A day to remember… 9/11 [W.A.S.P.]

0
222
WASP




















WASP

ΟΝΟΜΑ ΑΛΜΠΟΥΜ: “The Last Command” – W.A.S.P.
ΕΤΟΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ: 1985
ΕΤΑΙΡΕΙΑ: Capitol Records
ΠΑΡΑΓΩΓΟΣ: Spencer Proffer
ΣΥΝΘΕΣΗ ΜΠΑΝΤΑΣ
Φωνητικά/Μπάσο – Blackie Lawless
Κιθάρες – Chris Holmes/Randy Piper
Drums – Steve Riley

Το 1984, θεωρώ ότι είναι αντικειμενικά μια από τις σημαντικότερες χρονιές και έχει (καθ)ορίσει όλη την αρχική πορεία πολλών καλλιτεχνών στη rock/hard rock και heavy metal μουσική. Συγκροτήματα που ήδη προϋπήρχαν χρονικά, και από το κίνημα του New Wave Of British Heavy Metal στην Αγγλία, αλλά και από αλλά σε όλη την Ευρώπη, κυκλοφόρησαν εκείνη την χρονιά δίσκους που έχουν αφήσει ανεξίτηλο το στίγμα τους στην δισκογραφία. Γκρουπ όπως οι BATHORY, BON JOVI, GRAVE DIGGER, ANNIHILATOR, CANDLEMASS, BLIND GUARDIAN, CELTIC FROST, HELLOWEEN, RUNNING WILD, ICED EARTH, OBITUARY, RAGE, SEPULTURA, JAG PANZER, LIZZY BORDEN, STRATOVARIUS, PRETTY MAIDS, STRYPER έκαναν τα πρώτα τους βήματα στην σκηνή, άλλοι μικρά και άλλοι πιο μεγάλα.

Στην Αμερική, γκρουπ όπως οι METALLICA, SLAYER, ANTHRAX, MANOWAR, ARMORED SAINT, METAL CHURCH, MEDIEVAL STEEL, BROCAS HELM, OMEN, CIRITH UNGOL, DIO, DOKKEN, FATES WARNING, HELSTAR, WARLORD, TROUBLE, QUEENSRYCHE, με τις κυκλοφορίες που είχαν εκείνη την χρονιά κρατούσαν ψηλά την σημαία του metal. Μια από αυτές όμως θα έκανε μια ακόμα ιδιαίτερη εντύπωση, το ομώνυμο των W.A.S.P. Το όνομα, που παρέπεμπε σε κάτι διαβολικά σεξιστικό, για κάποιους, και το όλο στήσιμο και attitude τους, που ίσως απώτερο σκοπό είχε να διαπομπεύσει και να καταστρέψει οτιδήποτε μέχρι τότε ήταν ταμπού στην πουριτανική Αμερικανική κοινωνία, σόκαρε τους πάντες.

Όταν το συγκρότημα πρωτοεμφανίστηκε, δεν ήταν απλά άλλη μια μπάντα στην αχανή σκηνή. Ήταν μια ηχητική, και σίγουρα, μια αισθητική πρόκληση προς κάθε κατεύθυνση. Το άλμπουμ δεν γινόταν να διαφέρει από αυτό που ήθελε να μεταδώσει/πρεσβεύσει, και έτσι η κάθε του σύνθεση ξεχείλιζε από φρενήρεις ρυθμούς και μια ανεπανάληπτη ένταση και «ωμότητα», που δεν σε άφηνε να ηρεμήσεις. Η πρώτη τους δουλειά σε σύνολο 10 τραγουδιών έβγαλε 4 singles, δείγμα του υψηλού επιπέδου του δίσκου.

Είχαν ήδη ξεκινήσει να αποτελούν μια ανερχομένη δύναμη στο κλασικού ύφους heavy metal κι έτσι δεν έμειναν άπραγοι, αλλά έκαναν την μια κίνηση μετά την άλλη, για να κρατάνε το όνομα τους «ζεστό» στο κοινό. Το ίδιο έτος κυκλοφορούν σε βιντεοκασέτα την ζωντανή εμφάνισή τους στο Lyceum του Λονδίνου, έπειτα μπαίνουν στο studio και μια χρονιά μετά, η δεύτερη δισκογραφική τους δουλειά “The last command”, ήταν στα δισκοπωλεία. Η όποια σύγκριση με το ντεμπούτο θα ήταν αναπόφευκτη, αλλά οι Blackie Lawless και Chris Holmes, κύριοι συνθέτες του δίσκου, βάση τελικού αποτελέσματος, είχαν την ικανότητα με την μουσική τους, να αποσιωπήσουν την κάθε πιθανή αρνητική κριτική.

Η αρχή είναι το ήμισυ του παντός, έλεγαν οι Αρχαίοι μας πρόγονοι. Έτσι το εναρκτήριο τραγούδι  “Wild child”, και σαν σύνθεση αλλά και σαν video clip, θα φανέρωνε άμεσα τις προθέσεις του γκρουπ. Από την μια ήθελαν να κρατήσουν την ηχητική ταυτότητα που είχαν δημιουργήσει μια χρονιά πριν, από την άλλη προσδοκούσαν να έχουν τραγούδια που σου προκαλούν μια τέτοια εσωτερική ξεγνοιασιά, σαν συνειρμικά, να καβαλάς τη μηχανή σου με ωραίες γυναικείες παρουσίες από πίσω, να κάνεις όσες στάσεις επιθυμείς για φαΐ και σεξ και μετά να οδηγείς πάλι προς το πουθενά, ακούγοντας απλά την μουσική τους σε ένταση. Οι W.A.S.P., ειδικά εκείνα τα χρόνια, ήταν από τα συγκροτήματα που έγραφαν τραγούδια που εκκρίνανε περίσσια ενέργεια, ηχητική αλητεία και τσαμπουκά.

Υπάρχουν άλμπουμ που έχουν ορίσει μια εποχή ή μια χρονιά, όχι εξαιτίας μόνο της όποιας αρτιότητας τους, αλλά επειδή έχουν το βάρος μιας αλλαγής, έστω και μικρής, και πως θα την αντιμετωπίσει ο κόσμος. Το “The last command”, θα είναι για πάντα ένα από αυτά. Οι W.A.S.P., μετά το «βίαιο» ντεμπούτο τους, αντί να αντιγράψουν τους εαυτούς τους με, μάλλον, σίγουρη την επιτυχία, αποφασίζουν να κάνουν το βήμα παραπάνω, που οι ίδιοι θεώρησαν σωστό, δημιουργώντας κάπως πιο εμπορικές συνθέσεις, με ίσως απώτερο σκοπό μεγαλύτερη απήχηση και πωλήσεις, κάτι που προφανώς κατάφεραν. Είχαν το ταλέντο/έμπνευση/πείτε το όπως θέλετε, να γράψουν εκτός του “Wild child”, ένα τραγούδι που αν και οι πέτρες είχαν στόμα και λαρύγγι θα το τραγουδούσαν, το “Blind in Texas”. Αυτά τα δυο, «άνοιξαν» κάθε πιθανή κλειστή πόρτα, «βάζοντας» τους μέσα σε κάθε σπίτι, metal club, ή όπου αλλού ακουγόταν η heavy metal μουσική.

Φυσικά δυο τραγούδια δεν φέρνουν την άνοιξη. Έτσι τα “Ballcrusher”, “Fistful of diamonds”, “Jack action”, “Widomaker”, “Cries in the night”, “The last command”, “Running wild in the streets” και “Sex drive”, χωρίς βεβαίως να είναι ισάξια των δυο, αποτέλεσαν όμως τα ιδανικά δεκανίκια για να σταθούν οι W.AS.P. στα πόδια τους και να κάνουν το βήμα, που ήθελαν ή προσδοκούσαν. Δημιουργήσαν 10 τραγούδια που δικαιολογούσαν απολύτως τη φήμη και τον ντόρο που έγινε τον προηγούμενο χρόνο, δίνοντας στο κοινό συνθέσεις που είχαν από την αρχή μέχρι το τέλος τους, 100% τον χαρακτηριστικό ήχο του γκρουπ και το στυλ δόμησης που προϋπήρχε. Αφαίρεσαν την «αρχέγονη» ωμότητα στη σύνθεση, «κρατώντας» όμως το επιθετικό ύφος, την ηχητική δυναμική και τα trademarks που προϋπήρχαν, έχοντας, κυρίως, αυτές τις μελωδίες, ειδικά στα κιθαριστικά μέρη, αλλά και τα refrain, που σου «κολλούσαν» τόσο εύκολα, σαν την νικοτίνη.

Φυσικά τα τραγούδια τα κάνουν οι μουσικοί. Έτσι τα τότε μέλη του σχήματος, παρόλο που ο drummer ήταν καινούργιος, κατάφεραν να δημιουργήσουν ένα στιβαρό line-up που «έδεσε» γρήγορα και προσέφερε ένα πολύ καλό αποτέλεσμα. Βεβαίως είναι περιττό να αναφερθεί ότι την μερίδα του λέοντος την είχε, από τότε, η φιγούρα και προσωπικότητα του Blackie Lawless. Η χαρακτηριστική φωνή του θα μείνει ηχητικά αθάνατη στο χρόνο. Ο λυσσασμένος τρόπος που ερμηνεύει την κάθε σύνθεση, σου κάνει τα συναισθήματα σου να ζωντανεύουν σε κάθε ακρόαση. Είναι από τις αυτές τις λίγες φωνές που έστω και ένα τραγούδι να έχεις ακούσει, την αναγνωρίζεις σε δευτερόλεπτα.

Αν το ομώνυμο ντεμπούτο ήταν η γέννηση του θηρίου, το ”The last command” ήταν το παιδί που έγινε γρήγορα έφηβος και «μεγάλωσε» των W.A.S.P.. To άλμπουμ, με τις σωστές βεβαίως κινήσεις που έγιναν, ειδικά με την βοήθεια του μουσικού καναλιού MTV που έπαιζε συχνά τα video clip τους, κέρδισε γρήγορα την αποδοχή του ευρύτερου κοινού, κάνοντάς το, το πιο εμπορικά επιτυχημένο του γκρουπ, κυρίως στην Αμερική. Η αμεσότητα των τραγουδιών στον ακροατή, «έκλεισε» πολλά στόματα αμφισβητιών του συγκροτήματος, από την μια, και από την άλλη γέμισε με χαρά πολλούς οπαδούς αφού είχαν άλλο ένα άλμπουμ, να «λιώσουν» στο παίξιμο. Η εν λόγω δουλειά έχει μείνει στην ιστορία και την έχει γράψει με χρυσά γράμματα, γιατί οι ίδιοι οι μουσικοί, αποφάσισαν σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα να επαναπροσδιορίσουν ηχητικά τον εαυτό τους, κερδίζοντας στο τέλος την ψήφο του κοινού. Αν όντως ήταν «Η Τελευταία Εντολή», αυτή σίγουρα θα μας έλεγε: «Ακούτε heavy metal όπου είστε και ό,τι κι αν κάνετε». Κάπως έτσι οι W.A.S.P., έγιναν για πάντα μια από τις «κολώνες» του ιδιώματος.

Did you know that?

–  Το άλμπουμ θα ήταν το τελευταίο του κιθαρίστα Randy Piper αφού αποχώρησε μετά.

–  Ο παραγωγός του δίσκου, Spencer Proffer, έγινε πολύ γνωστός μετά την δουλειά του στο έξι φορές πλατινένιο album “Metal health” των QUIET RIOT του 1983.

–  Το τραγούδι “Running wild in the street” έχει γραφτεί από τον Spencer Proffer, και αρχικά ήταν να κυκλοφορήσει από τους KICK AXE. Στη εκτέλεση στο δίσκο συμμετέχουν στα backing vocals ο κιθαρίστας Carlos Cavazo (ex-QUIET RIOT, ex-RATT) και ο μπασίστας Chuck Wright (ex-QUIET RIOT, ex-HOUSE OF LORDS). Όπως είναι κατανοητό, και οι δυο αυτές συμμετοχές έφεραν πολλά credits στο δίσκο αλλά και τη μπάντα.

–  Το τραγούδι “Sex drive” είναι σύνθεση των Lawless/Piper από την συνεργασία τους στους SISTER, group που υπήρχε από το 1976 μέχρι το 1978 με πολύ επίσης γνωστό μέλος στο lineup τον μπασίστα Nikki Sixx, που θα γινόταν τα επόμενα χρόνια διάσημος από τους MOTLEY CRUE.

–  Το τραγούδι “Cries in the night” υπήρξε προηγουμένως με διαφορετική μορφή και τίτλο, αφού αρχικά ονομαζόταν “Mr. Cool”. Ο Blackie Lawless το έγραψε όταν ήταν 18 ετών, πολύ πριν από τη δημιουργία των W.A.S.P., κατά την περίοδο που έπαιζε στους CIRCUS CIRCUS. Σύμφωνα με άλλες πηγές, δημιουργήθηκε όταν ήταν στους KILLER KANE BAND με τον Arthur Kane. Η τελική εκδοχή του, περιλαμβάνει αλλαγές στον ρυθμό, τη μουσική και τους στίχους του refrain. Ο Lawless δήλωσε αργότερα ότι μετάνιωσε που άλλαξε την αρχική εκδοχή, καθώς θεωρούσε καλύτερη την πρώτη σύνθεση. Οι αλλαγές έγιναν κατόπιν συμβουλής ενός υπαλλήλου της τότε δισκογραφικής εταιρείας Capitol Records, που τους είχε προτείνει να αλλάξουν το refrain για εμπορικούς λόγους.

–  H digital remastered έκδοση του “The last command”, έχει σαν bonus τα b-sides από singles, “Mississippi queen” διασκευή στο γνωστό τραγούδι των MOUNTAIN και “Savage” (ακυκλοφόρητο) και 5 τραγούδια από την ζωντανή εμφάνιση του συγκροτήματος, τον Οκτώβριο του 1984 στο Lyceum Ballroom.

–  Η σημαία στο εξώφυλλο του δίσκου δεν είναι κάποια υπαρκτή εθνική σημαία, αλλά ένα φανταστικό σύμβολο που δημιουργήθηκε για τις ανάγκες του εξωφύλλου. Πιο συγκεκριμένα, εκτός των ωραία συνδυασμένων χρωμάτων, απεικονίζει έναν λύκο, που αποτελεί σύμβολο δύναμης, ανεξαρτησίας και επιθετικότητας έχοντας μια μαύρη λωρίδα, δημιουργώντας μια ωραία αισθητικά εικόνα.

–  Υπάρχουν φήμες ότι ο Blackie Lawless είχε προσφέρει το τραγούδι “Wild child” στους MOTLEY CRUE, αλλά ο Nikki Sixx το απέρριψε επειδή θεώρησε ότι ο τραγουδιστής των MOTLEY CRUE, Vince Neil, δεν θα μπορούσε να το ερμηνεύσει σωστά. Ωστόσο, δεν υπήρξε ποτέ επίσημη επιβεβαίωση από τους ίδιους τους μουσικούς για την ακρίβεια αυτής της ιστορίας. Είναι γνωστό ότι οι Lawless και Sixx είχαν συνεργαστεί στο παρελθόν στην μπάντα SISTER, πριν ο Lawless απολύσει τον Sixx, ο οποίος στη συνέχεια δημιούργησε τους MOTLEY CRUE. Αυτή η σχέση είναι πιθανό να έχει τροφοδοτεί τέτοιες φήμες.

–  Οι W.A.S.P. και με το “The last command” στοχοποιήθηκαν από το Κέντρο Μουσικών Πόρων Γονέων (PMRC), μια δικομματική κυβερνητική επιτροπή των Ηνωμένων Πολιτειών που συστάθηκε το 1985 με τον δηλωμένο στόχο της αύξησης του γονικού ελέγχου στην πρόσβαση των παιδιών σε μουσική που θεωρείται ότι έχει βίαια ή σεξουαλικά θέματα και στίχους που υμνούν και προωθούν τα ναρκωτικά. Το έργο της επιτροπής οδήγησε στην ευρεία υιοθέτηση και τοποθέτησης του αυτοκόλλητου Γονικής Συμβουλευτικής (Parental Advisory: Explicit Content/Lyrics) στα εξώφυλλα των άλμπουμ, μέχρι και σήμερα.

–  Το “The last command” των W.A.S.P. έχει πουλήσει περισσότερα από ένα εκατομμύριο αντίτυπα παγκοσμίως. Πιο συγκεκριμένα στις Ηνωμένες Πολιτείες πιστοποιήθηκε ως Χρυσό από την RIAA (Ένωση Βιομηχανίας Ηχογράφησης της Αμερικής) στις 4 Ιουνίου 1998. Η επιτυχία του οφείλεται στα δημοφιλή singles που περιείχε, όπως το “Blind in Texas” και φυσικά το “Wild child”, δυο τραγούδια που είχαν συχνές προβολές από το μουσικό κανάλι MTV. Το άλμπουμ έφτασε στη θέση No. 49 του Billboard 200 στις αρχές του 1986.

–  Ο Alexi Laiho κιθαρίστας και τραγουδιστής των CHILDREN OF BODOM, ακούγοντας το “Wild child”, έκανε τον τίτλο του τραγουδιού παρατσούκλι του.

–  Το “Wild child” έχει διασκευαστεί από τους SUSPERIA, NOKTURNAL MORTUM, CRYSTAL VIPER και NIGHWISH μεταξύ άλλων.

–  Το “Wild child”, αν και θεωρείται ένα από τα κορυφαία τραγούδια του γκρουπ, εντούτοις κυκλοφόρησε επισήμως το 1986, μια χρονιά μετά την επίσημη χρονιά κυκλοφορίας, σε remix έκδοση και όχι σαν single προπομπός του άλμπουμ.

Θοδωρής Μηνιάτης

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here