ΟΝΟΜΑ ΑΛΜΠΟΥΜ: “Voivod” – VOIVOD
ΕΤΟΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ: 2003
ΕΤΑΙΡΕΙΑ: Chophouse
ΠΑΡΑΓΩΓΟΣ: Brian Joseph Dobbs
ΣΥΝΘΕΣΗ ΜΠΑΝΤΑΣ:
Φωνητικά – Denis “Snake” Belanger
Κιθάρες – Denis “Piggy” D’ Amour
Μπάσο – Jason “Jasonic” Newsted
Drums – Michel “Away” Langevin
Μετά την πιο ογκώδη, βαριά και εν γένει έτι μια φορά διαφορετική περίοδο με τον Eric Forrest (“Negatron” – 1995, “Phobos” – 1997) οι μοναδικοί και ανεπανάληπτοι VOIVOD έμειναν με ένα κενό 6 ολόκληρων ετών. Αποχώρηση Eric Forrest, επιστροφή Snake και άρτι αφιχθείς από το αγαπημένο συγκρότημα του γράφοντος, ο τεράστιος Jason Newsted. Στα πλαίσια των παρατσουκλιών του συγκροτήματος, Jasonic. Ως γνήσια οπαδάρα που ήταν πάντα ο Jason, εκτός του ότι είχε συνεισφέρει συνθετικά στο “M-body” από το “Phobos”, προσέφερε στέγη στους αγαπημένους του VOIVOD στην Chophouse records. Έτσι, στις 4 Μαρτίου (την ημέρα των γενεθλίων του Jason) πριν 20 χρόνια, με το συγκρότημα πλήρως ανανεωμένο, θα έχουμε στα χέρια μας το ομώνυμο άλμπουμ του.
Ακούμε τον Snake ξανά σε δίσκο τους 10 χρόνια μετά το “The outer limits”, κι εδώ εγκαινιάζεται ένα νέο στυλ των VOIVOD. Ένα ύφος ευθύ και άμεσο που χαρακτήρισε όλες τις δουλειές τους μέχρι το τέλος της πρώτης δεκαετίας του 2000. Ο Νewsted τους βοήθησε σημαντικά στο να μεγαλώσει το όνομα τους (γερό selling point ένα πρώην μέλος των METALLICA στη μπάντα σου), ενώ οι μπηχτές τύπου «αν παίξουμε αυτή τη στιγμή με τους METALLICA θα τους διαλύσουμε», δείχνουν πολλά, με πρώτο την πικρία από τον τρόπο με τον οποίο έφυγε (“the man I respected the most, disrespected me the most”), αλλά και το πόσο απελευθερωμένος ήταν πλέον καλλιτεχνικά. Η μπάντα έβγαλε μια φρεσκάδα και μια πώρωση, που απλά σε κάνει να αγαπάς να την ακούς, λες και παίζει δίπλα σου σε προβάδικο.
“Gasmask revival” και τα μυαλά στο μίξερ για ξεκίνημα, με το ροκάδικο ύφος (όπως και στο “Reactor”) ενώ η εθιστική γκρούβα του “Facing up” δείχνει ακόμα μια φορά πόσο δεν νοιάζονταν για τις ταμπέλες οι VOIVOD κι έκαναν αυτό που τους έλεγε η ψυχούλα τους. Χώρια το ύπουλο “σφύριγμα” στο “Blame us” που κολλάει στον εγκέφαλο σου και δε βγαίνει με τίποτα. Ψυχεδελικές στιγμές, φυσικά και υπάρχουν στο πρόσωπο κομματιών όπως το “The multiverse” και “Divine sun”, που μας θυμίζουν τη μια πτυχή των VOIVOD. Στον αντίποδα, κομμάτια όπως το “Real again;” και το “Rebel robot” φέρνουν στο μυαλό το κλασσικό ύφος των VOIVOD, αλλά με μια φρέσκια πινελιά που το παρουσιάζει ως κάτι πιο κοντά στο “σήμερα”. Επίσης, να τονίσουμε ότι video clip γυρίστηκε για το “We carry on”, κόντρα στη “μόδα” της εποχής που ήθελε το single/video clip να είναι το πρώτο ή το δεύτερο κομμάτι ενός άλμπουμ.
20 χρόνια μετά, ένα φοβερά πιασάρικο άλμπουμ από τους θρυλικούς Καναδούς, που έχει ωριμάσει υπέροχα, δείχνοντας για ποιον λόγο, έστω και ετεροχρονισμένα, ο κόσμος επιτέλους αναγνώρισε τη πραγματικά progressive φύση (και όχι “regressive” – κάπου εδώ το αφεντικό χειροκροτάει δυνατά) των VOIVOD, μια και η μετέπειτα πορεία θα έχει θέσεις σε festival, ξεχωριστά αφιερώματα σε περιοδικά και ούτω καθεξής. Επίσης, σημαδεύτηκε από το θάνατο του Piggy 2 χρόνια μετά, του οποίου το πνεύμα ζει μέσα στους VOIVOD σε κάθε νότα και ανάσα. Πρόλαβε έστω και λίγο να εισπράξει, πόσο επιδραστικό ήταν το αλλοπρόσαλλο παίξιμό του για το σύνολο του metal. Εις το επανιδείν τιτάνα….
Did you know that?
– Η Chophouse θα κυκλοφορούσε τις προσωπικές δουλειές του Jason, κάνοντας εξαίρεση για τους VOIVOD. Τελευταίες δουλειές, οι δουλειές των NEWSTED.
– Υπάρχει κρυφό κομμάτι μετά το “We carry on” με τίτλο “California dreaming”.
– Τα επόμενα άλμπουμ περιέχουν μέρη του Piggy, που ζήτησε σαν χάρη από τους VOIVOD να μην τα πειράξουν.
Γιάννης Σαββίδης