TONY MARTIN interview

0
234

“The eternal idiot and other tales”

 Ο πρώην τραγουδιστής των BLACK SABBATH, Tony Martin, έβγαλε μετά από αρκετό καιρό, το “Thorns”, ένα νέο προσωπικό άλμπουμ, το οποίο –να πούμε την αλήθεια- δεν μας ενθουσίασε κιόλας. Αυτό που μας ενθουσίασε, όμως, ήταν η προοπτική να μιλήσουμε με αυτόν τον ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΟ τραγουδιστή, ο οποίος με απίστευτη διάθεση (όπως θα διαπιστώσετε και στο video που ακολουθεί), μίλησε για όλους και για όλα. Ιδιαίτερα οι ιστορίες σχετικά με την περίοδό του στους BLACK SABBATH, είναι πολύ ειλικρινείς και …σπαρταριστές σε πολλά σημεία. Ακολουθεί μακροσκελές κείμενο, αλλά πιστέψτε μας, αξίζει τον κόπο!

Χρειάστηκαν οχτώ ολόκληρα μετά το GIUNTINI PROJECT για να έχουμε κάτι καινούργιο από σένα.. Γιατί χρειάστηκε να περάσει τόσος χρόνος;
Γενικά πιστεύω ότι είμαι πιο πολύ άνθρωπος των στούντιο, βέβαια έχω κάνει πολλά live, πολλές περιοδείες, αλλά το να ηχογραφώ πιστεύω πως είναι ένα μεγάλο κομμάτι του εαυτού μου. Έχω κάνει πολλές guest συμμετοχές σε διάφορους καλλιτέχνες, νομίζω πως η φωνή μου πρέπει να ακούγεται σε περίπου 75 άλμπουμ και projects, οπότε όπως καταλαβαίνεις πολύ μεγάλο μέρος της ζωής μου το έχω περάσει μέσα σε στούντιο και να ηχογραφώ. Δέκα χρόνια τώρα ουσιαστικά είναι που ασχολούμαι με το νέο μου άλμπουμ, άρχισε με το τραγούδι “Book of shadows” και γενικά με αργό ρυθμό έγραφα τραγούδια και είχα αρκετά έτοιμα πριν συναντήσω τον Scott McClellan το 2017 και αρχίσουμε να δουλεύουμε μαζί. Ήταν πλέον καιρός να κυκλοφορήσει μετά από τόσα χρόνια..
Γιατί στο εξώφυλλο ο τίτλος του άλμπουμ είναι γραμμένος με πιο μεγάλα γράμματα απ’ ότι το όνομα σου;
Γιατί δε νομίζω ότι κανείς ποτέ θα πίστευε πως το άλμπουμ ονομάζεται “Tony Martin” και η μπάντα “Thorns” ε; χαχαχαχαχχαχα… Κάναμε κάτι τέτοια αστεία πραγματάκια με το άλμπουμ να σου πω την αλήθεια. Αν προσέξεις επίσης, θα δεις ότι έχω βάλει τα τραγούδια σε αλφαβητική σειρά και γι’ αυτό το ομώνυμο τραγούδι είναι το τελευταίο του δίσκου! Βασικά να είμαι ειλικρινής αυτό έγινε από ένα αστείο λάθος, γιατί σε έναν folder στο κομπιούτερ τα αρχεία μπαίνουν συνήθως αλφαβητικά και κανείς δε το προσέχει αυτό. Έτσι και εγώ, δούλευα για χρόνια πάνω στο άλμπουμ με το Cubase και δεν έδωσα ποτέ σημασία στην σειρά. Σχετικά πρόσφατα το πρόσεξα ότι ήταν τα τραγούδια σε αλφαβητική σειρά, αλλά λέω οκ, δεν πειράζει, άστο έτσι… χααχααχχα

Επηρεάζει πιστεύεις την ατμόσφαιρα γενικά του άλμπουμ, ότι τελικά μπήκαν με αυτή την σειρά τα τραγούδια;
Νομίζω πως εδώ δεν έχει κάποιο πρόβλημα, τα πιο παλιά χρόνια όμως δεν ήταν έτσι. Έπεφτε πολύ δουλειά στα άλμπουμ για την σειρά με την οποία θα ήταν. Ήταν πραγματικά η δουλειά κάποιων ανθρώπων να αποφασίζουν το ποιο θα πήγαινε πρώτο, ποιο τελευταίο και δεν ήταν εύκολη υπόθεση. Τα πιο uptempo να μπουν στην αρχή ίσως, τα πιο αργά προς το τέλος, ποια ήταν πιο hit ας πούμε να τα πιάσει πιο εύκολα το αυτί του ακροατή, όλα είχαν μια λογική ως προς την σειρά τους. Στο “Thorns” για κάποιο λόγο όμως το ότι μπήκαν τελικά με αλφαβητική σειρά, δεν ξέρω γιατί, απλά δούλεψε και ταίριαξε..

Δεν είναι λίγο περίεργο που έχεις συνεργασία με τον drummer των VENOM, Danny Needham, που παίζει στο άλμπουμ; Πιστεύεις ότι θα έχει αρνητικό αντίκτυπο αυτό στους οπαδούς σου;
Κοίτα να δεις. Όλα οι μουσικοί που παίζουν στο “Thorns” είναι από πολλές διαφορετικές μπάντες και είναι πραγματικά πολυτάλαντοι. Με τον Danny είμαστε φίλοι τριάντα χρόνια τώρα και μπορεί να παίξει όλα τα είδη της μουσικής. Ο Greg Smith ήταν με τον Alice Cooper, RAINBOW και πόσες ακόμα. Ο Magnus Rosen, είκοσι χρόνια των ξέρω και μπορεί να παίξει από όπερα μέχρι industrial μουσική, Οι άνθρωποι που μας γνωρίζουν ξέρουν ακριβώς την δυναμική που έχει ο κάθε μουσικός που είναι στο άλμπουμ οπότε σε καμία περίπτωση δεν είχα ποτέ την παραμικρή ανησυχία για την ποιότητα που θα είχε το άλμπουμ.

Από τα καλύτερα τραγούδια του άλμπουμ και από τα καλυτέρα νομίζω που έχεις ερμηνεύσει ποτέ, είναι το “This is you damnation”. Πως έκανες ένα τόσο ξεχωριστό τραγούδι που θυμίζει μέχρι και το “The devil went down to Georgia”.
Αλήθεια;;; Είναι ένα πραγματικά ξεχωριστό τραγούδι και το καταλαβαίνει κανείς καλύτερα αν το δει σε βίντεο ίσως γιατί είναι μια ιστορία… Στην ουσία μιλάει για ένα άτομο το οποίο απλά σκέφτεται, αλλά σκέφτεται πολύ και συνέχεια μέχρι που το μυαλό του αρχίζει να ..εκρήγνυται! Είναι όντως ξεχωριστό και μίλησα σχετικά με αυτό με την δισκογραφική εταιρία μου και πρότεινα μάλιστα να το αντικαταστήσω με ένα άλλο ακριβώς γι’ αυτό το λόγο, αλλά όλοι τελικά το θέλανε στο άλμπουμ. Πιθανόν επειδή και η θεματολογία ταιριάζει πολύ με την εποχή που ζούμε, την πανδημία κλπ..

Πραγματικά είναι ένα πολύ ξεχωριστό κομμάτι που όσοι έχουν ακούσει το άλμπουμ μέχρι στιγμής, το σχολιάζουν, πράγμα που σημαίνει από την άλλη ότι όντως έχουν ακούσει όλο το άλμπουμ, αφού είναι το προτελευταίο τραγούδι και μετά έρχεται το “Thorns”.
Ακριβώς! Τόσο διαφορετικά το ένα από το άλλο και πιστεύω πως αυτή η αντίθεση είναι που το “This is you damnation” ας το θέσουμε έτσι, τονίζει με την αντίθεση του ακόμα περισσότερο το “Thorns”. Αλλά αυτό σε καμία περίπτωση δεν έγινε επίτηδες γιατί όπως προείπαμε η σειρά με την οποία εμφανίζονται τα τραγούδια είναι αλφαβητική!

Το “Thorns” το ομώνυμο τραγούδι του άλμπουμ είναι εντυπωσιακό.. Έχεις και κάποιους ιδιαίτερους guests σε αυτό;
Είναι ένα πολύ ιδιαίτερο τραγούδι από την πλευρά του θέματος που πραγματεύεται, μιλάει για μια κοπέλα που έχει μεγάλα ψυχικά τραύματα και έχει κλειστεί στον εαυτό της μη θέλοντας να έχει επαφή με τον έξω κόσμο. Ταυτόχρονα οι άνθρωποι θέλουν να είναι ευγενικοί μαζί της να την υποστηρίξουν αλλά ότι τις πουν αυτή τα νιώθει σαν καρφιά στην ψυχή της… Είναι μια κατάσταση, μια φυλακή από την οποία δεν μπορείς να ξεφύγεις… Έχω την αίσθηση και το κατάλαβα τα τελευταία χρόνια με την καραντίνα, την πανδημία ότι αυτές οι καταστάσεις για πολλούς ανθρώπους είναι πλέον μια καθημερινότητα. Το υπόλοιπο άλμπουμ βέβαια έχει μια πιο old school metal θεματολογία που έχει να κάνει με τον διάβολο και τον θεό και τέτοια πράματα. Καμιά φορά ο κόσμος παρεξηγεί το νόημα των στίχων σε τραγούδια, όπως γίνεται και στις ταινίες. Για παράδειγμα η ταινία «Τιτανικός» επί της ουσίας είναι μια υπόθεση αγάπης, αλλά από την άλλη ονομάζεται με το όνομα του πλοίου αφού αφορά αυτό. Και εγώ όταν τραγουδώ σχετικά πχ με τον διάβολο δεν είναι πως μιλάω γι’ αυτόν, αλλά για κάτι που έχει σχέση με αυτόν, μιλάω για κάτι που σχετίζεται με αυτόν, αλλά κάποιοι πιθανόν να το παρεξηγήσουν. Έτσι για μένα οι στίχοι πρέπει να έχουν να πουν κάτι. Να υπάρχει μια αρχή κι ένα τέλος, να βγαίνει νόημα.

Έχεις και κάποιους όμως special guests σε αυτό το τραγούδι, έτσι δεν είναι;
Βεβαίως, η Pamela Moore η οποία κάνει φυσικά τα γυναικεία φωνητικά. Γνωριζόμαστε αρκετά χρόνια και είναι περίεργο, αλλά έχουμε ακριβώς την ίδια ημερομηνία γέννησης με την Pamela και πάντα μου έκανε πλάκα και της έκανα και εγώ πως είμαστε αδέλφια από διαφορετικούς γονείς… χαχαχα… Φυσικά εγώ δεν θα μπορούσα να τραγουδήσω τα γυναικεία μέρη του “Thorns”, και σκεφτόμουν να βρω μια λύση, ποια τραγουδίστρια θα τα έκανε. Από την δισκογραφική μου εταιρία πρότειναν την Pamela, αμέσως επικοινώνησα μαζί της και δέχτηκε!

Μιλώντας για συμμετοχές κάνεις φωνητικά και στο νέο άλμπουμ των STAR ONE!
Ναι, κοίτα να δεις, Στα άλμπουμ των STAR ONE, συμμετάσχουν πολλοί τραγουδιστές και όπως πάντα είναι ένα είδος όπερας, όπου για να λειτουργήσει εναλλάσσονται οι τραγουδιστές, σαν να υπάρχουν ας πούμε διάλογοι. Και είναι λογικό. Απλά για μένα αυτό δεν λειτουργεί τόσο καλά, γιατί «σπάνε» ας το πούμε τα φωνητικά σε διάφορα σημεία προκειμένου να λειτουργήσει το concept όπως πρέπει, αλλά αυτό δεν δείχνει το σύνολο της δουλειάς που κάνει κάποιος. Όμως έτσι είναι αυτά τα άλμπουμ και ειλικρινά είμαι ευχαριστημένος από την δουλειά μου και στο πρώτο και στο δεύτερο άλμπουμ που θα κυκλοφορήσει σύντομα. Ξέρεις, είναι μία κατάρα. Δεν μπορώ να μείνω σ’ ένα μέρος, σ’ ένα πράγμα, για μεγάλο χρονικό διάστημα. Δεν ξέρω αν είναι αυτισμός ή τι στο καλό είναι, αλλά δεν μπορώ να μείνω σ’ ένα μέρος. Η κατάρα είναι ότι ασχολούμαι μ’ ένα σωρό διαφορετικά πράγματα εξαιτίας αυτού και αν κοιτάξεις τι κάνω τα τελευταία χρόνια, θα το διαπιστώσεις κι εσύ.

Το πρώτο show που έκανες με τους BLACK SABBATH ήταν εδώ στην Αθήνα. Θυμάσαι κάποια πράγματα από εκείνη την εμφάνιση;
Ωωωω .. Ήταν η πρώτη φορά κιόλας που ξέχασα στίχους από τραγούδια, γιατί είχα πολύ άγχος! Πολύ χαρακτηριστικά θυμάμαι πως το κοινό είχε τόσο ενθουσιασμό όταν η μπάντα βγήκε στην σκηνή, αλλά το show κράτησε μόνο μία ώρα αν θυμάμαι καλά.. ήταν όλα λίγο τρομακτικά για μένα τότε. Μην ξεχνάς πως όταν πήγα τους BLACK SABBATH ήμουν περίπου δώδεκα χρόνια πιο μικρός από τους υπόλοιπους στο συγκρότημα και φυσικά εντελώς άγνωστός! Δεν είχα εμπειρίες από τέτοιου είδους, μεγάλες συναυλίες μπροστά σε φανατικό κοινό, σε αντίθεση με όλους τους άλλους, οπότε καταλαβαίνεις πως αυτή η έλλειψή εμπειρίας με έκανε και εμένα πολύ νευρικό. Βέβαια να πω πως κανονικά ήταν να παίξουμε σε ένα φεστιβάλ στην Αγγλία πριν, αλλά αυτό ακυρώθηκε και έτσι το πρώτο μου ever headline show ήταν στην Αθήνα. Πιο πριν οι πιο μεγάλες μου συναυλίες ήταν ως support σε μπάντες όπως οι MOTORHEAD και οι TWISTED SISTER. Όμως να σου πω πως πέντε έξι γενιές πίσω η οικογένεια μου είχε κάποιες Ελληνικές ρίζες που χάνονται όμως στο πέρασμα του χρόνου. Έχετε λοιπόν λίγο από μένα εκεί στα μέρη σας!

Πάμε και τους BLACK SABBATH ξεκινώντας από το “The eternal idol”. Είχες εξαιρετικά μικρό περιθώριο να το ηχογραφήσεις..
Είχα μόνο μια εβδομάδα στη διάθεσή μου για να τραγουδήσω τα κομμάτια. Ναι. Βασικά όμως η ιστορία δε ξεκινά από εκεί. Ξεκινάει από το 1986 και το άλμπουμ “Seventh star”. Τότε ήταν ο Glenn Hughes στην μπάντα και είχαν διάφορα προβλήματα μαζί του, δεν ξέρω τι ακριβώς, Παράλληλα ο manager μου, Albert Chapman, ήταν φίλος και με τον Iommi και με τον Ozzy, οπότε υπήρχε η επαφή. Με κάλεσε ο Tony λοιπόν, και μου ζήτησε να μάθω τα τραγούδια και να είμαι έτοιμος ανά πάσα στιγμή. Να πω την αλήθεια τρόμαξα! Πως να αναπληρώσεις τον Glenn Hughes; Κανείς βασικά δεν μπορεί να τραγουδήσει σαν κι αυτόν! Είναι αδύνατο… Όποτε καταλαβαίνεις ότι αυτό ήταν κάτι που με έκανε να …τρέμω! Τελικά έδιωξαν τον Glenn Hughes και βρέθηκαν με τον Rey Gillen να ολοκληρώνουν την περιοδεία και να αρχίσουν τις ηχογραφήσεις του “Eternal idol”. Όμως μου τηλεφώνησαν ξανά, γιατί ο Ray έφυγε και πήγε στους BLUE MURDER και μου ζήτησαν να πάω για audition. Πραγματικά είχα μπερδευτεί γιατί δεν ήξερα τι γίνεται.. Ήταν 16 Μαΐου του 1987, όταν πήγα σε ένα στούντιο στο Λονδίνο και τραγούδησα μόνο ένα κομμάτι για audition, το “The shining”. Δεν με άφησαν να ακούσω έστω τα υπόλοιπα τραγούδια. Μετα από δύο μέρες μου τηλεφώνησαν και μου είπαν, «οκ, είσαι μέσα, έλα από το στούντιο να μάθεις και τα υπόλοιπα τραγούδια, έχεις μια εβδομάδα καιρό και να τα μάθεις και να τα ηχογραφήσεις»! Ήταν κάτι εντελώς τρελό!

Φυσικά και ήταν τρελό, να είσαι ξαφνικά τραγουδιστής σε μια τέτοια μπάντα και να έχεις από την άλλη τέτοια πίεση χρόνου..
Μην ξεχνάς πως δεν είχα τότε και κάποια ιδιαίτερη εμπειρία και ξαφνικά βρέθηκα σε αυτή την κατάσταση και αναρωτιόμουνα «Τι κάνω εγώ τώρα εδώ..».

Ένιωσες ποτέ ότι ήσουν ίσο μέλος της μπάντας;
Ποτέ! Στους BLACK SABBATH ποτέ δεν ξέρεις καν αν είσαι μέλος της μπάντας..

Και ποτέ δεν ξέρεις αν έχεις απολυθεί..
Ακριβώς! Βεβαίως! O Ian Gillan, με ρώτησε κάποτε, «έχεις πραγματικά απολυθεί από τους BLACK SABBATH;» Απάντησα πως θεωρητικά, ναι. Με ξαναρώτησε, «Εννοώ σε πήρε κανείς τηλέφωνο; Σου έστειλαν κάποιο γράμμα απόλυσης, ένα επίσημο χαρτί, κάποιο φαξ…;» Απάντησα πως «Όχι! Απλά το άκουσα από τον manager μου, αλλά ποτέ δεν έλαβα κάτι επίσημο. Ούτε αυτός ποτέ έλαβε κάτι επίσημο!» Και μου λέει «Άρα αφού επισήμως είμαστε ακόμα μέλη της μπάντας, πάμε μια μέρα έτσι στα ξαφνικά όταν θα παίζουν, να ανέβουμε στην σκηνή να τραγουδήσουμε!» Χαχαχαχαχαχαχαχα… Του λέω, «Ian, αν το κάνεις ποτέ, θα έρθω και εγώ!» Φαντάζεσαι;; χαχαχαχααχαχα Πάντα όμως έτσι ήταν μαζί τους. Ακόμα και σήμερα. Μου είπε ο Tony πως πιθανόν να κάνουμε επανακυκλοφορία τα άλμπουμ που έχουμε κάνει μαζί, Μετα μου είπε ότι μάλλον δεν γίνεται γιατί δεν μπορούμε, για νομικούς προφανώς, λόγους να βγάλουμε πλέον οτιδήποτε με το όνομα BLACK SABBATH, μετά δεν μου είπε ξανά τίποτα…

Μα πολλές φορές τα προηγούμενα χρόνια έχει ειπωθεί πως τα άλμπουμ που είχατε κάνει μαζί θα επανακυκλοφορήσουν… Ήταν κάτι που ήθελα άλλωστε να σε ρωτήσω σχετικά..
Ναι, το γνωρίζω, στην αρχή μάλιστα είχαμε πει ότι θα μπορούσαμε πιθανόν, να γράψουμε και extra τραγούδια προκειμένου να χρησιμοποιηθούν ως bonus, αλλά μετα αυτό δεν ήταν δυνατό να γίνει. Μάλιστα είχα ερωτηθεί από τον Tony εάν είχα τραγούδια που δεν τα είχαμε χρησιμοποιήσει στο παρελθόν, υπάρχει το “Evil eye” πιθανόν με το σόλο του Eddie Van Halen και πιθανόν κάποιο ακόμα υλικό. Μετα, σιωπή ξανά… Πιθανόν εσύ, Σάκη, να ξέρεις πιο πολλά σχετικά με τις επανακυκλοφορίες από μένα… χααχαχχααχ

Είναι αλήθεια πως ανάμεσα στις συναυλίες όταν είχατε να ταξιδέψετε με αεροπλάνο, η μπάντα ήταν σε άλλη θέση και εσένα σ’ έβαζαν μόνο σου στην οικονομική θέση;
Όχι ακριβώς! Στην πολύ αρχή, όλη η μπάντα ήμασταν στις πίσω-πίσω θέσεις του αεροπλάνου και ο Iommi στα VIP! Πίσω με τις κατσίκες και τις κότες μας βάζανε.. χααχχαχαχααχ Αλλά οκ, αυτό δεν κράτησε πολύ, πιο μετά μας έβαζαν σε καλύτερες θέσεις..

Πως νιώσατε με την εμπορική αποτυχία του “Eternal Idol” και το πως από εκείνο το σημείο και μετά, δεν ήσασταν πλέον σε μια πολυεθνική δισκογραφική;
Το “Eternal idol”, το λέμε πολλές φορές “Eternal idiot” και όχι για μουσικούς λόγους. Θα σου πω γιατί. Όταν τελειώσαμε την περιοδεία για το άλμπουμ, πήγαμε όλοι στο σπίτι του Iommi. Είχε έναν Ιρλανδό κηπουρό λοιπόν, και όπως καθόμασταν εκεί στο κήπο, έρχεται και λέει στον Tony: “Έχετε καινούργιο άλμπουμ! Το “Eternal idiot” I Fucking loved it”!! Και αρχίσαμε να γελάμε και ο ένας άρχισε να ρωτά τον άλλον, αλήθεια τώρα, το είπε “Eternal idiot”;; Σοβαρά;; Και γελούσαμε! Από τότε λοιπόν μας έχει κολλήσει και το λέμε έτσι! Όμως νομικά αυτό το άλμπουμ ανήκει σε κάποιον άλλον. Αυτό γιατί ο Tony Iommi είχε εκείνα τα χρόνια κάποια προβλήματα με το management, πρέπει να υπήρχαν τρείς ή τέσσερεις διαφορετικοί manager δεν ξέρω ακριβώς.. Αλλά το θέμα είναι πως κάποιος όμως έχει τα δικαιώματα του άλμπουμ, του ανήκει με άλλα λόγια. Ενώ ο Tony έχει τα copyrights όλων των υπολοίπων άλμπουμ, για το συγκεκριμένο δεν έχει τίποτα! Και για αυτόν το λόγο βλέπεις πως έχει γίνει και επανακυκλοφορία του.. Είναι το μοναδικό από όλα όσα κάναμε μαζί που έχει επανεκδοθεί.

Πως εξέλαβε ο Iommi το γεγονός ότι δεν ήταν πλέον η μπάντα σε μια μεγάλη δισκογραφική αλλά τελικά υπέγραψε στην IRS Records, μετά από τόσα χρόνια στη Vertigo; Ήταν ένα ρίσκο ή μήπως δεν είχε και εναλλακτική λύση; Και τέλος, πως ήταν οι συνθήκες όταν γράφατε στο “The headless cross”?
Να είμαι ειλικρινής, δεν είχα ποτέ καμία ανάμιξη σε αυτό, Δεν λάμβανα μέρος στις σχετικές συνομιλίες και κουβέντας. Ήταν ένα προσωπικό deal του Tony και κανείς άλλος δεν είχε ανάμιξη σε αυτό… Ήταν βέβαια σε διάφορα μέρη του κόσμου, άλλες εκδόσεις από major labels. Και ειδικά μετα το “Headless cross” υπήρχε πιο πολύ ενδιαφέρον από τις δισκογραφικές. Αλλά αυτά ήταν πολύπλοκα θέματα νομικά θέματα στα οποία εγώ δεν είχα ανάμιξη όπως σου είπα. Στο “The Ηeadless cross” τα πράγματα ήταν πολύ διαφορετικά. Ενώ στο “Eternal Idol” δεν είχα να κάνω σχεδόν τίποτα άλλο παρά να αντιγράψω μόνο τις μελωδικές γραμμές στα φωνητικά, βέβαια υπήρχε πίεση χρόνου, όταν έφτασε η ώρα του νέου άλμπουμ, εδώ δεν ήταν μια αντίστοιχη κατάσταση βέβαια, γιατί έπρεπε να γράψω τις μελωδικές γραμμές, στίχους κλπ. Μια πολύ ενδιαφέρουσα διαδικασία για μένα και ήταν και η ευκαιρία βέβαια να προσαρμόσω τα τραγούδια στην φωνή μου από την αρχή!

Είναι αλήθεια πως εκείνα τα χρόνια μπορεί και να κάνατε δύο shows μέσα στην ίδια μέρα και αυτό επηρέασε την φωνή σου; Δεν σε κούραζε;
Είχαμε απογευματινά και βραδινά show σε πολλές περιπτώσεις, ειδικά όταν είχαμε πάει στην Ρωσία και παίζαμε μπροστά σε 40.000 κόσμο κάθε βράδυ, στην περιοδεία του “Cross purposes”! Θεωρούσαμε πολύ γενναίους τους εαυτούς μας και θέλαμε να κάνουμε δυο δίωρα show την φορά, Ήταν πολύ εξαντλητικό και δύσκολο. Φυσικά και ήταν σχεδόν αδύνατον να μην επηρεαστεί η φωνή μου και έτσι κάναμε κάποιες αλλαγές στην μουσική, κατεβάσαμε τον τόνο πιο χαμηλά σε πολλές περιπτώσεις, αλλά τελικά τα καταφέραμε και ποτέ δεν βρεθήκαμε στην δύσκολη θέση να ακυρώσουμε κάποια εμφάνιση.

Είχαν ακουστεί τότε φήμες από το περιβάλλον των SABBATH, ότι δεν ήταν ευχαριστημένοι με τα φωνητικά σου;
Η πραγματικότητα είναι πως δεν είχαν πραγματικά παράπονα ποτέ.. Κάποια σχόλια ήταν και τίποτα παραπέρα, άνευ ουσίας..

Τι σε έκανε να αποφασίσεις να γυρίσεις πίσω στην μπάντα μετά από το reunion τότε με τον Dio; Δεν ήταν και ο καλύτερος ο τρόπος με τον οποίο σου είχαν φερθεί..
Οι πολιτικές μέσα στις μπάντες είναι περίεργα και μπορώ να πω ότι ήταν μια Spinal Tap κατάσταση.. Ο καθένας είχε και τον δικό του manager, ο Iommi, o Geezer, εγώ… Από την άλλη είμαι τύπος που θέλω να μου μιλήσεις ευθέως. Είμαστε σε δύο μέτρα απόσταση πες μου τι θες από μένα, πες μου τι συμβαίνει, δεν είναι ανάγκη ενώ είμαστε κοντά να πηγαίνουν όλα μέσω των manager. Σκληρά μαθήματα όλα αυτά… Ναι, μετά το “Dehumanizer” κάναμε το “Cross purposes” που γύρισα ξανά. Αλλά, πριν από αυτό λίγο μετά που με είχαν απολύσει, δεν θυμάμαι ακριβώς πόσο, ίσως δυο τρείς μήνες, μου τηλεφώνησε ο Tony Iommi και μου λέει ότι δεν πρόκειται να λειτουργήσει σωστά το reunion με τον Dio και να γυρίσω πίσω. Αρνήθηκα! Έκανα τότε το δικό μου άλμπουμ. Δεν πέρασε πολύ καιρός και μου τηλεφώνησε ξανά. Δεν πήγαινε καλά με τον Ronnie και μου ζήτησε να πάω να δοκιμάσω το υλικό που είχαν. Τελικά μη στα πολυλογώ, πήγα και μου έπαιξαν τα τραγούδια που δούλευαν με τον Dio. Δοκίμασα κάποια πράγματα πάνω σε αυτά, αλλά είπε ότι πρέπει να δουλέψω πάνω σε αυτό το υλικό, να γράψω κλπ.. Μου απάντησαν ότι δεν υπήρχε ο χρόνος για κάτι τέτοιο, να ξαναρχίσουν από την αρχή όλη αυτή τη διαδικασία. Οπότε θεώρησα σωστό να τους πω ότι το καλύτερο στην παρούσα τότε φάση θα ήταν να τελειώσουν το άλμπουμ με τον Ronnie να κάνουν ότι έχουν να κάνουν και μετα να μιλήσουμε ξανά και να κάνουμε κάτι άλλο. Έτσι ξεκινήσαμε αμέσως μετά το “Cross purposes”. Οπότε επί της ουσίας όπως καταλαβαίνεις δεν σταματήσαμε να έχουμε επαφή όλο εκείνη το διάστημα. Νομίζω ότι τους άρεσε η φωνή μου, αλλιώς ποιος ο λόγος να με ζητούσαν ξανά; Αυτή είναι η ιστορία, οτιδήποτε άλλο έχει ακουστεί όλα αυτά τα χρόνια, απλά δεν είναι αλήθεια…

Δεν την ήξερα αυτή την ιστορία, τελικά γίνεται ένας χαμός στα παρασκήνια..
Όλα είναι θέμα πολιτικών… Είναι business.. Φαντάσου τώρα ένα τόσο μεγάλο όνομα σαν τους BLACK SABBATH, παίρνουν έναν άγνωστο νέο τραγουδιστή και αρχίζει αυτό να λειτουργεί θετικά, η μπάντα να έχει πάλι θετικό πρόσημο. Γίνεται ένα σούσουρο γύρω-γύρω, αρχίζουν όλοι πάλι να ενδιαφέρονται… ο Ronnie… ο Ozzy… να κάνουμε πάλι κάτι όλοι μαζί.. είναι εξαιρετικός ο πειρασμός γι’ αυτούς όλο αυτό το σκηνικό, να κάνουν κάτι να βγουν πολλά χρήματα.. Καταλαβαίνω απόλυτα το γιατί, αλλά για μένα όλο αυτό ήταν εξαιρετικά σκληρή δουλειά και πολύ άβολο!

Είχε αρχίσει να είναι προφανές το reunion με τον Ozzy;
Ρώτησα απευθείας τότε τον Tony, εάν πρόκειται να κάνουν reunion με τον Ozzy, να ξέρω και εγώ τι θα κάνω, μου απάντησε πως όχι και ότι όλα είναι φήμες… όλοι ξέρουμε τι έγινε μετά ε; χαχαχαχαχχααχ.. Όλοι γνωρίζαμε ότι θα γίνει, γιατί κυκλοφορούσε στην πιάτσα η φήμη, απλά δε ξέραμε το πότε και μέχρι να γίνει συνέχεια έλεγαν «όχι» και «όχι δεν πρόκειται»… Να είμαι τίμιος όμως και να πω ότι δεν υπήρχε και άλλος δρόμος γι’ αυτούς… Δεν θα μπορούσαν να πάρουν πλέον άλλον τραγουδιστή στην μπάντα. Για συνεχίσουν η μόνη επιλογή πλέον ήταν το reunion με τον Ozzy. Βεβαίως σκέφτομαι ότι πάντα ίσως να υπάρξει ακόμα μια ευκαιρία και για αυτούς να ξαναπαίξουν με την original σύνθεση και να έχουν πίσω τον Bill Ward. Εδώ οι DEF LEPPARD περίμεναν και βρήκαν τρόπο να ξαναπαίξουν με τον Rick Allen μετα το ατύχημα του. Όσοι όλοι οι SABBATH είναι εν ζωή ακόμα, θα έπρεπε να βρουν το τρόπο να έχουν τον Bill πίσω.

Το τελευταίο άλμπουμ που έκανες με τους BLACK SABBATH ήταν το “Forbidden”. Ήταν τελικά καλή ιδέα αυτή η συνεργασία με τους Ernie C (BODY COUNT) ως παραγωγός και τον IceT ως guest στα φωνητικά;
Ήταν λάθος. Ο πρώτος που το είπε ήταν ο Cozy Powell, πως αυτό το πράγμα δεν πρόκειται να λειτουργήσει, δεν βγάζει πουθενά.. Ήθελαν να κάνουν κάτι αντίστοιχο με αυτό που έγινε με τους RUN DMC και τους AEROSMITH.. Ο Ernie C και ο Ice-T είναι εξαιρετικοί στο να δουλεύεις μαζί τους, έχουν πολύ χιούμορ και καλή διάθεση. Αλλά η μουσική τους κατεύθυνση δεν θα ταίριαζε ποτέ με τους SABBATH. Το είχε πει ο Cozy, το είπα και εγώ. Έγινε ένα μεγάλο meeting στο Λονδίνο και αποφάσισαν να το προχωρήσουν. Είπαν να έρθει και ο Ernie C να τραγουδήσει. Οκ! Ποιο τραγούδι; Δεν έχουμε αποφασίσει ακόμα. Πόσα τραγούδια; Δεν έχουμε αποφασίσει ακόμα. Όλο το δίσκο; Ε.. δεν έχουμε αποφασίσει ακόμα…

Φαντάζεσαι τον IceT τραγουδιστή στους BLACK SABBATH;
Αν ξέρεις να διαβάζεις ανάμεσα από τις γραμμές στους BLACK SABBATH, τότε τίποτα μη σου φανεί παράξενο. Εγώ τότε πραγματικά δεν ήξερα αν επρόκειτο να τραγουδήσω στο άλμπουμ. Αρχίσαμε τις ηχογραφήσεις και πραγματικά δεν ήξερα αν θα κρατούσαν τα φωνητικά μου, εάν θα τα έδιναν ως οδηγό σε κάποιον άλλον και μετά θα τα έσβηναν, δεν ήξερα τίποτα.. Είχα γράψει τις μελωδικές γραμμές τους στίχους.. Δεν μου απαντούσαν καν αν θα ήμουν ο τραγουδιστής στη μπάντα παρά το γεγονός ότι ήμουν στο στούντιο και έγραφα τα φωνητικά. Ήταν μια περίοδος που κανένας δε μιλούσε κανέναν. Με αυτές τις συνθήκες, ήταν λογικό το “Forbidden” να μην πάει καλά. Οι αρχικές ηχογραφήσεις, πρέπει να ξεκαθαρίσω πως ήταν πολύ heavy, πολύ BLACK SABBATH ο ήχος τους. Το τελικό όμως αποτέλεσμα ήταν πολύ διαφορετικό γιατί ήρθαν τα παιδιά και με τις rap καταβολές τους επηρέασαν πολύ το άλμπουμ. Επίσης δεν λειτούργησε καλά και το εξώφυλλο, το οποίο να και το θεωρώ πολύ έξυπνο και πολύ καλό, δεν ήταν το σωστό εξώφυλλο για ένα BLACK SABBATH άλμπουμ. Κατά από αυτές τις συνθήκες όπως καταλαβαίνεις, δεν θα μπορούσε τίποτα να πάει καλά τελικά.

Όπως καταλαβαίνω όλα ήταν στους BLACK SABBATH την περίοδο που ήσουν σε αυτούς στο «Δεν έχουμε αποφασίσει ακόμα», την μια στιγμή είσαι στην μπάντα, την άλλη χωρίς να σου πει κανείς τίποτα δεν είσαι… όλα ένα «ίσως»..
Ακριβώς, σαν τα άλμπουμ που κάναμε. «Ίσως» να επανεκδοθούν, «ίσως» και όχι.. Καταλαβαίνω ότι χωρίς τα original μέλη δεν μπορεί να βγει πια οτιδήποτε με το όνομα BLACK SABBATH, αλλά από την άλλη τόσες και τόσες άλλες μπάντες που είχαν στην πορεία τους διαφορετικά line up δεν έχουν αυτά τα προβλήματα, βρίσκουν λύσεις. Δεν ξέρω τι φοβούνται…

Τι περιμένουμε από εσένα στο άμεσο μέλλον Tony; Θα κάνεις κάποια περιοδεία;
Πολύ θα ήθελα να περιοδεύσω, αλλά δεν είναι όλα τόσο εύκολα. Δεν υπάρχει αυτή την στιγμή μια σταθερή μπάντα γύρω μου, θα πρέπει να βρω μουσικούς να με πλαισιώσουν. Από την άλλη έρχονται πολλές φορές προτάσεις από promoters που θέλουν να μου προτείνουν μουσικούς να παίξουμε μαζί αλλά δεν τους γνωρίζω εγώ και έτσι είμαι επιφυλακτικός, δεν θα ήθελα να βγω να παίξω live και να έχω κάνει μια πρόβα με κάποιους ανθρώπους. Ένα λάθος που έκανα όλα αυτά τα χρόνια, είναι που δεν σχημάτισα και δεν κράτησα μια δική μου μπάντα. Το μεγαλύτερο μέρος της καριέρας μου το έχω περάσει στο στούντιο μέσα, και εδώ νιώθω και πιο άνετα να είμαι ειλικρινής. Αν είναι να οργανωθεί κάποια περιοδεία θα είναι μόνο εάν και εφόσον σχηματιστεί μια συμπαγής μπάντα, μόνο σε αυτή την περίπτωση, αλλιώς δεν υπάρχει νόημα! Ούτως ή αλλιώς ο χρόνος τρέχει το 2022 είναι εδώ και δεν ξέρουμε ακόμα τι θα γίνει, αλλά αν γίνει κάποιο tour πιο εφικτό θα είναι το 2023 και όχι πιο νωρίς. Ίσως με τον Scott McClellan, γράφουμε παρέα το επόμενο άλμπουμ και μετα κάνουμε μια περιοδεία και για τα δυο μαζί. Με τον Scott είναι πολύ ευχάριστο να δουλεύει κάποιος μαζί του, ακόμα και σε κάθε riff που έχει του δίνει ένα όνομα και αυτό διευκολύνει πάρα πολύ την δουλειά μας. Ξέρω ακριβώς τι θα παίξει και τι θα κάνει. Εξαιρετικός επαγγελματίας και ας μην είναι τόσο γνωστός στο ευρύ κοινό. Θυμάμαι ο Tony έφερνε κασέτες και κασέτες γεμάτες ριφ και προσπαθούσαμε να βγάλουμε μια άκρη και στο τέλος κατέληγε να γράφει κάθε φορά καινούργια, γιατί είχε τόσα πολλά που ήταν αδύνατον να βρεις που είναι πιο σε ποια κασέτα ή να το θυμάσαι.

Σάκης Φράγκος

(απομαγνητοφώνηση: Δημήτρης Σειρηνάκης)

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here