“Progressive energies”
Μετά από τρεις δεκαετίες, πέρα του «διαλλείματος» δέκα ετών, οι Αθηναίοι prog/deathsters ACID DEATH, στα μέσα του περασμένου Μαρτίου κυκλοφόρησαν το κατά πολλούς καλύτερο άλμπουμ της πολυετούς τους καριέρας, “Primal energies”. Ένας δίσκος, ο οποίος σαν τους προκάτοχούς του, ήταν γεμάτος πειραματισμούς αλλά και νέα στοιχεία, που δεν είχαμε ακούσει ως τώρα από τη μπάντα. Όλα αυτά τα χρόνια, δεν έχουν πάψει να εκπλήσσουν θετικά με κάθε τους μουσικό πόνημα. Στον τελευταίο δίσκο όμως ξεπέρασαν κάθε προσδοκία. Ήρθε λοιπόν η ώρα, να μιλήσουμε με τον frontman της μπάντας Σάββα και να μάθουμε περισσότερες λεπτομέρειες γι αυτόν τον μοναδικό δίσκο, αλλά και πράγματα που έχουν να κάνουν με τη μπάντα αυτή καθαυτή.
Το 2011 επιστρέψατε μετά από 10 χρόνια απουσίας. Από τότε έχετε κυκλοφορήσει τρεις δίσκους υψηλότατου επιπέδου. Το περιμένατε μετά την επανένωση ότι θα είστε τόσο παραγωγικοί;
Η αλήθεια είναι ότι η επανένωση δε θέλαμε να είναι κάτι σας περιοδεύων θίασος. Θέλαμε να γυρίσουμε με συγκεκριμένα standards αποφεύγοντας φυσικά τα λάθη του παρελθόντος και βέβαια δίνοντας ποιοτικές δουλειές. Ειδικά σε αυτό το κομμάτι ήταν κάτι σαν “υπόσχεση” στους εαυτούς μας το ότι θα βάλουμε τα δυνατά μας ώστε ότι κάνουμε να είναι όσο καλύτερο γίνεται. Σε αυτά τα πλαίσια, ναι, δε θα έλεγα ότι δεν το περιμέναμε. Αυτό που ίσως δεν περιμέναμε είναι οι θετικές αντιδράσεις του κόσμου, στο βαθμό που αυτές αποτυπώνονται, είτε σε κριτικές των albums είτε σε εκδηλώσεις θαυμασμού από ανθρώπους που απλά άκουσαν τα albums.
Ποιες είναι οι πρώτες αντιδράσεις για το “Primal energies” από κοινό και τύπο;
Απόλυτα θετικές! Ήδη έχουμε ξεκινήσει να μαζεύουμε κριτικές με θετικότατα σχόλια και γνώμες ακόμα και από ανθρώπους που είτε δεν έχουν απόλυτη σχέση με το ιδίωμα είτε δε μας είχαν ακούσει μέχρι τώρα. Για διάφορους λόγους. Είναι η απόλυτη ανταμοιβή αυτό. Το να βλέπεις ότι ο κόπος σου και η δουλειά που έκανες αναγνωρίζεται.
Από τα πρώτα σας βήματα, δεν έχετε σταματήσει να πειραματίζεστε, με αποκορύφωμα το “Primal energies”. Από πού πηγάζει αυτή η αστέρευτη έμπνευση;
Ο πειραματισμός είναι μέρος της κουλτούρας μας ως μπάντα και θεωρώ και ως ανθρώπινες μονάδες. Καμιά φορά κοστίζει αυτό, αλλά σα γεγονός ήταν κάτι που ποτέ δε μας προβλημάτισε. Είναι, αν θες, ένας από τους λόγους που δημιουργούμε. Πηγή του είναι απλά… εμείς!
Ο Ντένις πειραματίζεται με αρκετά μη συμβατά όργανα, όπως ακούσαμε και στον δίσκο των NORTH SELAS. Στο μέλλον θα δούμε κάτι παρόμοιο στους ACID DEATH, όπως με το σαντούρι και το σαξόφωνο, ίσως και πιο εκτενέστερα;
Σαν album το “Primal Energies” μας άνοιξε κάποιες πόρτες. Και μουσικά και στιχουργικά. Τα μη συμβατά όργανα ήταν μία από αυτές. Στο βαθμό που αυτό ταιριάζει δε θα το αποκλείσουμε στο μέλλον και σίγουρα θα προσπαθήσουμε να το εξελίξουμε. Ας αφήσουμε το χρόνο να είναι ο οδηγός σε αυτό το βήμα.
Στιχουργικά, υπάρχει κάποιο κεντρικό concept στον δίσκο; Ποια ήταν η έμπνευση σας;
Κεντρικό concept δεν υπάρχει, υπάρχουν όμως διαφορετικής υφής θέματα που καταπιαστήκαμε σε αυτό το album. Για πρώτη φορά αγγίξαμε και ιστορικά αλλά και επιστημονικά θέματα. Έμπνευση σαφέστατα και από αρκετό διάβασμα αλλά κυρίως από την ίδια τη ζωή και τα στοιχεία που συγκεντρώνει κανείς παρατηρώντας την.
Προοδευτικά η μπάντα γίνεται πιο μελωδική. Ψυχοσύνθεση ή επιρροές από ακούσματα;
Και τα δύο θα έλεγα. Πρακτικά προέκυψε και το αφήσαμε να εξελιχθεί. Άλλωστε σαν μπάντα ποτέ δε “στήναμε” albums κατά τις απαιτήσεις της εκάστοτε εποχής. Και αυτό από ένα σημείο και μετά αξιολογήθηκε θετικά-. Πρώτα και πάνω απ’ όλα για να κυκλοφορήσει μια δουλειά και να βρει το δρόμο της προς τα έξω πρέπει να αρέσει σε εμάς τους ίδιους.
Είναι καλό που δεν έχετε καταλαγιάσει σ’ ένα ύφος ή είδος, αλλά μήπως ακόμα ψάχνεστε από άποψη υπαρξιακή, σαν μπάντα;
Πάντα ψαχνόμασταν. Και πιστεύω θα ψαχνόμαστε και στο μέλλον. Ξέρεις, το να εφησυχάζεις στα κεκτημένα σου, να λειτουργείς διεκπεραιωτικά γιατί “υπάρχει συμβόλαιο” ή γιατί “αυτό θέλει ο κόσμος” ή ακόμα γιατί “δε θέλω να ρισκάρω άλλο” είναι μια πολιτική που στο σύνολό της μας βρίσκει αντίθετους. Μουσικοί είμαστε, όχι ιδιοκτήτες σουπερμάρκετ.
Πως είναι να συνεργάζεσαι με τον τεράστιο Tommy Vetterli των CORONER;
Εμπειρία! Αυτός ο άνθρωπος είναι τόσο μεγάλος όσο και προσιτός. Η επαφή επί του κομματιού της παραγωγής ξεκίνησε το 2016 όταν κάναμε μαζί τους το Ιταλικό tour, αφού μας είδε πώς παίζαμε live μας λέει “παιδιά όταν είστε έτοιμοι επικοινωνήστε μαζί μου”. Όταν του στείλαμε την προ-παραγωγή του album ώστε να έχει μια πιο ολοκληρωμένη εικόνα μας λέει “Μάλιστα… έχουμε ένα καλό υλικό εδώ. Μπορούμε να δουλέψουμε”. Είχε βέβαια να μας προτείνει αλλαγές και βελτιώσεις. Στο τέλος της όλης διαδικασίας, έχοντας μάλιστα και τον Martin Zeller – μηχανικό ήχου των CORONER – πίσω από την κονσόλα συμφωνήσαμε μεταξύ μας… “Παιδιά είναι η καλύτερη παραγωγή που έχουμε κάνει ποτέ!”
Συνεργαστήκατε επίσης με Φώτη Benardo στην ηχογράφηση των ντραμς. Είναι τόσο τελειομανής όσο ακούγεται;
Δεν είναι τυχαίο που τον λένε ο άνθρωπος με το μαστίγιο! Δεν υπάρχει περίπτωση να φύγει μπάντα από τα χέρια του και να μην έχει πάρει το 100% των δυνατοτήτων της! Αυτό βέβαια -ειδικά στους drummers-….πονάει λίγο (γέλια). Αλλά το αποτέλεσμα είναι αυτό που δικαιώνει και τη μπάντα/μουσικούς αλλά και τον Φώτη.
Πως προέκυψε η συνεργασία με τον Martin Zeller;
Ο Martin Zeller είναι, όπως σου είπα, ο μηχανικός ήχου των CORONER. Ο Tommy τον ήθελε μαζί του με δεδομένο το ότι την ίδια περίοδο στα New Sound Studios στη Ζυρίχη όπου έγινε η μίξη/mastering του album έγραφαν και οι ELUVEITΙE, συνεπώς θα χρειαζόταν βοήθεια. Με τον Martin είχαμε γνωριστεί επίσης στο tour με τους CORONER, μας είχε ακούσει και μάλιστα ένα βράδυ – βλέποντας τον ηχολήπτη του τοπικού venue να τα έχει κάνει λίγο θάλασσα σε εμάς- ανέλαβε εκείνος να κατευθύνει. Κοινώς ήξερε μέσες-άκρες το ύφος μας και κυρίως άκουσε και αυτός την προ-παραγωγή. Έτσι κάθισε στην κονσόλα σαν μηχανικός με τον Tommy σαν supervisor. Είναι απίστευτο πόσο αρμονικά δουλεύτηκε η μίξη και το mastering, χωρίς εντάσεις, χωρίς διαξιφισμούς. Η ευχή του Tommy όταν τελειώσαμε τα πάντα ήταν “παιδιά να είμαστε καλά να ξαναδουλέψουμε μαζί και το επόμενο να το κάνουμε όλο εδώ. Recording/Mixing/Mastering”.
Σπάσατε το ρόδι και βγάλατε 2ο συνεχόμενο δίσκο με την ίδια εταιρία. Πως είναι η συνεργασία με την 7hard;
Αυτό πάλι πού το πάς (γέλια)! Από το 1995 επί αειμνήστου MOLON LAVE records και μετά, η κάθε δουλειά σε ξεχωριστό label. Φυσικά αυτό δεν ήταν καλό αλλά δεν ήταν και επιλογή μας. Η 7hard/7us μας έδωσε 5-ετές συμβόλαιο, τα πράγματα πήγαν μια χαρά στο “Hall Of Mirrors”, οι ίδιοι ενθουσιάστηκαν με το νέο album, όλα αυτά τα χρόνια έχει χτιστεί μια σχέση εμπιστοσύνης… συνεπώς συνεχίσαμε.
Ελληνική metal σκηνή early 90’s – Ελληνική metal σκηνή late 10’s. Ομοιότητες και διαφορές;
Όλα διαφέρουν! Πραγματικά όλα! Από τις πρωτόγονες καταστάσεις εκείνης της εποχής, από την άγνοια αλλά και τη βλακεία που όλους ανεξαιρέτως μας διακατείχε, φτάσαμε στο σήμερα που όλα δείχνουν ότι τα πράγματα βρίσκονται στο σωστό δρόμο. Καλοί παίχτες, καλές, ποιοτικές δουλειές που συγκρίνονται με τις ξένες και αρκετές φορές -κατά γενική ομολογία- τις ξεπερνούν. Στο οργανωτικό κομμάτι ακόμα πάσχουμε, αλλά δεν είναι κάτι που δε μπορεί να διορθωθεί. Πειθαρχία θέλει και πνεύμα συνεργασίας.
Έχεις μετανιώσει για κάτι όσο αφορά τους ACID DEATH από το ξεκίνημα τους;
Ναι. Το ότι σταματήσαμε το 2001. Δεν έπρεπε να γίνει αυτό…
Πριν κάποια χρόνια, όταν ανοίξατε τη συναυλία των CORONER στην Αθήνα, μου είχες πει αστειευόμενος, ότι «σε λίγο θα ανεβαίνουμε στη σκηνή με Πι». Εγώ σας βλέπω αεικίνητους. Ποιο είναι το μυστικό;
(Γέλια) Ήταν και περίεργο βράδυ τότε, μια που από έναν σοβαρό τραυματισμό στη μέση μου κοντέψαμε να ακυρώσουμε. Η μουσική! Αυτό είναι το μυστικό! Το να θέλεις να παίξεις, να θέλεις να δημιουργήσεις… να είσαι μέρος αυτού του πράγματος.
Γιώργος Δρογγίτης
www.aciddeath.net
www.facebook.com/aciddeathgr
www.youtube.com/aciddeathgr
www.reverbnation.com/aciddeathgr
www.twitter.com/aciddeathgr
www.instagram.com/aciddeathgr