ΟΝΟΜΑ ΑΛΜΠΟΥΜ: “Mob rules” – BLACK SABBATH
ΕΤΟΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ: 1981
ΕΤΑΙΡΕΙΑ: Vertigo
ΠΑΡΑΓΩΓΟΣ: Martin Birch
ΣΥΝΘΕΣΗ ΜΠΑΝΤΑΣ:
Φωνητικά – Ronnie James Dio
Κιθάρες – Tony Iommi
Μπάσο – Geezer Butler
Ντραμς – Vinny Appice
Η συνεργασία των Iommi και Butler με τον Μεγάλο Κοντό Ronnie James Dio έχει αρχίσει να αποδίδει πολλούς καρπούς. Έτσι, μετά την τρομακτική επιτυχία του “Heaven and hell” και την περιοδεία που ακολούθησε, τον Φεβρουάριο του 1981 μπήκαν στο στούντιο για να δημιουργήσουν καινούργια μουσική. Μαζί τους στα drums δεν θα ήταν πλέον ο αυθεντικός drummer των BLACK SABBATH Bill Ward, ο οποίος εκείνο τον καιρό πάλευε με τους προσωπικούς του δαίμονες, αλλά ο Vinny Appice (ex-Rick Derringer Band), ο οποίος πλαισίωσε τους άλλους τρεις κατά την προαναφερόμενη περιοδεία.
Για πολλούς, το “Mob rules” θεωρείται ως το δίδυμο αδελφάκι του “Heaven and hell” και όχι άδικα, αφού και ο ήχος είναι ίδιος, με τον Martin Birch πίσω από την καρέκλα του παραγωγού, αλλά και η συνθετική/στιχουργική προσέγγιση ήταν ίδια. Μερικά από τα πλέον κλασικά τραγούδια στα οποία ακούγεται η φωνή του Ronnie James Dio υπάρχουν εδώ, όπως το ομώνυμο (το οποίο ακούγονταν και στην ταινία “Heavy metal”), το έπος “Sign of the southern cross” και φυσικά το μεγαλειώδες “Falling off the edge of the world”.
Αν και οι συνθήκες ήταν ιδανικές για να μακροημερεύσει αυτή η τετράδα, τα προβλήματα ήταν αρκετά και ποικίλα. Η Warner, της οποίας παράρτημα ήταν η Vertigo, είχε ήδη προσφέρει συμβόλαιο στον Dio για solo albums, κάτι που φυσικά δεν άρεσε στους Iommi/Butler, οι οποίοι όλα τα προηγούμενα χρόνια λειτουργούσαν με τη λογική του συγκροτήματος. Παράλληλα, όλοι αντιμετώπιζαν θέματα με τα αλκοόλ, συμπεριλαμβανομένου του παραγωγού, ώστε η συνεννόηση να μην ήταν και η καλύτερη. Όταν δε η τετράδα έσπασε στα δύο, με τους Dio/Appice να κάνουν το δικό τους “κόμμα”, το γυαλί πλέον είχε ραγίσει για τα καλά.
Όλα αυτά τα παρασκηνιακά ζητήματα δεν αφαιρούν βέβαια κάτι ιδιαίτερο από τη μουσική αξία του “Mob rules”. Ενός άρτιου μουσικά album, αρκετά προσεγμένου, με πολλές συνθέσεις οι οποίες για χρόνια ζούσαν στη σκιά του αριστουργηματικού προκατόχου του “Heaven and hell”. Τώρα για το τι τίτλο θα έπρεπε να φέρει ακριβώς από πάνω το “Mob rules”, αυτή είναι μια ατέρμονη συζήτηση που κρατάει εδώ και τέσσερις δεκαετίες και σίγουρα δεν είναι για να την επαναλαμβάνουμε. Ας ξαναπάμε στην πρώτη πλευρά και να ακούσουμε για νιοστή φορά το “Turn up the night”…
Did you know that:
– Πολύ μελάνι έχει χυθεί για τους περίφημους λόγους αποχώρησης του Ronnie James Dio. Από την πλευρά των Iommi/Butler ήταν επειδή κατά τη μίξη του “Live evil” είχε πιαστεί ο τραγουδιστής στα πράσα να πειράζει τα κανάλια της φωνής του, ενώ από την πλευρά του RJD ότι στο artwork του εν λόγω live album οι φωτογραφίες του Iommi ήταν περισσότερες από τις δικές του…
– Μιλώντας για το “Live evil”, που κυκλοφόρησε τον Δεκέμβριο του 1982, ο Ozzy είχε πληροφορηθεί ότι ο Dio αρνούνταν συστηματικά να τραγουδήσει συνθέσεις από την εποχή που ήταν ο Madman στους BLACK SABBATH. Έτσι λοιπόν για να την πει στους πρώην συνεργάτες του, κυκλοφόρησε ένα μήνα πριν το “Speak of the devil”, όπου ερμηνεύει αποκλειστικά συνθέσεις της τετράδας Osbourne/Iommi/Butler/Ward.
– Το 1981 ήταν μια χρονιά-ορόσημο για τον Martin Birch, καθώς πέρα από το “Mob rules”, το όνομά του αναφέρεται και σε τρεις ακόμη ιστορικές κυκλοφορίες: Το “Killers” των IRON MAIDEN, το “Come an’ get it” των WHITESNAKE και το “Fire of unknown origin” των BLUE OYSTER CULT.
– Ο Rick Derringer, τον οποίον πλαισίωνε για χρόνια ο Appice πριν τον προσλάβουν οι Iommi/Butler, τη μεγαλύτερη επιτυχία του την έκανε αργότερα στη δεκαετία του ‘80, όταν και έγραψε το τραγούδι “Real american”, δηλαδή το επίσημο τραγούδι του Hulk Hogan!
Γιώργος Κόης