A day to remember… 10/4 [GHOST]

0
323
Ghost-infestissumam-front.jpg












ΟΝΟΜΑ ΑΛΜΠΟΥΜ: “Infestissumam” – GHOST
ΕΤΟΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ: 2013
ΕΤΑΙΡΕΙΑ: Loma Vista Recordings/Republic Records
ΠΑΡΑΓΩΓΗ: Nick Raskulinecz
ΣΥΝΘΕΣΗ ΜΠΑΝΤΑΣ:
Tobias Jens Forge (as Papa Emeritus II) – Φωνητικά, κιθάρα, στίχοι
Rikard Ottoson (as nameless ghoul) – Μπάσο
Aksel Olof Holmgren (as nameless ghoul) – Τύμπανα
Simon Söderberg (as nameless ghoul) – Κιθάρα
Martin Persner (as nameless ghoul) – Κιθάρα
ΚΑΛΕΣΜΕΝΟΙ ΜΟΥΣΙΚΟΙ:
St. Trident Tenors of Tinseltown – Χορωδιακά φωνητικά

Τρία χρόνια πριν, τα είχαμε πει ξανά μαζί, εδώ, για το “Opus Eponymus”. Είχαμε πιάσει τα πράγματα από την αρχή, είχαμε δει πως δημιουργήθηκε τούτη η μπάντα – φαινόμενο και προσπαθήσαμε κυρίως να εξετάσουμε το αν ήταν δικαιολογημένος ο ντόρος και ο αχός που σηκώθηκε τότε. Δεν ξέρω τι συμπεράσματα έχεις βγάλει εσύ, αλλά προσωπικά θεωρώ πως τίποτα, ή έστω, σχεδόν τίποτα, δεν συμβαίνει τυχαία στη μουσική βιομηχανία, πως καθείς παίρνει ό,τι του αναλογεί και αξίζει και πως η καθιέρωση και η μεγέθυνσή ενός φαινομένου (καλλιτέχνη, δίσκου κλπ) δεν γίνεται από καπρίτσιο της τύχης. Θέλει ικανότητες και κυρίως σωστή διαχείριση της πρώτης επιτυχίας.

Πάμε λοιπόν τώρα δέκα χρόνια πριν, μέσα στον χαμό της «ρετρολάγνας» δεκαετίας του 2010-2020. Εκεί θα βρούμε τον ικανότατο Tobias Forge, έχοντας βάλει για τα καλά μπροστά τις μηχανές, να μη χάνει καθόλου χρόνο. Ήδη από το 2011, έναν χρόνο μετά το πολύ επιτυχημένο ντεμπούτο των GHOST, έχει έτοιμες όλες τις demo εκδοχές των τραγουδιών, για τον νέο δίσκο. Μόνο ένα του έλειπε, συγκεκριμένα του “Ghuleh”. Η σύνθεση της μπάντας διαφορετική, οι συνεργάτες νέοι και η αλλαγή εταιρείας, επιβεβλημένη. Φαντάσου πως η ίδια η Rise Above Records συμφώνησε ότι το άλμπουμ θα έπρεπε να κυκλοφορήσει από άλλη εταιρεία, μεγαλύτερη. Οι GHOST έμοιαζαν με άλογο που ήθελε να καλπάσει, ποιος ο λόγος να το έχεις κλεισμένο σε ένα, έστω μεγάλο, ράντσο;

Η Republic Records, με την οποία ήρθαν σε συμφωνία, ανήκει στην Universal Music Group. Για να καταλάβεις με τι μεγέθη έχουμε να κάνουμε, σε αυτήν τη «θυγατρική» θα βρεις την Taylor Swift, τον Stevie Wonder, την Shania Twain, τον Post Malone, τον James Blake, τους Florence and the Machine… τέτοιους καλλιτέχνες. Έτσι, οι GHOST θα ήταν ταυτόχρονα σε μια εταιρεία μικρή θεωρητικά, μεγάλη πρακτικά, με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Οι ηχογραφήσεις ξεκίνησαν στο Nashville του Tennessee τον Οκτώβριο του 2012, με παραγωγό τον Nick Raskulinecz. O Raskulinecz σεβάστηκε στον υπερθετικό βαθμό τον χαρακτήρα της μουσικής της μπάντας, έκανε μια εξαιρετική δουλειά, αλλά οι χρονικοί περιορισμοί που πίεζαν το group, απεδείχθησαν τροχοπέδη, αναγκάζοντας το ίδιο το συγκρότημα να παραδεχτεί πως θα ήθελε διαφορετική, πιο προσεκτική (τι σημαίνει αυτό άραγε…) μίξη.

Και επειδή μιλάμε για Nashville, μιλάμε για αμερικανικό Νότο, έτσι; Οπότε, τι πιο λογικό από το να υπάρξουν μεγάλες δυσκολίες στην ηχογράφηση των χορωδιών των κομματιών. Συντηρητικοί Καθολικοί οι Νότιοι, αρνούνταν να τραγουδήσουν για τον Σατανά και τον Αντίχριστο, αναγκάζοντας τη μπάντα να στραφεί αλλού και συγκεκριμένα στο Hollywood, ώστε να βρει τους κατάλληλους χορωδούς, που δεν θα είχαν ιδιαίτερα κολλήματα ώστε να τραγουδήσουν (ή να ψάλλουν μάλλον) τα πολλά ονόματα του Βελζεβούλη. Και συ ρε Tobias, πήγες σε μια γη που λατρεύει τα gospel, τι νόμιζες πως θα σου πουν οι ντόπιοι; «Περιπεράστε κύριε Σόλων, από δω που είναι δρόσος»;

Αντιδράσεις δε ξεσήκωσε όμως μόνο το στιχουργικό περιεχόμενο αλλά και το artwork της deluxe έκδοσης του album. Εμπνευσμένο από τον Gustave Doré, απεικόνιζε τον Εσταυρωμένο ανάποδα πάνω από ένα όργιο συν άλλες βλάσφημες, γκροτέσκες ζωγραφιές και απορρίφθηκε διαδοχικά από τέσσερεις εταιρείες κοπής CD στις Η.Π.Α. Οπότε, για να μην υπάρξει περαιτέρω καθυστέρηση, το “Infestissumam” κυκλοφόρησε στην Ευρώπη με το απορριφθέν στις Η.Π.Α artwork και στις Η.Π.Α με αυτό της κανονικής έκδοσης. Το εξώφυλλο, έργο του Πολωνού καλλιτέχνη Zbigniew Bielak, απεικονίζει τον Αντίχριστο ως μωρό στην πλατεία του Αγίου Πέτρου στο Βατικανό, σε μια ευθεία αναφορά στην αφίσα της ταινίας “Amadeus”.

Η μουσική τη φορά αυτή θα ήταν πιο ατμοσφαιρική, λιγότερο “heavy” (ή πιο σωστά “hard”, αφού δεν πρόκειται για “metal” αλλά για “rock”), περισσότερο ψυχεδελική και προοδευτική, ενώ θα έκλεινε για πρώτη φορά το μάτι στην pop. Σταθερό στη θέση του τo occult στοιχείο, που τόσο πολύ γοήτευε τότε τα πλήθη, ίδιο και απαράλλαχτο για να εξυπηρετήσει το concept της γέννησης του Αντιχρίστου, το οποίο ξεκίνησε στο “Opus…” και θα συνεχιζόταν στο “Infestissumam” («ο πλέον απειλητικός», στα Λατινικά). Κάπου εδώ, μια εύλογη απορία ψάχνει απάντηση: Αφού το άλμπουμ θα ασχολείτο με αυτό το concept, προς τι οι τόσες αναφορές σε σεξουαλικά θέματα και γυναίκες; Μα γιατί η Ιερά Εξέταση κατηγορούσε τις γυναίκες ως μάγισσες και όργανα του Διαβόλου, επειδή τις έβλεπαν οι ιερείς και τους έβαζαν σε πειρασμούς μεγάλους! Πολύ ήθελε τότε;

Φυσικά δεν ήταν μόνο το καλό υλικό, αυτό που έκανε τους GHOST ένα πελώριο συγκρότημα στο πέρασμα όλων αυτών των ετών της δραστηριοποίησής τους. Πρόσεξε τώρα κόλπα που σκαρφίστηκαν ο Tobias με το management: Στις 14 Δεκεμβρίου 2012, δημιουργήθηκε η ιστοσελίδα SecularHaze.com. Η ιστοσελίδα αυτή, περιείχε ένα ηχητικό κλιπ ενός νέου τραγουδιού των GHOST, χωρίς φωνητικά. Υπήρχε ένα ρολόι που χτυπούσε αντίστροφα και πέντε κεριά, καθένα από τα οποία έπαιζε ένα σημείο του νέου τραγουδιού, όταν ο χρήστης περνούσε από πάνω του τον κέρσορα του ποντικιού.

Την επομένη, στις 15/12, το συγκρότημα ανέβασε το νέο αυτό τραγούδι, το οποίο ονομαζόταν επίσης “Secular haze”, στο επίσημο κανάλι του στο YouTube. Αργότερα την ίδια μέρα, οι GHOST έδωσαν μια έκτακτη συναυλία στη γενέτειρά τους, το Linköping της Σουηδίας, ερμηνεύοντας ολόκληρο το “Opus Eponymous” μαζί με το “Secular Haze” και μια διασκευή στο “I’m a Marionette” των ABBA, που υπάρχει και σε ειδικές εκδόσεις του “Infestissumam”. Στο τέλος του “Genesis” και πριν το “Secular haze”, ο Tobias, ως Papa Emeritus II (“Emeritus” σημαίνει «ομότιμος») πια, θα διεκδικούσε και θα σφετεριζόταν τον θρόνο από τον Emeritus I. Εδώ και το στιγμιότυπο:

Μετά από αυτήν την συναυλία, το site SecularHaze.com «ενημερώθηκε», ένα έκτο κερί που περιείχε το φωνητικό κομμάτι του τραγουδιού “Secular haze” προστέθηκε και τέσσερεις ημέρες αργότερα, η μπάντα ανακοίνωσε τον τίτλο του δεύτερου άλμπουμ της, “Infestissumam”, μαζί με την ομότιτλη ιστοσελίδα, όπου υπήρχε η λίστα των νέων κομματιών. Στις 12 Μαρτίου 2013 τώρα, οι GHOST άρχισαν να παρέχουν στους οπαδούς τους δωρεάν streaming του τραγουδιού “Year Zero”, υπό την προϋπόθεση πως θα προωθούσαν το συγκρότημα στο Facebook (!), υποστηρίζοντας παράλληλα ότι ο Πάπας Emeritus II θα είναι ο επόμενος εκλεκτός του Βατικανού, στη θέση του Βενέδικτου, που πριν έναν μήνα είχε παραιτηθεί! Εντάξει, ο ορισμός του πανέξυπνου και προσεγμένου marketing!

Το “Secular haze” ήταν όπως είδαμε το πρώτο single του album. Κυκλοφόρησε αργότερα με τη διασκευή του “I’m a marionette” των ABBA ως b-side, στην οποία συμμετέχει ο Dave Grohl στα τύμπανα καθώς και στην παραγωγή. Τον Grohl θα τον συναντήσουμε και στο EP If you have ghost της ιδίας χρονιάς. Μαζί του οι GHOST θα διασκευάσουν και τα “If you have ghosts” (Roky Erickson), “Crucified” (ARMY OF LOVERS) και “Waiting for the night” (DEPECHE MODE). Αν τα θες όλα μαζί, συν το bonus “La mantra mori”, πάρε το “Infestissumam Redux” και καθάρισες. Δεύτερο single θα ήταν το “Year Zero”, που θα κυκλοφορούσε σε βινύλιο, με τη δεύτερη πλευρά να ονομάζεται “Orez Raey” και να μην είναι παρά η πρώτη πλευρά… παιγμένη ανάποδα. Ρε διαβόλοι, πού τα σκεφτήκατε όλα τούτα;

Ο Τύπος δεν υποδέχτηκε το “Infestissumam” με τον ενθουσιασμό του ντεμπούτου, το οποίο κατά τη γνώμη του γράφοντος, δεν θα ξεπεραστεί ποτέ. Ήταν μεν θετικός απέναντί του, αλλά επισήμανε πως ήταν υποδεέστερο. Άδικο μια φορά, δεν είχε. Αλλά, αν και τα καινούργια τραγούδια δεν ήταν ισάξια των μεγάλων τους αδερφών από το “Opus…”, «έδεσαν» πολύ καλά μαζί τους και πέτυχαν πλήρως τον σκοπό τους, που δεν ήταν άλλος από το να γίνει ένα ακόμη βήμα προς την παγκόσμια εμπορική κυριαρχία. Το “Infestissumam” λοιπόν είναι ένα αρκετά καλό album, βλέποντάς το μετά από δέκα χρόνια. Είναι μάλλον το λιγότερο παιγμένο στο σύνολο της δισκογραφίας τους και σηματοδοτεί την αρχή του τέλους για την occult/vintage hard rock περίοδο του συγκροτήματος. Κάποια τελευταία «απόνερα» θα τα ακούγαμε στο “Meliora” και μετά… άλλη μπάντα οι GHOST! Αλλά κι αυτή η ιστορία, θα ειπωθεί στην ώρα της. Τώρα, αν ειπωθεί από μένα, αυτό δεν το ξέρω… χεχε

Δημήτρης Τσέλλος

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here