A day to remember… 12/5 [MESHUGGAH]

0
124
Meshuggah




















Meshuggah

ΟΝΟΜΑ ΑΛΜΠΟΥΜ – “Destroy erase improve” – MESHUGGAH
ΕΤΟΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ – 1995
ΕΤΑΙΡΙΑ – Nuclear Blast
ΠΑΡΑΓΩΓΟΣ – Daniel Bergstrand / MESHUGGAH
ΣΥΝΘΕΣΗ ΜΠΑΝΤΑΣ
Φωνητικά – Jens Kidman
Κιθάρες – Fredrik Thordendal
Κιθάρες – Mårten Hagström
Μπάσο – Peter Nordin
Τύμπανα – Tomas Haake

Στο ντεμπούτο τους, “Contradiction collapse”, οι MESHUGGAH από την Umeå της Σουηδίας αποστραγγίζουν τις παραδοσιακές thrash metal επιρροές τους, προσφέροντας μας ένα ελκυστικά αλλοπρόσαλλο άλμπουμ κι έπρεπε να περάσουν τρία χρόνια για την κυκλοφορία νέου υλικού, με το “None” (1994), ένα EP πέντε τραγουδιών να λειτουργεί κατά μία έννοια ως μανιφέστο για την μετέπειτα πορεία τους, αποσαφηνίζοντας την ίδια στιγμή τη μουσική τους θέση στη metal σκηνή. Με τον Mårten Hagström, παιδικό φίλο του drummer Tomas Haake από τους BAROPHOBIA, να έχει αναλάβει τη δεύτερη κιθάρα και τον Jens Kidman να αφοσιώνεται αποκλειστικά στη φωνή και με κανένα απολύτως κριτήριο στο πως πρέπει να ακούγονται, οι MESHUGGAH διατηρούν κάποια από τα γνώριμα στοιχεία τους όπως το περίπλοκο παίξιμο και τα επιθετικά gang vocals αλλά ακούγονται αρκετά πιο heavy, έχοντας επαναπροσδιορίσει το μουσικό τους ύφος, με το τελικό αποτέλεσμα να μην θυμίζει τίποτα οικείο.

Ξεπερνώντας ατυχίες όπως το παραλίγο Iommi-κό ατύχημα του κιθαρίστα Fredrik Thordendal ενώ δούλευε ως μαραγκός και του Tomas Haake σε τόρνο καθώς και την καταστροφή του εξοπλισμού τους μετά από πλημμύρα, τον Ιανουάριο του 1995 ολοκληρώνουν μία περιοδεία στα πλαίσια του Nuclear Blast Festival μαζί με συγκροτήματα όπως οι BENEDICTION, AMORPHIS, DISMEMBER και HYPOCRISY και τον Φεβρουάριο απομονώνονται στα Soundfront Studios στην Uppsala, με παραγωγό τον Daniel Bergstrand (FACE DOWN, IN FLAMES, SYL) για την ηχογράφηση του δεύτερου άλμπουμ τους.

Εδώ ξεκινά μία εξαιρετική συνεργασία με τις δύο πλευρές να τα βρίσκουν απόλυτα μεταξύ τους εξ αρχής, με τον Bergstrand να αντιλαμβάνεται πλήρως το όραμα του συγκροτήματος και τους MESHUGGAH να αφοσιώνονται εξ ολοκλήρου στο πώς να αποδώσουν όσο το δυνατό καλύτερα τα τραγούδια έχοντας ως αποτέλεσμα ένα άλμπουμ πραγματική κοσμογονία. Οι MESHUGGAH του “Destroy erase improve” ήταν ένα εντελώς διαφορετικό συγκρότημα από αυτό που είχε γνωρίσει ο κόσμος τέσσερα χρόνια πριν στο “Contradiction collapse”. Αρκετά πιο φρέσκο και ανανεωμένο και σίγουρα βελτιωμένο σε όλους τους τομείς με τον τίτλο του άλμπουμ να παραπέμπει στα παραπάνω, μιας κι έπρεπε να καταστρέψουν το πως δούλευαν στο παρελθόν και να ξεκινήσουν σε εντελώς νέα βάση.

Το μηχανικό και συντονισμένο παίξιμο, οι στακάτες ρυθμικές κιθάρες και το γρεζάτο μπάσο του Peter Nordin, τα εξωφρενικά Holdsworth-ικά κιθαριστικά lead του Fredrik Thordendal, τα εμμονικά και θηριώδη φωνητικά του Jens Kidman, έχοντας μια παραγωγή-εφαλτήριο για αρκετούς συμπατριώτες τους, αποτέλεσαν μονάχα μερικά από τα βασικά χαρακτηριστικά του “Destroy erase improve”. Ενός άλμπουμ που έμελλε να εμπνεύσει μία ολόκληρη γενιά συγκροτημάτων, αποτελώντας πρόσφορο έδαφος που αποδίδει καρπούς μέχρι και σήμερα. Από τις πρώτες δυσαρμονικές νότες του “Future breed machine”, με το εκπληκτικό solo και χρήση breath controller από τον Thordendal, μιμούμενος τη χροιά του σαξοφώνου μέχρι και το κλείσιμο του “Sublevels” με τις KING CRIMSON νευρικές απολήξεις, βομβαρδίζεσαι από το πολυρυθμικό drumming του Haake και τα περίεργα μέτρα, με την τεχνική αυτή πλευρά τους να μην αποτελεί αυτοσκοπός μιας και τους βγαίνει ενστικτωδώς, με 100% metal απόδοση και με ύμνους όπως τα “Suffer in truth”, “Terminal Illusions” και “Soul burn”.

Σχεδόν ένα μήνα πριν την κυκλοφορία του “Destroy erase improve”, oι MESHUGGAH βγαίνουν σε περιοδεία μαζί με τους MACHINE HEAD, οι οποίοι τότε προωθούσαν το εξαιρετικό ντεμπούτο τους “Burn my eyes”, έχοντας μαζί τους MARY BEATS JANE, το συγκρότημα του Peter Dolving πριν δημιουργηθούν οι THE HAUNTED και γι’ αυτό το λόγο κυκλοφορεί το “Selfcaged” EP που περιέχει τα “Vanished”, “Suffer in truth”  και “Inside what’s within behind” από ηχογράφηση του 1994 καθώς και το “Gods of rapture” από live εμφάνισή τους στο Hultsfreds Festivalen. Λόγω ασθένειας του μπασίστα Peter Nordin, στις περιοδείες που ακολούθησαν με τους CLAWFINGER και τους HYPOCRISY αντικαταστάθηκε από τον Gustaf Hielm.

Did you know that:

  • Αν και το “None” EP κυκλοφόρησε ένα χρόνο νωρίτερα από το “Destroy erase improve”, κάποια από τα τραγούδια είναι μεταγενέστερα από αυτά που συμπεριλήφθηκαν τελικά στο άλμπουμ. Αρχικά το “None” ήταν εξελιχθεί σε full-length άλμπουμ αλλά η Nuclear Blast τους ζήτησε να προηγηθεί η κυκλοφορία ενός EP, με τους MESHUGGAH να επιλέγουν τραγούδια που κατά τη γνώμη τους θα ταίριαζαν περισσότερο σε αυτό το format.
  • Το εναρκτήριο τραγούδι, “Future breed machine” με το χαρακτηριστικό «κελάηδημα» στο intro από την κιθάρα του Fredrik Thordendal, αποτελεί ένα από τα χαρακτηριστικότερα τραγούδια των MESHUGGAH. Όπως προδίδουν και τα credits του άλμπουμ, οι επιρροές από  συγκροτήματα όπως οι CYNIC αλλά και jazz/fusion μουσικούς σαν τους Vinnie Colaiuta και Allan Holdsworth γίνονται αισθητές με το “Future breed machine” να περιέχει όλα αυτά τα prog στοιχεία σε συνδυασμό με τις πιο old-school metal ρίζες τους. Χαρακτηριστικό του τραγουδιού είναι η έντονη χρήση breath controller, ενός guitar effect που έφτιαξε ο αδερφός του drummer Tomas Haake, Jonas, αποκλειστικά για τον Thordendal, παραπλήσιο του volume pedal, μόνο που αντί να το χειρίζεσαι με το πόδι, φυσάς με το στόμα σαν ένα talk box και χρησιμοποιείται τόσο στην εισαγωγή όσο και στο απίστευτο solo. Έντονα πολυρυθμικό τραγούδι, με τη γραμμή των φωνητικών να αντιγράφεται από πάρα πολλούς μέχρι σήμερα και τους στίχους να μιλούν για κάθε είδους παραπλάνησης και ελεγχόμενης σκέψης πάντα υπό φουτουριστικό πρίσμα των MESHUGGAH. To “Future breed machine” είναι ένα κλασικό metal τραγούδι που όπως έχουν δηλώσει και οι ίδιοι είναι καταδικασμένοι να το παίζουν σε κάθε τους ζωντανή εμφάνιση. Στο “True human design” EP του 1997 εκτός από τη demo έκδοση του “Sane” από το “Chaosphere” που θα κυκλοφορούσε ένα χρόνο αργότερα, υπάρχει μία live εκτέλεση και τρία remix του “Future breed machine” καθώς και το “Futile bread machine (Campfire version)” που πρόκειται για μία χιουμοριστική έκδοση του τραγουδιού σε unplugged μορφή και φωνητικά από τον Tomas Haake.
  • Ο τίτλος του άλμπουμ προέρχεται από στίχο του “Future breed machine” ενώ σύμφωνα με τον Jens Kidman το εξώφυλλο προέρχεται από φωτογραφίες που έκοψαν από βιβλία της δανειστικής βιβλιοθήκης.
  • Κατά τη διάρκεια της περιοδείας με τους MACHINE HEAD, o Peter Nordin άρχισε να νιώθει δυσφορία λόγω ιλίγγου από βλάβη στο λαβύρινθο στο αυτί του με αποτέλεσμα να αποχωρήσει και να επιστρέψει στη Σουηδία. Αρχικά ο μπασίστας των MACHINE HEAD, Adam Duce, προσφέρθηκε να τους βοηθήσει αλλά προτίμησαν να αναλάβει το μπάσο ο Fredrik Thordendal, παίζοντας με μία κιθάρα αν και υπήρξαν συναυλίες που έβγαιναν χωρίς καθόλου μπάσο με τον Hagström να αλλάζει απλά την τονικότητα στην κιθάρα του.
  • Στην τελευταία συναυλία της περιοδείας με τους CLAWFINGER στην Κοπεγχάγη, κατά τη διάρκεια της εμφάνισής των headliners, τα μέλη των MESHUGGAH έστησαν ένα τραπέζι και καρέκλες πάνω στην σκηνή κι άραξαν πίνοντας μπύρες ενώ έπαιζαν κανονικά οι CLAWFINGER.

Κώστας Αλατάς

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here