
ΟΝΟΜΑ ΑΛΜΠΟΥΜ: “The return……” – BATHORY
ΕΤΟΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ: 1985
ΕΤΑΙΡΙΑ: Black Mark
ΠΑΡΑΓΩΓΟΣ: Börje “Boss” Forsberg, Quorthon
ΣΥΝΘΕΣΗ ΜΠΑΝΤΑΣ:
Quorthon: Φωνητικά, κιθάρες, μπάσο
Stefan Larsson: Τύμπανα
Andreas Johansson: μπάσο
Το δεύτερο full length άλμπουμ της μπάντας του Quorthon θεωρείται δικαίως ως ο ακρογωνιαίος λίθος του black metal όπως θεωρήθηκε συνολικά στα 90s. Οι λόγοι είναι πάρα πολλοί με πιο σημαντικό τον ηχητικό σχεδιασμό του.
Στο ομότιτλο ντεμπούτο τους οι BATHORY θεωρήθηκαν ως κλώνος των VENOM, γεγονός που πείσμωσε τον Quorthon ώστε να αποτινάξει από πάνω του αυτή την κατηγορία. Μόλις ένα εξάμηνο μετά την ηχογράφηση του “Bathory” μπήκανε στις 10/11/1984 για να δουν την κατεύθυνση που είχαν σαν μπάντα, έχοντας σκοπό να κυκλοφορήσουν ένα EP τα Χριστούγεννα του 1984. Το αποτέλεσμα ήταν 4 κομμάτια (“Children of the Beast”, “Necronomicon”, “Crucifix”, “Crown of Thorns on the Golden Throne”) που θα κυκλοφορούσαν υπό τον τίτλο “Necronomicon” ή “Maleficarum”. Τελικά δεν κυκλοφόρησαν αυτή την ηχογράφηση, γιατί θεώρησαν ότι δεν παρέκκλινε από τον ήχου του “Bathory”. Ουσιαστικά αυτό το EP ήταν μια δοκιμή για τους ίδιους για να δουν σε ποιο σημείο βρίσκονταν ηχητικά και συνθετικά. Η απάντηση του Quorthon σε όσους τους κατέκριναν ως «κλώνους των VENOM» ήταν ότι οι BATHORY ήταν η μίξη των BLACK SABBATH, MOTORHEAD και GBH. Ήταν διατεθειμένος να το αποδείξει με την επόμενη κυκλοφορία τους και πραγματικά το κατάφερε.
To “The return……” είχε πρώτα από όλα ιδιότυπο ήχο και συνθέσεις που στηρίζονταν σε επαναλαμβανόμενους μονότονους ρυθμούς. H πρόθεση του Quorthon ήταν να ακούγονται τα κομμάτια τους σαν να είναι βγαλμένα από την κόλαση. Για να το καταφέρει αυτό πέρασε αρκετές βδομάδες από τις 10/2/1985 στα Electra studios. Η χρήση των Marshall ενισχυτών αντί των Yamaha που χρησιμοποίησε στο ντεμπούτο τους βοήθησε το τελικό αποτέλεσμα. Κατά τη διάρκεια των ηχογραφήσεων έπιναν πολύ βότκα και ο μπασίστας τους ήταν συνεχώς μεθυσμένος. Μη μπορώντας να ηχογραφήσει σωστά τα μέρη του μπάσου, ο Quorthon τον απέλυσε και ανέλαβε εκείνος τις μπασογραμμές σχεδόν σε όλα τα κομμάτια. Αν και θεωρήθηκαν σατανιστικοί οι στίχοι, ο Quorthon υποστήριζε ότι ήταν ιστορίες τρόμου. Αυτό το γεγονός θα φανεί πλήρως στο επόμενο άλμπουμ τους, “Under the sign of black mark”, με το οποίο έκλεισαν την άτυπη τριλογία της πρώτης περιόδου των BATHORY.

Η ανυπομονησία των οπαδών της μπάντας ήταν τόσο μεγάλη που οι προπαραγγελίες έφτασαν τα 10.000 αντίτυπα, καθιστώντας το εκ προοιμίου μεγάλη επιτυχία. Το μήνυμα είχε σταλεί σε όλα τα μήκη και πλάτη του πλανήτη και όλοι ήξεραν ότι με το “The return…..” ξεκινούσε κάτι απροσδιόριστα απόκοσμο και νεωτεριστικό στο υπό διαμόρφωση extreme metal των mid 80s. Η χρήση intro και outro θα γινόταν standard τα επόμενα χρόνια από τους νεαρούς μουσικούς που εμπνεύστηκαν να επεκτείνουν τον ακατέργαστο, απόκοσμο και τελετουργικά μονότονο ήχο των BATHORY. Δεν είναι άλλωστε τυχαίο ότι οι μουσικοί της πρώτης γενιάς του νορβηγικού black metal θεωρούν ως κύρια επιρροή τους BATHORY. Οι επικριτές τους λένε ότι ουσιαστικά αντέγραψαν όλα τα κύρια χαρακτηριστικά τους που μπήκαν ως βάσεις με αυτό το δίσκο. Τα απόκοσμα φωνητικά, τα τρελαμένα και αλλόκοτα κιθαριστικά leads πρωτοπαρουσιάστηκαν εδώ και ολοκληρώθηκαν στο “Under the sign of black mark” δύο χρόνια μετά. Αλλά αυτή είναι μια ιστορία που θα δούμε αργότερα…
Did you know that:
- Ο αρχικός τίτλος του δίσκου ήταν “Revelation of doom”, αλλά τελικά προτιμήθηκε ως τίτλος του απόκοσμου intro του άλμπουμ.
- Τα τύμπανα ηχογραφήθηκαν σε μεγάλη αίθουσα συναυλιών. Αυτή την επιλογή έκαναν και οι MAYHEM για την ηχογράφηση των drums του “De mysteriis dom. sathanas” το 1992.
- Για την ηχογράφηση του μπάσου και της κιθάρας χρησιμοποίησαν υδραυλικό σωλήνα ανάμεσα στο μικρόφωνο και στον ενισχυτή
- Επειδή δεν έβγαινε ο ήχος που ήθελε o Quorthon για το “The return of darkness and evil” πέταξε την κιθάρα του στον τοίχο. O θόρυβος που προκλήθηκε χρησιμοποιήθηκε στο τέλος του solo του κομματιού στην χαοτική του αποφώνηση.
- Το εξώφυλλο δεν είναι πίνακας όπως πολλοί πίστευαν τότε, αλλά φωτογραφία που τράβηξε ο Gunnar Silins, βοηθός του studio που ηχογραφήθηκε ο δίσκος.
Λευτέρης Τσουρέας














![A day to remember…01/12 [AC/DC]](https://rockhard.gr/wp-content/uploads/2025/12/ACDC-tnt-front-218x150.jpg)