ΟΝΟΜΑ ΑΛΜΠΟΥΜ: “Genesis” – TALISMAN
ΕΤΑΙΡΙΑ: Dino Records
ΕΤΟΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ: 1993
ΠΑΡΑΓΩΓΟΣ: Marcel Jacob, Mats Lindfors
ΣΥΝΘΕΣΗ ΜΠΑΝΤΑΣ:
Φωνητικά – Jeff Scott Soto
Κιθάρες – Fredrik Akesson
Μπάσο, κιθάρες και τύμπανα – Marcel Jacob
Είναι εύκολο να κρίνεις ένα άλμπουμ που κυκλοφόρησε πριν 30 χρόνια, με την ασφάλεια του σήμερα. Όμως, τόσο σήμερα, όσο και το 1993, το “Genesis” ακούγεται ευχάριστα και ξεσηκώνει με τις υπέροχες μελωδίες του και τις καλογραμμένες συνθέσεις του. Η ιστορία όμως, έχει αρκετό παρασκήνιο, αφού μετά από το ντεμπούτο, ουσιαστικά δεν υπήρχε συγκρότημα, μετά την χρεοκοπία της δισκογραφικής τους.
Η αλήθεια είναι πως ο Marcel είχε προσπαθήσει να συνεχίσει, δίχως τον Αμερικανό τραγουδιστή Jeff Scott Soto. Μουσικά, ο Soto δεν είχε σταθεροποιηθεί, αν και μεταξύ των EYES και των SLAM, φαινόταν σαν να υπήρχε μέλλον. Ο μπασίστας υπέγραψε με την Warner Σουηδίας κι έβαλλε μπροστά να βρει μουσικούς για τους TALISMAN. Στην πορεία, χτύπησε την πόρτα ακόμα και του Tony Martin, ο οποίος πλέον δεν ήταν στους BLACK SABBATH. Έτσι ο Marcel είχε ξεκινήσει το δεύτερο άλμπουμ των TALISMAN με τον γνωστό και μη εξαιρετέο Matt Alfonzetti (ex-JAGGED EDGE). Στην κιθάρα ήταν ο νεαρός Fredrik Akesson και στα τύμπανα ο Jake Samuels, αλλά αυτό δεν μετατράπηκε σε κυκλοφορία, αφού η Warner ποτέ δεν προχώρησε.
Εν τέλει, μέσω μιας άγνωστης δισκογραφικής, τους δόθηκε η ευκαιρία για ένα δεύτερο άλμπουμ, με την προϋπόθεση να επιστρέψει ο Jeff. Οι TALISMAN, είχαν μόνο το ντεμπούτο τους να παρουσιάσουν μέχρι τότε και μάλιστα, το ομώνυμο αυτό άλμπουμ τους, τα είχε πάει περίφημα, δημιουργώντας έναν σχετικό ντόρο, σε μια εποχή που το μελωδικό, ανάλαφρο rock είχε ξεφτίσει για τα καλά. Η προσγείωση, με τον ερχομό του grunge ήταν απότομη για τους περισσότερους ομοϊδεάτες τους και οι Σουηδοί, στηρίχθηκαν τόσο στην δική τους πατρίδα, αλλά και την ανταπόκριση που είχαν στην Ιαπωνία.
Η φόρμουλα δεν είχε αλλάξει, με τον Marcel Jacob να γράφει πιασάρικα ρεφραίν και να μπολιάζει τις φαινομενικά απλές συνθέσεις, με αρκετά τεχνικά μέρη, στο ύφος των MR. BIG, VAN HALEN, EXTREME. Επιχειρεί να αναπαράγει την ατμόσφαιρα των “Dangerous”, “I’ll be waiting”, “Break your chains”, στο νέο άλμπουμ, γράφοντας αντίστοιχες κομματάρες, όπως το “Give me a sign”, “Comin’ home” και το διαχρονικό χιτάκι “Mysterious”.
Με σαφή προσέγγιση, αλλά και βελτιωμένη παραγωγή, το “Genesis” αγαπήθηκε από το κοινό τους, αλλά δυστυχώς δεν κατάφερε να κάνει την διαφορά. Τόσο στο εμπορικό μέρος όσο και στο να επεκτείνει την αναγνωσιμότητά τους; Ο Jacob, είχε βάλει στοίχημα να αποδείξει πως η συνθετική του ικανότητα και η εκτελεστική του δεινότητα, αρκούσαν για να αποδείξουν το ταλέντο και τον λόγο ύπαρξης των TALISMAN.
Ας μην ξεχνάμε τις συνθήκες, εν έτη 1993. Το να συνθέτεις δίσκο με τον τραγουδιστή στις ΗΠΑ και το συγκρότημα στη Σουηδία, μετά από πολλούς πειραματισμούς, ήταν σχεδόν αδύνατο. Το πείραμα όμως πέτυχε, όπως φαίνεται στα “Time after time”, ή το “Long way to go”. Το ρηχό παίξιμο στα τύμπανα, οφείλεται στο ότι δεν υπήρχε κανονικός μουσικός εκεί. Αντιθέτως, ο Jacob είχε προγραμματίσει τα τύμπανα. Παρά το ψεγάδι αυτό, το “Genesis” παραμένει ένα υπέροχο άλμπουμ με δυνατές συνθέσεις και υπό τις κατάλληλες συνθήκες, θα είχε γίνει μια παγκόσμια επιτυχία. Λίγο το τεχνικό hard rock με τα δυνατά και παθιασμένα φωνητικά του Soto, κάτι το σκληρό funk παίξιμο του Jacob (βλέπε “Lovechild”) και κάτι από τα μεγάλα ρεφραίν που έγραφαν, κάνουν το “Genesis” παραπάνω από μια απλή συνέχεια. Ακόμα μέχρι σήμερα λοιπόν, δίκαια θεωρείται από τις καλύτερες στιγμές των TALISMAN.
Εννοείται βέβαια, πως τόσο η περιορισμένη δυναμική της δισκογραφικής, όσο και η μουσική πραγματικότητα της εποχής, δεν επέτρεψαν στους Σουηδούς να κάνουν το μεγάλο άλμα, όμως ήταν αρκετό για να σταθεροποιήσουν την ύπαρξή τους και να υπάρξει και συνέχεια.
Γιώργος “Mysterious” Κουκουλάκης