A day to remember… 4/4 [STRAPPING YOUNG LAD]

0
149
Strapping


















Strapping

ΟΝΟΜΑ ΑΛΜΠΟΥΜ: “Heavy as a really heavy thing” – STRAPPING YOUNG LAD
ΕΤΟΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ: 1995
ΕΤΑΙΡΙΑ: Century Media
ΠΑΡΑΓΩΓΟΣ: Devin Townsend
ΣΥΝΘΕΣΗ ΜΠΑΝΤΑΣ:
Φωνητικά / Κιθάρα / Keyboards – Devin Townsend

Το “Sex & Religion” του Steve Vai είναι κυριολεκτικά ένα από τα πιο θαρραλέα άλμπουμ που έχουν κυκλοφορήσει. Τρία χρόνια μετά το “Passion and warfare”, ένα άλμπουμ-ορόσημο για τον σημαντικό αυτόν κιθαρίστα, ο Vai περιστοιχίζεται πλέον από δύο περιζήτητους session μουσικούς όπως ο drummer Terry Bozzio και ο μπασίστας T.Μ. Stevens κι έχοντας πάρει την απόφαση να έχει φωνητικά η επόμενη δισκογραφική του δουλειά, προσλαμβάνει έναν παντελώς άγνωστό εικοσάχρονο τύπο από τον Καναδά ονόματι Devin Townsend. Θα μπορούσε να γραφτεί ολόκληρο άρθρο αποκλειστικά για το παρασκήνιο πίσω από το συγκεκριμένο άλμπουμ και το πόσο επικριτικός ήταν ο μουσικός Τύπος και οι οπαδοί προς το πρόσωπο του νεαρού Townsend και πόσο τον επηρέασε αυτό στη μελλοντική του καριέρα, αλλά με βεβαιότητα θα μπορούσαμε να πούμε η εισαγωγή του στον κόσμο της σκληρής μουσικής βιομηχανίας έγινε με θόρυβο.

Αυτό που έμαθε ο Townsend από τη συνεργασία του με τον Steve Vai, ήταν πως δεν του άρεσε καθόλου να περιορίζεται καλλιτεχνικά και μην έχει τον έλεγχο στους στίχους και στο πως να τραγουδάει, αναφέροντας χαρακτηριστικά πως ο Vai του υποδείκνυε μέχρι και το πως να αναπνέει. «Ήταν σαν να έχεις ένα πολύχρωμο πουλί κλεισμένο σε ένα μικροσκοπικό κλουβί» θα δηλώσει κάποια χρόνια μετά ο Vai. “Ήμουν μαλάκας και αρκετά νέος για να μπορέσω να εκφράσω τη δυσαρέσκειά μου με τον κόσμο. Ήταν λάθος μου να χέσω στην θήκη της κιθάρας του» θα αναφέρει σχετικά ο ίδιος.

Πριν από αυτή τη συνεργασία όμως ο Townsend ήταν ένας φιλόδοξος μουσικός που έγραφε ιδιόμορφη μουσική παίζοντας από το σχολείο με τους GREY SKIES και CAUSTIC THOUGHT και με τους NOISESCAPE το 1992 είχε έτοιμο το “Promise” demo το οποίο κι έστελνε παντού για να το κυκλοφορήσει. Η Relativity, εταιρεία που άνηκε στο roster της ο Steve Vai, τον υπογράφει και γίνεται ο μεσολαβητής για τη συνεργασία τους στο “Sex & Religion”. To εν λόγω demo περιείχε υλικό που μελλοντικά θα έθετε τη βάση τόσο για τους σαρωτικούς STRAPPING YOUNG LAD αλλά και την πιο μελωδική, σχεδόν ambient πλευρά των OCEAN MACHINE. Μετά τη λήξη της συνεργασίας του με τον Steve Vai, o Townsend εισχώρησε αμέσως στους Άγγλους THE WILDHEARTS, oι οποία άνοιγαν τότε τις συναυλίες του Vai, αναλαμβάνοντας την κιθάρα για τις καλοκαιρινές τους εμφανίσεις σε μεγάλα φεστιβάλ όπως τα Monsters Of Rock και Reading αλλά και την κοινή τους περιοδεία με τους SUICIDAL TENDENCIES τον Σεπτέμβριο του 1994.

Οι THE WILDHEARTS ήταν αρκετά δημοφιλείς στη χώρα τους, με τη χιουμοριστική τους προσέγγιση στη σύνθεση των τραγουδιών να επηρεάζει άμεσα τον Townsend o οποίος είχε πάρει την απόφαση να σχηματίσει το δικό του συγκρότημα, γράφοντας όσο ήταν στην Αγγλία τραγούδια σε αρκετά πιο heavy ύφος που θα αποτελούσαν το ντεμπούτο των STRAPPING YOUNG LAD. Η Relativity όμως απορρίπτει το “Promise” demo επειδή το θεωρούν αρκετά σχιζοφρενικό ως άκουσμα χωρίς συνοχή, με τον Townsend να θεωρεί πως ο λόγος που τον υπέγραψαν αρχικά ήταν και μόνο για να τον προτείνουν στον Steve Vai.  Ενδιαφέρον μέσω του Monte Conner έδειξε και η Roadrunner αλλά όταν άκουσε τo demo ο ιδιοκτήτης Cees Wessels, του φάνηκε σκέτος θόρυβος και είπε στον Conner να μην αναφέρει ποτέ ξανά το όνομα του Townsend μπροστά του. Τότε μπαίνει στο παιχνίδι η Century Media, αφού τους έχει στείλει το demo o Monte Conner, η οποία δείχνει ενδιαφέρον αποκλειστικά για το πιο heavy υλικό και του προσφέρει δισκογραφική στέγη για πέντε άλμπουμ.

O Devin Townsend συγκεντρώνει τραγούδια όπως τα “Filler”, “Skin me” και “Goat” από το demo μαζί με κάποια από αυτά που είχε γράψει όσο έπαιζε με τους THE WILDHEARTS όπως τα “S.Y.L” και “In the rainy season” και τον Δεκέμβριο του 1994 σε διάστημα μόλις έξι ημερών ηχογραφεί μόνος του στα Mushroom Studios στο Vancouver την πρώτη του δισκογραφική δουλειά. Αναλαμβάνοντας όλα τα όργανα και την παραγωγή, με σχεδόν μηδαμινό project και χωρίς να έχει προβάρει το υλικό με άλλους μουσικούς, ζητώντας μονάχα τη βοήθεια του Καναδού παραγωγού Greg Reely για τη μίξη, o Townsend μπαίνει στο στούντιο με άγνοια κινδύνου και περίσσιο θράσος και ηχογραφεί αυτό που είχε στο κεφάλι του χωρίς κάποια προετοιμασία ή περαιτέρω επεξεργασία.

Ένα ωμό άλμπουμ, με αρκετά industrial metal αισθητική, αρκετά κοντά στην πρώιμη περίοδο των FEAR FACTORY και συγκροτημάτων όπως οι SKINNY PUPPY, GROTUS και PITCHSHIFTER, με τον Townsend να δηλώνει επίσης επηρεασμένος από άλμπουμ όπως τα “Heartwork” των CARCASS και “Wolverine blues” των ENTOMBED. Αποφασίζει να μην χρησιμοποιήσει το όνομά του μιας και δεν ήθελε να υπάρξουν συνειρμοί με όσους τον ήξεραν από το “Sex & Religion”, οπότε στα credits χρησιμοποιεί το ψευδώνυμο Nived, ονομάζει το συγκρότημα STRAPPING YOUNG LAD και το άλμπουμ “Heavy as really heavy thing”. Μόνο που τότε δεν υπήρχε συγκρότημα κι εκτός του κιθαρίστα Jed Simon και τον drummer Adrian White που είχαν ηχογραφήσει κάποια μέρη στο άλμπουμ καλεί επίσης τον κιθαρίστα Mike Sudar και τον μπασίστα Ashley Scribner ώστε να έχει κάποιο υποτυπώδες line-up.

Παρότι ο Devin Townsend κατάφερε να κυκλοφορήσει το πολυπόθητο άλμπουμ, το γεγονός πως δεν το κυκλοφόρησε στη μορφή που ήθελε, τον δυσαρεστούσε. Ήθελε πολύ να βρίσκονται στον ίδιο δίσκο τα “Skin me” και “Funeral” πχ, δύο τραγούδια αρκετά διαφορετικά μεταξύ τους και ήταν ακριβώς αυτή η αντίθεση που ήθελε να εκφράσει καλλιτεχνικά από την πρώτη στιγμή που ηχογραφούσε τα πρώτα του demo. Δεν ήθελε ο κόσμος να τον κατηγοριοποιήσει ως έναν extreme metal μουσικό κι αυτό με τα χρόνια τον βάραινε όλο και περισσότερο. Μπορεί όταν κυκλοφόρησε να ένιωσε σαν να υψώνει το μεσαίο δάχτυλο στους πάντες αλλά ήταν απλά το συναίσθημα της στιγμής κι επειδή δεν τη θεωρεί και την πιο περήφανη στιγμή του δεν θα ήθελε να την επαναλάβει στα τριάντα του.

Όπως έχει πει και ο ίδιος όταν θα είναι εξήντα χρονών θα ήθελε να γράφει μουσική για το πως είναι να είσαι σε αυτή την ηλικία κ όχι να προσπαθείς να αναβιώσει κάτι που έκανες στο παρελθόν και η πορεία του Devin Townsend ομολογουμένως πατάει μέχρι σήμερα σε αυτό το μοτίβο. Όταν μέσω της δικής τους εταιρείας, τη HevyDevy κατάφερε να κυκλοφορήσει το 1997 το πολυπόθητο “Ocean machine: Biomech” αρχικά στην Ιαπωνία ως OCEAN MACHINE και στον υπόλοιπο κόσμο με το όνομά του ήταν σαν να έκλεισε ένας κύκλος κι από την επόμενη μέρα για κάθε άλμπουμ των S.Y.L. θα υπήρχε ως αντίβαρο ένα πιο prog με τους THE DEVIN TOWNSEND BAND ή πιο πειραματικό/pop ως solo καλλιτέχνης.

Did you know that:

  • Δύο μήνες πριν την ηχογράφηση του “Heavy as a really heavy thing”, o Devin Townsend βρέθηκε στο σπίτι του Jason Newsted, μπασίστα των METALLICA τότε, για πέντε μέρες τον Οκτώβριο του 1994 και μαζί με τον drummer των EXODUS, Tom Hunting τζάμαραν μανιωδώς και το αποτέλεσμα ήταν ένα demo τριών τραγουδιών υπό το όνομα IR8 ηχογραφημένο στο Chophouse home-studio του Newsted στη California. Ήταν από τα πρώτα jam του Newsted που κυκλοφόρησαν έστω και σε αρκετά περιορισμένο αριθμό, έχοντας ως αποτέλεσμα τη δυσαρέσκεια των Lars Ulrich και James Hetfield που του σύστησαν να μην επαναληφθεί κάτι αντίστοιχο. Το 2003 κυκλοφόρησε επίσημα σε cd από την εταιρεία του Newsted, τη Chophouse Records, μαζί με το αντίστοιχο project των Jason Newsted, Tom Hunting και τον κιθαρίστα των SEPULTURA, Andreas Kisser, τους SEXOTURICA. Εκτός των IR8, o Townsend μαζί με τoν Newsted τζάμαραν επίσης την ίδια χρονική περίοδο μαζί με τους Scott Reeder (KYUSS, THE OBSESSED) και Dale Crover (MELVINS) ως TREE OF THE SUN και BLASTULA & THE SATANITONES.
  • H μοναδική στούντιο ηχογράφηση του Devin Townsend με τους THE WILDHEARTS βρίσκεται στο τραγούδι “Kill me to death”, b-side από το single του 1997 “Urge”.
  • To 1994 o Devin Townsend ηχογράφησε τις κιθάρες στα “Vigilante”, “Division of mind” και “Sex offender” από το “Millenium” άλμπουμ των Καναδών FRONT LINE ASSEMBLY κι έκανε το ίδιο και στο “Hard wired” του 1995. Το 1996 ανέλαβε μαζί με τον Daniel Bergstrand την παραγωγή στο “Pigwalk” των rap metallers STUCK MOJO, τραγούδησε στη διασκευή του “Natural Science” από το “Working man – A tribute to Rush” και σε αυτή του “Sinner” με το line-up των OCEAN MACHINE για το “A tribute to Judas Priest legends of metal Vol. 1” και τραγούδησε σε δύο τραγούδια στο “Convergence”, το πρώτο προσωπικό άλμπουμ του κιθαρίστα James Murphy.
  • Πριν προτείνει στον Burton C. Bell τα φωνητικά για το ντεμπούτο “Plastic planet” των G//Z/R, ο θρυλικός μπασίστας των BLACK SABBATH, Geezer Butler είχε επικοινωνήσει αρχικά με τον Devin Townsend, με τον τελευταίο να αρνείται γιατί δεν υπήρχε περίπτωση μετά την εμπειρία του με τον Steve Vai να τραγουδήσει χωρίς να έχει την οποιαδήποτε συμμετοχή στους στίχους. Αρνητική ήταν επίσης η απάντηση όταν του ζητήθηκε να περάσει από audition για τη θέση του τραγουδιστή στους JUDAS PRIEST γιατί πολύ απλά ως οπαδός τους δεν θα ήθελε να δει τον εαυτό ως αντικαταστάτη του Rob Halford. Σύμφωνα με τον Townsend αντίστοιχη πρόταση είχε γίνει και στον Warrel Dane των NEVERMORE.
  • Όταν ο Monte Conner, υπεύθυνος του A&R τμήματος της Roadrunner ενημέρωσε τον Devin Townsend πως διακόπτεται η συνεργασία τους, ο τελευταίος τον ρώτησε αν θα τον ενδιέφερε να ακούσει ένα υποτιθέμενο project του που ήταν στο ύφος των TYPE O NEGATIVE, το πιο εμπορικά πετυχημένο συγκρότημα της Roadrunner τότε κι όταν του απάντησε ο Conner θετικά, αυτός τους έστειλε μία κοντινή φωτογραφία της κωλοτρυπίδας του με το μήνυμα «Προς τους Monte, Cees και όλα τα αγαπημένα πρόσωπα της Roadrunner».
  • Οι STRAPPING YOUNG LAD δεν περιόδευσαν καθόλου για την προώθηση του “Heavy as a really thing” και τους πρώτους έξι μήνες το άλμπουμ είχε πουλήσει μόλις 143 αντίτυπα.
  • Έπρεπε να περάσουν δεκατρία χρόνια για να ακούσουμε τους Steve Vai και Devin Townsend στον ίδιο δίσκο κι αυτό συνέβη στο “Synchestra” των THE DEVIN TOWNSEND BAND με τη συμμετοχή του Vai στο “Triumph” και επαναλήφθηκε στο “Empath” του 2019 και στο τραγούδι “Singularity: VI. Here comes the sun!”. Τον Townsend με τη σειρά του τον ακούμε να τραγουδάει σε κυκλοφορία του Vai το 2016 και συγκεκριμένα στο “The lost chord” από το “Modern primitive”.
  • To “Heavy as a really heavy thing” επανακυκλοφόρησε από την Century Media το 2005 σε remastered μορφή, με ένθετες σημειώσεις από τον Devin Townsend και με τα “Satan’s ice cream truck”, “Japan”, “Monday” και τη διασκευή στο “Exciter” των JUDAS PRIEST ως bonus tracks.

Κώστας Αλατάς

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here