A day to remember… 27/10 [AVANTASIA]

0
389

ΟΝΟΜΑ ΑΛΜΠΟΥΜ: “The Metal Opera, Pt.2” – AVANTASIA
ΕΤΟΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ: 2002
ΕΤΑΙΡΕΙΑ: AFM Records
ΠΑΡΑΓΩΓΟΣ: Tobias Sammet, Norman Meiritz
ΣΥΝΘΕΣΗ ΜΠΑΝΤΑΣ:
Φωνητικά, Πλήκτρα, Μπάσο – Tobias Sammet
Κιθάρα – Henjo Richter
Μπάσο – Markus Grosskopf 
Drums – Alex Holzwarth

Όπως συμβαίνει σε κάθε πράγμα στη ζωή, έτσι και στις metal όπερες υπήρξε εκείνο το καθοριστικό σημείο που προσδιόρισε το gold standard τους. Στις αρχές της δεκαετίας του 2000 ο νεαρός, τότε, Γερμανός τραγουδιστής Tobias Sammet, ήδη είχε αρχίσει να γεύεται τους καρπούς των σκληρών του κόπων να εδραιώσει την βασική του -τότε- μπάντα EDGUY ως ένα μεσαίο όνομα της power metal σκηνής με ισχυρές ανοδικές τάσεις.  Ο Sammet είχε στο ενεργητικό του μερικά εκπληκτικά albums (“Vain Glory Opera”, “Theater of Salvation”, “Mandrake”) τα οποία ουσιαστικά αποτελούσαν προϊόν δικής του έμπνευσης, καθώς εκτός από τραγουδιστής ήταν και mainman, βασικός συνθέτης και συμπαραγωγός της μπάντας.

Εκτός από χαρισματικός συνθέτης και τραγουδιστής, ο κύριος Sammet ήταν και ένας ικανότατος επιχειρηματίας που έχοντας κάνει το κατάλληλο networking στην μουσική βιομηχανία σε μια εποχή που το power metal μεσουρανούσε, αντιλαμβανόταν πλήρως που πήγαιναν τα πράγματα. Αποφάσισε λοιπόν να κάνει κάτι που λίγοι θα τολμούσαν στη θέση του: αντί να δώσει όλο του το βάρος στην βασική του μπάντα που τότε διαρκώς ανέβαινε, δημιούργησε το project των AVANTASIA και έδωσε τεράστιο μέρος της ενέργειας του και της συνθετικής του δεινότητας σε αυτό, δημιουργώντας ουσιαστικά την πρώτη πραγματική metal opera. Χωρίς να είναι ο πρώτος που σκέφτηκε ή έφτιαξε κάτι τέτοιο, ήταν σίγουρα ο πρώτος που αφενός το έκανε τόσο μεθοδικά και συντονισμένα, αφετέρου που κατάλαβε την σημασία των συμπράξεων με άλλα «αστέρια» του χώρου. Αποτέλεσμα ήταν τα δύο πρώτα (και αριστουργηματικά) albums των AVANTASIA που ήταν ταυτόχρονα rock όπερες, concept albums και supergroup-status projects.  

Eξίσου έξυπνη κίνηση marketing ο διαχωρισμός σε δύο μέρη κατά τα πρότυπα των “Keepers” των HELLOWEEN, το “The Metal Opera, Pt.2” με το οποίο ασχολούμαστε σήμερα να συνεχίζει πιστά τόσο ως concept όσο και ως μουσική κατεύθυνση όσα απολαύσαμε στο πρώτο μέρος. Υπέροχες, αριστουργηματικές συνθέσεις, με ήχο που συνδυάζει υπέροχα τις γερμανικές power metal καταβολές με συμφωνικά και  οπερετικά περάσματα,  σε γενικές γραμμές ένα GAMMA RAY meets QUEEN μοναδικό μουσικό αποτύπωμα το οποίο σε συνδυασμό με το καλοδουλεμένο concept και τους χαρακτήρες που δημιούργησε ο Sammet αποδίδοντας τον καθένα σε έναν ξεχωριστό τραγουδιστή, άφησε εποχή. Το δεκαπεντάλεπτο έπος “The Seven Angels” που ξεκινά τον δίσκο δείχνει αμέσως ότι η ποιότητα και η συνοχή του πρώτου μέρους συνεχίζεται και εδώ, ίσως και εντονότερα. Μεγαλειώδης σύνθεση με πολλές ενδιαφέρουσες αλλαγές, ένα μουσικό ταξίδι στον κόσμο των AVANTASIA που μας βάζει για τα καλά στο κλίμα του concept. Ποια άλλη σύνθεση στην μουσική ιστορία συνδυάζει τις φωνές των Michael Kiske, Oliver Hartmann, Kai Hansen, David DeFeis, Rob Rock, Andre Matos και Timo Tolkki;  Καμία! Συνέχεια με τα “No Return” με συμμετοχές των Kiske/Matos και “The Looking Glass” με τον Bob Catley από τα καλύτερα power metal τραγούδια εκείνης της χρονιάς.

Το “In Quest for” είναι η πιο QUEEN στιγμή του δίσκου, που ακολουθείται αμέσως μετά από το πιο heavy τραγούδι του Pt.2, το  “The Final Sacrifice” με τον μεγάλο David DeFeis, που παραπέμπει σε early GAMMA RAY/PRIMAL FEAR με φωνητικά VIRGIN STEELE. Το “Neverland” είναι το “I Want Out” του δίσκου με ένα πολύ δυνατό ανεβαστικό chorus και εμπνευσμένο riffing. Το “Anywhere” είναι μια όμορφη μπαλάντα με ξεχωριστές μελωδίες, τότε που ακόμα ο Tobi συνθετικά ήταν στα καλύτερά του.

Στο “Chalice of Agony” (Hansen/Matos) συνεχίζεται το power metal μεγαλείο, το  “Memory” είναι το έτερο χιτάκι του δίσκου, και το μελωδικότατο “Into the Unknown” στο οποίο μετέχει η Sharon den Adel είναι ένας υπέροχος επίλογος τόσο του δίσκου όσο και της διπλής κυκλοφορίας. Ξεχωριστή αναφορά απαιτείται εδώ για το φοβερό mixing/mastering του δίσκου που έγινε στην τότε μουσική έδρα των STRATOVARIUS, δηλαδή τα Finnvox. Είναι γνωστό εξάλλου ότι τότε ο Timo Tolkki βοηθούσε αρκετά τον Tobi, βοήθεια που εκτίμησε και έδωσε πίσω βέβαια ο Sammet μετέχοντας μερικά χρόνια αργότερα στο project REVOLUTION RENAISSANCE όταν ο Timo δεν ήταν και στα καλύτερα του.

Ως επίλογο, να πούμε τι χρωστάει όλη η σκηνή στον Tobias Sammet και το πνευματικό του παιδί, τους AVANTASIA των δύο πρώτων δίσκων; Πρώτον: δυο αριστουργηματικά albums, ποιότητα των οποίων δεν κατάφερε να φτάσει καμία metal opera από όσες ακολούθησαν, ούτε καν ο ίδιος στην μετέπειτα καριέρα του. Δεύτερον: το γεγονός ότι το project AVANTASIA έδωσε τεράστια ώθηση και αρκετά χρόνια ζωής ακόμη στο power metal τα οποία τα είχε ανάγκη. Ακόμη και σήμερα η μέθοδος που πρώτος ο Tobias Sammet εφάρμοσε ακολουθούνται όχι απλά στη δημιουργία metal operas αλλά και δεκάδων άλλων project (ρωτήστε την Frontiers Records…) Τρίτον: την επιστροφή του Michael Kiske στο metal που αποτέλεσε το απαραίτητο πρώτο βήμα για να έχουμε τελικά το reunion των HELLOWEEN. Είναι απίστευτο το πόση ενέργεια, διορατικότητα και ταλέντο είχε ο Tobias Sammet εκείνη την εποχή για να καταφέρει όλα τα παραπάνω.

Δημήτρης Μελίδης

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here