ΟΝΟΜΑ ΑΛΜΠΟΥΜ: “Tempo of the damned” – EXODUS
ΕΤΟΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ: 2004
ΕΤΑΙΡΕΙΑ: Nuclear Blast
ΠΑΡΑΓΩΓΟΣ: Andy Sneap
ΣΥΝΘΕΣΗ ΜΠΑΝΤΑΣ:
Φωνητικά – Steve “Zetro” Souza
Κιθάρες – Gary Holt, Rick Hunolt
Μπάσο – Jack Gibson
Drums – Tom Hunting
Συνήθως οι περισσότερες μπάντες έχουν τουλάχιστον ένα άλμπουμ που αποτελεί τον αδύναμο κρίκο στη δισκογραφία τους. Για τους Αμερικανούς thrashers EXODUS, τον ρόλο αυτόν έπαιξε το “Force of habit” του 1992. Ένα άλμπουμ πραγματικά κακό, που μοιραία οδήγησε τους EXODUS στη διάλυση. Μετά από αρκετές ζυμώσεις, η μπάντα επανασυνδέθηκε και το 1997 κυκλοφόρησε το live άλμπουμ “Another lesson in violence”, με το line up του “Bonded by blood”, δηλαδή Paul Baloff στα φωνητικά, τους δύο κιθαρίστες Gary Holt και Rick Hunolt, Tom Hunting στα τύμπανα και με μοναδική διαφοροποίηση τον Jack Gibson στο μπάσο. Ο Gibson ήταν γνωστός των Holt και Hunting αφού είχαν συνεργαστεί στο βραχύβιο σχήμα των WARDANCE. Η υποδοχή που έτυχε η μπάντα ήταν αποθεωτική και τους έδωσε την δύναμη να μπουν στο στούντιο για να ετοιμάσουν ένα νέο άλμπουμ. Η μοίρα όμως, είχε άλλα σχέδια….
Στις 2 Φεβρουαρίου 2002, ο Paul Baloff βρέθηκε νεκρός από εγκεφαλικό. Το χτύπημα ήταν μεγάλο, τόσο στους οπαδούς, αλλά κυρίως στους EXODUS, που από εκεί που ετοίμαζαν την επιστροφή τους, βρέθηκαν ξανά στον αέρα και στην αβεβαιότητα . Τη λύση θα την έδινε για μια ακόμη φορά ο Steve “Zetro” Souza που κλήθηκε ξανά να βγάλει τα κάστανα από τη φωτιά. Το άλμπουμ έπρεπε να δουλευτεί ξανά κατά ένα βαθμό, καθώς τα κομμάτια είχαν ηχογραφηθεί με γνώμονα τα φωνητικά του Baloff, ενώ τώρα θα έπρεπε να προσαρμοστούν σε αυτά του Souza. Deja-vu καταστάσεις για τους EXODUS, που είχαν ζήσει ακριβώς την ίδια περίπτωση και με το “Pleasures of the flesh”! Ακριβώς στην επέτειο του θανάτου του Baloff, δύο χρόνια αργότερα, το έκτο άλμπουμ των EXODUS, με τίτλο “Tempo of the damned”, κυκλοφορεί.
Δεν κρίνω σκόπιμο να αναφερθώ στα τραγούδια του δίσκου, υπάρχει εξάλλου και το αντίστοιχο “Worst to best” που δημοσιεύθηκε έναν χρόνο πριν, και σας παραπέμπω εκεί για περισσότερες λεπτομέρειες. Αυτό όμως που αξίζει να αναφερθεί εδώ, είναι ότι οι EXODUS παρουσιάζονται εδώ εντελώς ανανεωμένοι, τόσο συνθετικά, όσο και εκτελεστικά. Προφανώς και η φανταστική παραγωγή του Andy Sneap έπαιξε και αυτή τον ρόλο της, είναι όμως οι συνθέσεις που κάνουν τη διαφορά. Προσωπική μου άποψη είναι ότι αν έλειπαν τα “Throwing down” και “Culling the herd” ή αν είχαν δουλευτεί λίγο περισσότερο, θα μιλάγαμε ίσως για έναν από τους καλύτερους δίσκους των EXODUS. To “Tempo of the damned” όμως εκτιμώ ότι είναι ενδεχομένως το πιο κομβικό της καριέρας τους, καθώς αποτελεί σημείο αναφοράς για την ανάκαμψή τους. Και, ακόμα και σήμερα, παρά τις μικρές αστοχίες του, δεν παύει να ακούγεται φρέσκο όπως τότε και να εξακολουθεί να παίρνει κεφάλια. Ευκαιρία η σημερινή ημέρα να το διαπιστώσετε και εσείς.
Did you know that:
- Ο αστικός θρύλος θέλει στο αρχικό tracklist να υπάρχει ένα κομμάτι με τίτλο “Crime of the century” το οποίο όμως εξαφανίστηκε μυστηριωδώς και στη θέση του μπήκε το “Impaler”. Ο ίδιος αστικός θρύλος θέλει το εν λόγω κομμάτι να υπάρχει από τη εποχή που οι EXODUS ηχογραφούσαν ακόμα για την Century Media, ανταγωνιστική της Nuclear Blast, και ουσιαστικά ήταν αυτή που άσκησε βέτο για να μην μπει στο άλμπουμ. Φήμες που, ακόμα και σήμερα, παραμένουν ανεπιβεβαίωτες.
- Και μια που αναφέραμε το “Impaler”, να πούμε, για όποιον δεν γνωρίζει, ότι το συγκεκριμένο κομμάτι αποτελεί σύνθεση του Kirk Hammett όταν ακόμα ήταν στους EXODUS και είχε παραμεληθεί. Ο λόγος ήταν ότι ο Hammett χρησιμοποίησε το βασικό riff του όταν προσχώρησε στους METALLICA στο “Trapped under ice”. Όμως η πρώτη φορά που ακούγεται το “Impaler” σε άλμπουμ των EXODUS είναι το live “Another lesson in violence”.
- Πρώτο άλμπουμ για τον Jack Gibson που παραμένει στη μπάντα μέχρι και σήμερα αλλά και τελευταίο για τους Souza, Hunting και Hunolt. Και αν και οι δύο πρώτοι επέστρεψαν το 2014 και 2007 αντίστοιχα, ο Hunolt αποσύρθηκε οριστικά για να αφιερώσει περισσότερο χρόνο στην οικογένεια του.
- Προφανώς και το άλμπουμ είναι αφιερωμένο στον Paul Baloff… ΑΘΑΝΑΤΟΣ.
Θοδωρής Κλώνης