A day to remember …21/9 [GAMMA RAY]

0
196

ΟΝΟΜΑ ΑΛΜΠΟΥΜ: ”Sigh no more” – GAMMA RAY
ΕΤΟΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ: 1991
ΕΤΑΙΡΙΑ: Noise Records
ΠΑΡΑΓΩΓΟΣ: Tommy Newton – Karl-Ulrich Walterbach
ΣΥΝΘΕΣΗ ΜΠΑΝΤΑΣ:
Φωνητικά – Ralf Scheepers
Κιθάρες/Δεύτερα φωνητικά/Φωνητικά ”As time goes by” – Kai Hansen
Κιθάρες/Πλήκτρα – Dirk Schlachter
Μπάσο – Uwe Wessel
Τύμπανα – Uli Kusch
Guest musicians:
Πλήκτρα/Δεύτερα φωνητικά – Piet Sielck
Στρατιωτικό Τύμπανο ”One with the world” – Fritz Randow
Πλήκτρα/Rhythm Κιθάρες ”Father and son”, talk box solo ”Countdown” – Tommy Newton

Πριν από μερικές μέρες είχα αναφέρει στο κείμενο για τα 20 χρόνια από την κυκλοφορία του ”No world order” πως θα τα ξαναπούμε για των αγαπημένο Kai Hansen και τους GAMMA RAY προς το τέλος του μήνα. Ήρθε λοιπόν η ώρα να συναντήσουμε τους RAYS και πάλι, αυτή τη φορά, ο λόγος είναι η δεύτερη στούντιο δουλειά τους ”Sigh no more” η οποία κλείνει 30 χρόνια κυκλοφορίας.

Το έργο του ήταν σαφώς πολύ δύσκολο μιας και το προηγηθέν ντεμπούτο ”Heading for tomorrow” ήταν ένα φανταστικό άλμπουμ που έδειχνε πως ο Kai Hansen είχε πολλά να δώσει μετά την φυγή του από τους HELLOWEEN, με πολλούς να το κατατάσσουν -κι όχι άδικα κατά την ταπεινή μου άποψη- στις καλύτερες δουλειές των RAYS. Χωρίς λοιπόν να το ξεπερνά ή να το πλησιάζει μιας και είχε και αρκετά διαφορετική φιλοσοφία κατά ένα μεγάλο μέρος του νομίζω πως το ”Sigh no more” είναι ένα άλμπουμ που βρίσκεται σε πάρα πολύ καλά επίπεδα κι έδειχνε πως οι GAMMA RAY είχαν έρθει για να μείνουν.

Πάμε όμως σιγά-σιγά στα ενδότερα του δίσκου, ξεκινώντας από τις αλλαγές στο line up που υπέστη το σχήμα, κάτι που μέχρι το πέμπτο τους άλμπουμ ήταν συχνό φαινόμενο. Οι αλλαγές λοιπόν σε σχέση με το ντεμπούτο ήταν δυο, η πρώτη ήταν στα τύμπανα καθώς ο Uli Kusch μετέπειτα ντράμερ σε HELLOWEEN, MASTERPLAN και σε πολλούς άλλους θα αντικαταστήσει τον Mathias Burchardt. Η δεύτερη ήταν η μονιμοποίηση στο σχήμα του πιο σταθερού συνοδοιπόρου του Kai Hansen μέχρι και σήμερα στο σχήμα, Dirk Schlachter στην θέση όμως του δεύτερου κιθαρίστα μολονότι ήταν κατά βάση μπασίστας. Ηχητικά επίσης υπήρχαν διαφοροποιήσεις μια και εδώ έχουμε εμφανώς λιγότερους HELLOWEEN στις συνθέσεις, περισσότερες και σε φάσεις πιο έντονες αναφορές σε JUDAS PRIEST και IRON MAIDEN. Αυτά ως προς την metal προσέγγιση του άλμπουμ γιατί υπήρχε και η πιο rock πλευρά αυτού, που έχει και αυτή μεγάλη μερίδα στις συνθέσεις, έτσι συναντάμε και πολλές αναφορές σε RAINBOW, τους συμπατριώτες τους, SCORPIONS, φυσικά QUEEN στις πολυφωνίες και όχι μόνο αλλά και κάτι από GENESIS δεδομένα, μπάντα που έχει σε μεγάλη εκτίμηση ο Hansen. Στιχουργικά από την άλλη δεν αλλάζουμε πολλά πράγματα είτε έχουμε ένα πιο σοβαρό περιτύλιγμα είτε ένα πιο χαβαλετζίδικο, βασικά πράγματα που πραγματευόταν η μπάντα στους καταγγελτικούς κατά βάση στίχους της, ήταν η κοινωνική αδικία, η εκμετάλλευση και η πλύση εγκεφάλου στους ανθρώπους, η εκμετάλλευση, οι πόλεμοι του χρήματος ώρα καλή ”ο πόλεμος του Κόλπου” που τότε ήταν στο απόγειό του και είχε τιμητική του στο άλμπουμ. Προσφορά στον συνθετικό τομέα πέραν του Hansen που μετέχει στα 8 από τα 10 τραγούδια του δίσκου είχε ο μπασίστας Uwe Wessel που πρόσφερε σε 4 εξ αυτών, ο Dirk Schlachter και ο πάντα φίλος και κατά καιρούς συνεργάτης Piet Sielck των IRON SAVIOR που προσφέρουν από μια σύνθεση ο καθένας τους.

Στον στιχουργικό τομέα από την άλλη πέραν και πάλι του Hansen που έχει ξανά συμμετοχή σε 8 τραγούδια, ο ψηλέας τραγουδισταράς Ralf Scheepers που μπορεί να μην πρόσφερε στις συνθέσεις αναλαμβάνει ρόλο σε 4 τραγούδια, ο Wessel σε 2 και οι Schlachter, Sielck σε μια έκαστος. Στις 10 λοιπόν συνθέσεις όπως προαναφέραμε συναντάμε αρκετές εξαιρετικές συνθέσεις με κάποιες εξ αυτών να εμφανίζονται έκτοτε πολύ συχνά και στις ζωντανές εμφανίσεις της μπάντας, ενώ κάποιες άλλες έχοντας επανεκτιμηθεί με τα χρόνια καταφέρνουν να βρίσκουν χώρο και αυτές πλέον στα setlist. Φυσικά τα ”Dream healer” και ”One with the world” είναι εκ των κορυφαίων και απτό παράδειγμα αυτού που περιγράψαμε στην προηγούμενη πρόταση. Μεγάλες λατρείες και τα δυο για τον γράφοντα και να πω την αμαρτία μου πάντα θα προτιμώ, όπως και ο φίλος και συνεργάτης εδώ και πολλά χρόνια στο rockhard.gr Δημήτρης Σειρηνάκης, την εκτέλεση του ”One with the world” από το ”Blast from the past” με τον Hansen στα φωνητικά, χωρίς να σημαίνει ότι με τον ψηλέα χαλάει το γλυκό, απλά έκαστος έχει τις προτιμήσεις του. Από εκεί και πέρα στις top συνθέσεις ανήκουν και το ”Rich and famous” ίσως η πιο HELLOWEEN στιγμή του δίσκου, το εναρκτήριο ”Changes”, η συνθετική και στιχουργική σύμπραξη των Hansen/Sielck ”As time go by” και το αμιγώς powerάδικο με τις MAIDEN καταβολές  ”Start running”. Ενώ ενδιαφέρουσες στιγμές υπάρχουν και στα ”(We won’t) stop the war” και “Father and son” κυρίως στιχουργικά θα έλεγα παρά μουσικά.

Η απόδοση του γκρουπ είναι εξαιρετική με τον Ralf Scheepers να τραβάει πάντα το αυτί του ακροατή με την φανταστική φωνή του, που μπορεί να μην κατάφερε να γίνει Halford στην θέση του Halford όταν το δοκίμασε μερικά χρόνια αργότερα, αλλά τελικά νομίζω πως αυτό ήταν κάτι πολύ καλύτερο για την καριέρα του. Άλλωστε και το σχήμα του έκανε και αυτά που γούσταρε τραγούδαγε και δεν τον ενόχλησε ποτέ κανείς να πειραματιστεί τόσο με την μουσική του κατεύθυνση όσο και με την φωνή του, το μόνο που μπορεί να έχασε τελικά είναι μάλλον μια καλή αμοιβή και τίποτα άλλο νομίζω. Ο Kai Hansen είναι προφανώς υπέροχος κιθαριστικά, δοκιμάζοντας λόγω και των διαφορών στο στυλ των τραγουδιών και άλλες φόρμες εκτός αυτών που τον είχαμε συνηθίσει ως τότε. Η δε παρουσία του Dirk Schlachter ως δεύτερος κιθαρίστας έδωσε την δυνατότητα να υπάρχουν και περισσότερες δισολίες αλλά και περισσότερος όγκος, οπότε και η προσθήκη αυτού αποτιμάται θετικά εδώ καθώς έδωσε περισσότερη άνεση στον Hansen. Το απόλυτο θα έρθει μερικά χρόνια αργότερα με την έλευση του κιθαριστικού του alter ego Henjo Richter, αλλά αυτό είναι για άλλη ώρα και άλλο δίσκο. Ο Schlachter να πούμε πως ανέλαβε και τα διακριτικά και κυρίως συνοδευτικά πλήκτρα σε αρκετά μεγάλο μέρος του άλμπουμ καθώς σε αυτά πρόσθεσαν την βοήθειά τους και ο παραγωγός Tommy Newton αλλά και ο πάντα φίλος και συνεργάτης Piet Sielck. Το rhythm section που αποτέλεσαν οι Uwe Wessel και Uli Kusch επίσης στέκουν άψογα στον ρόλο τους. O Wessel άλλωστε είχε δείξει ότι ήταν ένας καλός μουσικός από το πρώτο άλμπουμ, άσχετο με το γεγονός πως δεν συνέχισε με το σχήμα μετά από αυτόν τον δίσκο καθώς μάλλον δεν πολύ ταίριαζε με τους υπόλοιπους και με αυτό που είχε στο μυαλό του ο Hansen. Όσο για τον ντράμερ Uli Kusch νομίζω πως όλη του η καριέρα έχει δείξει ότι είναι ένας εξαιρετικός μουσικός, σε πολλές περιπτώσεις μέσα στον δίσκο κάνει και το κομμάτι του εκτός από την σταθερότητα του στο rhythm, εξάλλου είχε δώσει διαπιστευτήρια πριν κάνει το διετές πέρασμα του από τους RAYS στους Γερμανούς speed/thrashers HOLY MOSES.

Στην παραγωγή του άλμπουμ συναντάμε τον γνωστό του Hansen από την HELLOWEEN περίοδο Tommy Newton και τον ιδιοκτήτη της δισκογραφικής του εταιρίας, Karl-Ulrich Walterbach. Οι οποίοι κάνουν μια αρκετά καλή δουλειά σε αυτό τον τομέα, με κάποια προβληματάκια να εντοπίζονται κυρίως στην έλλειψη όγκου, αλλά και σε κάποια άνευρα σημεία μέσα σε κάποια τραγούδια.

Κλείνοντας θα πω πως μπορεί όταν αναφερόμαστε στο ”Sigh no more” να μην είναι ο δίσκος που θα βάλουμε στις κορυφαίες στιγμές της καριέρας των GAMMA RAY, όμως αφενός υπάρχουν όπως είπαμε κάποιες top στιγμές του γκρουπ εδώ, αφετέρου είναι ένας δίσκος που βοήθησε το γκρουπ και τον Kai Hansen να κάνουν με σταθερότητα τα επόμενα μεγάλα πλέον βήματα τους. Τέλος να πούμε πως για εμάς εδώ στην Ελλάδα το ”Sigh no more” ήταν και ο λόγος της δεύτερης επίσκεψης των RAYS στην χώρα μας καθώς 2 περίπου μήνες μετά την κυκλοφορία του βρέθηκαν στην σκηνή του ”Ρόδον”.

Did you know that:

  • Το τραγούδι ”Countdown” δεν συμπεριλήφθηκε στις εκδόσεις του άλμπουμ σε βινύλιο και κασέτα παρά μόνον σε αυτή του CD.
  • Μοναδικό video clip που γυρίστηκε για την προώθηση του άλμπουμ ήταν για το τραγούδι ”One with the world”.
  • Θέμα είχε προκύψει με το τραγούδι ”Start running” μερικά χρόνια αργότερα καθώς οι GAMMA RAY είχαν αναγκαστεί να μηνύσουν το σχήμα των Χιλιάνων INQUISICION. Μιας και χωρίς τελικώς να το ξέρουν οι ίδιοι ο τραγουδιστής τους Freddy Alexis είχε προβεί σε λογοκλοπή του τραγουδιού και μάλιστα το είχαν συμπεριλάβει στο πρώτο τους άλμπουμ ”Steel Vengeance”. Μετά φυσικά την μήνυση άλλαξαν τον ήχο και μετέτρεψαν τους σίτους στην Ισπανική γλώσσα συμπεριλαμβάνοντας το πλέον με άλλη μορφή στον δεύτερο δίσκο τους ”Black leather from hell.
  • Στην επανέκδοση του άλμπουμ το 2002, συμπεριλήφθηκαν τρία bonus tracks. Αυτά ήταν το ”Heroes” που στην ουσία είναι διαφορετική έκδοση του ”Changes” και το οποίο είχε ξαναμπεί ως bonus track στην Γιαπωνέζικη έκδοση του ”Insanity and genius”. Μια πολύ ενδιαφέρουσα έκδοση προ-παραγωγής στο ”Dream healer” η οποία και φτάνει στα εννιάμιση λεπτά, τρία λεπτά δηλαδή περισσότερα από την τελική μορφή του. Μάλιστα και αυτή είχε κυκλοφορήσει το 1993 στο EP ”Future madhouse”. Τέλος το ”Who do you think are?” που είναι και η μοναδική σύνθεση στην οποία είχε συμμετοχή ο Uli Kusch. Είχε και αυτό συμπεριληφθεί πριν έναν χρόνο στο EP ”Heaven can wait” του 1990 αλλά και στο ομώνυμο single την ίδια χρονιά.
  • Στην Anniversary έκδοση του 2015, υπήρχαν επίσης κάποιες ζωντανές εκτελέσεις τραγουδιών του άλμπουμ, όπως και οι εκδοχές από τις επανηχογραφήσεις που είχαν γίνει στο ”Blast from the past”. Επίσης προ-παραγωγές στα ”Heroes”, ”Dream healer”, ”As time goes by”, ”(We won’t) stop the war” τα δυο τελευταία με τα φωνητικά του Kai Hansen. Όπως και οι demo εκδοχές των ”Dream healer” και ”Rich and famous” και αυτές με τον Hansen στα φωνητικά.

 

Παναγιώτης ”The Unknown Force” Γιώτας

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here