A day to remember… 14/8 [MOTORHEAD]

0
375












ΟΝΟΜΑ ΑΛΜΠΟΥΜ: “March or Die” – MOTORHEAD
ΕΤΟΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ: 1992
ΕΤΑΙΡΕΙΑ: WTG Records 
ΠΑΡΑΓΩΓΟΣ: Peter Solley
ΣΥΝΘΕΣΗ ΜΠΑΝΤΑΣ:
Φωνητικά/Μπάσο – Ian “Lemmy” Fraser Kilmister 

Κιθάρες – Phil “Zööm” Campbell / Michael “Würzel” Burston
Drums – Phil “Philthy Animal” Taylor, drums στο “I ain’t no nice guy”
Καλεσμένοι drummers
Tommy Aldridge – drums σε όλα τα τραγούδια εκτός από τα “Hellraiser” και “I Ain’t No Nice Guy”
Mikkey Dee – drums στο “Hellraiser”

Οι MOTORHEAD το 1992 ήταν σε μια από τις καλύτερες στιγμές της καριέρας τους, κατά τον γράφοντα, αφού τα προηγούμενα 3 albums τους, “Orgasmatron” “Rock’n’roll” και “1916”, τους έδωσαν λόγω εξαιρετικού ποιοτικού υλικού, ακόμα μεγαλύτερη ώθηση σχετικά με το παρελθόν. Μόνο τυχαίο δεν ήταν ότι το “1916”, προτάθηκε για Grammy. Από αυτό και μόνο καταλάβαινε κανείς πόσο σημαντικό όνομα είχαν δημιουργήσει στο ευρύτερο metal μουσικό στερέωμα.

Παρόλο που ο Lemmy, ιθύνων νους του group, πάντα έκανε ό,τι ήθελε με το συγκρότημά του, είχε ίσως  ενδόμυχα μια ευθύνη για το επόμενο βήμα, αφού αν το σκεφτείς λογικά «έπρεπε» να δώσει στον οπαδό ότι τον είχε συνηθίσει, χωρίς βεβαίως αυτό να ήταν και απόλυτο. Πόσο μάλλον όταν ο οπαδός έβλεπε να συμμετέχουν στο δίσκο τρανταχτά ονόματα όπως ο Ozzy Osbourne (BLACK SABBATH, SOLO), ο Slash (GUNS’N’ROSES, ex-SLASH’S SNAKEPIT, ex-VELVET REVOLVER, SLASH FEATURING MILES KENNEDY AND THE CONSPIRATORS, SOLO) αλλά και ο drummer Tommy Aldridge με συμμετοχή στους BLACK OAK ARKANSAS, PAT TRAVERS BAND, OZZY OSBOURNE, GARY MOORE, WHITESNAKE, TED NUGENT, THIN LIZZY, VINNIE MOORE και YNGWIE MALMSTEEN. Ο Aldridge αντικατέστησε τον Phil Taylor, ο οποίος απολύθηκε κατά την διάρκεια των ηχογραφήσεων. Ονόματα που σαφώς δημιουργούσαν απαιτήσεις ενός καλού αποτελέσματος.     

Στις 14 Αυγούστου του 1992, κυκλοφόρησε το “March or die”, ένα album το οποίο, όπως και το προηγούμενο ίσως δίχασε τα τότε χρόνια, τους οπαδούς. Για κάποιον που είχε ακούσει, ειδικά τις 3 προηγούμενες δουλειές τους, συνειδητοποιούσε σε δευτερόλεπτα, ότι το συγκρότημα ακολούθησε την ίδια συνταγή του τότε παρελθόντος, χωρίς καμία συνθετική αλλαγή. «Πατώντας» λίγο περισσότερο στην δομή του “1916” και υιοθετώντας μουσικές στιγμές των “Orgasmatron” και “Rock’n’roll”, κυκλοφόρησε άλλο ένα album με συνθέσεις, που θα είχαν βάση το σκληρό rock’n’roll με ψήγματα metal και punk στοιχείων, πάντα καλυπτόμενα από ένα «αλήτικο» και «βρώμικο» εκμοντερνισμένο ηχητικό πέπλο, λόγω της πιο «γεμάτης» παράγωγης στα τραγούδια. Ηχητικά, η πλειοψηφία των συνθέσεων, ήταν αυτό που τους είχε καθιερώσει στα αυτιά των ακροατών.  

Aν όμως στο “1916” ο οπαδός άκουσε περίσσια πλήκτρα, μια αμιγώς heavy μπαλάντα, και σαξόφωνο σε σύνθεση, στο “March or die” θα άκουγε για άλλη μια φορά μια μπαλαντοειδή, σε μέρη, σύνθεση, (άσχετα αν σήμερα θεωρείται ένα classic του group), διασκευή σε τραγούδι εκτός του ύφους των MOTORHEAD (“Cat scratch fever” του TED NUGENT) και τις πρώτες bluesy συνθέσεις, οι οποίες θα ακολουθούσαν την καριέρα του σχήματος αργότερα. Μέχρι και το εξώφυλλο (αν και πια θεωρείται ένα από τα πιο αναγνωρίσιμά τους), έμοιαζε περισσότερο με πειρατική σημαία παρά με άλλο ένα εξώφυλλο όπου ο Snaggletooth, ήταν επιβλητικός και είχε την κλασσική του μορφή. 

Δυστυχώς μερικές στιγμές του δίσκου όμως δεν είχαν την τόση ενέργεια, την «ανεβαστική» διάθεση, τον έντονο δυναμισμό στις συνθέσεις, με τα χαρακτηριστικά, «κολλητικά» τραγούδια, που οι ίδιοι, λόγω άπλετου ταλέντου, είχαν δημιουργήσει, σε σύνολο, στο παρελθόν. Έτσι, η ροή της ακρόασης δεν ήταν και η καλύτερη δυνατή, οπότε ο παρωπιδιασμένος οπαδός του συγκροτήματος, για δεύτερη δουλειά ίσως «ξίνισε» και πάλι. Βεβαίως στο δίσκο υπήρχαν και τραγούδια, που ναι μεν δεν έγιναν τόσα γνωστά στο ευρύ κοινό (“Stand”, “Name in vain”, “Asylum choir”, “Too good to be true”), αλλά θεωρώ πως στις προτιμήσεις των φανατικών οπαδών που «ακολουθούν» κάθε βήμα του group, έχουν περίοπτη θέση.

Από την άλλη βέβαια τα “I Ain’t no nice guy” με την συμμετοχή του Ozzy Osbourne και Slash αλλά και το “Hellraiser” που πήρε πόντους λόγω της ταινίας, αλλά και λόγω της προηγούμενης εκτέλεσης ένα χρόνο πριν από τον Ozzy στο album του “No more tears”, «σήκωσαν» το album μεν, η ίσως τόσο αναμενόμενη επιτυχία δεν ήρθε δε. Σίγουρα όμως για το status του group τότε, ειδικά η ευρύτερη συνεργασία του Lemmy με τον Ozzy στα “No more tears” και “March or die”, «πήγε» το σχήμα ένα βήμα παραπάνω και του χάρισε περισσότερη δημοτικότητα, που παρόλο που ήταν πολύ γνωστό, την ήθελε όπως το καθένα.              

Ο Lemmy στο “March or die” μάλλον ήθελε να κάνει ένα δεύτερο “1916”, για να μεγαλώσει το status του συγκροτήματός του, κάτι που ναι μεν μάλλον κατάφερε με έμμεσους τρόπους, αλλά από θέμα τραγουδιών, όλος ο δίσκος, ήταν η πιο αδύναμη προσπάθεια, συγκρινόμενη με το παρελθόν τους, κάτι που φάνηκε και από τις κριτικές που έλαβε. Άσχημος ή μέτριος δεν ήταν, αλλά ένας που δεν θα μνημονεύεται αμέσως, δίπλα στις κορυφαίες στιγμές του σχήματος.  

Did you know that:     

– Το “Hellraiser” είναι ένα τραγούδι που γράφτηκε από τους Ozzy Osbourne, Zakk Wylde, και Lemmy Kilmister. Η σύνθεση προοριζόταν για το album του Ozzy Osbourne “No more tears” του 1991 αλλά και για το “March ör die” των MOTORHEAD. Το τραγούδι αποτέλεσε την μουσική εισαγωγής στο ρινγκ του επαγγελματικού διδύμου The Hell Raisers στο Ιαπωνικό Pro-Wrestling. Η version των MOTORHEAD, χρησιμοποιήθηκε στην ταινία του 1992 “Hellraiser III: Hell on Earth”, από την οποία υπάρχουν αποσπάσματα στο video clip που γυρίστηκε, με μάλλον κορυφαία στιγμή το poker που παίζει ο Lemmy με τον Pinhead (βασικό πρωταγωνιστή της ταινίας). Το τραγούδι κυκλοφόρησε σαν single λόγω της ταινίας. Στην β’ πλευρά συναντάμε τα “Name in vain”, που υπάρχει και αυτό στο “ March ör die” αλλά και το “Dead man’s hand”, τραγούδι που συναντάμε μόνο στις εκδόσεις του 7″ και 12″ βινυλίου του single “The one to sing the blues” από το album “1916”. Στις 29/10 /2021, κυκλοφόρησε μια νέα version του “Hellraiser” για τα 30στά γενέθλια του. Εμπεριέχει ένα mashup των φωνητικών του  Ozzy και του Lemmy μαζί στην σύνθεση. Το τραγούδι γυρίστηκε και σε animated video clip.

– Τα “Hellraiser” και “Hell on Earth” είναι τα δυο πρώτα τραγούδια που ηχογράφησε ο Μιχάλης Κυριάκος “Mikkey Dee” Δελάογλου με τους MOTORHEAD, πριν γίνει μόνιμο μέλος τους.

– Το “March or die” θα ήταν το δεύτερο και τελευταίο album με την δισκογραφική εταιρία WTG Records.

– Το “You Better Run” ξανά ηχογραφήθηκε το 2004 με τίτλο “You Better Swim” για την ταινία The SpongeBob SquarePants Movie.

–  Ο Lemmy μαζί με τον Ozzy έγραψαν μαζί τα “I don’t want to change the world'”, “Desire”, “Hellraiser”, και  “Mama, I’m coming home”, τραγούδια που είναι όλα στο “No more tears” Ozzy το 1991. 

–  Τα “Hellraiser” και “You Better Run”, υπάρχουν και στο “The ’92 Tour EP”

Θοδωρής Μηνιάτης

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here