A Day To Remember… 22/01 [AVANTASIA]
ΟΝΟΜΑ ΑΛΜΠΟΥΜ: “The metal opera” – AVANTASIA
ΕΤΟΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ: 2001
ΕΤΑΙΡΙΑ: AFM Records
ΠΑΡΑΓΩΓΟΣ: Tobias Sammet
ΣΥΝΘΕΣΗ:
Φωνητικά, πλήκτρα – Tobias Sammet
Μπάσο – Markus Grosskopf
Κιθάρες – Henjo Richter
Τύμπανα – Alex Holzwarth
Το όνομα AVANTASIA είναι ευρέως γνωστό πλέον, τόσο στο υπερπληθές κοινό τους, αλλά ακόμα και σε αυτούς που δεν αρέσκονται στις ροκ όπερες, ή στο power metal. Από μόνο του αυτό είναι ένα μεγάλο επίτευγμα. Καθώς όμως γιορτάζουμε τα 20 χρόνια από την κυκλοφορία του ντεμπούτου, πρέπει να αναλογιστούμε τις συνθήκες της εποχής που μας συστήθηκαν, ως το μεγάλο project του Tobias Sammet και τότε θα εκτιμήσουμε πόσα ακόμα επιτεύγματα έχουν πετύχει οι AVANTASIA.
Στα τέλη της δεκαετίας του ’90, οι EDGUY πάσχιζαν να καθιερωθούν, όμως πέραν της εικόνας που μπορεί να είχαμε εμείς, το συγκρότημα παρέμενε χρεωμένο και δυσκολευόταν να ξεπεράσει τα χαμηλά στρώματα δημοτικότητας, ενώ γενικότερα το ιδίωμα του power metal βρισκόταν σε μια καμπή της ιστορίας του. Ο Tobias Sammet, με το δημιουργικό του μυαλό και την τεράστια φαντασία του, είχε αρχίσει να δομεί το όνειρό του. Θα έγραφε μια όπερα με πολλούς χαρακτήρες, που θα έντυνε με τις φωνές των καλύτερων τραγουδιστών που θα μπορούσε να συγκεντρώσει. Μεγαλεπήβολο σχέδιο για κάποιον που δεν κατάφερνε ακόμα να βγάζει τα προς το ζην, όμως ανέκαθεν ο 20άχρονος Γερμανός έτσι σκεφτόταν.
Η δισκογραφική των EDGUY του έδωσε τον απαιτούμενο προϋπολογισμό (διαβάστε στην συνέντευξη του Tobias πώς τον απέρριψε η Nuclear Blast) και παρά το πιεσμένο πρόγραμμά του, κατάφερε τόσο να συνθέσει 16 τραγούδια (με κάποια από αυτά να είναι 15άλεπτα), να ολοκληρώσει το concept, να γράψει τους στίχους και να οργανώσει τους καλεσμένους, ενώ θα ενορχήστρωνε τα τραγούδια! Απλά!
Κάπως έτσι λοιπόν, πίσω στο 2000, κατάφερε να προσλάβει τον κιθαρίστα των GAMMA RAY και τον μπασίστα των HELLOWEEN (που τόσο λάτρευε) μαζί με έναν από τους κορυφαίους Γερμανούς drummer, για να πραγματοποιήσει αυτό το εγχείρημα. Η πίεση τεράστια και ο χρόνος περιορισμένος. Όμως η πλειάδα των τραγουδιστών που κατάφερε να συγκεντρώσει, ήταν τουλάχιστον εκθαμβωτική.
David DeFeis (VIRGIN STEELE), Andre Matos (ANGRA), Kai Hansen (GAMMA RAY), Timo Tolkki (STRATOVARIUS), Sharon den Adel (WITHIN TEMPTATION), Rob Rock (IMPELLITERI), Oliver Hartmann (AT VANCE) και βέβαια ο Michael Kiske. Ο τραγουδιστής που άφησε το στίγμα του με τους HELLOWEEN, αυτός που ενέπνευσε τον Sammet να γίνει τραγουδιστής. Αυτός που είχε όμως αποσυρθεί και επέμενε να ανεξαρτητοποιηθεί από τις σχέσεις του με το heavy metal, πείστηκε να συμμετέχει. Ίσως είναι δύσκολο σήμερα να συνειδητοποιήσουμε την βαρύτητα της συμμετοχής του, όμως αυτή όχι μόνο σηματοδότησε την επιστροφή του στο αγαπημένο μας ιδίωμα, αλλά και έδωσε τεράστια ώθηση στον χώρο. Ο ιδιαίτερος τρόπος σκέψης του Kiske, τον οδήγησε στο να ονομαστεί Ernie στο άλμπουμ, όμως αυτό δεν σταμάτησε κανέναν από το να αναγνωρίσει την φωνή του στα πρώτα 3 δευτερόλεπτα. Την πρώτη φορά που ο ίδιος ο Sammet μου έβαλε να ακούσω κάποιο απόσπασμα, δεν μπορούσε να κρύψει τον ενθουσιασμό του, σε σημείο που φώναζε από την χαρά του στο τηλέφωνο (κάναμε συνέντευξη για το “Theater of salvation”). Ζούσαμε την ιστορία τότε.
Το άλμπουμ σφύζει από ενέργεια και είναι γραμμένο ως ένα εγχειρίδιο για μαθητές που θέλουν να παίξουν power metal. Από ατμοσφαιρικά σημεία, μέχρι πομπώδη και δαιδαλώδη μέρη, επικά σε διάρκεια τραγούδια, κολλητικές μελωδίες και ταχύτητα για να σε ξεσηκώνει. Το να ακούς στο ίδιο τραγούδι τον Tolkki (που συνέβαλλε από το “Vain, glory, opera”), τον Matos, με τον DeFeis, τον Kiske και βέβαια τον Sammet, ήταν απλά… οργασμικό! Όλα τα τραγούδια του δίσκου ήταν σε τρομερό επίπεδο και συχνά θύμιζαν μέρη των EDGUY, κάτι αναμενόμενο αφού ο ίδιος γράφει όλα τα τραγούδια και στα δύο συγκροτήματα. Πάντως η ωρίμανσή του ως συνθέτης, φαίνεται να γίνεται εξαιρετικά γρήγορα, παρακολουθώντας τόσο την δισκογραφία του συγκροτήματος, όσο και το επίπεδο του “The metal opera” που ήταν σαφώς ανώτερο από οτιδήποτε παλαιότερο.
Η επιτυχία του “The metal opera” ήρθε τόσο από την αναγνώριση του μουσικού τύπου, όσο και από τους οπαδούς του ευρύτερου χώρου που το αγκάλιασαν. Ο Tobias Sammet με την προσπάθεια αυτή, έκανε πραγματικότητα όχι μόνο το εφηβικό του όνειρο – να τραγουδήσει με τον Michael Kiske – αλλά και να ολοκληρώσει αυτό το γιγάντιο project ολομόναχος. Αυτό του άνοιξε τα μάτια, για τις δυνατότητες του να δουλεύεις μόνος σου, αντί να βρίσκεσαι σε ένα συγκρότημα. Παράλληλα βέβαια, όλοι συνειδητοποίησαν το ταλέντο και τις ικανότητες (συνθετικές, στιχουργικές, οργανωτικές, κλπ) του 23άχρονου πλέον Tobias Sammet και άνοιξαν διάπλατα οι πόρτες για το μέλλον του, όσο και για τους EDGUY. Αν και το project ήταν στο μυαλό του ως one-off, καθαρά στουντιακό, έμελλε να μετατραπεί σε ένα τέρας που θα καταβρόχθιζε τους EDGUY στην πορεία, αλλά και θα όργωνε τον κόσμο κερδίζοντας φήμη και οπαδούς.
Did you know that:
– Ο Andre Matos εκείνη την εποχή βρισκόταν στα Gate Studios όπου έγραφε με τον Sascha Paeth το μοναδικό “Virgo” στο οποίο είχαν συνεργαστεί μετά την αποχώρησή τους από τους ANGRA κι ενώ ζούσε για περίπου 6 μήνες στην Γερμανία. Έτσι έγινε και η πρώτη επαφή του Sammet με τον Paeth, ο οποίος στο μέλλον θα έκανε παραγωγή σε άλμπουμ των EDGUY αλλά και θα γινόταν το δεξί χέρι του τραγουδιστή στους AVANTASIA.
– O Michael Kiske δεν είχε την αυτοπεποίθηση να βγει μπροστά με το όνομά του, αλλά μέσα από τα δύο metal operas οδηγήθηκε στην επιστροφή στον χώρο.
– Τόσο το πρώτο, όσο και το δεύτερο μέρος, που κυκλοφόρησε την επόμενη χρονιά, ηχογραφήθηκαν μαζί, αλλά ολοκληρώθηκαν σε δύο διαφορετικές περιόδους.
– Οι δύο τραγουδιστές που ευγενικά αρνήθηκαν την πρόσκληση του Tobias Sammet να συμμετέχουν ήταν ο Ronnie James Dio και ο Tony Martin. Επίσης η αμοιβή που είχε ζητήσει το management του Zachary Stevens (SAVATAGE) ήταν απαγορευτική και η προοπτική εγκαταλείφθηκε.
– Συγκρίνετε το “Malleus maleficarum” με το μέρος του 18άλεπτου “The kingdom” από το “Kingdom of madness”… εκεί γύρω στο 10ο λεπτό (από το οποίο προέρχεται ως ιδέα)
Γιώργος “Kay” Κουκουλάκης