ΟΝΟΜΑ ΑΛΜΠΟΥΜ: “Scream” – Ozzy Osbourne
ΕΤΟΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ: 2010
ΕΤΑΙΡΕΙΑ: Epic
ΠΑΡΑΓΩΓΟΣ: Kevin Churko, Ozzy Osbourne
ΣΥΝΘΕΣΗ ΜΠΑΝΤΑΣ:
Φωνητικά – Ozzy Osbourne
Κιθάρες – Gus G
Μπάσο – Rob ‘Blasko’ Nicholson
Τύμπανα – Tom Clufetos
Πλήκτρα – Adam Wakeman
Το 2010 είχαμε μεγάλη ανυπομονησία για την επερχόμενη δουλειά του Πρίγκηπα του Σκότους, αφού αυτή θα ήταν η πρώτη με τον Έλληνα κιθαρίστα Gus G. Εκτός από αυτή την σημαντική διαφορά όμως, σχεδόν όλα τα υπόλοιπα στοιχεία ακολουθούσαν την φόρμουλα του “Black rain”, το οποίο ήταν ένα άκρως απογοητευτικό άλμπουμ απ’ όλες τις πλευρές. Ακόμα και το εξώφυλλο ακολουθεί το ίδιο μοτίβο, με τον μαυροντυμένο Ozzy να στέκεται σε ένα ψηφιακό τοπίο (παρότι να τονίσουμε πως η καλλιτεχνική ομάδα που το επιμελήθηκε ήταν διαφορετική), κάτι που διατηρείται από το “Ozzmosis” του 1995, ενώ θα μπορούσαν τα λευκά φτερά στην πλάτη του να συσχετιστούν με αυτά που εμφανίζονται στο “No more tears”.
Η απλή και πικρή αλήθεια είναι πως οι ομοιότητες βασίζονται πρώτα απ’ όλα στην καθοριστική παρουσία του Kevin Churko, που ξαναπήρε τα ηνία στην σύνθεση και παραγωγή του δίσκου. Η σκοτεινή ατμόσφαιρα που επικρατεί στο “Scream” συνδυάζεται με τον στεγνό, ψηφιακό ήχο που επιλέγει ο Churko τόσο στις κιθάρες όσο και στα φωνητικά. Αυτό έρχεται σε απόλυτη αντίθεση με τον ζεστό, οργανικό ήχο που έχει το μπάσο του σταθερού Blasko, αλλά και τα τύμπανα. Δεν μπορώ να υποστηρίξω το νόημα της ρομποτικής χροιάς του Οsbourne, που στο μεγαλύτερο μέρος του άλμπουμ ακούγεται άχαρος, ούτε τον μπουκωμένο ήχο του Gus στις κιθάρες. Γενικά ο ήχος είναι ψηφιακός, βαρύς και σκοτεινός σε ένα από τα πιο heavy και μοντέρνα άλμπουμ του Ozzy.
To “Let me hear you scream” που κυκλοφόρησε ως πρώτο single, εύκολα ανάγεται στην καλύτερη σύνθεση του άλμπουμ, με την ζωντάνια του να σε κυριεύει και να βελτιώνει την κατάσταση, μετά το άνοιγμα του δίσκου με το σοκαριστικό “Let it die” (τραγούδι που έχει όμως καλό ρεφραίν τόσο σε κιθάρες, όσο και μελωδία). Υπάρχουν μια σειρά από τραγούδια, που ξεχνιούνται εύκολα (για να μην πω τίποτα χειρότερο). Σε αυτή την κατηγορία ανήκει το “Let it die”, το “Soul sucker”, το “Crucify” και το “Latimer’s mercy”. Βέβαια ο Βρετανός, σε κάθε του άλμπουμ, είχε από αυτά, οπότε ας μην εμβαθύνουμε παραπάνω.
Μετά υπάρχει μια κατηγορία, με τραγούδια που έχουν δυνατότητες, αλλά ακούγονται σαν να μην δουλεύτηκαν αρκετά ως συνθέσεις. Σαν να μην φτάνει η ολοκλήρωσή τους. Εδώ τοποθετώ το “Diggin’ me down”, που καταφέρεται στην Χριστιανική θρησκεία κι έχει μια υπέροχη εισαγωγή κι ένα σκοτεινό μοντέρνο ριφ, αλλά ένα πεζό ρεφραίν. Επίσης το “Time” που φέρνει πιο μπροστά το μπάσο, σε μια απόπειρα να πλησιάσει το ύφος του “No more tears”, αλλά του λείπει αυτό το ‘κάτι’! Τέλος το “I want it more”, από τα πιο κιθαριστικά κομμάτια του “Scream”, που λες και δεν φτάνει ποτέ σε κορύφωση. Παρόλα αυτά,, έχει ένα φοβερό σόλο με την συμπλήρωση τριών λεπτών. Το καλύτερο από τα μέτρια τραγούδια, είναι το “Fearless”, με αρκετές καλές ιδέες, που όμως παρουσιάζει τον Osbourne βραχνό.
Παρότι ο Gus G επιλέχθηκε για τις ικανότητές του στην κιθάρα, οι συνθέσεις πραγματικά αγνοούν το χάρισμά του, τον κιθαριστικό του χαρακτήρα και όλα τα στοιχεία που κάνουν το παίξιμό του ξεχωριστό. Ακόμα κι αν δεν συνέθεσε ο ίδιος, θα μπορούσε να του είχε δοθεί χώρος να δείξει το δικό του ύφος. Τελικά, εκεί που πραγματικά λάμπει ο βιρτουόζος κιθαρίστας είναι στα σόλο του. Ευτυχώς, υπάρχουν πολλά διάσπαρτα στο άλμπουμ, είτε σε αναμενόμενα σημεία, είτε ως περάσματα πίσω από την φωνή του Ozzy.
Το δεύτερο single που κυκλοφόρησε, το “Life won’t wait”, είναι πανέμορφο τραγούδι, με ανάλαφρες στροφές, ασήκωτες γέφυρες και ένα κολλητικό ρεφραίν. Είναι από τα τραγούδια που ανήκουν στο κλασικό ύφος του Ozzy, και ακροβατεί ανάμεσα στην περίοδο του “Ozzmosis” και του “No more tears”. Μαζί με το “Let me hear you scream” είναι οι κράχτες του δίσκου και τα μόνα που αντέχουν στο πέρασμα του χρόνου, τόσο καλά. Το τρίτο single, “Let it die”, λες και απευθυνόταν στην τύχη του άλμπουμ.
Όταν καταλάγιασε ο ενθουσιασμός, συνειδητοποίησα πως η θέση του “Scream” στην δισκογραφία του Ozzman δεν μπορεί να είναι πάνω από την μέση. Αν και το 2010 οι πωλήσεις δεν ήταν συνήθως αντιπροσωπευτικές της αξίας μιας δουλειάς, το τελευταίο άλμπουμ του άλμπουμ (μέχρι το φετινό), ήταν και το χαμηλότερο σε νούμερα, όλης της καριέρας του, ακουμπώντας τις 700 χιλιάδες αντίτυπα. Συγκριτικά, το “Down to earth” έφτασε τα 2 εκατομμύρια.
Όσο λοιπόν κι αν είμαστε περήφανοι για την παρουσία του Gus G στο “Scream”, τελικά στο μεγαλύτερό του μέρος δεν κρατάει καλά στο πέρασμα του χρόνου.
Did you know that:
• O Kevin Churko το 2000, στο “Don’t let me be the last to know” της Britney Spears, έκανε programming. To τραγούδι είναι γραμμένο από τον Robert “Mutt” Lange (DEF LEPPARD, BRYAN ADAMS) και την σύζυγό του Shania Twain, ενώ η μίξη του ήταν από τον Nigel Green (IRON MAIDEN, DEF LEPPARD, DIO)
• To “Scream” είναι το πρώτο άλμπουμ του Ozzy στο οποίο δεν συμμετέχει ο Zakk Wylde, από το μακρινό “No rest for the wicked” του 1988.
• Για το άλμπουμ, ο Gus είχε καταθέσει αρκετές ιδέες για τραγούδια, ή μέρη τραγουδιών, όμως οι συνθέσεις είχαν σχεδόν ολοκληρωθεί από τον Kevin Churko πριν ενσωματωθεί ο Έλληνας κιθαρίστας στην διαδικασία. Τελικά, η συνθετική συμμετοχή του Gus G είναι μόνο στα σόλο του και δυστυχώς δεν αναφέρεται το όνομά του στα credits των συνθετών.
• Ο Adam Wakeman εκτός από τα πλήκτρα, συνέβαλλε συνθετικά και σε 5 τραγούδια. Ο Βρετανός, είναι γιος του Rick Wakeman των YES, που επίσης συνεργάστηκε με τον Osbourne. Εκτός από τα πλήκτρα στο “Ozzmosis” του Ozzy, ο Rick Wakeman κάλεσε τον τραγουδιστή στο δικό του άλμπουμ “Return to the centre of the earth”.
• Στις ΗΠΑ και στον Καναδά, κυκλοφόρησε μια ειδική έκδοση του άλμπουμ (tour edition) με ένα επιπλέον CD. Εκεί βρισκόταν τρία τραγούδια από τις ηχογραφήσεις του “Scream”, τα “Hand of the enemy”, “One more time” και “Jump the moon”, όπως και ζωντανές εκτελέσεις από τα “Bark at the moon”, “Let me hear you scream”, “No more tears” και “Fairies wear boots”.
• Παρότι αναφέρεται πως στα τύμπανα βρίσκεται ο Clufetos, ο οποίος ήταν ήδη μέλος του συγκροτήματος και παραμένει μέχρι σήμερα, οι ηχογραφήσεις έγιναν από τον ίδιο τον Churko.
• Το άλμπουμ κυκλοφόρησε στην Ευρώπη πρώτα, στις 11 Ιουνίου, στην Βρετανία 3 μέρες μετά, στις ΗΠΑ στις 22 Ιουνίου και στην Ιαπωνία στις 23.
• Στην Ελλάδα το “Scream” έπιασε κορυφή στα εγχώρια charts.
Γιώργος “Kay” Κουκουλάκης