A day to remember …17/6 [VAN HALEN]

0
247












OΝΟΜΑ ΑΛΜΠΟΥΜ: ”For unlawful carnal knowledge” – VAN HALEN
ΕΤΟΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ: 1991
ΕΤΑΙΡΙΑ: Warner Bros.
ΠΑΡΑΓΩΓΟΣ: Ted Templeman – Andy Johns – VAN HALEN
ΣΥΝΘΕΣΗ ΜΠΑΝΤΑΣ:
Φωνητικά – Sammy Hagar
Κιθάρες, πιάνο, πλήκτρα, δεύτερα φωνητικά – Eddie Van Halen
Μπάσο, δεύτερα φωνητικά – Michael Anthony
Τύμπανα, κρουστά, δεύτερα φωνητικά – Alex Van Halen

Βρίσκω ελαφρώς τετριμμένο να ξεκινήσω για άλλη μια φορά εκθειάζοντας και δηλώνοντας την ξεκάθαρη λατρεία μου για του VAN HALEN και για τον, κατά την  προσωπική μου ταπεινή γνώμη, μεγαλύτερο κιθαρίστα όλων των εποχών. Θα πω απλά στον σημερινό πρόλογο πως, μολονότι είμαι ένας δεδηλωμένος fanboy του γκρουπ, θα προσπαθήσω να δω με όσο πιο ξεκάθαρη ματιά μπορώ το εξαιρετικό ”For unlawful carnal knowledge”. Ας αρχίσουμε όμως με το γεγονός πως το ”For unlawful carnal knowledge” σαν σήμερα κλείνει την 30ή επέτειο από την κυκλοφορία του και πως φυσικά κατέληξε και αυτό να θρονιαστεί με το καλημέρα στην 1ή θέση του billboard 200 της Αμερικής. Να τονίσουμε δε πως αυτό ήταν και το τρίτο σερί άλμπουμ των VAN HALEN που πάει μέχρι το νούμερο ένα στα Αμερικάνικα chart. Όσο για τις πωλήσεις του να πούμε πως μιλάμε για περίπου 6 εκατομμύρια παγκοσμίως, νούμερα που με βάση το σήμερα αφενός δεν υπάρχουν και αφετέρου προκαλούν ίλιγγο.

Άλλωστε για να είμαστε σωστοί και δίκαιοι υπάρχoυν πολλοί που θεωρούν την περίοδο με τον Sammy Hagar στο σχήμα την καλύτερη της μπάντας. Προσωπικά όμως έχω ξαναπεί τα του Roth με Roth και τα του Hagar με Hagar αλλά όλα με Van Halen. Το ένατο λοιπόν άλμπουμ των VAN HALEN άργησε περίπου μια τριετία και ήρθε να διαδεχθεί έναν άλλον υπέροχο και υπερεπιτυχημένο δίσκο το ”OU812”. Επίσης ήρθε να τους δώσει και το βραβείο Grammy που δεν κατάφεραν να πάρουν τρία χρόνια νωρίτερα, καθώς με το ”For unlawful carnal knowledge” οι VAN HALEN κέρδισαν το βραβείο για την κατηγορία Best Hard Rock Performance. Πώς θα μπορούσε να είναι διαφορετικά εδώ που τα λέμε όταν ένας δίσκος ξεκινά με την φαντασία του Eddie να οργιάζει για μια ακόμη φορά, με το ”Poundcake” και το ηλεκτρικό τρυπάνι να σβουρίζει επάνω στις χορδές της κιθάρας του. Κάτι που τότε άφησε άπαντες με το στόμα ανοιχτό και φυσικά βρήκε πολλούς μιμητές να προσπαθούν να κάνουν την δική τους αντίστοιχη τσαχπινιά.

Πώς θα μπορούσε να είναι διαφορετικά όταν στον κατάλογο του άλμπουμ υπάρχει ένα από τα κορυφαία τραγούδια της μεγάλης καριέρας των Αμερικανών το εκπληκτικό ”Right now”. Τραγούδι που το riff και η μελωδία του προϋπήρχαν σε instrumental μορφή από το 1983 και αποτελούσε μια ιδέα βάσει της οποίας ο Eddie Van Halen είχε σκεφτεί πως ήθελε να γράψει στίχους και να το τραγουδήσει ο Joe Cocker. Τελικά όμως ειπώθηκε από τον Sammy Hagar, ο οποίος και έχει δηλώσει πως εδώ έχει γράψει τους ωραιότερους στίχους της καριέρας του στους VAN HALEN. Τους έγραψε δε το βράδυ αργά στο στούντιο όταν άκουγε τον Eddie να παίζει την μελωδία στο πιάνο από το διπλανό δωμάτιο και κατάλαβε, όπως χαρακτηριστικά έχει πει, πως έγραφαν ταυτόχρονα το ίδιο τραγούδι. Επίσης πώς θα μπορούσε να είναι διαφορετικά όταν ο δίσκος κλείνει με το φανταστικό ”Top of the world”, ένα τραγούδι που το εισαγωγικό του riff προήλθε από το κλείσιμο του ”Jump”. Κάτι που οδήγησε στο να παίζεται έκτοτε στις συναυλίες του σχήματος πάντα μετά το ”Jump” χωρίς καν παύση συνήθως, δηλαδή back to back που λένε και στο χωριό μου. Η στούντιο δε εκδοχή του άλμπουμ περιλαμβάνει σε κάποια κιθαριστικά μέρη αλλά και στα δεύτερα φωνητικά και τον καλό φίλο του Eddie, Steve Lukather, αυτόν τον κύριο από τους TOTO.

Τέλος πώς θα μπορούσε να είναι διαφορετικά όταν εντός του άλμπουμ υπάρχουν τραγούδια όπως τα ”Runaround”, ”Judgement day”, ”The dream is over” και ”Man on a mission”. Στην τελική ακόμα και τα ”Pleasure dome” και ”In ‘n’ out” με την πολύ κοντινή λογική και δημιουργική διάθεση στο εκπληκτικό ”Cabo Wabo” είναι δυο από τα υποτιμημένα διαμάντια θα έλεγα της δισκογραφίας τους. Προσωπικά δεν θα έβγαζα εκτός κάδρου ούτε το ”Spanked” που μοιάζει ας πούμε λίγο πιο αταίριαστο σε σχέση με τα υπόλοιπα.
Από εκεί και πέρα η απόδοση της μπάντας η οποία βρίσκεται σε κορυφαία επίπεδα εκείνη την περίοδο είναι εκπληκτική, όπως εύκολα μπορεί να διαπιστώσει κανείς μέσα από επίσημα και ανεπίσημα βίντεο που κυκλοφορούν στο διαδίκτυο. Ακόμα λοιπόν και αν σχεδόν πάντα ο Eddie Van Halen ήταν αυτός που τράβαγε τα περισσότερα βλέμματα πάνω του και δικαίως βάσει της κληρονομιάς που άφησε πίσω του τόσο στην ηλεκτρική κιθάρα όσο και στα παρελκόμενα αυτής, όλα τα μέλη ήταν μουσικοί υψηλού επιπέδου. Ο Sammy Hagar το έχει επιδείξει πολλάκις και εκτός των VAN HALEN. Ο μπασίστας Michael Anthony ήταν αποδεδειγμένα τρομερά σημαντικός για το γκρουπ σε πολλούς τομείς και φυσικά ο ιδανικός συνοδοιπόρος του έτερου Van Halen του σχήματος Alex στο rhythm section. Τώρα για τον Alex νομίζω πως ένας ντράμερ μπορεί να εξηγήσει πολύ πιο εύκολα και άνετα για το ποιόν αυτού του θεριού των τυμπάνων.

Σε αυτά ας προσθέσει κανείς και το γεγονός πως όλοι αυτοί είχαν την δυνατότητα να γράφουν και μουσική μαζί με τον Eddie σε τέτοιες δισκάρες και τότε πολύ απλά και εύκολα μπορεί να καταλάβει κανείς το επίπεδο τους. Εξαιρετική δουλειά γίνεται στον τομέα της παραγωγής από όλους τους εμπλεκόμενους καθώς πέραν της μπάντας και του Andy Johns, αυτός που μάλλον οδηγεί περισσότερο τα πράγματα φαίνεται να είναι ο Ted Templeman, που επανέρχεται στην θέση του παραγωγού των VAN HALEN μετά το ”1984” και την ρήξη στην σχέση τους. Όλα τα όργανα έχουν τον χώρο τους και την θέση τους και φυσικά αφαιρούνται εδώ τα πολλά synth πλήκτρα και ο ήχος κυρίως διανθίζεται όπου χρειάζεται από πιάνο, γι αυτό και θεωρήθηκε από πολλούς ως μια επιστροφή στις ρίζες τους. Κλείνοντας το βασικό κομμάτι του κειμένου, γιατί αρκετά πραγματάκια θα τα διαβάσετε και στα Did you know που ακολουθούν, να πω πως το ”For unlawful carnal knowledge” ή αλλιώς F.U.C.K., όπως ήθελε να το ονομάσουν ο Sammy Hagar, πέραν της επιτυχίας του που προαναφέραμε στην αρχή του κειμένου, είναι ένα ακόμα υπέροχο δείγμα από την δισκογραφία των VAN HALEN που πιστοποιεί για μια ακόμη φορά το πόσο μεγάλο σχήμα και όχι άδικα υπήρξαν οι Αμερικανοί hard rockers.

Did you know that:

  • Ο Ted Templeman θα συνεργαστεί ξανά με τους VAN HALEN στο ”For unlawful carnal knowledge” μετά το ”1984”, όταν ο David Lee Roth ήταν ακόμα τραγουδιστής. Αυτό που δεν είναι πολύ γνωστό είναι το γεγονός πως αρχικά είχε ξεκινήσει να δουλεύει μαζί τους και στο ”5150” αλλά προέκυψαν διάφορα θέματα στις σχέσεις του κυρίως με τα αδέλφια Van Halen.
  • Η συμφιλίωση με τον Ted Templeman ήρθε και λίγο αναγκαστικά στην αρχή, καθώς σύμφωνα με τον Eddie Van Halen, αυτό συνέβη επειδή ο Sammy Hagar δεν ήθελε να συνεργαστεί με τον Andy Johns. Καθώς ο Johns δεν τον άφηνε να εκφραστεί όπως ήθελε, ζήτησε να συνεργαστούν με άλλον παραγωγό. Εκείνος δε ήταν που έδειξε τον Templeman, καθώς ήξερε πως αυτός θα τον αφήσει να εκφραστεί ελεύθερα και όπως του αρέσει. Σε σημαντικό βαθμό στον Templeman χρεώνεται και το γεγονός πως η παραγωγή οδηγήθηκε προς έναν πιο αμιγώς σκληρό ήχο.
  • Έχει ειπωθεί πολλές φορές το πόσο σημαντικός υπήρξε ο Eddie Van Halen για την ηλεκτρική κιθάρα και τα παρελκόμενα αυτής. Ένα δειγματάκι υπάρχει και σε αυτό το άλμπουμ. Αυτό λοιπόν ήταν το πρώτο άλμπουμ που ηχογράφησε ο Eddie χωρίς τον Marshall Super Lead ως βασικό ενισχυτή. Η όλη ηχογράφηση έγινε από τον Eddie κυρίως με έναν Soldano SLO-100 του 1989, με τον Marshall να χρησιμοποιείται με πολύ φειδώ σε κάποια σημεία. Ενώ χρησιμοποιήθηκε επίσης και ένα πατενταρισμένο πρωτότυπο δείγμα Peavy, αυτού που αργότερα θα γινόταν με την υπογραφή του Eddie Van Halen η φημισμένη σειρά Peavey 5150. Η δε κυκλοφορία του Peavey από τη σειρά 5150 συνέπεσε με την κυκλοφορία του άλμπουμ.
  • Το τραγούδι “Top of the World” περιλαμβάνει ένα riff που ακούστηκε για πρώτη φορά στο τελείωμα του “Jump”. Για τον λόγο αυτό, το “Top of the World” παιζόταν συνήθως αμέσως μετά το “Jump” και επίσης για τον ίδιο λόγο εμφανίζονται τα δυο τραγούδια με αυτή την σειρά και στη συλλογή ”Best of Two Worlds”.
  • Το instrumental “316” πήρε τον τίτλο του από τα γενέθλια του γιού του Eddie, Wolfgang, δηλαδή 16 Μαρτίου, ο οποίος ήταν και ο μετέπειτα μπασίστας VAN HALEN. Όμως μεγάλο μέρος της σύνθεσης από το εν λόγω instrumental προηγείται της γέννησής του Wolfgang, καθώς μέρος του χρησιμοποιήθηκε από τον Eddie στην αρχή του σόλο κιθάρας του στην περιοδεία ”5150 tour”, όπως φαίνεται και στο “Live Without a Net” που έχει κυκλοφορήσει σε VHS και DVD. Άλλωστε αρχικά προοριζόταν να μπει στο ”5150” άλμπουμ, όμως τελικά έμεινε απ’ έξω και ξαναδουλεύτηκε πριν βρει θέση στο ”For unlawful carnal knowledge”.
  • Ο τίτλος του δίσκου είναι έμπνευση του τραγουδιστή τους Sammy Hagar, ο οποίος ήθελε να θίξει το θέμα της λογοκρισίας χρησιμοποιώντας ως τίτλο μια βωμολοχία, δηλώνοντας «Τότε η λογοκρισία ήταν ένα τεράστιο ζήτημα. Ήθελα να τιτλοφορηθεί το άλμπουμ σκέτα Fuck». Ο Haggar τελικά έκανε πίσω, όταν ο φίλος τους, πρώην πρωταθλητής πυγμαχίας ελαφρών βαρών, Ray “Boom Boom” Mancini του είπε ότι η λέξη Fuck ήταν ακρωνύμιο του ‘for unlawful carnal knowledge’ (κάτι που δεν ισχύει). Η περιοδεία προώθησης του άλμπουμ ονομάστηκε ανεπίσημα F.U.C.K. ‘n’ Live. Πριν την ηχογράφηση του άλμπουμ, ο όρος “for unlawful carnal knowledge” είχε χρησιμοποιηθεί από το συγκρότημα Coven ως τίτλος κομματιού στο άλμπουμ τους Witchcraft Destroys Minds & Reaps Souls το 1969.
  • Το τραγούδι ”Top of the world” ηχογραφήθηκε από τον Eddie Van Halen με την πρωτότυπη πατέντα του μετέπειτα signature ενισχυτή της Peavey Επίσης είναι ένα από τα πρώτα τραγούδια που ο Eddie Van Halen χρησιμοποιεί wah – wah pedal.
  • Η ιδέα για την χρήση του ηλεκτρικού τρυπανιού στην εισαγωγή του ”Poundcake” γεννήθηκε στο μυαλό του Eddie Van Halen όταν παίζοντας κιθάρα στα 5150 studios ένας τεχνικός κιθάρας χρησιμοποιούσε το ηλεκτρικό τρυπάνι για να φτιάξει κάτι πάνω σε μια κιθάρα. Εκεί ο συνδυασμός του φάνηκε όπως είχε πει ο ίδιος χαρακτηριστικά σαν να ”βαράς κλωτσιά σε κινητήρα για να πάρει μπροστά”. Έτσι λοιπόν πειραματίστηκε με το τρυπάνι και έκανε και τα τρυπάνια Makita γνωστά στον κόσμο.
  • Το τραγούδι ” Right now”, όπως είπαμε στο κείμενο υπήρχε σε μια πρώιμη μορφή ως instrumental σύνθεση την οποία είχε δουλέψει ο Eddie Van Halen από το 1983. ένα μικρό δείγμα της μελωδίας είχε βάλει μέσα στο soundtrack της ταινίας ”Wild Life” για την οποίο και είχε γράψει μουσική. Όμως επειδή ακριβώς δεν μπορούσε όπως είχε πει τότε να οδηγήσει το τραγούδι εκεί που ήθελε παράτησε γενικά την ιδέα να βάλει στίχους και να το κυκλοφορήσει είτε με τους VAN HALEN είτε σε κάποιο δίσκο που σκεφτόταν να κάνει με διάφορους τραγουδιστές. Όλα του ταίριαξαν απόλυτα όταν όπως είπαμε και στο κείμενο το 1991 καθόταν στο στούντιο και προσπαθούσε να βρει δρόμο στην μελωδία του τραγουδιού , ενώ ο Hagar στο διπλανό δωμάτιο τον άκουγε και έγραφε τους στίχους.
  • Το video clip του ”Right now” κέρδισε τρία βραβεία τότε από τον τεράστιο εκείνα τα χρόνια μουσικό τηλεοπτικό σταθμό MTV. Αν κάποιος το δει θα καταλάβει αφενός το γιατί ο Hagar θεωρεί τους στίχους του τραγουδιού αυτού τους καλύτερους που έχει γράψει ποτέ με τους VAN HALEN και αφετέρου το πως κατάφεραν οι Αμερικανοί τότε να επηρεάσουν μελλοντικά τεράστιες εταιρείες που δανείστηκαν στοιχεία και ιδέες από το εν λόγω βίντεο.

Παναγιώτης ”The Unknown Force” Γιώτας

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here