
ΟΝΟΜΑ ΑΛΜΠΟΥΜ – “Room V” – SHADOW GALLERY
ΕΤΟΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ – 2005
ΠΑΡΑΓΩΓΟΣ – Carl Cadden-James και Gary Wehrkamp
ΕΤΑΙΡΙΑ – Insideout Music
ΣΥΝΘΕΣΗ:
Mike Baker – φωνητικά
Gary Wehrkamp – κιθάρα, πλήκτρα, φωνητικά
Brendt Allman – κιθάρα, φωνητικά
Carl Cadden-James – μπάσο, φωνητικά
Joe Nevolo – τύμπανα
Αν για το πολύ καλό “Legacy” των SHADOW GALLERY λέγαμε πως είχε την ατυχία να διαδεχθεί το “Tyranny”, φανταστείτε δηλαδή τις προσδοκίες που υπήρχαν για το κυριολεχτικό sequel που ήθελε να εμβαθύνει στο concept γεωπολιτικής και παγκόσμιας νέας τάξης του “Tyranny”. Σήμερα λοιπόν είμαι εδώ για να δω αν και κατά πόσο το “Room V”, που κυκλοφόρησε πριν από είκοσι χρόνια, κρατάει ακόμα. Μιλάμε για το πέμπτο άλμπουμ των SHADOW GALLERY, οι οποίοι δεν γνώριζαν ωστόσο πως θα ήταν και το τελευταίο του γκρουπ με τον αναντικατάστατο Mike Baker στα φωνητικά καθώς έφυγε από κοντά μας το 2008 σε ηλικία μόλις 45 ετών. Απ την άλλη, ήταν το και το πρώτο χωρίς τον σπουδαίο Chris Ingles στα πλήκτρα (αν και είχε συμβάλλει στις συνθέσεις πρωτύτερα) με τον Gary Wehrkamp να αναλαμβάνει.
Οι SHADOW GALLERY είναι μια από τις αγαπημένες μου μπάντες των 90s και αν όχι η πιο παραγνωρισμένη, σίγουρα ανάμεσα στις πιο παραγνωρισμένες heavy metal μπάντες της γενιάς τους. Με έξι άλμπουμ όλα και όλα, η μπάντα δεν κατάφερε να γράψει ούτε έναν μέτριο, ποσώς κακό δίσκο και το “Room V” δεν αποτελεί εξαίρεση. Όσοι, σαν και μένα, μάθατε το γκρουπ σε αληθινό χρόνο με το “Tyranny”, τότε είμαι σίγουρος πως ακούτε κάθε δίσκο των Αμερικάνων με την ίδια όρεξη και με νοσταλγία για το λυρικό prog metal τoυς που πλέον αποτελεί κομμάτι του παρελθόντος καθώς το είδος έχει εξελιχθεί προς άλλα μουσικά και ηχητικά μονοπάτια (κοινώς λίγες μπάντες ακούγονται και παίζουν σαν τους SHADOW GALLERY).
Το “Room V”, σε αντίθεση ίσως με το “Legacy”, είναι τρομερά φιλόδοξο με δεκατέσσερις συνθέσεις, φτάνοντας στα 75 λεπτά, δύο παραπάνω δηλαδή από το “Tyranny”. Από αυτά και μόνο είναι φανερό πως η μπάντα ήθελε να επαναλάβει τη συνταγή του “Tyranny” κάτι που επαληθεύεται από το εναρκτήριο κομμάτι “Manhunt” που είναι βασικά ένα ορχηστρικό overture που μπορεί να σε πάει στο “Stiletto in the sand” που ανοίγει τον πρώτο δίσκο. Επιπλέον, ακούμε στο “Manhunt” μελωδίες που παίχτηκαν αρχικά στο “Christmas day” που κλείνει το “Tyranny” και ο τίτλος επίσης αναφέρεται στο concept και το κυνηγημένο ζευγάρι της ιστορίας. Οι προθέσεις του γκρουπ είναι επομένως ξεκάθαρες από το καλημέρα. Αυτό που ίσως δεν είχα προσέξει πριν από είκοσι χρόνια ήταν πως το άλμπουμ είναι ουσιαστικά ένα αμάλγαμα των “Tyranny” και του έτερου αγαπημένου άλμπουμ, “Carved in stone” μιας και εδώ συναντάμε μια trademark φρασεολογία και κάποιες γενικότερες τάσεις που το συγκρότημα εισήγαγε με τα δύο κορυφαία τους άλμπουμ. Δεν πρέπει να αμελήσω επίσης το ότι υπάρχουν πέντε instrumental συνθέσεις που λειτουργούν σαν εισαγωγές ή ιντερλούδια, μια ιδέα που χαρακτηρίζει ιδιαίτερα το “Carved in stone”. Μόνο που εδώ δεν έχουμε απλώς ένα απαλό πιάνο να διακόπτει για λίγο τη ροή του δίσκου, αλλά prog metal δυναμίτες, όπως τα “Birth of a daughter” και “Death of a mother”, όπως και λυρικά περάσματα σαν το “Lamentia”.
Το άλμπουμ λοιπόν είναι απολύτως αντιπροσωπευτικό του SHADOW GALLERY prog metal, με US metal αισθητική, πηγαίο λυρισμό, ασύλληπτες μελωδίες ειδικά με τις χαρακτηριστικές τους πολυφωνίες και μουσική δεξιοτεχνία με το γκρουπ να κοιτά κατάματα τους DREAM THEATER. Είκοσι χρόνια μετά, η άποψη μου παραμένει αναλλοίωτη: αν και δεν μπορώ να το βάλω ακριβώς δίπλα στο “Tyranny”, και παρόλο που θα μπορούσε να είναι λίγο πιο σύντομο και μεστό, το “Room V” είναι ένα τρομερό άλμπουμ, περιπετειώδες, λυρικό, απαιτητικό και σημειωτόν με τις περισσότερες επιρροές από PINK FLOYD. Και πώς να μην είναι ένας εξαιρετικός δίσκος όταν μιλάμε για ένα γκρουπ που απαρτίζεται από τους Gary Wehrkamp και Brendt Allman στις κιθάρες ή τον Carl Cadden-James στο μπάσο αλλά και στους στίχους μιας και εκείνος σκαρφίστηκε το δαιδαλώδες concept.

Δεν θέλω να γράψω για όλο το concept εδώ. Θα αρκεστώ ωστόσο να σας πω ο Cadden-James πρέπει να είχε δει την ταινία “Conspiracy theory” (1997) του σκηνοθέτη Richard Donner με τους Mel Gibson και Julia Roberts. Στη ταινία, ένας ταξιτζής που, όπως ο Cadden-James, διαβάζει μετά μανίας περιοδικά και βιβλία με θεωρίες συνωμοσίας, εμπλέκεται σε μια σκοτεινή υπόθεση στην οποία πρωταγωνιστούν πράκτορες της CIA, του FBI και άλλες σκοτεινές φιγούρες. Στη ταινία γίνεται λόγος για τη «Νέα Τάξη Πραγμάτων» ή New World Order θεωρία η οποία επιτάσσει πως μια παγκόσμια ελίτ προσπαθεί να χτίσει μια παγκόσμια νέα τάξη που θα εξαλείψει πλήρως το κράτος-έθνος. Αυτή είναι λίγο-πολύ η βάση του concept του “Tyranny” και “Room V” μόνο που στο δεύτερο μέρος εμπλέκονται h Ισραηλινή Μοσάντ, η βίο-τρομοκρατία και η underground αντίσταση. Μιλάμε δηλαδή για ένα concept που κλείνει το μάτι απ τη μία στο “Operation: mindcrime” αλλά και στην ολοένα και δημοφιλέστερη παραπολιτική των θεωριών συνωμοσίας, ειδικά μετά το 2001 και την επίθεση στους Δίδυμους Πύργους.
Did you know that:
- Ο Carl Cadden-James παραθέτει στο βιβλιαράκι του άλμπουμ και την βιβλιογραφία του με βιβλία όπως “Ο Κώδικας Νταβίντσι” (Dan Brown), “Feudalism alias American capitalism”, “By way of deception – the making and unmaking of a Mossad officer (Victor Ostrovsky), “The demon in the Freezer” (Richard Preston) (ένα must read μας λέει με θέμα την ευλογιά και τη βιοτρομοκρατία)
- Το ομώνυμο κομμάτι του δίσκου διηγείται πως ο πρωταγωνιστής μας ανακαλύπτει μια μυστική αντιστασιακή οργάνωση που είναι βασικά το συγκρότημα καθ’ αυτό (“here we are, we’re the band, we got your marching orders. It’s in the music and the words that we sing”).
- Στο κομμάτι “Torn”, καλεσμένος στα δεύτερα φωνητικά είναι ο James LaBrie ο οποίος είχε τραγουδήσει και στο “I believe” από το “Tyranny”.
- Έχουμε και άλλους καλεσμένους. Στο instrumental “7 years” ο Arjen Anthony Lucassen παίζει ένα σόλο στη κιθάρα.
- Το άλμπουμ κυκλοφόρησε με ένα πλούσιο σε μουσική bonus disc στο οποίο ακούμε μια ακουστική εκδοχή του “Rain”, που κλείνει το άλμπουμ, δύο σύντομες ακουστικές μπαλάντες, ένα drum solo που έχει τον εύλογο τίτλο “Joe’s spotlight” αλλά το κομμάτι που ξεχωρίζει είναι το “Floydian memories”, ένα εξωφρενικό PINK FLOYD medley που διαρκεί 24 λεπτά. Η ιστορία πίσω από τη διασκευή αυτή μας πάει πίσω στο 2001 όταν βρισκόμενοι στο Παρίσι για συνεντεύξεις, το γκρουπ άρχισε να κουβεντιάζει πάνω στην αυθεντική 8-track μορφή του “Pigs on the wing” που βρίσκεται στο “Animals”. Προτού οι PINK FLOYD το σπάσουν στα δύο, ήταν ένα αυτοτελές κομμάτι με ένα μεγάλο σόλο κιθάρας στη μέση. Ο Gary Wehrkamp μας διηγείται πως, αφού έπιασε μια ακουστική κιθάρα, η μπάντα άρχισε να τζαμάρει και να προσθέτει και άλλα μέρη από γνωστά τραγούδια. Όταν ήρθε η ώρα οι SHADOW GALLERY να ηχογραφήσουν το “Room V” και αφού τους δόθηκε επιπρόσθετος χρόνος για έναν bonus δίσκο, αποφάσισαν να ηχογραφήσουν το medley. Για τις ανάγκες του τιτάνιου αυτού έργου, για το οποίο είχαν μόνο μερικές βδομάδες στο στούντιο, επιστράτευσαν τον Arjen Lucassen στη κιθάρα και τα φωνητικά και τον άλλο φίλο τους, Mark Zonder στα τύμπανα.
Φίλιππος Φίλης














![A day to remember…01/12 [AC/DC]](https://rockhard.gr/wp-content/uploads/2025/12/ACDC-tnt-front-218x150.jpg)
