A day to remember… 29/10 [FATES WARNING]

0
250

ΟΝΟΜΑ ΑΛΜΠΟΥΜ: ”Parallels” – FATES WARNING
ΕΤΟΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ: 1991
ΕΤΑΙΡΙΑ: Metal Blade
ΠΑΡΑΓΩΓΟΣ: Terry Brown – Brian Slagel
ΣΥΝΘΕΣΗ ΜΠΑΝΤΑΣ:
Φωνητικά – Ray Alder
Κιθάρες – Jim Matheos
Κιθάρες – Frank Aresti
Μπάσο – Joe DiBiase
Τύμπανα, Κρουστά – Mark Zonder

Additional musicians:
Δεύτερα φωνητικά ”Life in still water” – James LaBrie

Περίπτωση πολύ αγαπημένου σχήματος από τον χώρο του progressive metal οι ήρωες του σημερινού επετειακού κειμένου οι Αμερικανοί FATES WARNING. Η σχέση μου μαζί τους, μολονότι πολλοί μπορεί να νομίζουν το αντίθετο, είναι εξαιρετική. Η μόνη μου δυσκολία πάντα ήταν τα αρχικά τους βήματα, και αυτό όχι γιατί δεν μου άρεσαν μουσικά, τουναντίον θα έλεγα, αλλά γιατί δεν αντέχει το αυτί μου την πριονοκορδέλα του Arch, κάτι που έγκειται καθαρά στα προσωπικά γούστα του καθενός. Σημερινή λοιπόν αφορμή για να ασχοληθούμε με τους FATES WARNING αποτέλεσε η συμπλήρωση 30 χρόνων από την κυκλοφορία του εκπληκτικού ”Parallels”, ενός δίσκου που, μαζί με τα ”Empire” των QUEENSRYCHE που προηγήθηκε και ”Images and words” των Dream Theater που θα κυκλοφορήσει έναν περίπου χρόνο αργότερα το 1992, έχει προσφέρει τα μέγιστα στην άνθιση και την διάδοση του progressive metal. Για όποιον απορεί γιατί ανέφερα το ”Empire” και όχι ένα από τα καλύτερα concept album όλων των εποχών το ”Operation Mindcrime”, θα πω απλά πως άσχετα με την προτίμησή μου, το πρώτο ήταν αυτό που έδωσε την δυνατότητα στο δεύτερο να ακουστεί στο ευρύ κοινό και ουχί το ανάποδο.

Ας περάσουμε όμως στο κυρίως θέμα του κειμένου δηλαδή στα του δίσκου. Ξεκινώντας να πούμε πως αυτή ήταν η πρώτη συνεργασία του σχήματος με τον Βρετανό παραγωγό Terry Brown, γνωστό για την συνεργασία του με τους RUSH και όχι μόνο, φυσικά. Αυτό ήταν πολύ βασικό στοιχείο, καθώς στον πολύ σημαντικό αυτό τομέα της παραγωγής ο Brown έδωσε αυτό ακριβώς που ήθελε και είχε στο μυαλό του o Jim Matheos και κατ’ επέκταση το υπόλοιπο σχήμα. Δεν είναι μόνο το γεγονός πως όλα τα όργανα ακούγονται πεντακάθαρα, έχοντας τον χώρο του το καθένα, στην ένταση και στο σημείο που πρέπει. Αλλά είναι και τα πολλά ακουστικά περάσματα με κιθάρες, είναι και οι υπέροχες πολυφωνίες, είναι η χρήση των ηλεκτρονικών τυμπάνων που χρησιμοποιεί ανά φάσεις μέσα στα κομμάτια ο πολύς Mark Zonder και όλα αυτά τα διαχειρίζεται με εξαιρετική μαεστρία από το πόστο του ο Terry Brown μαζί με το Brian Slagel, που και αυτός αναγράφεται στα credits, ως γνωστών περισσότερο γιατί ήταν ιδιοκτήτης της Metal Blade και λιγότερο για τις γνώσεις του στο συγκεκριμένο τομέα.

Η συνθετική διαδικασία και οι ηχητικοί δρόμοι που ακολουθούν εδώ οι FATES WARNING φυσικά και είναι κατά το μεγαλύτερο βαθμό αποφάσεις και ευθύνη του συμπαθέστατου Μαθιού ή αλλιώς Jim Matheos κατά κόσμον. Δεν είναι άλλωστε κάτι κρυφό ούτε κάτι άγνωστο πως εκείνος ήταν ανέκαθεν ο πυρήνας του σχήματος και αυτός από τον οποίον περίμεναν οι υπόλοιποι να τους δείξει την κατεύθυνση. Άλλωστε και στιχουργικά μέσα στο άλμπουμ, ο ίδιος φανερώνει πόσο δύσκολα, πιεστικά και άβολα νιώθει με αυτό το γεγονός. Όπως και με το γεγονός πως αυτή ήταν η πρώτη φορά που βρέθηκαν όλα τα μέλη του γκρουπ μαζί κατά την διάρκεια των ηχογραφήσεων και αυτό ήταν ένα έξτρα πρόβλημα, τόσο για εκείνον όσο και για τους υπόλοιπους, καθώς το αρχικό πλάνο ήταν να μείνουν περίπου 2 μήνες στον Καναδά για τις ηχογραφήσεις και τελικά έμειναν σχεδόν 6. Αυτό οδήγησε σε αρκετές εντάσεις και προστριβές, σε σημείο να θέλει να προστεθεί στα liner notes η πρόταση ”κατάλαβαν για ποιόν λόγο έμεναν όλοι σε διαφορετικές πολιτείες” κάτι που εν τέλει δεν έγινε. Κάπως έτσι λοιπόν στιχουργικά ο Matheos βγάζει πολλά συναισθήματα και απόψεις του για το τί συμβαίνει σε ένα γκρουπ με πέντε μέλη που το καθένα έχει τον δικό του χαρακτήρα του, σε άλλα σημεία έναν προφανέστατα έντονο λυρισμό και ερωτισμό, αλλά και κάποιες σκέψεις που απηχούσαν τελικά στο πώς θα βλέπει ο κόσμος τα πράγματα μελλοντικά όσο και αν τότε μπορεί να φαινόταν περίεργο. Από συνθετικής πλευράς, χωρίς να χάνουν τον progressive δρόμο τους, γίνονται σε στιγμές πιο απλοί ηχητικά σε σχέση με τον προηγηθέν αριστούργημα ”Perfect symmetry”. Ο δίσκος αυτός είναι πιο catchy και πιασάρικος, εύκολος για περισσότερους ακροατές, εξαιρετικά μελωδικός, με αρκετές ακουστικές κιθάρες και υπέροχα refrain. Ανάλυση τραγουδιών νομίζω πως δεν χρειάζεται να γίνει, καθώς μιλάμε για 8 υπέροχα τραγούδια που κινούνται όλα σε κορυφαίο επίπεδο. Άλλωστε μπορείτε να μπείτε και να θυμηθείτε το εξαιρετικό worst to best κείμενο που είχε κάνει ο Σάκης Φράγκος για το ”Parallels”, στο οποίο μάλιστα είχε προσθέσει και πολλές πληροφορίες που θα έπαιζαν το ρόλο των did you know that του συγκεκριμένου κειμένου. Αν πρέπει να βρω έστω μια τριάδα για να αναφέρω ως αγαπημένη, αν και όλα είναι αγαπημένα εδώ, θα πω τα ”Leave the past behind”, ”The eleventh hour” και ”Point of view”.

Όσο αφορά την απόδοση των μελών νομίζω πως δεν χρειάζεται να πει κανείς πολλά για την υπέροχη πεντάδα εκείνης της περιόδου. Τρομερό κιθαριστικό δίδυμο από Matheos και Aresti, φανταστικοί στις ακουστικές κιθάρες χωρίς να καπελώνουν ή να βάζουν σε δεύτερη μοίρα τις ηλεκτρικές. Όπου σε κάθε ξέσπασμα μπαίνουν σούπερ δυναμικά riffs με τον όγκο που πρέπει και με τα solos σχεδόν σε όλο τον δίσκο να καθηλώνουν και να σαγηνεύουν τον ακροατή, στα solos ειδικά ένα credit παραπάνω νομίζω πως πρέπει να δοθεί στον Frank Aresti. O Joe DiBiase στο μπάσο άψογος τόσο ως μέλος του rhythm section όσο και ως μονάδα, με τις πολύ ωραίες μπασογραμμές και τα γεμίσματα του. Αριστουργηματικός και ο έτερος του rhythm section, ο πολύς Mark Zonder στα τύμπανα, είναι τρομακτικά σημαντικός παράγοντας για το τελικό ηχητικό αποτέλεσμα. Με ασύλληπτες σε φάσεις εναλλαγές στον ρυθμό, εκπληκτικά γεμίσματα και φυσικά την χρήση και ηλεκτρονικών τυμπάνων σε κάποια τραγούδια κάτι που δίνει και μια άλλη ηχητική προσέγγιση. Όσο για την φωνή του σχήματος τα έχω ξαναπεί, ο Ray Alder είναι για τους FATES ό,τι καλύτερο θα μπορούσαν να έχουν πίσω από το μικρόφωνο, μια εκπληκτική φωνή που μπορεί να κάνει σχεδόν τα πάντα, ανεβαίνει πολύ ψηλά όποτε αυτό χρειάζεται, έχει τρομερή θεατρικότητα στην φωνή του, μπορεί να ακούγεται μελαγχολικός όμως ταυτόχρονα απίστευτα δυναμικός. Άλλωστε ο συναισθηματισμός, η μελωδικότητα και το εύρος της φωνής του έχει δώσει στο γκρουπ αυτό ακριβώς που χρειάζονταν από την πρώτη κιόλας στιγμή που προστέθηκε στο line up των Αμερικανών progsters.

Κλείνοντας σιγά σιγά να πούμε πως το ”Parallels” θεωρήθηκε το πιο εμπορικό άλμπουμ στην καριέρα των FATES WARNING, κάτι που είναι πολύ σχετικό, εδώ που τα λέμε. Το πιο σημαντικό όμως, όπως και να το δει κανείς, είναι πως πρόκειται για έναν δίσκο που δεν έκανε εκπτώσεις ούτε και χάλασε κάτι στην ποιότητα της μουσικής της μπάντας, έδωσε τη δυνατότητα σε πολλά περισσότερα αυτιά να ακούσουν την μουσική του σχήματος και να μεγαλώσουν το κοινό του.

Did you know that:

  • Μολονότι το ”Parallels” πιστώνεται ως ο πιο εμπορικός δίσκος των FATES, αυτό δεν μπήκε στο Billboard 200 όπως ο προκάτοχος του ”Perfect symmetry”. Μπήκε όμως στο υποδεέστερο αλλά σημαντικό εκείνη την εποχή Billboard Top Heatseekers και έφτασε μέχρι την θέση no.20.
  • Εκείνη την περίοδο θα μπορούσαν να έχουν καταφέρει μια πολύ μεγαλύτερη επιτυχία τόσο για το ”Parallels” όσο και για την συνέχεια της καριέρας τους, αλλά στάθηκαν άτυχοι, καθώς χάλασε η συμφωνία που πήγαινε να γίνει με μεγάλη δισκογραφική εταιρεία και τελικώς παρέμειναν στην Metal Blade.
  • Σημαντικό ρόλο στην επιτυχία πρωτίστως των τραγουδιών και κατ’ επέκταση και του δίσκου έπαιξε το γεγονός πως τα 2 video clip που γυρίστηκαν για την προώθηση, τα ”Eye to eye” και ”Point of view”, παίζονταν τακτικώς και ανελλιπώς στο κραταιό τότε MTV, τόσο στην εκπομπή Headbangers Ball με παρουσιάστρια τότε την Vanessa Warwick όσο και γενικότερα στον αέρα του μουσικού τηλεοπτικού σταθμού κατά την διάρκεια της ημέρας. Το γεγονός πως επί της ουσίας το concept των clip ήταν άκυρο με τα τραγούδια, όπως καταλαβαίνετε, δεν έπαιξε κανένα ρόλο στην επιτυχία τους.
  • Στο ”Life in still water” τα δεύτερα φωνητικά έχει κάνει ο James LaBrie των DREAM THEATER. Η ιδέα ήταν του Terry Brown γιατί ήθελε κάποια εξτρά φωνητικά στο τραγούδι και ο Ray Alder είχε ήδη τελειώσει την ηχογράφηση. Μιας και ο Alder δεν μπορούσε να μείνει καθώς έπρεπε να αναχωρήσει την επόμενη μέρα για την πατρίδα του, o Brown πρότεινε τον LaBrie τον οποίο γνώριζε ο Alder και μάλιστα του άρεσε και η φωνή του, οπότε πολύ απλά συμφώνησε και εκείνος να γράψει ο LaBrie τις επιπλέον φωνές που ήθελε ο παραγωγός τους.
  • Στα liner notes του δίσκου και λόγο της συμμετοχής του LaBrie στο δίσκο οι FATES WARNING ευχαριστούν τους DREAM THEATER όμως εν είδει αστείου τους ανέφεραν ως ”DREAM THEATRE”. Οι THEATER με την σειρά τους ανταπέδωσαν την φιλοφρόνηση με την λάθος διατύπωση του ονόματος τους κι έτσι στα liner notes του ”Images and words” ευχαριστούσαν τους φίλους τους ”FATEZ WARNING”.

Παναγιώτης “The unknown force” Γιώτας

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here