“Drink the elixir”
Οι Ιταλοί dark/gothic metallers, DISMAL, κυκλοφόρησαν πριν λίγο καιρό το όγδοο άλμπουμ τους, με τίτλο “Via entis”. Ο Σάκης Φράγκος, βρήκε το συγκρότημα ώστε να μιλήσουν για όλα όσα έχουν να κάνουν με το σχήμα και τη νέα τους δουλειά.
Νέος δίσκος, νέα τραγουδίστρια. Πώς αποφάσισες να συνεργαστείς με μια τραγουδίστρια της τζαζ όπως η Caterina Accorsi;
Η συνεργασία με την Caterina ήταν φανταστική, μαζί με τον Daniele τον κιθαρίστα ακούσαμε τη φωνή της, και εντυπωσιαστήκαμε. Η Caterina ήταν πολύ καλή στην ερμηνεία της νέας μας ιστορίας “Via Entis“ και έτσι βρήκαμε αμέσως αρμονία και μουσική ενσυναίσθηση. Η Caterina προέρχεται από τον κόσμο της τζαζ και αυτό οδήγησε να επηρεάσει τον τρόπο που φτιάχνουμε τη γοτθική μουσική μας, κάνοντάς μας πιο πρωτότυπους και φέρνοντας στον ήχο μας έναν νέο χαρακτήρα. Ένας τραγουδιστής της τζαζ είναι σίγουρα προετοιμασμένος και για κάθε περίσταση, έχει τόση ελευθερία σύνθεσης και έκφρασης.
Το “Via Entis” δείχνει μια επιστροφή σε παλιότερες δουλειές των DISMAL, σε αντίθεση –τουλάχιστον- με το προηγούμενο άλμπουμ σας. Τι σας οδήγησε σε αυτή την αλλαγή ήχου;
Το “Via Entis” είναι εμπνευσμένο από την αλχημεία του Μεσαίωνα και εκείνες τις ατμόσφαιρες με προγονικούς και απόκρυφους τόνους, όπως τα πρώτα μας έργα της δεκαετίας του ’90 “Our Sad Saga” και “Fiaba Lacrimevole”. Είναι η επιστροφή στο παρελθόν. Θα μπορούσε να αντιπροσωπεύει το νέο μας, παράλληλο μονοπάτι, φτιαγμένο με υψηλότερη ποιοτικά μουσική και πολιτιστική συνείδηση. Το τραγούδι “Return to Emerald Forest” είναι εμπνευσμένο από το “Cristal-Tears In The Emerald-Forest Or Thinking About “The Leviathan”, ένα τραγούδι που έγραψα το ‘98 και περιέχεται στο πρώτο μας άλμπουμ. Αυτό το τραγούδι λειτουργεί ως εισαγωγή αυτού του ταξιδιού στα μέρη όπου έζησα όπως το Τορίνο, το Val Susa και τα δάση που με ενέπνευσαν πολύ. Οι ατμόσφαιρες του “Via Entis” είναι αρκετά σκοτεινές και εσωτερικές, αλλά πάντα αφήνουν μια ακτίνα φωτός. Όλα αυτά τα χρόνια, ίσως, δεν αλλάξαμε ποτέ τα κύρια χαρακτηριστικά μας: θεατρικότητα και γοτθικές ατμόσφαιρες.
Επιμένετε στην ατμόσφαιρα περισσότερο από οτιδήποτε άλλο. Ποιος είναι ο ρόλος της ατμόσφαιρας στα τραγούδια σας;
Ακριβώς, οι ατμόσφαιρες είναι πολύ σημαντικές για το concept μας γιατί σκιαγραφούν τη μουσική ιστορία. Σαν soundtrack μιας ταινίας, μας αρέσει να τυλίγουμε με την ατμόσφαιρα τον ακροατή για να διεγείρουμε τη φαντασία του.
Υπάρχετε ως συγκρότημα από το 1995 και έχετε κυκλοφορήσει 6 στούντιο άλμπουμ μέχρι στιγμής. Έχετε παίξει πολλά είδη μουσικής. Πρέπει να υποθέσουμε ότι κάθε άλμπουμ δείχνει πού ήσασταν μουσικά σε μια συγκεκριμένη χρονική στιγμή; Ποια ήταν η πιο διασκεδαστική σας περίοδος ως συγκρότημα που θα θέλατε να ξαναεπισκεφτείτε;
Ακριβώς, κάθε άλμπουμ είναι ένα σκοτεινό παραμύθι, που έλκει την έμπνευση του από 4 μεγάλες ιστορικές περιόδους που έχουν επηρεάσει και χαρακτηρίσει τον κόσμο και τον τρόπο ζωής μας. Ήθελα να αναπαράγω αυτές τις ατμόσφαιρες στα προηγούμενα έργα μας: στον Μεσαίωνα (“Fiaba Lacrimevole”), στην Αναγέννηση (“Rubino Liquido”), στη Γαλλική Επανάσταση και στη Βοημική περίοδο (“Miele dal Salice”) και τέλος στη Βιομηχανική Επανάσταση με το άλμπουμ “Giostra di Το Vapore” και τη steampunk ατμόσφαιρά του, χωρίς όμως ποτέ να εγκαταλείψουμε αυτό που μας χαρακτηρίζει: την αφήγηση ενός παραμυθιού σε γοτθικό στυλ. Το “Via Entis” είναι μια επιστροφή στις απαρχές μας, είναι ένας κύκλος που ξεκινά ξανά, αλλά με μια βαθύτερη οπτική του κόσμου, ξεκινώντας από τον Μεσαίωνα. Η πιο διασκεδαστική περίοδος ήταν το άλμπουμ “Miele dal Salice” γιατί πραγματοποιήσαμε το όνειρο να φέρουμε τη μουσική μας στις ευρωπαϊκές σκηνές. Ειδικά οι συναυλίες στη Λειψία και στο Wave Gothik Treffen.
Ποιοι ήταν οι κύριες επιρροές σας κατά τη δημιουργία αυτού του άλμπουμ και ποιοι καλλιτέχνες είναι οι αγαπημένοι σας που σας έκαναν να δημιουργήσετε μουσική με τους DISMAL;
Το “Via Entis” δεν έχει ακριβείς μουσικές αναφορές, αλλά μου αρέσουν τα soundtrack παλιών ταινιών, οι μεγάλοι μάστορες του είδους, όπως ο Fryderyk Chopin, ο Sergej Rachmaninov και ο Astor Piazzolla. Οι καλλιτέχνες που εκτιμώ πολύ είναι οι LAIBACH, MASSIVE ATTACK, KATATONIA, SIGUR RÓS, DEAD CAN DANCE, FRONT LINE ASSEMBLY, DIMMU BORGIR, ROME, PINK FLOYD, CANDLEMASS, DEPECHE MODE, JOY DIVISION, THE CURE και πολλοί άλλοι.
Οι φωνητικές μελωδίες συνήθως ακολουθούν τις μελωδίες πιάνου/κιθάρας στο άλμπουμ. Είναι κάτι που πιστεύετε ότι είναι απαραίτητο για τη δημιουργία της ατμόσφαιρας που θέλετε στο τραγούδι ή απλώς ο τρόπος που γράφετε μουσική;
Οι μουσικές γραμμές είναι αρκετά πλούσιες σε όργανα και η φωνή της Catherine ολοκληρώνει τα πάντα χωρίς απαραίτητα να ακολουθεί κάποιο συγκεκριμένο όργανο. Μας αρέσει να περιπλέκουμε τη ζωή μας δημιουργώντας νέες μελωδίες, χωρίς να πέφτουμε στα μπανάλ.
Πώς σας βοήθησε ή σας εμπόδισε η πανδημία κατά τη δημιουργία αυτού του άλμπουμ;
Βρεθήκαμε μέσα σε μια παγκόσμια πανδημία, με πολλούς περιορισμούς και μια ευρωπαϊκή περιοδεία που επρόκειτο να ξεκινήσει αλλά λόγω της κατάστασης ακυρώθηκε ξαφνικά. Δεν μπορούσαμε να κάνουμε τίποτε άλλο παρά να ενδώσουμε σε έναν βαθύ προβληματισμό για τον κόσμο και να εκφράσουμε αυτόν τον προβληματισμό στη μουσική. Πέρα από τις δεσμεύσεις μου, αφιέρωσα πολύ χρόνο στη μουσική, με έκανε να νιώθω καλά και σίγουρα σε αυτά τα δύο έντονα χρόνια την έζησα πιο βαθιά.
Χρησιμοποιείτε 8χορδη κιθάρα σε κάποια τραγούδια σας. Ποιος είναι ο λόγος που χρησιμοποιείτε ένα τέτοιο όργανο σε αυτό το είδος μουσικής που παίζετε;
Ο ήχος της κιθάρας είναι πολύ σημαντικός, αγαπάμε τον ηχητικό τόνο της παραμορφωμένης κιθάρας 8 χορδών. Είναι ένας περίεργος ήχος γιατί μπορείς να κατέβεις σε πολύ χαμηλούς και βαθιούς τόνους.
Ποια είναι τα σχέδια σας για το μέλλον;
Θέλω να συνεχίσω αυτό το μουσικό ταξίδι, και να εμβαθύνω τις σπουδές μου στην αλχημεία, να τη μεταδώσω στο κοινό με μεγαλύτερη ένταση. Θα ήθελα να οργανώνω νέα ζωντανά σόου στην Ευρώπη και να κάνω νέα βίντεο κλιπ.
Μη διστάσετε να προσθέσετε οτιδήποτε άλλο θέλετε.
Όταν στο σπίτι σου τα μαύρα κοράκια θα γεννήσουν λευκά περιστέρια, τότε θα λέγεσαι σοφός.
DISMAL – The Waltz of Mind
www.dismal.eu
Σάκης Φράγκος
(Μετάφραση: Φανούρης Εξηνταβελόνης)