ΟΝΟΜΑ ΑΛΜΠΟΥΜ – “In the shadows” – MERCYFUL FATE
ΕΤΟΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ: 1993
ΕΤΑΙΡΙΑ: Metal Blade
ΠΑΡΑΓΩΓΟΣ: King Diamond / Hank Shermann / Tim Kimsey
ΣΥΝΘΕΣΗ ΜΠΑΝΤΑΣ:
Φωνητικά – King Diamond
Κιθάρα – Hank Shermann
Κιθάρα – Michael Denner
Μπάσο – Timi Hansen
Τύμπανα – Morten Nielsen
O King Diamond μετά την κυκλοφορία του “The eye” (1990) έρχεται σε ρήξη με την Roadrunner, με αποτέλεσμα το άλμπουμ να μην προωθηθεί σωστά και οι πωλήσεις να μην είναι οι αναμενόμενες και μετά από δικαστικές διαμάχες η δισκογραφική εταιρεία να βγάλει στην αγορά το live album “In concert 1987: Abigail” (1990) ώστε να λυθεί το μεταξύ τους συμβόλαιο. Το 1992 η Roadrunner κυκλοφορεί χωρίς τη σύμφωνη γνώμη του King Diamond τη συλλογή “A dangerous Meeting” στην οποία συμπεριλαμβάνονται επιλεγμένα τραγούδια από τη δισκογραφία των KING DIAMOND καθώς και των MERCYFUL FATE ενώ κυκλοφορεί και η συλλογή “Return of the vampire (The rare and unreleased)” με σπάνιες demo και ακυκλοφόρητες ηχογραφήσεις των MERCYFUL FATE. Το θρυλικό κιθαριστικό δίδυμο των Hank Shermann και Michael Denner εκείνη την περίοδο δούλευε πάνω σε νέο υλικό των ZOSER MEZ, με τους οποίους είχαν κυκλοφορήσει το “Vizier of wasteland” το 1991 και σύμφωνα με τον King Diamond, όταν άκουσε τα νέα τραγούδια στην πρώιμη μορφή τους του φάνηκαν αρκετά heavy και η πρώτη σκέψη για επανασύνδεση των MERCYFUL FATE είχε ήδη μπει στο μυαλό τους. Ο King Diamond άρχισε να επικοινωνεί την ιδέα με φίλους και δημοσιογράφους και μόλις είδε την θετική αντίδραση όλων τότε πήρε την απόφαση να επικοινωνήσει με τα υπόλοιπα μέλη και να συνεχίσουν ότι άφησαν ανολοκλήρωτο το 1985, με τον Hank Shermann να δηλώνει πως ένιωθε σαν είχε σπαταλήσει οκτώ χρόνια από τη ζωή του όσο καιρό ήταν ανενεργοί οι MERCYFUL FATE. Ο King Diamond το 1992 είχε μετακομίσει μόνιμα στο Dallas στις Η.Π.Α. μετά από ένα γρήγορο πέρασμα από το Los Angeles κι ενώ με το προσωπικό του συγκρότημα δούλευε πάνω στο επερχόμενο υλικό του “The spider’s lullabye” χωρίς να έχουν κάποιο δισκογραφικό συμβόλαιο, βάζει τους MERCYFUL FATE σε προτεραιότητα και ο Brian Slagel, ο ιδιοκτήτης της Metal Blade, έχοντας ακούσει τις φήμες για την επαναδραστηριοποίηση τους, επικοινωνεί με τον ίδιο και τους προσφέρει δισκογραφικό συμβόλαιο.
Οι ηχογραφήσεις πραγματοποιήθηκαν στο Dallas Sound La, στο Dallas, Texas με τη βοήθεια του παραγωγού Tim Kimsey (KING DIAMOND, SOLITUDE AETURNUS) και μηχανικό ήχο τον Sterling Winfield (PANTERA, PISSING RAZORS, HELLYEAH) από τον Φεβρουάριο μέχρι και τον Απρίλιο του 1993. Κατά τη διάρκεια των ηχογραφήσεων τους επισκέφθηκε ο φίλος και συμπατριώτης τους, Lars Ulrich των METALLICA έχοντας ένα κενό μεταξύ των συναυλιών τους για την προώθηση του “Metallica” κι εκεί τζάμαραν και ηχογράφησαν μία επανεκτέλεση του “Return of the vampire” από το “Burning the cross” demo του 1981, το οποίο γούσταρε αρκετά ο Ulrich από παλιά και συμπεριλήφθηκε στο άλμπουμ ως bonus-track. To line-up αποτελούταν από τα 4/5 του original line-up και συγκεκριμένα από τους King Diamond στα φωνητικά, τους κιθαρίστες Hank Shermann και Michael Denner, τον μπασίστα Timi Hansen και στα τύμπανα τον Morten Nielsen από τους ZOSER MEZ μιας και με τον Kim Ruzz δεν διατηρούσαν στενές επαφές, τον θεωρούσαν δύσκολο ως χαρακτήρα κι εκείνη την περίοδο δούλευε ως ταχυδρόμος.
Το συνθετικό βάρος των τραγουδιών πέφτει κατά ένα μεγάλο ποσοστό μεταξύ των King Diamond και Hank Shermann με μικρότερο ο Michael Denner, συνεχίζοντας την άξια κληρονομιά των “Melissa” και “Don’t break the oath” με εξαιρετική χημεία μεταξύ των μελών θέτοντας αρκετά ψηλά standards ώστε να πραγματοποιηθεί αυτό το reunion. Πιο straightforward συνθέσεις συγκριτικά με αυτές που μας είχε συνηθίσει ο King Diamond στην προσωπική του καριέρα, λιγότερο θεατρικές και πομπώδεις χωρίς χρήση πλήκτρων, με εξαίρεση το τσέμπαλο στο “Is that you, Melissa?” και περισσότερο επικεντρωμένο στις κιθάρες. Με ευφάνταστο παίξιμο κι έντονη δραματικότητα το “In the shadows” καταφέρει να ικανοποιήσει τους πιστούς οπαδούς που περίμεναν με προσμονή νέο υλικό των MERCYFUL FATE εννέα χρόνια μετά το “Don’t break the oath” και τη διάλυσή τους το 1985. Η δεκαετία του ’70 και συγκροτήματα σαν τους αρχαίους JUDAS PRIEST, CAPTAIN BEYOND, DEEP PURPLE, UFO και URIAH HEEP παραμένουν φάρος έμπνευσης με την επιρροή τους να μην είναι τόσο έκδηλη όσο στο παρελθόν μιας και τα riff χωρίς να είναι εκμοντερνισμένα σφίγγουν από 90’s νεύρο και 80’s απόσταγμα αλλά αναδύονται αρώματα που φέρνουν ανάλογους συνειρμούς και φυσικά με καλύτερη παραγωγή. Στιχουργικά διατηρούν την occult/horror στιχομυθία χωρίς ευθείς σατανιστικούς στίχους, με διαφορετική θεματολογία το καθένα από αυτά και περισσότερο αφηγηματικοί με τραγούδια όπως τα “The old oak”, “Legend of the headless rider” και “Is that you, Melissa?” να συμβολίζονται στο εμβληματικό εξώφυλλο του Torbjörn Jörgensen (KING DIAMOND, EVERGREY, NIFELHEIM).
H ανταπόκριση από τον Τύπο ήταν ικανοποιητική με τους περισσότερους δημοσιογράφους να ρωτούν πως τους φαίνεται που συγκροτήματα που έχουν δηλώσει επηρεασμένα από τους MERCYFUL FATE όπως οι METALLICA και οι SLAYER γνώριζαν πλέον μεγαλύτερη επιτυχία από τους ίδιους και αν είχαν πρόβλημα με αυτό, παίρνοντας έστω ετεροχρονισμένα και με αυτόν τον σχεδόν άκομψο τρόπο την αναγνώριση που τους άξιζε αλλά το βασικότερο ήταν πως οι οπαδοί δεν τους είχαν ξεχάσει με το video του “Egypt” να παραμερίζει τους όποιους ενδοιασμούς. Ένα τραγούδι που αναφέρεται στην εξωσωματική εμπειρία ενός άνδρα που ανακαλύπτει ότι είναι νεκρός στην Αίγυπτο κι εμφανίζεται σε μια αίθουσα δικαστηρίου μπροστά σε όλους τους Αιγύπτιους θεούς και θα κριθεί ενώπιον τους και θα αποφασιστεί αν θα περάσει στον ουράνιο παράδεισο ή θα τον καταδικάσουν κι ενώ θέλει να μάθει ποια θα είναι η μοίρα του θυμάται ότι το σώμα του βρίσκεται πίσω στο σπίτι και πρέπει να επανέλθει πριν ξυπνήσει γιατί αλλιώς δεν θα μπορέσει να επιστρέψει ποτέ σε αυτό
H πρώτη εμφάνιση των MERCYFUL FATE πραγματοποιήθηκε σχεδόν ένα μήνα πριν την επίσημη κυκλοφορία του “In the shadows” και συγκεκριμένα στις 28 Μαΐου στο Gentofte Stadium στη γενέτειρά τους, στην Κοπεγχάγη ως support των METALLICA μετά από προτροπή του Lars Ulrich και η αμέσως επόμενη δύο μέρες μετά στις 30 Μαΐου ως headliners στο Dynamo Open Air με συγκροτήματα σαν τους TROUBLE, ANNIHILATOR, GOREFEST, FUDGE TUNNEL κ.α. να εμφανίζονται νωρίτερα. Το line-up δεν ήταν το ίδιο με αυτό του δίσκου μιας και ο Morten Nielsen αντικαταστάθηκε από τον τότε drummer των KING DIAMOND, Snowy Shaw, λόγω τραυματισμού στο γόνατο που είχε υποστεί και τον μπασίστα Timi Hansen να μην ακολουθεί το συγκρότημα στην περιοδεία του στις Η.Π.Α. με support τους CATHEDRAl, ANACRUSIS και FLOTSAM AND JETSAM και τον εικοσάχρονο τότε Sharlee D’Angelo επίσης μέλος των KING DIAMOND τότε να παίρνει τη θέση του. Έναν χρόνο αργότερα κυκλοφορεί το “The bell witch” EP που εκτός του ομότιτλου τραγουδιού και τo “Is that you, Melissa?” περιέχει τα “Curse of the pharaohs”, “Egypt”, “come to the sabbath” και “Black funeral” σε live εκτελέσεις από την εμφάνισή τους στο The Palace στο Los Angeles στις 8 Οκτωβρίου 1993.
H επαναδραστηριοποίηση των MERCYFUL FATE μαζί με αυτή των ACCEPT ένα χρόνο νωρίτερα και την κυκλοφορία του “Objection overruled” τέσσερις μήνες πριν από αυτή του “In the shadows” αποτέλεσαν ευχάριστη έκπληξη για τα απανταχού οπαδούς τους και μάλιστα σε μία περίοδο που με εξαίρεση αυτή των DEEP PURPLE με το “Perfect strangers” αλλά και των AEROSMITH για τη “Back in the saddle tour” το 1984 τέτοιες κινήσεις δεν αποτελούσαν σύνηθες φαινόμενο ειδικά για το heavy metal ιδίωμα και έπρεπε να περάσουν μερικά χρόνια για να δούμε αρκετά από τα αγαπημένα μας συγκροτήματα να ακολουθούν τον ίδιο δρόμο όπως οι BLACK SABBATH, IRON MAIDEN, JUDAS PRIEST CANDLEMASS, EXODUS κ.α. Παρότι συνέχισαν να δισκογραφούν χρειάστηκαν δεκαπέντε χρόνια για να βρεθούν ξανά μαζί οι Kind Diamon/Shermann/Denner/Hansen με τον drummer Bjarne T. Holm αυτή τη φορά για την επαναηχογράφηση των “Evil” και “Curse of the pharaohs” από το “Melissa” ώστε να συμπεριληφθούν στο video game “Guitar hero: Metallica” μιας και δεν μπορούσαν να βρεθούν τα original masters και κυκλοφόρησαν σε picture LP το 2009 από την Metal Blade. H τελευταία φορά ήταν στις 7 Δεκεμβρίου 2011, στα πλαίσια του εορτασμού των 30 χρόνων από την ίδρυση των METALLICA στο The Fillmore στο San Francisco όπου οι τέσσερις τους ανέβηκαν στην σκηνή με τους εορτάζοντες και έπαιξαν το περίφημο “Mercyful Fate” medley από το “Garage inc.” του 1998. Δυστυχώς ο Timi Hansen πέθανε στις 4 Νοεμβρίου του 2019 σε ηλικία 61 ετών από καρκίνο.
Did you know that:
- Το τραγούδι “Is that you, Melissa” θα λέγαμε πως κλείνει κατά κάποιον τρόπο την ιστορία που ξεκίνησε με το “Melissa” από το ομότιτλο άλμπουμ του 1983 όπου ο King Diamond εκφράζει τα συναισθήματά του για τη Melissa, μία μάγισσα που κάηκε στην πυρά από έναν καθολικό ιερέα και τον ίδιο να διψάει για εκδίκηση, υπονοώντας ψιθυρίζοντας στο τέλος πως η Melissa μπορεί να είναι ακόμα ζωντανή. Συνεχίστηκε στο “Come to the sabbath” (1984) με τον ίδιο χαρακτήρα να διεξάγει μια τελετή και να καταριέται τον ιερέα που εκτέλεσε την Melissa και τέλος στο “Is that you, Melissa” όπου ο πρωταγωνιστής ακούει τη φωνή της Melissa, εκφράζοντας την αγάπη του γι’ αυτήν και αφού δεν μπορεί να την επαναφέρει στη ζωή, την αποχαιρετά ψιθυριστά. Ακούστε το εισαγωγικό solo στο “Melissa” και το τελευταίο από το “Is that you, Melissa?” και θα συνειδητοποιήσετε ότι πρόκειται για την ίδια μελωδική γραμμή, κάτι σαν πρόλογο και επίλογο της ιστορίας. O King Diamond είχε δώσει το όνομά της στο ανθρώπινο κρανίο που βλέπουμε να κρατά σε αρκετές από τις παλαιότερες φωτογραφίες που του χάρισε ο αδερφός του μαζί με κάποια οστά που χρησιμοποίησε ως βάση μικροφώνου από τον πατέρα ενός φίλου που ήταν γιατρός και δίδασκε σε φοιτητές ιατρικής κι έκαναν την εξάσκησή τους με πραγματικά πτώματα και κλάπηκε σε μία συναυλία τους στις 21 Ιανουαρίου του 1984 στο Paradiso Theater στο Amsterdam από έναν οπαδό. Τον Αύγουστο του 2008 ο ιστότοπος Anus.com ανέφερε ότι το κρανίο που χρησιμοποιούσε ο King Diamond στις συναυλίες και ενέπνευσε πολλά τραγούδια των MERCYFUL FATE ανακτήθηκε από μέλος του Anus που αποκαλούσε τον εαυτό του Penisbid και προχώρησε στην επιστροφή του στο νόμιμο ιδιοκτήτη του. Απαντώντας σε αίτημα για επιβεβαίωση, ένας εκπρόσωπος της Metal Blade Records, διέψευσε τα παραπάνω δηλώνοντας στο Blabbermouth.net: «Μόλις μίλησα στο τηλέφωνο με τον King και είπε ότι είναι αλήθεια ότι το κρανίο είχε κλαπεί, αλλά δεν το έχει δει, ούτε έχει ακούσει κάτι σχετικό με την επιστροφή του».
- Οι MERCYFUL FATE γνωρίστηκαν πρώτη φορά με τους METALLICA στην πρώτη τους περιοδεία στις Η.Π.Α. μαζί με τους MOTORHEAD. Όταν έπαιξαν στο San Francisco κάποιος τους είπε για ένα συγκρότημα που ονομάζεται METALLICA κι έχουν Δανό drummer, τον Lars Ulrich. Δεν τους γνώριζαν, με εξαίρεση τον Michael Denner που θυμόταν τον νεαρό τότε Lars να αγοράζει δίσκους από το δισκάδικο που δούλευε αλλά ο King Diamond συνδύασε το επώνυμο με τον πατέρα του, Torben Ulrich, o οποίος ήταν γνωστός τενίστας στη Δανία και τους κάλεσε να συστηθούν. Κατά τη διάρκεια της ηχογράφησης του “Ride the lightning” στην Κοπεγχάγη, οι METALLICA έκαναν αρκετά παρέα με τους MERCYFUL FATE κι επίσης τους δάνεισαν εξοπλισμό για την ηχογράφηση του δίσκου μιας και ο δικός τους είχε κλαπεί λίγους μήνες νωρίτερα στη Βοστόνη. Επίσης ο Lars Ulrich σε συνέντευξή του στο Headbangers Ball και τη Vanessa Warwick λίγες ώρες πριν την εμφάνισή των METALLICA στις 5 Ιουνίου 1993 στο Milton Keynes National Bowl στην Αγγλία, είχε δηλώσει πως ήταν απίστευτο που κατά της διάρκεια της τελευταίας τους περιοδείας είχαν την ευκαιρία να παίξουν και με τα τρία συγκροτήματα που έχουν επηρεάσει αρκετά τον πρώιμο ήχο τους αναφερόμενος στους DIAMOND HEAD, MERCYFUL FATE και MOTORHEAD.
- Οι METALLICA πάντα τζάμαραν τραγούδια των MERCYFUL FATE στις συναυλίες και υπάρχουν αρκετά bootleg από τα μέσα των 80s όπου παίζουν μέρος από το “Return of the vampire” και συνεχίζουν να το κάνουν μέχρι και σήμερα ειδικά αν παίζουν στη Δανία όπου μέλη των MERCYFUL FATΕ είναι μονίμως στη λίστα καλεσμένων. Την περίοδο των ηχογραφήσεων για το “In the shadows”, οι METALLICA είχαν μόλις ολοκληρώσει τις πέντε εμφανίσεις τους στο Palacio de los Deportes στο Mexico City από τις 25 Φεβρουαρίου μέχρι και τις 2 Μαρτίου και είχαν ένα δεκαήμερο κενό μέχρις τις 12 Μαρτίου που θα έπαιζαν στη Χαβάη. Σε συνέντευξη του στον Riki Rachtman και στην εκπομπή Ηeadbangers Βall το 1993, ο King Diamond περιγράφει πως συνέβη αυτή η σύμπραξη με αποτέλεσμα την ηχογράφηση του “Return of the vampire…1993”: “Ο Lars Ulrich με πήρε τηλέφωνο και μου είπε πως θέλει να έρθει από το στούντιο και να τζαμάρουμε πάνω σε παλιά τραγούδια των MERCYFUL FATE και ότι βγει χωρίς να υπάρχει κάποιο συγκεκριμένο πλάνο. Απλά πρότεινε το “Return of the vampire”, το παίξαμε και ο Lars φάνηκε πόσο έμπειρος μουσικός ήταν και το μοναδικό στυλ που έχει και μάθαμε πολλά παίζοντας μαζί του. Πρέπει να ήταν η πιο γρήγορη ηχογράφηση που είχε κάνει ποτέ στη ζωή του, ήταν τόσο live και αυθόρμητη η όλη διαδικασία και ο ίδιος ήταν τόσο χαρούμενος και δραστήριος από φυσικού του μιας και δεν προλάβαμε ούτε δύο μπύρες να πιούμε. Δούλεψε μαζί μας πάνω στη νέα ενορχήστρωση του τραγουδιού, αλλάξαμε λιγάκι στους στίχους και βγήκε αρκετά heavy και όλοι μας θεωρήσαμε πως θα ήταν καλή ιδέα να το συμπεριλάβουμε στο άλμπουμ ως bonus-track.» Για να φανταστείτε σε τι naturalhigh βρισκόταν ο Ulrich, οι συναυλίες στο Mexico πρόκειται γι’ αυτές που περιλαμβάνονται στο τριπλό audiocd του “Live shit: Binge & Purge” box-set του 1993. “Lars, πρέπει να αναφερθεί αυτή η φοβερή εμπειρία που είχαμε μαζί σου αυτές τις τρεις μέρες του Μαρτίου. Ήταν απίστευτα cool. Fuckyeah!!! Με αυτό το μήνυμα στη μητρική τους γλώσσα ευχαριστούν τον LarsUlrich για τη συμμετοχή του στα linernotes του άλμπουμ.
- Οι ZOZER MEZ, το συγκρότημα που έπαιζαν μαζί οι Shermann/Denner είχαν προλάβει να κυκλοφορήσουν μόλις το ντεμπούτο τους “Vizier of wasteland” το 1991 και επιδίδονταν σε ένα μελωδικό heavy metal συμπεριλαμβάνοντας σε αυτό διασκευές στα “Mesmerization eclipse” των CAPTAIN BEYOND και “Desecration of souls” των MERCYFUL FATE. Τραγουδιστής τους ήταν ο Kenny Lübcke, o οποίος το 1992 συμμετείχε στην Eurovision εκπροσωπώντας τη Δανία στο Malmö μαζί με τη Lotte Nilsson και το τραγούδι “Ålt det som ingen ser”. Τραγούδησε αργότερα στα “Changes” (1994) και “Life” (1996) των heavy/power metallers Την περίοδο των ZOZER MEZ ο Shermann θεώρησε πως το νέο υλικό που δούλευε είχε βγει αρκετά πιο heavy και η μελωδική φωνή του Lübcke δεν ταίριαζε απολύτως και τότε ήταν που ο King Diamond αφού άκουσε τα τραγούδια του πρότεινε να δουλέψουν μαζί και να τα χρησιμοποιήσουν ως MERCYFUL FATE.
- Ενώ τα τύμπανα τα ηχογράφησε ο Morten Nielsen στη φωτογραφία που υπάρχει στο ένθετο του “In the shadows” βλέπουμε τον Snowy Shaw. Επίσης στο ένθετο ο King Diamond ευχαριστεί τα μέλη του συγκροτήματός του για την υπομονή τους, τα οποία τότε ήταν ο Andy La Roque, o Mike Wead, o Snowy Shaw και ο Sharlee D’Angelo, επισημαίνοντας πως ανυπομονούσε να μπούνε στο στούντιο για την ηχογράφηση του επερχόμενου KING DIAMOND άλμπουμ με τίτλο “The spider’s lullabye”. To άλμπουμ τελικά ηχογραφήθηκε με διαφορετικά μέλη εκτός φυσικά του στενού συνεργάτη του και κιθαρίστα Andy La Roque, το φθινόπωρο του 1994 και κυκλοφόρησε την επόμενη χρονιά από την Metal Blade. O Snowy Shaw αποτελούσε μέλος των KING DIAMOND από την εποχή του “The eye” (1990) και μαζί με τον κιθαρίστα των HEXENHAUS, Mike Wead και τον πρώην τραγουδιστή των CANDLEMASS, Messiah Marcolin φόρμαραν τους φοβερούς prog/doomsters MEMENTO MORI. O Mike Wead αντικατέστησε τον Michael Denner στους MERCYFUL FATE το 1996 και συνεχίζει να παίζει μαζί τους μέχρι και σήμερα και σταθερά με τους KING DIAMOND από το 2000. O Sharlee D’Angelo έπαιξε με τους MERCYFUL FATE μέχρι και το 1999 ηχογραφώντας μαζί τους τέσσερα άλμπουμ και γνώρισε ακόμα μεγαλύτερη καριέρα με τους ARCH ENEMY ενώ πέρασε και από συγκροτήματα όπως οι SPIRITUAL BEGGARS, WITCHERY, DISMEMBER και THE NIGHT FLIGHT ORCHESTRA.
- Όταν ο King Diamond μετακόμισε στο Dallas, από τους πρώτους ανθρώπους που τον υποδέχτηκαν θερμά ήταν ο Vinnie Paul και ο αδερφός του Dimebag Darrell των PANTERA. Μάλιστα παραμονή πρωτοχρονιάς το 1992 ο King Diamond εμφανίστηκε μαζί με τους PANTERA εκτός από Phil Anselmo που βρισκόταν στο σπίτι του στη Νέα Ορλεάνη στο Savvy’s, Fort Worth στο Arlington τραγουδώντας μαζί τους το “Omens” από το “Abigail”, το “The ripper” των JUDAS PRIEST καθώς και τη περίφημη διασκευή τους στο “The Green Manalishi (With the two prong crown)” των FLEETWOOD MAC.
Κώστας Αλατάς