ΟΝΟΜΑ ΑΛΜΠΟΥΜ: “Natural born chaos” – SOILWORK
ΕΤΟΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ: 2002
ΕΤΑΙΡΕΙΑ: Nuclear Blast
ΠΑΡΑΓΩΓΟΣ: Devin Townsend
ΣΥΝΘΕΣΗ ΜΠΑΝΤΑΣ:
Φωνητικά – Bjorn “Speed” Strid
Κιθάρες – Peter Wichers
Κιθάρες – Ola Frenning
Μπάσο – Ola Flink
Drums – Henry Ranta
Οι SOILWORK είναι από τους μεγαλύτερους δουλευταράδες που έχω δει στη μουσική βιομηχανία. Δισκογραφούν από το ‘98, και δεν αφήνουν διάστημα χωρίς κάποια κυκλοφορία ως και σήμερα. Ειδικά το πρώτο καιρό, τα full-length πήγαιναν σχεδόν back-to-back: “Steelbath suicide” (1998), “The chainheart machine” (2000), “A predator’s portrait” (2001) και έτσι, φτάνουμε αισίως στο δίσκο που μας απασχολεί στο παρόν κείμενο. “Natural born chaos”. Για πρώτη φορά, στο τιμόνι της παραγωγής ο αξιαγάπητος και οξυδερκέστατος τρελάρας από STRAPPING YOUNG LAD, Devin Townsend. Με εμπειρία από τις παραγωγές δικών του κυκλοφοριών, θα προχωρούσε χωρίς φόβο και στις παραγωγές άλλων.
Κάπως έτσι, φτάνουμε στην 25η Μαρτίου του 2002, όπου κυκλοφορεί το τέταρτο πόνημα των Σουηδών από την επί σειρά ετών, δισκογραφική τους στέγη, Nuclear Blast. To πανέμορφο και καλαίσθητο εξώφυλλο του guru Travis Smith, κοσμεί τέλεια το άλμπουμ και προδιαθέτει τον ακροατή για το περιεχόμενο. Το “Follow the hollow” ήδη δείχνει τον ήχο των SOILWORK της νέας εποχής. Τα φωνητικά δοκιμάζουν και καθαρό ύφος, το γκάζι πέφτει συνολικά, τα πλήκτρα μπαίνουν γουστόζικα στο παιχνίδι, αλλά η τραγουδοποιία διατηρείται σε υψηλότατα επίπεδα. Έτσι, και η μπάντα διατηρεί χαρακτήρα, και τον εμπλουτίζει με κάτι καινούργιο. Σαν ένας άνθρωπος που εμπλουτίζεται με εμπειρίες και παραστάσεις. ΑΥΤΟ ΛΕΓΕΤΑΙ ΕΞΕΛΙΞΗ ΚΥΡΙΕΣ ΚΑΙ ΚΥΡΙΟΙ. Όχι παίζω μέτρια το “νέο” είδος με το οποίο θέλω να καταπιαστώ, επειδή την είδα “ακομπλεξάριστος” και “ανοιχτόμυαλος” και δεν ξέρω κι εγώ τι άλλο. Πάμε παρακάτω, πριν θυμηθώ ονόματα και μου ανέβει η πίεση!
“As we speak” ρεφρενάρα, με ελαφρύ γκάζι, ομοίως το “The flameout” που έχει ακόμα παραπάνω, με το στακάτο του riffing να κάνει πολλά κεφάλια να πάνε πάνω κάτω! Μια πιο βρώμικη πτυχή της φωνής του Bjorn Strid βγαίνει στην επιφάνεια στο ομώνυμο, με τον ίδιο να νιώθει τόσο άνετος, που είναι λες και πάντα ήθελε να τραγουδήσει κάτι τέτοιο. Έχει ένα σχεδόν “Αμερικάνικο” μουσικό υπόβαθρο με το οποίο δουλεύει, και του κάνει απίστευτο καλό ο πειραματισμός αυτός. Υπέροχο το χτίσιμο και του “Mindfields” μέχρι και το solo, που είναι για σεμινάριο πραγματικά. Εξαιρετική εντύπωση μου κάνει, να πω εδώ, που ενώ τα πλήκτρα θέτουν μια συγκεκριμένη πάνω-κάτω ατμόσφαιρα, το κάθε κομμάτι έχει το δικό του χαρακτήρα.
Όπως το “The bringer” με την ακουστική εισαγωγή, που χτίζεται σιγά-σιγά και αρμονικά, σε ένα κομμάτι κομμένο και ραμμένο για single (όπως και τα “Mercury shadow”/”No more angels”)! Γκρουβάτο, με υπέροχο ρεφρέν έτι μια φορά, μέχρι και με ένα ξεχωριστό μεσαίο μέρος με πλήκτρα, όπου βγαίνουν για πρώτη φορά στο προσκήνιο. Το “Blackstar deceiver” κάνει την έκπληξη με το hammond (κι όμως!) παιγμένο από τον πληκτρά της μπάντας, το οποίο προσθέτει μια δική του νότα στο δίσκο εν γένει, δίπλα στο ροκάδικο solo του κομματιού. Τίτλους τέλους ρίχνει το πιο στοιχειωτικό “Soilworker’s song of the damned”, που είναι το μεγαλύτερο κομμάτι του δίσκου και καταλήγει να είναι αυτό με την πιο ατμοσφαιρική χρήση καθαρών φωνητικών. Σίγουρα σημάδι πειραματισμών που θα έρχονταν στη πορεία από τους SOILWORK. Εύφημος μνεία στο “Kvicksilver” που είναι το “Mercury shadow” στα Σουηδικά, το οποίο βρίσκεται ως bonus κομμάτι στην Ιαπωνική έκδοση του δίσκου.
20 χρόνια μετά τη κυκλοφορία του “Natural born chaos”, χαιρετίζεται ως μια ακόμα σπουδαία δουλειά των Σουηδών. Οι SOILWORK ξεπέρασαν το κρίσιμο 3ο-4ο άλμπουμ για κάθε μπάντα και κατάφεραν από εκείνο και πέρα, να ανεβαίνουν σταθερά σε δημοτικότητα, χωρίς να θυσιάζεται η σταθερή ποιότητα. Δείχνουν να μην επηρεάστηκαν στο ελάχιστο από αλλαγές σε “μόδες”, “τάσεις”, μια και πάντοτε κάνανε το δικό τους κομμάτι, όπως ακριβώς ήθελαν, με απειροελάχιστα σκαμπανεβάσματα.
Did you know that?
-LAMB OF GOD, BECOMING THE ARCHETYPE, BLEEDING THROUGH, DARKEST HOUR. Τέσσερις ακόμα μπάντες που σημαίνουν λιγότερα ή περισσότερα πράγματα για το μοντέρνο metal, εμπιστεύτηκαν τον κύριο Townsend για τη παραγωγή δίσκου ή δίσκων τους. Το αποτέλεσμα, τουλάχιστον τους δικαιώνει!
-Σε συνέχεια του προηγούμενου, οι SOILWORK θα ξανασυνεργαστούν το 2007 με τον Devin Townsend, για το “Sworn to a great divide”. Μπορείτε λοιπόν να απολαύσετε ένα video με τον Devin να ζορίζει στα όρια του τον Bjorn Strid, προκειμένου να ηχογραφήσει τα φωνητικά όπως πρέπει! Ξεκαρδιστικό μα και συνάμα ενδεικτικό της τελειομανίας του Devin και από τη θέση του παραγωγού!
-Ψηφίστηκε ως άλμπουμ της χρονιάς από το περιοδικό BW & BK
Γιάννης Σαββίδης