A day to remember… 8/11 [BLUE OYSTER CULT]

0
565












ONOMA ΑΛΜΠΟΥΜ– “The revolution by night”- BLUE OYSTER CULT
ETOΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ: 1983
ETΑΙΡΙΑ : CBS/ Columbia
ΠΑΡΑΓΩΓΟΣ: Bruce Fairbairn
ΣΥΝΘΕΣΗ ΜΠΑΝΤΑΣ:
Φωνητικά – Eric Bloom / Donald “Buck Dharma” Roeser
Κιθάρες –Donald “Buck Dharma” Roeser / Eric Bloom
Πλήκτρα – Allen Lanier
Μπάσο – Joe Bouchard
Τύμπανα – Rick Downey
Guest musicians:
Larry Fast – Synthesizers/ programming
Aldo Nova- Κιθάρα/ synths στο “Take me away”
Gregg Winter- Φωνητικά στο “Eyes on fire”
Randy Jackson- Μπάσο στο “Shooting shark”
Marc Baum- Σαξόφωνο στο “Shooting shark”

To “Revolution by night” έρχεται να διαδεχθεί όχι ένα από τα καλύτερα άλμπουμ στην δισκογραφία των Αμερικάνων αλλά και ένα album που είχε τεράστια επιτυχία, τoν πιο εμπορικό δίσκο στo σύνολο της καριέρας τους. Μιλάμε φυσικά για το “Fire of unknown origin” και το να διαδεχθείς έναν τέτοιο σπουδαίο δίσκο δεν είναι και το πιο εύκολο πράγμα στον κόσμο… Εκτός και αν είσαι συγκρότημα πραγματικά υψηλού επιπέδου όπως οι ΒLUE OYSTER CULT.

Για τις ηχογραφήσεις του δίσκου το σχήμα θα χρησιμοποιήσει τρία διαφορετικά studios και για πρώτη φορά δεν θα είναι μαζί τους ο drummer Albert Bouchard αφού είχε απολυθεί από το σχήμα στην περιοδεία του “Fire of unknown origin”. O Βοuchard ήταν εκτός από drummer, ιδρυτικό μέλος και συνθέτης του σχήματος. Την θέση του θα πάρει ο Rick Downey που στο παρελθόν αποτέλεσε roadie του σχήματος.

Αυτό που γίνεται αισθητό με την πρώτη ακρόαση είναι ότι εδώ κυριαρχεί η ΑΟR ατμόσφαιρα που η μπάντα είχε εισάγει σε πολύ μικρότερο επίπεδο και στην προηγούμενη κυκλοφορία τους (δες τα “After dark” και “Burnin’ for you”) και συμβαδίζουν με το κλίμα της εποχής (REO SPEEDWAGON, LOVERBOY, BOSTON, FOREIGNER, JOURNEY). Mάλιστα εδώ θα συνεργαστούν με τον Καναδό παραγωγό Bruce Fairbairn που είχε μόλις γίνει γνωστός και διάσημος με τις παραγωγές του στους LOVERBOY. Στα επόμενα χρόνια θα βάλει την υπογραφή του σε τεράστιους εμπορικά δίσκους μεταξύ των οποίων αυτοί των ΒΟΝ JOVI, AEROSMITH, AC/DC, VAN HALEN και άλλοι.

Επίσης άλλο ένα γεγονός που κάνει ιδιαίτερη αίσθηση αυτήν την φορά είναι οι αρκετοί εξωτερικοί συνθέτες που κλήθηκαν να συμβάλλουν στην συνθετική διαδικασία. Ας δούμε όμως πιο αναλυτικά τι συμβαίνει τις συνθέσεις του δίσκου.

Το εναρκτήριο κομμάτι “Take me away” είναι ένα από τα πιο heavy κομμάτια του δίσκου και είναι μια σύνθεση του Eric Bloom με τον Καναδό μουσικό Aldo Nova. Έχοντας το ίδιο management και περιοδεύοντας μαζί, το κομμάτι αυτό μουσικά γράφθηκε από τον Nova μιας και δεν το είχε συμπεριλάβει στον τελευταίο του δίσκου. Με την κατάλληλη στιχουργική επένδυση του Bloom προσαρμόσθηκε στα ηχητικά standards της μπάντας και γι’ αυτό και επιλέχθηκε ίσως για το πρώτο single του δίσκου.

Το “Eyes on fire” από την άλλη μας φανερώνει μια πιο μελωδική πλευρά με την σύνθεση να υπογράφει εξολοκλήρου εδώ εξωτερικός συνθέτης, ο Gregg Winter, που κάνει μάλιστα και δεύτερα φωνητικά στο κομμάτι. Ωραίο τραγούδι με ξεκάθαρη pop κατεύθυνση, ωραία φωνητικά, πιασάρικο refrain και ηλεκτρονικά τύμπανα.

Αυτό που κάνει αμέσως αισθητή την παρουσία του στο φοβερό κομμάτι “Shooting Shark” που αποτέλεσε το δεύτερο single του δίσκου είναι το slapping μπάσο που παίζει σε αυτό ο Randy Jackson και η συνολική του ατμόσφαιρά που θυμίζει την ανάλογή των Καναδών θεών RUSH του “Signals”. Mια σύνθεση του σπουδαίου κιθαρίστα και τραγουδιστή Donald Roeser σε στίχους που είχε στο συρτάρι του από την σπουδαία Patti Smith. Μια ερωτική ιστορία ενός άντρα με μια γυναίκα που θέλει να ξεφορτωθεί αλλά δεν τα καταφέρνει τελικά. Τα φτιάχνουν και τα χαλάνε τρεις φορές, ενώ η τέταρτη ελπίζει να είναι και η τελευταία. Είναι τέτοια η πίεση που δέχεται ο ήρωας που αντί για Shooting Star η Patti για να δώσει έμφαση το περιγράφει σαν Shooting Shark. To κομμάτι αυτό κατάφερε να κερδίσει και ανάλογη εμπορική επιτυχία στα single charts.

Το “Veins” θυμίζει και αυτό την RUSH ατμόσφαιρα που λέγαμε πιο πάνω και είναι μια σύνθεση του Roeser με τον μόνιμο συνεργάτη και φίλο τους Richard Meltzer. Ηλεκτρονικά τύμπανα, εξαιρετικό solo, ατμοσφαιρικά πλήκτρα σε ένα μελωδικό κομμάτι που δεν ξεσηκώνει αλλά κρατά το επίπεδο υψηλό.

Η δεύτερη πλευρά ξεκινά με το “Shadow of California” μια σκοτεινή και χαρακτηριστική ΒΟC σύνθεση που υπογράφουν οι Joe Bouchard, Sandy Pearlman και ο Νeal Smith. O τελευταίος υπήρξε ο drummer του Αlice Cooper για πολλά χρόνια. Μια σύνθεση που μου θυμίζει τις “Spectres” ημέρες τους και είναι από τις πιο σπουδαίες στον δίσκο αυτόν.

Το “Feel the thunder” μια σύνθεση του Bloom, πιο ροκάδικη που περιγράφει τρεις bikers στο Halloween είναι πιο straight rock σύνθεση και θυμίζει αρκετά τον ήχο των 70΄ς, κυρίως στην ατμόσφαιρα. Στην ίδια ατμόσφαιρα ακολουθούν και τα “Let go” και “Dragon lady”, οι πιο rock’ n’ roll συνθέσεις του δίσκου. Το πρώτο είναι μια σύνθεση του Bloom και του σπουδαίου Ian Hunter (MOTT THE HOOPLE) ενώ το δεύτερο που αποτελεί και από τα πιο αγαπημένα μου στον δίσκο είναι μια σύνθεση των Roeser και του κιθαρίστα Broadway Blotto. Εξαιρετικά φωνητικά και αστράπτουσες κιθάρες από τον Buck Dharma και ένα φοβερό refrain επίσης, θα μπορούσε κάλλιστα να βγει σαν single.

Ο δίσκος θα κλίσει με την μπαλάντα “Light years of love”, μια σύνθεση του Bouchard με την Helen Wheels. H τελευταία ήταν φίλη τους, συνθέτρια και τραγουδίστρια και θρυλική μορφή στην punk rock σκηνή της Νέας Υόρκης.

Ο δίσκος σαν αποτέλεσμα ήταν πολύ καλός τελικά χωρίς φυσικά να φτάνει τα μεγαλεία του προκάτοχού του, αυτό είναι το μόνο σίγουρο. Όμως αυτή τους η προσέγγιση στον πιο μελωδικό δρόμο έγινε με πολύ προσεκτικό και επιμελημένο τρόπο χωρίς να αλλοιώνει τον προσωπικό τους ήχο κατά την άποψη μου. Μπορεί να είχαν να καταφέρουν ένα πολύ δύσκολο εγχείρημα αλλά τα standards παρέμειναν υψηλά με το “The revolution by night”. Ο δίσκος δεν κατάφερε όμως να φτάσει τις πωλήσεις του “Fire of the unknown origin” και επίσης μετά από την περιοδεία για τον δίσκο θα μείνουν ξανά χωρίς drummer, μιας και ο Rick Downey θα αποχωρήσει οριστικά.

Did you know that?

-Το working title του δίσκου ήταν “Deadman’s curb”.

-O δίσκος έφτασε στο # 93 του billboard 200 και ξεπέρασε τις 400 χιλιάδες πωλήσεις, όμως δεν έγινε χρυσός.

-Το artwork επιμελήθηκε ο Greg Scott που είχε κάνει επίσης τα “Fire of unknown origin” και “Extraterrestrial live”.

-O λόγος που συνεργάσθηκαν με τον παραγωγό Bruce Fairbairn σύμφωνα με δηλώσεις τους, ήταν ότι είχαν εντυπωσιαστεί από τον ήχο στα LOVERBOY albums.

-Στο κομμάτι “Shadow of California” υπήρχε αρχικά ένας στίχος από το “Sleep of a thousand tears” του Michael Moorcock. Oι υπόλοιποι θεώρησαν ότι δεν ταίριαζε στο κομμάτι οπότε και αλλάχθηκε.

-Το “Shooting shark” έφτασε στο # 83 των singles charts και το video clip του έγινε ανάρπαστο στο τότε ΜΤV. Στην Ελλάδα απλά “κόβαμε’ τους στίχους από το περιοδικό Ποπ + Ροκ της εποχής, που ευτυχώς ακόμα υπάρχει στο ένθετο του δίσκου!

-Ο Larry Fast που συμμετέχει στα synthesizers του δίσκου έχει συνεργαστεί μαζί με δεκάδες καλλιτέχνες, ανάμεσα τους οι FOREIGNER, Peter Gabriel, NEKTAR, Bonnie Tyler, Hall & Oates, YES, Kate Bush, David Bowie κ.α.

-Ο Randy Jackson που συμμετέχει στο μπάσο του “Shooting Shark” μπορεί να έγινε αργότερα γνωστός αν κριτής στο American Idol αλλά έχει συνεργαστεί στην καριέρα του με τους JOURNEY, STRYPER, DIVILYLS, Tracy Chapman, Jean- Luc Ponty κ.α.

-Ο Καναδός Aldo Nova εκτός από επιτυχημένη καριέρα στις αρχές των 80’ς συμμετείχε είτε σαν συνθέτης είτε σαν παραγωγός σε επιτυχίες γνωστών καλλιτεχνών μεταξύ των οποίων οι Celine Dion, Faith Hill και Jon bon Jovi. Μάλιστα το 1996 κέρδισε το Grammy για την παραγωγή στο album “Falling into you” της Celine Dion.

Γιάννης Παπαευθυμίου

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here