A day to remember… 19/8 (YNGWIE MALMSTEEN)

0
545
Malmsteen




















Malmsteen

ΟΝΟΜΑ ΑΛΜΠΟΥΜ: “Marching Out” – YNGWIE MALMSTEEN
ΕΤΟΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ: 1985
ΕΤΑΙΡΙΑ: Polydor
ΠΑΡΑΓΩΓΗ: Yngwie Malmsteen
ΣΥΝΘΕΣΗ ΜΠΑΝΤΑΣ:
Κιθάρα: Yngwie Malmsteen
Φωνητικά: Jeff Scott Soto
Μπάσο: Marcel Jacob
Τύμπανα: Anders Johansson
Πλήκτρα: Jens Johansson

Σαράντα χρόνια μετά την κυκλοφορία του, το “Marching Out”  του Yngwie Malmsteen εξακολουθεί να πυροδοτεί συζητήσεις γύρω από το όριο ανάμεσα στην τεχνική δεξιοτεχνία και τη συνθετική ουσία. Σε μια εποχή που το shred αντιμετωπίζεται συχνά ως μουσικό ακροβατικό, επιστρέφουμε σε έναν δίσκο που προσπάθησε –και εν πολλοίς πέτυχε– να δώσει μορφή, χαρακτήρα και μύθο στο επικό νεοκλασικό κιθαριστικό ύφος.

Μετά την εκρηκτική είσοδό του στη δισκογραφία με το “Rising Force” (1984), ένα σχεδόν αμιγώς ορχηστρικό άλμπουμ που έθεσε τα θεμέλια για το νεοκλασικό metal, ο Σουηδός βιρτουόζος κιθαρίστας Yngwie J. Malmsteen επιστρέφει μόλις ένα χρόνο αργότερα με το “Marching Out”, έναν δίσκο σαφώς πιο προσανατολισμένο στη φόρμα του συγκροτήματος, με φωνητικά, που δεν περιορίζεται πλέον στον εντυπωσιασμό του shred, αλλά επιδιώκει να χτίσει κόσμους και χαρακτήρες μέσα από νότες και στίχους.

Η μετατόπιση αυτή από το επίκεντρο της δεξιοτεχνίας προς μια πιο κλασική heavy metal μορφή γίνεται χωρίς απώλεια της προσωπικής σφραγίδας του Malmsteen. Το “Marching Out”  δεν είναι λιγότερο φιλόδοξο ή εντυπωσιακό από τον προκάτοχό του· είναι όμως περισσότερο δίσκος τραγουδιών. Ο Jeff Scott Soto αναλαμβάνει τα φωνητικά και φέρνει μια θεατρική ερμηνεία με έντονη αναφορά στον Dio, που δένει ιδανικά με το ύφος των συνθέσεων, ενώ η υπόλοιπη μπάντα – Jens Johansson στα πλήκτρα, Anders Johansson στα τύμπανα και Marcel Jacob στο μπάσο – λειτουργεί ως καλοκουρδισμένη νεοκλασική μηχανή.

Το “Marching Out”  είναι ένα άλμπουμ που αντλεί θεματικά από τον μυστικισμό, τη μάχη, την εξουσία, αλλά και προσωπικές εσωτερικές συγκρούσεις. Τραγούδια όπως το “Soldier Without Faith” και το “On the Run Again” αναδεικνύουν μια αφηγηματική διάσταση που έλειπε από το “Rising Force”. Οι στίχοι δεν είναι απλώς συνοδευτικοί της μουσικής – φιλοδοξούν να ζωγραφίσουν σκηνές επικών συγκρούσεων και συναισθηματικών κορυφώσεων. Αυτή η κινηματογραφική διάθεση κορυφώνεται στο “I Am a Viking”, ένα από τα πιο εμβληματικά κομμάτια του Malmsteen, όπου το επικό ρεφρέν και η ανελέητη κιθαριστική επίθεση λειτουργούν σαν πολεμική ιαχή και είναι γραμμένο για τον Graham Bonnet και τον επεισοδιακό τρόπο που έφυγε από τους ALCATRAZZ.

Αναπόφευκτα, η τεχνική του Malmsteen αποτελεί σημείο αναφοράς σε όλο τον δίσκο. Η ταχύτητα και η ακρίβεια του παιξίματος του δεν είναι απλώς μέσο εντυπωσιασμού – είναι εργαλείο εκφραστικό. Παράλληλα, συνθέσεις όπως το “Disciples of Hell” συνδυάζουν τη θεατρικότητα με ένα σκοτεινό, απειλητικό mid-tempo riffing που θυμίζει Dio, ενώ το “Caught in the Middle” δείχνει τις δυνατότητες του Malmsteen να γράψει πιο προσβάσιμες, σχεδόν ραδιοφωνικές συνθέσεις, χωρίς να θυσιάζει την προσωπική του «γλώσσα».

Η παραγωγή, από τον ίδιο τον Malmsteen, είναι σαφώς πιο “γεμάτη” και στιβαρή από το ντεμπούτο του. Τα φωνητικά είναι καθαρά και μπροστά, η κιθάρα φυσικά παίζει πρωταγωνιστικό ρόλο, τα πλήκτρα δεν είναι διακοσμητικά αλλά συστατικά της σύνθεσης. Το μιξάρισμα αναδεικνύει την ορμή χωρίς να θυσιάζει τη σαφήνεια – κάτι που δεν ήταν δεδομένο για τις shredding παραγωγές της εποχής.

Το “Marching Out” δεν είναι απλώς η συνέχεια του “Rising Force”. Αν το πρώτο άλμπουμ ήταν η απόδειξη ικανοτήτων, το δεύτερο είναι η απόπειρα οικοδόμησης ενός μουσικού κόσμου ολοκληρωμένου, επικού, φαντασμαγορικού, όπως τον είχε στο μυαλό του ο Malmsteen σε εκείνη τη νεαρή ηλικία.

Μπορεί σήμερα να φαίνεται ως μέρος μιας παλαιότερης εποχής, αλλά η επιρροή του ““Marching Out” ” σε δεκάδες shredders, power metal κιθαρίστες και νεοκλασικούς συνθέτες είναι αναμφισβήτητη. Πρόκειται για ένα έργο-ορόσημο, όχι μόνο στην ιστορία του Malmsteen αλλά και στο ίδιο το ιδίωμα του neoclassical metal.

Did You Know That ….

  • Το “Marching Out” ηχογραφήθηκε σε μόλις 3 εβδομάδες καθώς ο Malmsteen ήθελε να συλλάβει την ενέργεια της μπάντας σχεδόν live.
  • Ο Jeff Scott Soto ηχογράφησε όλα τα φωνητικά μέσα σε 4 ημέρες, χωρίς σχεδόν καθόλου overdubs. Ο ίδιος έχει δηλώσει ότι «η ενέργεια στο στούντιο ήταν εκρηκτική αλλά και στρατιωτική».
  • Ο τίτλος του άλμπουμ ““Marching Out” ” προέκυψε από… εσωτερικό αστείο. Η φράση χρησιμοποιούνταν ειρωνικά από τα μέλη της μπάντας κάθε φορά που έπρεπε να φύγουν βιαστικά για περιοδεία ή τηλεοπτικό γύρισμα – ο Malmsteen τελικά την υιοθέτησε ως τίτλο.
  • Το εξώφυλλο του άλμπουμ ήταν αντικείμενο διαφωνίας. Ο Malmsteen ήθελε κάτι πιο «πολεμικό» με δόση φαντασίας, ενώ η δισκογραφική επέμενε σε πιο “rock star” απεικόνιση. Τελικά επελέγη μια συμβιβαστική λύση με εικαστικά που παραπέμπουν σε ρομαντικό ηρωισμό.
  • Το τραγούδι “On the Run Again” είναι επανηχογράφηση. Προέρχεται από το πρώιμο συγκρότημα του Malmsteen, τους STEELER, και αρχικά λεγόταν “Victim of the City”. Ο Malmsteen κράτησε τη βασική σύνθεση, αλλά μετέτρεψε πλήρως την ενορχήστρωση.
  • Οι σχέσεις μεταξύ των μελών της μπάντας ήταν τεταμένες. Ο μπασίστας Marcel Jacob αποχώρησε μετά την κυκλοφορία του άλμπουμ λόγω προστριβών, και αργότερα σχημάτισε τους TALISMAN με τον Jeff Scott Soto.
  • Το “Disciples of Hell” παραλίγο να λογοκριθεί. Ο τίτλος του κομματιού οδήγησε σε περιορισμένη ραδιοφωνική και τηλεοπτική κάλυψη στις ΗΠΑ, παρότι οι στίχοι είναι καθαρά φανταστικοί.
  • Οι τίτλοι των ορχηστρικών κομματιών δόθηκαν την τελευταία στιγμή, με βάση ένα σημειωματάριο του Malmsteen με ιστορικές χρονολογίες και λέξεις που του ακούγονταν “δραματουργικές”.

Πέτρος Καραλής

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here