ΟΝΟΜΑ ΑΛΜΠΟΥΜ: “Chaos A.D.” – SEPULTURA
ΕΤΟΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ: 1993
ΕΤΑΙΡΕΙΑ: Roadrunner Records
ΠΑΡΑΓΩΓΟΣ: Andy Wallace, SEPULTURA
ΣΥΝΘΕΣΗ ΜΠΑΝΤΑΣ:
Φωνητικά – Max Cavalera
Κιθάρες – Max Cavalera, Andreas Kisser
Μπάσο – Paulo Jr.
Drums – Igor Cavalera
Στις αρχές τις δεκαετίας του 90 και μετά την κυκλοφορία του θηριώδους “Arise” το 1991, οι Βραζιλιάνοι SEPULTURA είχαν παγιώσει τη θέση τους ως ένα από τα μεγαλύτερα thrash ονόματα της εποχής, έχοντας αποκτήσει δημοτικότητα εφάμιλλη με αυτή των SLAYER. Δύο χρόνια αργότερα, σαν σήμερα, οι SEPULTURA κυκλοφορούν το πέμπτο τους άλμπουμ με τίτλο “Chaos A.D.”.
Η αλήθεια είναι ότι μετά τα προηγούμενα thrash έπη τους, οι SEPULTURA είχαν δηλώσει ότι ήθελαν να εξερευνήσουν και άλλα μουσικά μονοπάτια, είμαι όμως σίγουρος ότι ακόμη και οι πιο ορκισμένοι οπαδοί τους δεν περίμεναν τέτοια μεταστροφή.
Θέλοντας πλήρη απομόνωση από τον έξω κόσμο, οι SEPULTURA κλείστηκαν σε ένα στούντιο κάπου στη νότια Ουαλία, ύστερα και από υπόδειξη του παραγωγού τους, Andy Wallace. Ο Wallace είχε συνεργαστεί με τους SEPULTURA και στο “Arise” καθώς είχε αναλάβει τη μίξη του και ήξερε ακριβώς τι ήθελαν οι SEPULTURA για το νέο τους άλμπουμ.
Η κυκλοφορία του “Chaos A.D.” ήταν πραγματικά ένα σοκ για τους πιο παραδοσιακούς thrashers που δυσκολεύτηκαν να αφομοιώσουν την νέα ηχητική προσέγγιση των SEPULTURA. Οι κιθάρες κουρδισμένες πιο χαμηλά, πολλά και έντονα groove στοιχεία, ενώ παράλληλα οι punk και hardcore καταβολές είναι πιο έντονες. Σαφέστατα οι επιρροές από τους PANTERA που είχαν κυκλοφορήσει ένα χρόνο πριν το “Vulgar display of power” είναι εμφανείς, ενώ ακόμα και τα πρώτα tribal στοιχεία κάνουν την εμφάνιση τους, με αποκορύφωμα το instrumental “Kaiowas” , μπερδεύοντας ακόμα περισσότερο τους οπαδούς. Είναι όμως τόσο κακό άλμπουμ όσο έλεγαν τότε;
Σαφέστατα και όχι! Τα τρία πρώτα κομμάτια του άλμπουμ, τα “Refuse / resist”, “Territory” και “Slave new world” είναι απίστευτες κομματάρες και θεωρούνται πλέον κλασικά. Ξύλο ανελέητο επίσης πέφτει στα “Propaganda”, “Biotech is Godzilla” και στη διασκευή στο “The hunt” των NEW MODEL ARMY, δείχνοντας ότι οι SEPULTURA ουσιαστικά συνέχιζαν να παίζουν thrash, όχι όμως με τον τρόπο που θα περίμεναν ορισμένοι, αλλά με τον δικό τους. “We who are not as others”, δηλώνουν με έμφαση στο κομμάτι με τον ίδιο τίτλο, αφήνοντας το στίγμα τους προς όλους. Όλος ο δίσκος βγάζει μια απίστευτη ένταση και οργή με τη μπάντα να ξεδιπλώνει το ταλέντο της σε πολυδιάστατες συνθέσεις, ενώ οι έντονα πολιτικοποιημένοι στίχοι κάνουν την ακρόαση ακόμα πιο ενδιαφέρουσα.
Η παραγωγή του Andy Wallace μαζί με τους SEPS κρίνεται υποδειγματική. Ο ήχος είναι φοβερός και ακόμα και σήμερα ακούγεται φρέσκος όπως τότε. Όσο για τις πωλήσεις του άλμπουμ, παρά την αρνητικότητα αρκετών, κινήθηκε πολύ καλά, καθώς έγινε το πρώτο χρυσό άλμπουμ στη δισκογραφία των Βραζιλιάνων.
Συμπερασματικά, το “Chaos A.D. “ είναι ένα άλμπουμ που ακόμα και σήμερα πυροδοτεί έντονες συζητήσεις και διαφωνίες γύρω του. Απογοήτευση για κάποιους, εξέλιξη για άλλους, δεν χωράει καμία αμφιβολία όμως ότι το “Chaos A.D” είναι το πιο κομβικό άλμπουμ των Βραζιλιάνων καθώς όχι μόνο τους παρουσίασε με έναν εντελώς διαφορετικό ήχο αλλά άνοιξε το έδαφος για το ακόμα πιο αμφιλεγόμενο “Roots”. Ναι, δεν είναι “Arise”. Είναι όμως, με τον τρόπο του, άλλος ένας κλασικός SEPULTURA δίσκος που δικαιώνεται πια με το πέρασμα του χρόνου και παίρνει τη θέση που του πραγματικά αξίζει στη συνείδηση των οπαδών.
Did you know that:
- Αν και αναφέρεται στα credits των προηγούμενων άλμπουμ των SEPULTURA ,το “ Chaos A.D” είναι το πρώτο άλμπουμ που παίζει μπάσο ο Paulo Jr. Για την ιστορία, τον ρόλο του μπασίστα είχαν αναλάβει αρχικά ο Jairo Guedz και αργότερα ο Andreas Kisser.
- Το άλμπουμ έχει κυκλοφορήσει σε διάφορες εκδόσεις με επιπλέον κομμάτια όπως τις διασκευές στο “Policia” των TITAS και το “Inhuman nature” των FINAL CONFLICT. Για τους συλλέκτες προτείνεται η περιορισμένη έκδοση με το μεταλλικό box set που περιέχει διάφορα καλούδια αλλά και η επανέκδοση του 1996 που περιλαμβάνει τέσσερα επιπλέον κομμάτια, το “Chaos B.C.”, μια εναλλακτική εκτέλεση του “Kaiowas” και δύο live εκτελέσεις των “Territory” και “Amen / Inner self”.
- Στο “Biotech is Godzilla” συμμετέχει στα φωνητικά ο Jello Biafra (DEAD KENNEDYS και MELVINS μεταξύ πολλών) ενώ έγραψε και τους στίχους για το συγκεκριμένο κομμάτι. Στίχους επίσης συνέγραψε μαζί με τον Max Cavalera για το “Slave new world” ο Evan Seinfield των BIOHAZARD.
- Πρώτη “ηχογράφηση” για τον γιο του Max Cavalera και ντράμερ των SOULFLY, Zyon, καθώς στη εισαγωγή του “Refuse / resist” ακούμε τους χτύπους της καρδιάς του από τον προγεννητικό υπέρηχο της γυναίκας του Max.
- Ο αρχικός τίτλος του άλμπουμ ήταν “Propaganda” από το ομώνυμο κομμάτι αλλά άλλαξε κυριολεκτικά την τελευταία στιγμή, ύστερα από πρόταση του Max, επηρεασμένος από τον δεύτερο δίσκο των MISFITS, το “ Earth A.D.”.
Θοδωρής Κλώνης