DEVIL’S TRAIN interview (RD Liapakis)

0
657

“Rock n’ roll children”

Τον Δημήτρη Λιαπάκη, τον γνωρίζω πάνω από 20 χρόνια. Μπορεί και 25. Έχουμε κάνει άπειρες συνεντεύξεις και πάντα είχα άγχος μαζί του, γιατί κάθε φορά που μιλούσαμε, ξεφεύγαμε και η κουβέντα κρατούσε πάνω από μία με μίαμιση ώρα, ένας πραγματικός εφιάλτης στην απομαγνητοφώνηση. Αυτή τη φορά, χωρίσαμε τη συνέντευξη σε δύο μέρη, αυτό που αφορούσε τους DEVIL’S TRAIN και αυτό που αφορούσε όλα τα υπόλοιπα (και δεν αφορούν του υπόλοιπους!!!). Αφού λοιπόν ξεκινήσαμε με αυτό το σκεπτικό, μπορείτε να διαβάσετε τα πάντα ΠΟΛΥ ενδιαφέροντα πράγματα που μας λέει ο Λιαπάκης, για το “Ashes and bones”, τη νέα τους σύνθεση, τη σημαντική καθυστέρηση στην κυκλοφορία του, τη λογική πίσω από τη σύνθεση των τραγουδιών, τις διασκευές, τους MYSTIC PROPHECY και τους STEEL PROPHET.

Ashes and bones” είναι ο τίτλος του νέου δίσκου των DEVILS TRAIN. «Στάχτη και κόκαλα»; Τι όνειρο είδες κι έβγαλες αυτόν τον τίτλο;
Ξέρω εγώ ρε φίλε; Ξύπνησα ένα πρωί και την είδα cowboy. Χαχαχα! Αφού ξέρεις, ότι ψάχνομαι πολύ με τέτοια πράγματα, τίτλους τραγουδιών, τίτλους άλμπουμ, να δεις τις φωτογραφίες, το εξώφυλλο, υπάρχει αυτή η ρετρό ατμόσφαιρα, μπέρδεψα το stoner, με το southern και το blues, οπότε χρειαζόμασταν έναν τίτλο σαν κι αυτόν.

Πέρασαν εφτά χρόνια από τον προηγούμενο δίσκο των DEVILS TRAIN. Σκέφτηκες να διαλύσεις το συγκρότημα ή συνέβαιναν πολλά πράγματα και είπες να τους αφήσεις λίγο στην άκρη;
Ποτέ δεν σκέφτηκα να διαλύσω τους DEVIL’S TRAIN. Είναι το παιδί μου. Ποτέ δεν θέλω να στήνω project αλλά συγκροτήματα. Είμαι band leader κι όχι follower. Το άλμπουμ αυτό ήταν να βγει πριν από δύο χρόνια, αλλά έσκασε ο κορονοϊός και είπα ότι δεν πρόκειται να βγάλω άλμπουμ μέσα σ’ αυτήν την κατάσταση με τίποτα, από τη στιγμή που δεν θα μπορεί ο κόσμος να βρει το δίσκο στα μαγαζιά, δεν μπορώ να παίζω live, να περιοδεύω. Αν προσθέσεις ότι βγάλαμε δίσκο με τους MYSTIC PROPHECY, κάναμε περιοδείες, μπήκα και στους STEEL PROPHET, λες και μου περίσσευε χρόνος (γέλια), καταλαβαίνεις ότι πήγαν όλα πίσω. Είμαι ο βασικός συνθέτης, οπότε έγραφα για το ένα γκρουπ, έγραφα για το άλλο, βάλε τη δουλειά στο στούντιο, πέρασαν τα χρόνια. Θα έβγαινε στα τέσσερα χρόνια, βγήκε στα εφτά. Αλλά δεν με πειράζει καθόλου, γιατί βγήκε ακριβώς όπως ήθελα να βγει, οπότε δεν έχει καμία σημασία για μένα ο χρόνος που πέρασε.

Πως έψησες τον Joerg Michael να ξαναπαίξει τύμπανα; Αν δεν κάνω λάθος, είχε αποσυρθεί.
Δεν τον έπεισα. Ο Joerg ήταν πάντα οπαδός αυτής της μουσικής και του άρεσαν όλοι οι δίσκοι που έκανε. Όταν άκουσε το υλικό που έγραφα με τον κιθαρίστα μας, τον Dan Baune, μου είπε ότι μπορεί να είχε αποσυρθεί απ’ οτιδήποτε άλλο, αλλά στους DEVIL’S TRAIN ήταν μέσα, ήθελε να πάρει μέρος. Ο Joerg τώρα κάνει booking και είναι ατζέντης σε μεγάλα συγκροτήματα, αλλά ήταν το όνειρό του να παίξει σ’ ένα τέτοιο συγκρότημα, όπως οι DEVIL’S TRAIN.

Προφανώς είχε βαρεθεί να παίζει σαν drum machine σε όλα τα power metal συγκροτήματα… Είχε καταντήσει μονότονο το παίξιμό του, ενώ είναι πολύ καλός ντράμερ.
Ακριβώς αυτό ρε φίλε. Είχε καταντήσει το drum machine της Γερμανικής –και όχι μόνο- σκηνής. AXEL RUDI PELL, SAXON, RUNNING WILD, STRATOVARIUS. Είναι ο πιο πολυάσχολος ντράμερ, με τα περισσότερα projects που παίξει κανείς, είναι ο Joerg. Αν ανοίξεις στη Wikipedia, θα σου βγάλει 200 συγκροτήματα. Μέχρι και στους MEKONG DELTA, αλλά με αυτό το τυπικό στυλ. Όταν είχαμε βρεθεί για τον πρώτο δίσκο, ήξερα ότι ήταν μεγάλος οπαδός των VAN HALEN και του Αμερικάνικου hard rock και μου είπε: «πάντα ήθελα να παίξω σ’ ένα τέτοιου είδους άλμπουμ».

Στους δίσκους σου, μας έχεις συνηθίσει να μας παρουσιάζει συνήθως έναν νέο, Έλληνα μουσικό. Πως προέκυψε ο Dan Baune; Το συζητήσατε με τον Άκη τον Κοσμίδη από τη ROAR ή τον γνώριζες από τη δουλειά του με τους MONUMENT;
Κοίτα, αν τον έχεις ακούσει στους MONUMENT, δεν θα σου πάει ποτέ το μυαλό ότι θα ταιριάζει με τους DEVIL’S TRAIN!!! Τον είχα ακούσει σε κάποια άλλα project και είχα διακρίνει ότι έχει αυτό που ήθελα για το γκρουπ, ένα ύφος κοντά σ’ αυτό του John Sykes, πιο «στεγνό», χωρίς πολλά εφέ. Ζήτησα το contact του από τον Άκη Κοσμίδη, που έχει τη ROAR!, μιλήσαμε, ήταν ενθουσιασμένος κι εκείνος και γράψαμε μαζί κάποια κομμάτια. Δεν είναι όλα δικά μου. Βρήκαμε πολύ καλή χημεία ανάμεσά μας και καταλάβαινε αμέσως τι θέλω. Το πιο σημαντικό απ’ όλα, ξέρεις ποιο ήταν ρε Σάκη; Ότι δεν σπαταλήσαμε χρόνο σε ανούσιες συζητήσεις. Αντί να καθόμαστε 10 ώρες να συζητάμε πώς θα παίξουμε τα τραγούδια, ρίχναμε 10 ώρες δουλειά και ανταμειφθήκαμε για τον κόπο μας.

Σε γνωρίζω 25 χρόνια περίπου και μπορώ να επιβεβαιώσω ότι πάντα σου άρεσε αυτό το bluesy hard rock. Πως όμως μπορείς να πείσεις τον μέσο ακροατή, ότι μία μπάντα που έχει κατ’ εξοχήν power metal μουσικούς, όπως εσύ, ο Joerg Michael και ο Jens Becker, παίζει αυτό το είδος μουσικής, επειδή του αρέσει κι όχι επειδή μπορεί να είναι πιο πολύ στη μόδα τώρα;
Αυτό ακριβώς ήθελα να κάνω. Να πάρω power metal μουσικούς και να παίξω κάτι διαφορετικό. Ποιο θα ήταν το νόημα να κάναμε κάτι πάλι προς το ύφος των MYSTIC PROPHECY; Αν έβγαινε κάτι παρόμοιο με τα υπόλοιπα συγκροτήματά μου, δεν θα το προχωρούσα. Όταν όμως βγήκε το ντεμπούτο, όλος ο κόσμος περίμενε power metal, αλλά αυτό που πήραν, ήταν κάτι εντελώς διαφορετικό. Αν ήταν να κάνω νέους MYSTIC δίπλα στους MYSTIC, μία από τις δύο μπάντες, θα την σκότωνα. Όσοι με ξέρουν από παλιά, πάντα γνώριζαν την αγάπη μου για το mainstream rock των 80s και των 70s. Μου άρεσαν πάντα οι WHITESNAKE, οι BLACKFOOT, οι LYNYRD SKYNYRD και το όνειρό μου ήταν να κάνω «American style heavy rock, made in Europe». Τα hooks, το vibe, είναι όλο αμερικάνικο, οι κιθάρες και η παραγωγή μας, όμως, δεν είναι σαν τους BLACK STONE CHERRY, τους BLACKBERRY SMOKE ή τους ALTER BRIDGE. Εκείνοι, γεννιούνται έχοντας αυτό το στυλ. Άντε τώρα να βάλεις τον Γερμανό, που μεγάλωσε μέσα στις μπυραρίες, να παίξει αυτό το ύφος. Αφού και ο Joerg και ο Jens, μου είχαν πει ότι δυσκολεύονταν να παίξουν αυτά που ζητούσα, παρότι είναι τόσο έμπειροι μουσικοί. Αλλά είναι τόσο επαγγελματίες, πέρα από θρύλοι αυτής της μουσικής, που έπαιξαν αυτό που ακριβώς ήθελα, αυτό με το οποίο μεγάλωσα, αυτή τη sexy μουσική των DEF LEPPARD ή των WHITESNAKE, έβαλα και λίγο stoner για την πιτσιρικαρία, λίγο southern rock και λίγο blues κι έτοιμοι είμαστε.

Τώρα που είπες “sexy”, πλέον έχει γίνει trademark των DEVILS TRAIN τα video clip τους να είναι γεμάτα με ωραίες, sexy κοπέλες, να χορεύουν, χωρίς τίποτα χυδαίο, αλλά όπως τα video της δεκαετίας του ’80.
Μα, αυτό ακριβώς ήταν το vibe. Με αυτή τη μουσική μεγάλωσα και αν έβλεπες video clip των WHITESNAKE, των RATT, των W.A.S.P. εκείνη την περίοδο, θα έβλεπες συνεχώς γυναίκες. Η γυναίκα παίζει πάρα πολύ μεγάλο ρόλο στο rock n’ roll. Προσπαθούμε κι εμείς να έχουμε καλλίγραμμες γυναίκες να χορεύουν, όχι πρόστυχα και χυδαία όμως. Είναι ένα κλισέ που θέλω να έχω στο συγκρότημα, ναι. Όπως και στα live, έτσι και στα video, «πρώτα τρώει το μάτι και μετά τ’ αυτί». Όταν βλέπεις ένα συγκρότημα στη σκηνή, να βγαίνει με τσαμπουκά και λίγο καλά να παίζει, αμέσως λες ότι είναι πολύ καλό το σχήμα. Αν βγεις σαν το παρτάλι και καλά να παίζεις, κανείς δεν θα δώσει σημασία. Εγώ θέλω να δώσω την Ευρωπαϊκή πλευρά του blues, rock, stoner, δεν το παίζω «αμερικανάκι». Δεν πάω να αντιγράψω τους DEAD DAISIES ή τους WHITESNAKE. Και να σου πω κάτι περίεργο; Το μεγαλύτερο hype των Αμερικάνων στα streaming services αυτή τη στιγμή, είμαστε εμείς, σ’ αυτή τη φάση, όχι κάποια δική τους μπάντα.

Ο δίσκος έχει βγει εδώ και κάποιες μέρες και φαίνεται ότι πάει πολύ καλά. Τι περιμένατε και τι σας ήρθε;
Κατ’ αρχάς, είμαι άτομο πολύ απαισιόδοξο και ό,τι έρχεται καλύτερο, έτσι χαίρομαι περισσότερο. Εγώ δεν περίμενα τίποτα, το μόνο που ήθελα ήταν να βγάλω ένα καλό άλμπουμ που ξέρω ότι τα κατάφερα. Από εκεί και πέρα όμως, ο κόσμος αποφασίζει αν ένα άλμπουμ πάει καλά. Βγήκαμε στο #47 στα Γερμανικά charts, στην Ελλάδα την πρώτη εβδομάδα στο #34, τη δεύτερη στο #14 και τώρα, την τρίτη εβδομάδα, στο #33, στην Ελβετία βγήκαμε στο #72. Πήγαμε όμως και πολύ καλά στα downloads, παρότι η μουσική μας είναι για φυσικό προϊόν, κι αυτό σημαίνει ότι οι νεότεροι κατέβασαν τραγούδια μας. Φαντάσου ότι στην Ελλάδα ήμασταν #2 στα iTunes και στην Αμερική #24, στη Γερμανία #13, στη Φινλανδία και τη Σουηδία στο Top Ten. Δεν περίμενα κάτι και ήταν μία πάρα πολύ ευχάριστη έκπληξη όλα αυτά.

Και πρέπει να λάβουμε υπόψη ότι λείπατε από το προσκήνιο για 7 χρόνια, έτσι;
Ναι, αλλά κάναμε πολύ δυνατή προώθηση. Πέντε video clip βγάλαμε πριν την κυκλοφορία και σε λίγες μέρες κυκλοφορεί και το έκτο.

Που θα είναι το “Rising on fire”; Γιατί εγώ αυτό θα έβγαζα πριν την κυκλοφορία του δίσκου.
Ναι, αυτό θα είναι.

Μου θυμίζει το “Black velvet” της Alannah Myles.
Ε, ναι. Από εκεί είναι. Ποτέ δεν βγάζω κάτι να είναι ξεκάρφωτο. Δηλαδή, σκέφτηκα πάρα πολύ για τη διασκευή, για το εξώφυλλο, για τα πάντα. Ακόμα και τη φωτογραφία να έχει αυτό το ρετρό χρώμα, το κόκκινο.

Πες μου λίγο για τη διασκευή τώρα. Συνηθίζεις να διασκευάζεις πολύ γνωστά τραγούδια. Στο προηγούμενο άλμπουμ είχες κάνει το “Immigrant song”, στο ντεμπούτο, το “American woman”. Με τους MYSTIC PROPHECY, αφήνοντας έξω το άλμπουμ διασκευών, έχεις κάνει το “Sex bomb”, το “Paranoid”, πολύ κλασικά τραγούδια. Έχουμε μιλήσει πολύ γι’ αυτό και μου έχεις πει ότι το κάνεις επίτηδες. Αυτό που σκέφτομαι, όμως, είναι ότι το “Word up”, οι KORN το έχουν κάνει εκ νέου μία πολύ μεγάλη επιτυχία. Για ποιο λόγο πας να κάνεις κάτι που μπορεί να ακουστεί διασκευή στη διασκευή;
Οι KORN έφεραν το τραγούδι ακριβώς στον ήχο τους. Εμείς το πήγαμε σε πιο bluesy, southern, stoner καταστάσεις, με χαμηλοκουρδισμένες κιθάρες, φτιάξαμε κι ένα ωραίο, sexy video. Δεν θέλω να κάνω επανεκτελέσεις και θέλω η διασκευή να ταιριάζει και στο ύφος της μπάντας.

Κοιτάζοντας το Spotify των MYSTIC PROPHECY, βλέπω ότι μετά το “Ravenlord”, ουσιαστικά βρίσκονται τρεις διασκευές στα πιο streamαρισμένα τραγούδια σας. Το “Paranoid”, το “I’m still standing” και το “Because the night”.
Να πάμε λίγο, τότε, στο άλμπουμ διασκευών των MYSTIC PROPHECY. Εκείνο είχε γίνει εντελώς επίτηδες έτσι. Ήθελα να μπω σε πολλά «ύδατα», με Elton John, με το “Hot stuff”, με το “Stroke me”, με την Patti Smith και φέραμε όλα τα κομμάτια στο ύφος των MYSTIC PROPHECY. Αν κοιτάξεις, έχουμε καταφέρει να υπάρχουν 300-350.000 ακροατές το μήνα στο Spotify. Είναι πολύ περισσότεροι από πολύ πιο γνωστά ονόματα στο χώρο. Κατάφερα κι έκανα τους MYSTIC PROPHECY ενδιαφέροντες ακόμα και σε κόσμο που δεν άκουγε καθόλου όχι μόνο το γκρουπ, αλλά και το είδος μουσικής. Αυτός είναι και ο λόγος που οι MYSTIC PROPHECY τα τελευταία 3-4 χρόνια, έχουν «εκραγεί» στα streams. Λες και περνάμε δεύτερη νεότητα. Καταφέραμε και κερδίσαμε οπαδούς από διαφορετικά είδη μουσικής. Αυτή είναι και η λογική στις διασκευές των DEVIL’S TRAIN. Να δείξω την μπάντα σε άλλο κόσμο.

Τα τελευταία χρόνια, η μουσική βιομηχανία πάει με ολοένα και πιο γρήγορο ρυθμό στην ψηφιακή φάση και το streaming. Οι DEVILS TRAIN, αλλά και οι MYSTIC PROPHECY, είναι πιο «παραδοσιακές» μπάντες, που βασίζονται πιο πολύ στο φυσικό προϊόν. Βλέπεις το μέλλον πιο δύσκολο για συγκροτήματα τέτοιου είδους;
Από τη μία πιο δύσκολο, από την άλλη πιο εύκολο, γιατί πολλά γκρουπ δεν βγάζουν πλέον φυσικό προϊόν. Αυτό που με στενοχωρεί, είναι ότι οι εταιρίες «σκοτώνουν» γκρουπ που είναι ακόμα δυνατά σε φυσικό προϊόν… Οι DEVIL’S TRAIN και οι MYSTIC PROPHECY, επειδή είμαστε χρόνια στο κουρμπέτι, έχουμε πιστούς οπαδούς. Ιδιαίτερα οι MYSTIC, έχουν οπαδούς που ξεκίνησαν να τους ακούνε στα 22 τους χρόνια και είναι τώρα 50 και ακόμα υποστηρίζουν. Και είναι σε ηλικία να έχουν την οικονομική δυνατότητα να αγοράσουν ένα βινύλιο, εκεί που ο πιτσιρικάς, πληρώνοντας 10 ευρώ το μήνα, έχει 50.000 τραγούδια στο Spotify. Υπάρχουν ακόμα πολλοί άνθρωποι, νοσταλγικοί, που γουστάρουν να αγοράζουν τις ειδικές εκδόσεις των βινυλίων και όλα αυτά τα ωραία. Νομίζω θα κρατήσει 4-5 χρόνια ακόμα αυτή η φάση. Αλλά όσο υπάρχουν άνθρωποι, όπως ο Άκης ο Κοσμίδης, που έχει τη ROAR! Rock Of Angels Records, την εταιρία μας, θα συνεχίζει να υπάρχει φυσικό προϊόν, για τους νοσταλγικούς ανθρώπους, που δεν είναι λίγοι, όσο νομίζουν οι μεγάλες εταιρίες πως είναι. Πρέπει να έχεις μεράκι για να ασχολείσαι με αυτή τη φάση. Πλέον, έχουν μπει μεγάλες εταιρίες που ασχολούνται μόνο με το ψηφιακό κομμάτι, που είναι μόνο business. Ένα κόκκινο κουτάκι να δουν στο excel, σε πετάνε από την εταιρία χωρίς δεύτερη κουβέντα.

Γυρίζοντας σ’ αυτά που λέγαμε για τις διασκευές, σκέφτεσαι να βγάλεις “Monuments uncovered II”;
Με τα χίλια (γέλια). Δεν είναι ωραίο που το λέω, αλλά είναι αλήθεια. Όταν βγήκε το “Monuments uncovered”, είχε πουλήσει τα τριπλάσια από τα προηγούμενα άλμπουμ των MYSTIC PROPHECY!!! Κι αυτό πήρε αλυσίδα και τα επόμενα άλμπουμ μας, αφού κερδίσαμε οπαδούς. Το “Metal division”, πούλησε 30% περισσότερο από το “War brigade”, σε μία περίοδο που όλα πήγαιναν 30% κάτω. Να δούμε όμως πότε μπορεί να γίνει κάτι τέτοιο. Αυτές τις μέρες δουλεύουμε το νέο άλμπουμ των MYSTIC PROPHECY, τον Οκτώβριο θα ηχογραφήσω το δίσκο των STEEL PROPHET και παράλληλα έχω ξεκινήσει με τον Dan Baune, το νέο DEVIL’S TRAIN. Μου αρέσει πολύ να κάνω μουσική. Να περάσουν τα χρόνια και να λέω ότι έχω αφήσει κάτι πίσω μου.

Σάκης Φράγκος

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here