ΟΝΟΜΑ ALBUM: “Taken By Force” – SCORPIONS
ΕΤΟΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ: 1977
ΕΤΑΙΡΙΑ: RCA Records
ΠΑΡΑΓΩΓΟΣ: Dieter Dierks
ΣΥΝΘΕΣΗ ΜΠΑΝΤΑΣ:
Κιθάρες – Uli Jon Roth, Rudolf Schenker
Φωνητικά – Klaus Meine
Μπάσο – Francis Buchholz
Τύμπανα – Herman Rarebell
Ο πέμπτος δίσκος των SCORPIONS κυκλοφόρησε σαν σήμερα πριν από 40 χρόνια. Ένας δίσκος που αποτέλεσε τον επίλογο της πρώτης περιόδου της μπάντας, με την επιλογή του Uli Jon Roth να ακολουθήσει διαφορετικούς δρόμους από τα υπόλοιπα μέλη της. Στην πρώτη αυτή περίοδο, σημειώθηκε σημαντική εξέλιξη, αφού η δυναμική του συγκροτήματος, αυξανόταν παράλληλα με την αύξηση της fanbase του, έχοντας στον ενεργητικό τους ήδη, άλλους τέσσερις πολύ καλούς δίσκους.
Στο “Taken by force”, πήγαν ένα βήμα πιο πέρα από το “Virgin Killer” και το “In Trance”. Η μελαγχολική και σκοτεινή ατμόσφαιρα του “In Trance”, εμπλουτίστηκε από ήχους πιο «ανατολίτικους» στο “Virgin Killer” και παράλληλα με την προσωπική μουσική εξέλιξη του Uli Jon Roth, πήγαν συνθετικά σαν συγκρότημα ακόμα σε πιο ψηλά επίπεδα. Το βάρος της σύνθεσης έπεσε στον τεράστιο Uli Jon Roth με την συνεισφορά του στην μπάντα και στην Rock μουσική να είναι εκ του αποτελέσματος τεράστια. Ενώ ο Uli Roth κλέβει την μερίδα του λέοντος όσον αφορά στα credits των τραγουδιών και η συνεισφορά των υπολοίπων δεν ήταν αμελητέα. Ο Klaus Meine με την προσωπικότητα και τα φωνητικά του συνόδευσε και ενίσχυσε την ενέργεια που έβγαζε ο Uli από τους ενισχυτές του, ο Rudolf Schenker στο ρυθμικό κομμάτι, σταθερός και βασικός παράγοντας της επιτυχίας του συγκροτήματος ενώ και ο Herman Rarebell κάνει την πρώτη συμμετοχή του σε δίσκο των SCORPIONS, αφήνοντας πολύ καλά δείγματα. Ίσως ο καλύτερος drummer που είχε η μπάντα μέχρι εκείνη την στιγμή και πήρε το εισιτήριο για να μπει στις τάξεις τους, μετά από προτροπή του Michael Schenker, που του ανέφερε σε μια συνάντηση τους στο “Speakeasy Club” του Λονδίνου, ότι ο αδερφός του έχει μία μπάντα και αναζητά drummer.
Ο δίσκος είχε εξαιρετικά τραγούδια. Το συμφωνικό έπος “We’ll Burn the Sky”, το “He’s a Woman, She’s a Man”, το “Streamrock Fever” και το δυνατό “Sails of Charon” που το εμπνεύστηκε ο Uli Jon Roth από ένα έργο του Michelangelo στην Cappella Sistina. Το πιο ιδιαίτερο τραγούδι σε σχέση με ότι είχαν κυκλοφορήσει έως τότε, είναι το “Born to touch your feelings”. Ήταν μια ένδειξη για την πιο εμπορική κατεύθυνση που θα ακολουθούσαν, αν και δεν το κυκλοφόρησαν ως single το συγκεκριμένο τραγούδι. Επίσης το “I’ve got to be free” ήταν τραγούδι που έδειχνε τις διαθέσεις του Uli Jon Roth όσον αφορά το μέλλον του. Ο ίδιος είχε αποφασίσει πριν τις ηχογραφήσεις του δίσκου ότι ήθελε να ακολουθήσει το δικό του δρόμο, όμως η προτροπή του Francis Buchholz ήταν να το ανακοινώσει στα υπόλοιπα μέλη, με το πέρας των ηχογραφήσεων του δίσκου, για να μην δημιουργήσει πρόβλημα στο συγκρότημα καθώς τα τραγούδια τα είχαν ήδη έτοιμα. Η φυγή αυτή αποτέλεσε το διαβατήριο για την εμπορική επιτυχία της μπάντας και στις Η.Π.Α., αφού είναι σίγουρο πως με τον Roth δεν θα ακολουθούσαν αυτή την μουσική κατεύθυνση. Τα τραγούδια που έγραψαν στην συνέχεια ήταν πιο απλά σε δομή αν και ήταν εξίσου εξαιρετικά σε ποιότητα, όμως η μουσική πορεία του Uli Jon Roth ήταν διαμέτρου αντίθετη από αυτή των SCORPIONS.
Ασχέτως με το ποια περίοδο της μπάντας προτιμά ο καθένας (SCORPIONS με Roth ή Jabs),το συγκρότημα κυκλοφόρησε εξαιρετικούς δίσκους για 20 σερί χρόνια σχεδόν μέχρι τα τέλη της δεκαετία του ’80. Προσωπικά θεωρώ την περίοδο με τον Roth αγαπημένη μου από τους SCORPIONS, καθώς και οι 4 δίσκοι που κυκλοφόρησαν ήταν «ένας και ένας» και ας μην έλαβαν την αναγνώριση που έλαβαν οι μεταγενέστερες κυκλοφορίες τους. Το “Taken by Force” είναι ο πιο πειραματικός δίσκος της πρώτης περιόδου τους και καταφέρνει μετά από 40 ολόκληρα χρόνια να ακούγεται «φρέσκος» και να διατηρεί το Status ως ένας από τους πιο επιδραστικούς δίσκους των 70s.
Did you know that:
– Στα credits του έπους “We’ll Burn the Sky” είναι και το όνομα της Monika Dannemann. H Monika Dannemann ήταν η τότε κοπέλα του Uli Jon Roth. Στο τραγούδι αυτό ο Klaus Meine αδυνατούσε να γράψει στίχους καθώς ήταν ιδιαίτερα πολύπλοκο τραγούδι και ανέθεσε το δύσκολο έργο στον Uli Jon Roth. Αυτός απευθύνθηκε στην τότε κοπέλα του, η οποία ήταν ζωγράφος και έγραφε κατά καιρούς ποιήματα, μήπως μπορεί να τον βοηθήσει. Αυτή ήρθε με ένα ποίημα που είχε γράψει για τον Jimi Hendrix αφότου αυτός είχε πεθάνει, καθώς η Monika Dannemann ήταν η τελευταία κοπέλα του Jimi Hendrix. Έτσι συνδέθηκε το όνομα της με το τεράστιο αυτό τραγούδι. Η ίδια αυτοκτόνησε (σύμφωνα με τις αρχές) το 1996, αν και ο ίδιος ο Uli Jon Roth το απορρίπτει ως σενάριο την αυτοκτονία.
– Το αρχικό εξώφυλλο του δίσκου ήταν 2 παιδιά να παίζουν «πόλεμο» μέσα σε ένα νεκροταφείο. Το εξώφυλλο λογοκρίθηκε και ο δίσκος επανακυκλοφόρησε με ένα «πρόχειρο» εξώφυλλο όπως λένε και οι ίδιοι οι SCORPIONS, με τις φωτογραφίες τους στο πάνω μέρος του δίσκου και όλο το υπόλοιπο εξώφυλλο να είναι κατάμαυρο. Οι ίδιοι οι SCORPIONS δήλωσαν αρκετά χρόνια αργότερα, ότι αδυνατούν να καταλάβουν σε τι σόκαρε το εξώφυλλο αυτό και πιστεύουν ότι ο χαμός που είχε γίνει με το εξώφυλλο του “Virgin Killer” λίγα χρόνια πριν, ήταν ο λόγος που «πήρε η μπάλα» και το πρώτο εξώφυλλο του “Taken By Force”. Η μόνη χώρα που δεν αποσύρθηκε η λογοκριμένη πρώτη έκδοση ήταν η Ιαπωνία.
– Στο τραγούδι “Born to touch your Feelings” είχαν καλέσει στο studio κάποιες κοπέλες και μέλη από το fan club της Ιαπωνίας όπου μιλάνε και ακούγονται διαφορετικές ξένες γλώσσες η μία πάνω στην άλλη, σε κάποια σημεία προς το τέλος του τραγουδιού. Μία από αυτές τις κοπέλες ήταν και η Layla όπου ήταν η αρραβωνιαστικιά του αδερφού της Monika Dannemann, του Klaus Peter Dannemann, ο οποίος αποτέλεσε και τον μετέπειτα manager του Uli Jon Roth. Η ίδια ήταν από την Ταϊτή και τραγούδησε στα Γαλλικά. Η Layla έφυγε από την ζωή τον επόμενο χρόνο και η ζωγραφιά της από τα χέρια της Monika Dannemann, κοσμεί το οπισθόφυλλο του δίσκου “Earthquake” από την προσωπική δισκογραφία του Uli Jon Roth με τους ELECTRIC SUN.
Θάνος “Thanoz” Κολοκυθάς