μετά την αποχώρηση του Snake και την προσθήκη του Eric Forrest, και το τελευταίο υπό τη σκιά της MCA. Αν και δίχασε αρχικά τους οπαδούς, με τον Away να αναγνωρίζει ότι ο βαρύτερος ήχος του Forrest θύμιζε περισσότερο τη σχολή των SEPULTURA, το άλμπουμ επανέφερε τις σκληρές ρίζες και την ωμή ενέργεια των πρώτων χρόνων. Σήμερα, το “Negatron” αναγνωρίζεται ως τολμηρός πειραματισμός, που συνδύασε τις ρίζες του metal με την επιστημονική φαντασία, τη βιομηχανική αισθητική και τη δημιουργική επιμονή των VOIVOD.

Παρά τις αλλαγές στα μέλη και τον ήχο, το “Negatron” απέδειξε τη δημιουργική αντοχή των VOIVOD, δείχνοντας ότι δεν ακολούθησαν απλώς τις τάσεις των 90s, αλλά αντιστάθηκαν δημιουργικά, διατηρώντας τον πυρήνα του συγκροτήματος ζωντανό. Τριάντα χρόνια μετά, το άλμπουμ παραμένει σημείο αναφοράς για την πειραματική διάθεση, τον τολμηρό ήχο και την ικανότητα των VOIVOD να ανανεώνονται διαρκώς, υπενθυμίζοντας ότι η “μηχανή” τους εξακολουθεί να λειτουργεί ακούραστα.

Did you know that:

  • Πριν από την κυκλοφορία του “Negatron”, στην Αμερική κυκλοφόρησε το CD single του “Nanoman”, που περιλαμβάνει τα κομμάτια “Erosion” και “Vortex”, τα οποία εμφανίστηκαν αργότερα σε μεταγενέστερες εκδόσεις του “Negatron” και στη συλλογή “Kronik” με ανέκδοτο και ζωντανό υλικό.
  • Μετά την αποχώρησή του από τους VOIVOD, ο μπασίστας Jean-Yves Thériault ασχολήθηκε με avant-garde projects, ιδρύοντας την εταιρεία σύγχρονου χορού The Holy Body Tattoo στο Vancouver και συνέθεσε, ηχογράφησε και επιμελήθηκε τη μουσική για παραστάσεις όπως τα “White riot”, “L’Orage”, “Poetry & Apocalypse” και “Our brief eternity”, καθώς και για άλλα έργα που συνδύαζαν χορό, μουσική, κινηματογράφο και εικαστικές τέχνες, αποκτώντας διεθνή αναγνώριση μέχρι το 2005, με κορυφαίο έργο το “Monumental”, βασισμένο στη μουσική των GODSPEED YOU! BLACK EMPEROR. Ο τραγουδιστής Denis Bélanger απομονώθηκε και δημιούργησε το project UNION MADE, από το οποίο όμως κυκλοφόρησε μόνο ένα 7″ single τo 1999, ενώ νωρίτερα την άνοιξη του 1994 είχε ανακοινώσει ότι θα ανοίξει ένα εστιατόριο και θα απομακρυνθεί προσωρινά από τη μουσική.

Κώστας Αλατάς

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here