ΟΝΟΜΑ ΑΛΜΠΟΥΜ: “Souvenirs” – THE GATHERING
ΕΤΟΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ: 2003
ΕΤΑΙΡΙΑ: Psychonaut records
ΠΑΡΑΓΩΓΟΣ: Zlaya Hadzich
ΣΥΝΘΕΣΗ:
Anneke van Giersbergen: φωνητικά
René Rutten – κιθάρες
Hugo Prinsen Geerligs – μπάσο
Frank Boeijen – πλήκτρα
Hans Rutten – τύμπανα
Ο δίσκος αυτός σηματοδότησε την δεύτερη και τελευταία στροφή 180 μοιρών στον ήχο της καλύτερης ατμοσφαιρικής μπάντας του σκληρού ήχου. Η πρώτη έγινε το 1998 με τον πληρέστερο δίσκο σύμφωνα με τη γνώμη και των ίδιων, “How to measure a planet?”. Τα trip hop στοιχεία της σκηνής του Bristol των 90s με πρωτοστάτες τους MASSIVE ATTACK ήταν τότε η βασική τους επιρροή μαζί με τους RADIOHEAD. Η εξέλιξη της στροφής στον ήχο τους ολοκληρώθηκε με το “Souvenirs”, στο οποίο ο όρος trip rock κλήθηκε να οριοθετήσει την κατεύθυνση που είχαν πάρει. Ήταν οι πιο πρωτοπόροι σε επίπεδο πειραματισμού σε μια περίοδο που οι υπόλοιπες μπάντες του ήχου τους έκαναν επιστροφή στον πρώιμο ήχο τους (PARADISE LOST, MY DYING BRIDE).
Η σημασία του δίσκου για τους ίδιους ήταν μεγάλη για πολλούς λόγους. Ο σημαντικότερος όλων ήταν γιατί τον κυκλοφόρησαν από την νεοσύστατη δική τους εταιρία, Psychonaut records. Η συνεργασία τους με τη Century Media από το 1995 ως το 2000 ήταν καταστροφική και ήταν και η περίοδος που πολλές μπάντες προχωρούσαν στη λύση του self-financed για την κυκλοφορία των δίσκων τους. Και έπραξαν το ακριβώς αντίθετο από ό,τι με το προηγούμενό τους, “If_then_else” album. Εκείνο το album ηχογραφήθηκε σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα, κάτι που δεν τους ικανοποίησε. Έτσι για το “Souvenirs” δούλεψαν για 2,5 χρόνια, γεγονός που αντικατοπτρίζεται πλήρως από το γεγονός ότι είχαν ιδέες για περίπου 20 κομμάτια. Τα 10 κομμάτια που κατέληξαν είχαν κοινό χαρακτηριστικό τα soundscapes είτε από την κιθάρα, είτε από τα πλήκτρα, αφήνοντας πίσω το metal στοιχείο και δίνοντας έμφαση στο post rock/metal που εκείνη την περίοδο κυριαρχούσε. Μεγάλη αλλαγή πέρα από τον ήχο είναι η ερμηνευτική προσέγγιση της Anneke, η οποία είναι καθηλωτική! Είναι μακράν η καλύτερη ερμηνεία της σε δίσκο των THE GATHERING, κυρίως για το λόγο ότι λειτουργεί η φωνή της σαν επιπλέον όργανο, οδηγώντας τις συνθέσεις. Το χρώμα της φωνής της για πρώτη φορά έρχεται σε πρωτεύοντα ρόλο, αφήνοντας πίσω για πάντα την γεμάτη ένταση ερμηνεία που είχε μέχρι τότε.
20 χρόνια μετά παραμένει ο δίσκος – πυξίδα για ό,τι κάνουν μέχρι και σήμερα με τον οποίο κέρδισαν πολλούς οπαδούς και εκτός σκληρού ήχου.
Did you know that:
- Ο παραγωγός τους, Zlaya Hadzich, έγραψε στίχους σε δύο κομμάτια (“We Just Stopped Breathing”, “Monsters”).
- Το album κλείνει με το “A life all mine”, στο οποίο συμμετέχει στα φωνητικά ο Krystoffer Rygg των ULVER. Η σύμπραξη με την Anneke έγινε μέσω mail και δεν συναντήθηκαν ποτέ, παρά μόνο συνεννοούνταν μέσω τηλεφώνου. Το αποτέλεσμα είναι ένα διαμάντι στη δισκογραφία τους και το παρουσίασαν live μόνο στο Paradiso του Amsterdam το 2005 κατά τη διάρκεια της βιντεοσκόπησης του “A sound relief” DVD, χωρίς όμως τη δια ζώσης συμμετοχή του ηγέτη των ULVER.
- Ένα χρόνο πριν την κυκλοφορία του “Souvenirs”, κυκλοφόρησαν το EP “Black light district”. Έχει 3 συνθέσεις που δεν «κολλούσαν» με τα υπόλοιπα του “Souvenirs” και γι’ αυτό προτίμησαν να τα κυκλοφορήσουν ξεχωριστά.
- Στην περιοδεία προώθησης του επέλεξαν να παρουσιάζουν ζωντανά 7 από τα 10 κομμάτια του δίσκου, αποδεικνύοντας πόσο πίστευαν στο εγχείρημα αυτό.
- Στο εξώφυλλο της πρώτης έκδοσης του CD δεν αναγράφεται ούτε το όνομα τους, ούτε ο τίτλος του δίσκου.
- Στην αρχή της πρώτης εκδοσης του CD υπάρχει ένα hidden track, το “Telson”, το οποίο δεν έχει κυκλοφορήσει έκτοτε σε καμία από τις επανεκδόσεις του album.
- Demo versions αλλά και ακυκλοφόρητα κομμάτια κυκλοφόρησαν ετεροχρονισμένα στη συλλογή “Blueprints”.
Λευτέρης Τσουρέας