ΟΝΟΜΑ ΑΛΜΠΟΥΜ – “The art of dying” – DEATH ANGEL
ΕΤΟΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ: 2004
ΕΤΑΙΡΙΑ: Nuclear Blast
ΠΑΡΑΓΩΓΟΣ: Brian Joseph Dobbs / DEATH ANGEL
ΣΥΝΘΕΣΗ ΜΠΑΝΤΑΣ:
Φωνητικά – Mark Osegueda
Κιθάρα / Φωνητικά – Rob Cavestany
Κιθάρα – Ted Aguilar
Μπάσο / Φωνητικά – Dennis Peppa
Τύμπανα / Φωνητικά – Andy Galeon
Οι Bay-Area thrashers DEATH ANGEL ενώ βρίσκονταν στο peak της καριέρας τους, μια σειρά αναπόφευκτων γεγονότων, όπως διαξιφισμοί με το management και τη δισκογραφική τους εταιρεία, με κορύφωση το τραγικό ατύχημα κατά τη διάρκεια της περιοδείας τους, που παραλίγο να χάσει τη ζωή του ο drummer Andy Galeon, έφερε ως αποτέλεσμα τη διάλυση του συγκροτήματος το 1991. Έπρεπε να περάσουν δέκα χρόνια για να βρεθούν ξανά τα μέλη των DEATH ANGEL στην ίδια σκηνή κι αυτό λόγω του φιλανθρωπικού φεστιβάλ Thrash of the Titans που πραγματοποιήθηκε στις 11 Αυγούστου του 2001 στο San Franscisco με σκοπό να μαζευτούν χρήματα ώστε να καλυφθούν τα έξοδα για την περίθαλψη και τη φαρμακευτική αγωγή για τους Chuck Billy και Chuck Schuldiner οι οποίοι είχαν διαγνωστεί με καρκίνο και τους ήταν δύσκολο να ανταπεξέλθουν οικονομικά. Για το συγκεκριμένο σκοπό επανασυνδέθηκαν θρυλικά συγκροτήματα της Bay Area thrash metal σκηνής κι όχι μόνο όπως οι HEATHEN, FORBIDDEN EVIL, S.O.D., VIO-LENCE, LEGACY (το αρχικό όνομα των TESTAMENT), EXODUS (με τον Paul Baloff στα φωνητικά) και SADUS καθώς οι ANTHRAX, FLOTSAM AND JETSAM και στην προκειμένη περίπτωση και οι DEATH ANGEL χωρίς όμως τον κιθαρίστα Gus Pepa ο οποίος είχε αποτραβηχτεί από τη μουσική βιομηχανία, με τον Ted Aguilar να τον αντικαθιστά. Ενώ υπήρξαν προτάσεις για περαιτέρω συναυλίες οι DEATH ANGEL αποφάσισαν να εμφανιστούν τον Ιούλιο του 2002 στο Dynamo Open Air στην Ολλανδία, ένα φεστιβάλ όπου οι DEATH ANGEL είχαν εμφανιστεί ως headliners το 1990 με συγκροτήματα όπως οι SACRED REICH, SEPULTURA, VICIOUS RUMORS, TROUBLE και MORDRED να εμφανίζονται πριν από αυτούς.
Η Nuclear Blast διαπιστώνοντας ιδίοις όμμασι την κατάσταση, δεν αφήνει την ευκαιρία να πάει χαμένη και τους προσφέρει δισκογραφικό συμβόλαιο. Μετά από διάφορες περιοδείες το 2003 στην Ευρώπη όπως η No Mercy Festival/Easter Festivals μαζί με TESTAMENT, MARDUK, DIE APOKALYPTISCHEN REITER, NUCLEAR ASSAULT, PRO-PAIN, MALEVOLENT CREATION και DARKANE και μία headline με τους DISBELIEF, DARKANE, MYSTIC PROPHECY και MNEMIC, τους καλούν οι METALLLICA να εμφανιστούν ως support τη μία μέρα από τις τέσσερις συναυλίες που θα πραγματοποιούσαν αποκλειστικά για τα μέλη του fan-club τους τον Μάϊο του 2003 για την κυκλοφορία του “St. Anger” στο Fillmore στο San Fransisco.
Η ώρα για την ηχογράφηση του άλμπουμ της επιστροφής τους έχει έρθει και οι DEATH ANGEL μπαίνουν στα San Francisco Soundworks studioς τα οποία είχαν μόλις ανοίξει, με παραγωγό τον Brian Joseph Dobb (VOIVOD, LIFE OF AGONY, METALLICA) και o διάδοχος του “Act III” έρχεται 14 χρόνια μετά με το “The art of dying”. Ένα άλμπουμ αψεγάδιαστου heavy metal, με thrash metal πυρήνα που καταφέρνει και ακούγεται σύγχρονο και αυτόφωτο την ίδια στιγμή. Χωρίς να μηρυκάζουν το παρελθόν τους, οι DEATH ANGEL επιστρέφουν με ένα δίσκο που ναι μεν πιάνει το old-school vibe αλλά δεν επαναπαύεται σε αυτόν, με τις ετερόκλιτες επιρροές να αφομοιώνονται με μαεστρία. To “Thrown to the wolves” σε μπάζει κατευθείαν στις πιο thrashy στιγμές του σχήματος αλλά τραγούδια όπως το “5 steps of freedom” είναι από αυτά που το DNA του συγκροτήματος ανιχνεύεται δια γυμνού οφθαλμού με τον χαρακτηριστικό τρόπο ερμηνείας του Mark Osegueda και το “Act III” πνεύμα ή το “Thicker than blood” με τις αρχαϊκές IRON MAIDEN επιρροές και τις “Purgatory” σφήνες στο αρχικό riff.
To “The art of dying” για όσους το απόλαυσαν τότε αποτέλεσε μία βαθιά ανάσα μη-αρτηριοσκληρωτικού heavy metal, χωρίς βαρίδια στα πόδια τους και ασυμβίβαστης καλλιτεχνικής αρτιότητας θυμίζοντας στιγμές μη κατατάξιμου metal που συνηθίζαμε να ακούμε εκεί στις αρχές των 90s. O πολυσυλλεκτικός τρόπος σύνθεσης και συμμετοχής όλων σχεδόν των μελών τόσο στη δημιουργία του νέου υλικού αλλά και στα φωνητικά καθώς και το «ζέσταμα» με τις περιοδείες που προηγήθηκαν της ηχογράφησης αποτέλεσαν εφαλτήριο ώστε να προκύψει ένα άλμπουμ γεμάτο νεύρο, young metal attack οίστρο, με punk εξάρσεις και ώριμο ως προς τον τρόπο εξωτερίκευσης όλων των παραπάνω που προσωπικά μου γεννάει συναισθήματα εφάμιλλα του “Symbol of salvation” των ARMORED SAINT. To άλμπουμ σφύζει από έμπνευση, η παραγωγή ακούγεται φυσική και οικεία, με πανέμορφο κλείσιμο με το “Word to the wise” και τις ακουστικές του στιγμές.
«Αν και να σου πω την αλήθεια αν συνεχίζαμε με τους DEATH ANGEL μετά το “Act III” μπορεί να πειραματιζόμασταν ακόμα περισσότερο και ίσως αυτό να μην έκανε καλό στην πορεία μας, γιατί θεωρώ ότι οι DEATH ANGEL παρά το ποικίλο στυλ τους, είναι μία thrash metal μπάντα και δεν θα θέλαμε να απογοητεύσουμε τους οπαδούς μας. Με το “The art of dying” το μόνο που θέλαμε να δώσουμε στον κόσμο ήταν μία γερή δόση αληθινού metal που είχε να ακουστεί μια δεκαετία περίπου. Επειδή η μουσική έχει εξελιχθεί κι έχει αλλάξει με όλα αυτά τα νέα είδη στο metal, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν μου αρέσουν, υπήρχε ένα κενό το οποίο θεωρώ πως καταφέραμε να καλύψουμε παραδίδοντας ένα άλμπουμ ατόφιου metal» τάδε έφη Rob Cavestany σε συνέντευξή του στον γράφοντα το 2004. Το “The art of dying” αποτέλεσε την ιδανική αφετηρία για την επανέναρξη της καριέρας των DEATH ANGEL οι οποίοι συνεχίζουν απτόητοι, με σταθερή δισκογραφία παρότι έχουν μείνει μονάχα δύο μέλη από την τότε σύνθεση και παραμένουν μία από τις πιο φορμαρισμένες μπάντες της παλιάς trash metal φρουράς.
Did you know that:
- Ο τίτλος του δίσκου αποτέλεσε έμπνευση του drummer, Andy Galleon. Είχε δει μια συνέντευξη του Bruce Lee που μιλούσε για τη φιλοσοφία που απέκτησε διαβάζοντας το Tibetan Book of the Dead, γνωστό και ως Bardo Thodol, περιγράφοντας τη διαδρομή και τρόπο που επιλέγει να ζει ο καθένας τη ζωή του ως τέχνη του θανάτου και πως μερικές φορές είναι ακριβώς ο τρόπος με τον οποίο αντιμετωπίζεις την ίδια τη ζωή που καθορίζει τη μοίρα σου.
- Τον παραγωγό Brian Joseph Dobbs τον γνώριζε ο τραγουδιστής Mark Osegueda μέσω της φιλίας του με τον Kirk Hammett, με τον οποίο συγκατοικούσαν στα 90s. Ο Dobbs δούλευε ως μηχανικός ήχου δίπλα στον Bob Rock όταν οι METALLICA ηχογραφούσαν το “Load” και ο Osegueda αναγνώρισε το πόσο καλός ήταν στη δουλειά του ενώ κάποια χρόνια μετά τον συνάντησαν κατά τη διάρκεια των ηχογραφήσεων του ομώνυμου άλμπουμ των MANMADE GOD, το alternative συγκρότημα του Craig Locicero των FORBIDDEN, στους οποίους ο Dobbs είχε αναλάβει την παραγωγή το 2003.
- Για την προώθηση του “The art of dying” γυρίστηκε video για το “Thicker than blood”.
- Εκτός του Mark Osegueda, τα φωνητικά αναλαμβάνουν επίσης ο Rob Cavestany στο “Word to the wise”, o Dennis Pepa στο “Land of blood” και ο Andy Galeon στο “Spirit”.
- Όπως προαναφέραμε στο κείμενο, τον Μάιο του 2003 οι METALLICA πραγματοποίησαν τέσσερις συναυλίες αποκλειστικά για τα μέλη του Met Club, του επίσημου fan-club τους με σκοπό την προώθηση του επερχόμενου τότε “St. Anger” και την παρουσίαση του νέου τους μπασίστα, Rob Trujillo. To support συγκρότημα ήταν διαφορετικό κάθε μέρα, με τους DEATH ANGEL να εμφανίζονται στις 22 Μαΐου μετά από σύσταση του ίδιου του Trujillo. Τα υπόλοιπα συγκροτήματα που εμφανίστηκαν ήταν οι CKY, SYSTEMATIC και THE DEPRESSOR.
- Οι DEATH ANGEL πριν το ατύχημα κατά τη διάρκεια της περιοδείας για την προώθηση του “Act III” το 1990 στην Arizona είχαν επισημοποιηθεί να ανοίξουν για την Clash Of The Titans περιοδεία μαζί με τους SLAYER, MEGADETH και ANTHRAX ενώ φημολογούταν πως θα συμμετείχαν και στην περιοδεία των JUDAS PRIEST οι οποίοι είχαν μόλις κυκλοφορήσει το “Painkiller”.
- Ενώ αρχικά είχε ανακοινωθεί πως οι DEATH ANGEL θα έβγαιναν σε headline ευρωπαϊκή περιοδεία στα τέλη του 2004 με support τους SCARVE, ILLDISPOSED και MERCENARY, αυτή δυστυχώς ακυρώθηκε πραγματοποιώντας μεμονωμένες εμφανίσεις σε club-show και στα μεγάλα ευρωπαϊκά φεστιβάλ. Τον Σεπτέμβριο του 2004 συμμετείχαν σε ένα mini-tour στην Ιαπωνία στα πλαίσια του Thrash Domination μαζί με τους TESTAMENT και OVERKILL.
Κώστας Αλατάς