EXODUS interview (Gary Holt)

0
220

“Metal command”

Η παρούσα συνέντευξη έγινε το 2008, στα πλαίσια της προώθησης του “Let there be blood”, με τον Gary Holt και δημοσιεύθηκε στο έντυπο Rock Hard και ουσιαστικά η συζήτηση περιστρεφόταν γύρω από το “Bonded by blood”.

Σίγουρα από τα πιο “respect” συγκροτήματα στο thrash metal, οι EXODUS αποφάσισαν να επανηχογραφήσουν το “Bonded by blood”, το θρυλικό ντεμπούτο τους, δίνοντάς του νέα υπόσταση. Το μοναδικό ιδρυτικό μέλος με σταθερή παρουσία σε όλες τις συνθέσεις του σχήματος που έχει απομείνει, ο Gary Holt, μετά από μαραθώνιες προσπάθειες να τον βρούμε, μίλησε στο ROCK HARD και ήταν απολαυστικός. Old school at its best…

Πριν λίγους μήνες είχαμε κάνει ένα αφιέρωμα στο thrash metal, όπου σχεδόν όλοι οι μουσικοί με τους οποίους μιλήσαμε, ανέφεραν το “Bonded by blood” σαν το απόλυτο thrash metal άλμπουμ. Τι σας έκανε να επανηχογραφήσετε αυτό το δίσκο και να το μετονομάσετε σε “Let there be blood”;
Αλλάξαμε όνομα επειδή δεν αντικαθιστούμε το “Bonded by blood”. Αποτίνουμε φόρο τιμής στον Paul Baloff και τα τραγούδια του, στον αυθεντικό δίσκο και θέλουμε να δείξουμε πόσο σύγχρονος μπορεί να ακούγεται. Πάντως είμαι πολύ συγκινημένος που ακούω τον κόσμο να εκφράζεται με τέτοια λόγια για το “Bonded by blood”. Θυμάμαι μάλιστα την περίσταση που μου είπες για την οποία είχαμε μιλήσει και θα ήθελα να ξαναευχαριστήσω όλους τους μουσικούς που μίλησαν για εμάς με τέτοιο θαυμάσιο τρόπο.

Πάντως στα αυτιά μου ακούγεται σαν εντελώς καινούργιος δίσκος.
Τώρα έχουμε το πλεονέκτημα πώς ξέρουμε τι να κάνουμε στο στούντιο, ενώ τότε ήμασταν παιδιά. Απορώ πως καταφέραμε να κάνουμε έναν τόσο κλασικό δίσκο, ενώ ήμασταν σε μία φάρμα και ηχογραφούσαμε ενώ παράλληλα κάναμε συνέχεια πάρτυ και πίναμε σαν τρελοί.

Ας πάμε λοιπόν ένα ταξίδι πίσω στο χρόνο και να μας πεις, για ποιο λόγο ονομάσατε το δίσκο “Bonded by blood” κι όχι “A lesson in violence” όπως ήταν η αρχική ιδέα…
Είχε διαρρεύσει ο δίσκος αρκετό καιρό πριν κυκλοφορήσει βασικά. Όχι βέβαια όπως γίνεται τώρα, σε ψηφιακή μορφή και τέλειο ήχο, αλλά σε κασέτες. Αυτό μας οδήγησε να αλλάξουμε την ονομασία του.

Ισχύει ότι είχατε κόψει τις παλάμες των χεριών σας και τις ενώσατε (σ.σ. bonded), κάτι που σας οδήγησε να ονομάσετε το άλμπουμ “Bonded by blood”;
Συνηθίζαμε να είμαστε “bloodbrothers” με πολλούς φίλους μας, αλλά αυτό γινόταν πριν διαδοθεί το AIDS κι όλα αυτά τα σκατά (γέλια). Βέβαια υπήρχαν ασθένειες όπως η ηπατίτιδα κτλ, αλλά ήμασταν αρκετά παλαβοί για να το σκεφτούμε. Είχα κάνει κάτι τέτοιο για παράδειγμα με τον Dave Mustaine. Ομολογώ ότι ήταν μία επιρροή μας για την ονομασία του δίσκου λοιπόν.

Ιδιαίτερα εκείνη την περίοδο, οι συναυλίες σας ήταν κάτι που όλοι έπρεπε να παρακολουθήσουν κυρίως εξαιτίας των οπαδών σας, που είχαν την επωνυμία “Slay team Berkeley” και ήταν εντελώς μανιακοί. Τι θυμάσαι από εκείνες τις μέρες;
Ήταν εντελώς τρελή η κατάσταση. Εκτός από τη μπάντα, ήταν 6-7 άτομα που ήταν μαζί μας συνέχεια και προκαλούσαν πανικό οπουδήποτε πηγαίναμε. Δεν μπορείς να φανταστείς τι γινόταν… Υπήρχαν άνθρωποι που πηδούσαν από το PA, δέκα μέτρα πάνω από το έδαφος σαν ελικόπτερα κι έπεφταν πάνω στον κόσμο. Άλλοι έκαναν stage diving και κυριολεκτικά περπατούσαν πάνω στα κεφάλια των υπολοίπων. Ο απόλυτος πανικός!

Θυμάμαι ακόμα την περιοδεία που κάνατε με τους VENOM και τους SLAYER, από τη θρυλική εκείνη βιντεοκασέτα, την “Headbangers against disco”. Τι θυμάσαι από εκείνη τη συγκεκριμένη περιοδεία; (σ.σ. και κάναμε και οι δύο την εισαγωγή του Paul Baloff για το “Piranha”, που ήταν πολύ χαρακτηριστική!!!)
Με τους SLAYER ήμασταν φίλοι από πριν. Όποιος ήταν στην περιοχή του Bay Area και γούσταρε το heavy metal και τη βία ήταν αδερφός μας (γέλια). Το ίδιο συνέβαινε για παράδειγμα και με τους METALLICA. Έπρεπε να προξενούν όλοι πανικό και να σπέρνουν τη βία!!! Τρελές εποχές.

Τώρα που μιλάς γι’ αυτά, πες μας λίγο για τα σκηνικά που κάνατε ενάντια στους δισκόβιους και τους ποζεράδες! Ο Paul Baloff φώναζε συνεχώς επί σκηνής, “Kill the posers”, υπήρχαν ομάδες που έβγαιναν στους δρόμους κι έψαχναν ποζεράδες να τους πλακώσουν, αλλά υπήρχαν και τα επονομαζόμενα “badges of honor”, όπου σκίζατε τα μπλουζάκια από τους ποζεράδες και τα κρατούσατε σαν λάφυρα!
(γέλια) Είδες τι σου έλεγα; Τρελές εποχές. Μη φανταστείς ότι βγαίναμε στους δρόμους και ψάχναμε για ανυπεράσπιστους ανθρώπους που φορούσαν t-shirt των MOTLEY CRUE ή των DOKKEN να τους πλακώσουμε στο ξύλο… Είχε βγει φήμη ότι κάποιος είχε σκοτωθεί και σε μία συναυλία μας, αλλά αυτά είναι μπούρδες. Όταν βρισκόμασταν σε κοινά μέρη και ήμασταν μεθυσμένοι όμως, τους σκίζαμε τα μπλουζάκια ή τους βάζαμε να τα σκίσουν μόνοι τους, και τα περνούσαμε στα χέρια μας σαν παράσημα (σ.σ. όπως έκαναν παλιότερα με τα κασκόλ των ποδοσφαιρικών ομάδων). Ο Paul Baloff, αν δεις φωτογραφίες της εποχής, κάλυπτε σχεδόν και τα δύο χέρια του με τέτοια πράγματα, ενώ κι εγώ είχα αρκετά.

Υπήρξε μία αξιοσημείωτη καθυστέρηση στην κυκλοφορία του “Bonded by blood”. Πόσο σας επηρέασε αυτό; Οφειλόταν στο ότι κυκλοφόρησε από δύο διαφορετικές εταιρίες ή επειδή η εταιρία σας τότε ήταν καινούργια και δεν ήξερε και πολλά πράγματα;
Βασικά την εταιρία μας την ξεκίνησαν δύο φίλοι μας που ήθελαν να κυκλοφορήσουν το δίσκο μας και δεν ήξεραν πολλά γύρω από τη δουλειά… Μακάρι να μην υπήρχε αυτή η καθυστέρηση, αλλά πάντοτε οι EXODUS είχαν τα πάνω και τα κάτω τους. Κάποιοι λένε ότι αν είχε βγει ο δίσκος στην ώρα του, τα πράγματα θα ήταν διαφορετικά, αλλά εγώ λέω ότι ο κόσμος ξέρει ποιοι είναι οι EXODUS.

Στο πρώτο σας demo, είχατε τα κομμάτια “Whipping queen”, “Death and domination” και “Warlords”. Τι έγινε μ’ αυτά τα τραγούδια και δεν χρησιμοποιήθηκαν πουθενά;
Αυτά είναι πολύ παλιά τραγούδια που έχουν γραφτεί το 1980-1981. Πολύς κόσμος ρωτάει γι’ αυτά τα τραγούδια, αλλά δεν ξέρω τι θα κάνουμε. Ίσως κάποια στιγμή τα χρησιμοποιήσουμε κάπου για να ικανοποιήσουμε τους παλιούς οπαδούς μας.

Το demo σας, “The Turk street tapes”, δεν το ολοκληρώσατε ποτέ. Αυτό συνέβη επειδή δεν είχατε χρήματα ή επειδή είχατε ήδη υπογράψει συμβόλαιο; Επίσης είχατε πει ότι θέλατε να συμπεριλάβετε αυτές τις εκδόσεις των τραγουδιών κάπου. Δε νομίζει ότι το “Let there be blood” ήταν η τέλεια περίσταση;
Δεν έχω ιδέα που είναι οι αυθεντικές εκτελέσεις! Αν θυμάμαι καλά, δεν υπήρχαν φωνητικά, αλλά μπορώ να σε διαβεβαιώσω ότι ήταν τόσο καλά δουλεμένα που σε κάποια σημεία νομίζω ότι τα τραγούδια είναι ακόμα καλύτερα κι από αυτά του “Bonded by blood”. Τότε δουλεύαμε και με τον Doug Piercy των HEATHEN, που τότε ήταν στους ANVIL CHORUS. Μακάρι να το είχαμε τελειώσει το demo και τώρα που μου το θύμισες, είναι ευκαιρία να ψάξω να βρω τα master tapes.

Ο θρύλος λέει ότι κατά τη διάρκεια των ηχογραφήσεων του “Bonded…” είχατε καταστρέψει εντελώς το στούντιο και κάτι μου λέει ότι πρέπει να το πιστέψω…
(γέλια) Δεν το καταστρέψαμε κιόλας. Τα ντραμς για το “Let there be blood”, τα ηχογραφήσαμε στην ίδια φάρμα πάντως, που την έχει ο ίδιος ιδιοκτήτης.

Ελπίζω να μην πήρε 20 χρόνια να την ξαναφτιάξει από τις ζημιές που είχατε προκαλέσει!!!
Του υποσχεθήκαμε ότι δεν θα κάνουμε τα ίδια πράγματα επειδή έχουμε μεγαλώσει!!! Η πλάκα είναι όμως, ότι μετά από τόσα χρόνια, μας είπε ότι οι ζημιές που είχαμε κάνει ήταν τέτοιες, που έφτανε στο σημείο να τις θεωρεί τέχνη! (γέλια) Φαντάσου τι είχαμε κάνει εκεί μέσα.

Εσύ, ο Rick Hunolt κι ο Kirk Hammett, ονομαζόσασταν “The HTeam”, επειδή τα επίθετά σας ξεκινούσαν από “H”, αλλά κι επειδή δημιουργήσατε σχολή. Τι πιστεύεις ότι σας έκανε τόσο διαφορετικούς;
Πραγματικά δεν ξέρω… Ίσως να φταίει που τα αγαπημένα μας γκρουπ, όπως οι THIN LIZZY και οι JUDAS PRIEST, είχαν δύο κιθαρίστες. Ίσως, επειδή όταν βγαίναμε στη σκηνή, προσπαθούσε ο ένας να παίξει καλύτερα από τον άλλο, με την καλή έννοια όμως, όχι ανταγωνιστικά. Το ίδιο συμβαίνει τώρα και με τον Lee Altus (τωρινός κιθαρίστας του γκρουπ και πρώην μέλος των HEATHEN), γι’ αυτό του λέω να βάλει ένα “h” στο όνομά του και να ονομαστεί “Haltus”, γιατί τώρα θα ονομαζόμαστε “The HA-Team”. (γέλια)

Ίσως θα μπορούσε να πάρει το “h” από την παλιά του μπάντα, τους HEATHEN!!! Μήπως η διαφορετικότητα αυτή οφείλεται στο ότι ο Hunolt κι ο Hammettν είχαν κάνει μαθήματα με τον Joe Satriani που επίσης κατάγεται από αυτή την περιοχή;
Όχι. Ο Kirk έκανε μαθήματα μαζί του αφότου έφυγε από εμάς, ενώ ο Rick έκανε μόνο λίγα, αλλά ήταν αρκετά για να μάθει κάποιες πολύ ενδιαφέρουσες τεχνικές. Αυτός που ουσιαστικά έκανε τη διαφορά εξαιτίας του γεγονότος ότι έκανε μαθήματα με τον Joe, ήταν ο Alex Skolnick των TESTAMENT. Το ίδιο κι ο Phil Kettner των LAAZ ROCKIT.

Να σε ρωτήσω κάτι για τον Mark Whitaker; Δούλευε και μαζί σας και με τους METALLICA. Έπαιξε κάποιο ρόλο στο ότι ο Hammett έφυγε από εσάς και πήγε στους METALLICA;
Ναι, όταν έψαχναν κιθαρίστα οι METALLICA, πρότεινε τον Kirk. Εκείνη την περίοδο, οι EXODUS ήταν βασικά το γκρουπ του Kirk, αφού ήταν ο βασικός συνθέτης και νομίζω ότι ήταν σωστή απόφαση. Ο Mark ήταν ο μοναδικός άνθρωπος πάντως, που μας τρόμαζε και μπορούσε να μας βάλει να δουλέψουμε αντί να πίνουμε και να καταστρέφουμε.

Πως μπορούσατε όμως να τον εμπιστεύεστε από τη στιγμή που πρότεινε στον κιθαρίστα σας να πάει σε άλλο γκρουπ;
Όταν πρότεινε στον Kirk να πάει στους METALLICA δεν ήταν manager μας. Αργότερα δούλεψε για εμάς.

Για ποιο λόγο πιστεύεις ότι οι EXODUS δεν έφτασαν το status των «συνομηλίκων» τους, METALLICA και MEGADETH;
Σίγουρα είναι πολλοί οι λόγοι. Όλα αυτά τα χρόνια είχαμε προβλήματα, καθυστερήσεις, ακούγαμε άλλους ανθρώπους πολύ περισσότερο απ’ όσο έπρεπε, αλλά δεν έχω κανένα πρόβλημα, αφού φτάσαμε σ’ ένα πολύ καλό επίπεδο και ποτέ δεν ξεπουληθήκαμε και δεν αλλάξαμε στυλ, όπως έχουν κάνει πολλοί άλλοι.

Μια υποθετική ερώτηση θα μπορούσε να είναι «πως φαντάζεσαι τους EXODUS χωρίς το θάνατο του Paul Baloff, τον Souza να εγκαταλείπει τη μπάντα δύο φορές, τον Hunolt να έχει προβλήματα με ναρκωτικά, τον Hammett να πηγαίνει στους METALLICA και τους ντράμερ σας γενικώς να είναι προβληματικοί»;
Δύσκολο να πω. Ο Kirk για παράδειγμα ήταν τότε ο καλύτερος φίλος μου και θα συνεργαζόμασταν σίγουρα πολύ καλά. Όσον αφορά τους δίσκους μας, είμαι ευχαριστημένος με όλους και πολλά από τα σχήματα που είχαν μεγαλύτερη επιτυχία από εμάς, είναι δυσαρεστημένα από κάποιους δίσκους τους και δεν παίζουν τραγούδια από αυτούς στις συναυλίες τους. Ήταν πρόβλημα όμως οι καθυστερήσεις που είχαμε κι έπρεπε να τρέχουμε πάντα για να προλάβουμε τους υπόλοιπους.

Η τελευταία ερώτηση σε σχέση με το παρελθόν, έχει να κάνει με το “Pleasures of the flesh”. Πιστεύεις ότι δεν είχε τόσο θερμή υποδοχή από τον κόσμο επειδή είχατε καινούργιο τραγουδιστή ή επειδή όλοι περίμεναν ένα δίσκο εφάμιλλο ή καλύτερο από το “Bonded by blood”;
Λίγο απ’ όλα και μπορείς να προσθέσεις ότι είχαμε προβλήματα με το στούντιο και τον Mark Whitaker που ήθελε να κάνει κάποια πράγματα με συγκεκριμένο τρόπο. Η παραγωγή, για παράδειγμα, έχει πολλές αδυναμίες γιατί μας πήρε πολύ χρόνο να διορθώνουμε λάθη, παρά να δουλεύουμε. Φαντάσου ότι ήθελε να «τριγκάρουμε» όλα τα τύμπανα στο δίσκο και η τεχνολογία τότε ήταν ανύπαρκτη και είχε βγει όλος ο δίσκος λάθος. Ο Tom Hunting, ντράμερ μας τότε, έπρεπε να φτιάξει τον ήχο των ντραμς, χτύπημα με χτύπημα. Τα τραγούδια ήταν πολύ καλά, αλλά δεν ακούγονται όπως πρέπει επειδή έγιναν πάρα πολλά λάθη τότε. Και είμαι αποφασισμένος να μην κάνουμε ποτέ στο μέλλον τέτοια λάθη που μας στοίχισαν.

Πως νιώθεις που υπάρχει μπάντα με το όνομα BONDED BY BLOOD;
Είναι σούπερ άτομα και καλό συγκρότημα. Είναι ακόμη πιο πωρωμένοι από τους ανθρώπους που είχαν ζήσει το δίσκο εκείνη την εποχή.

Μόνο που σε κάνουν να αισθάνεσαι σαν παππούς!
(γέλια) Είναι σαν τα παιδιά μου να φοράνε τα ρούχα μου!

Πότε να περιμένουμε το “The atrocity exhibitionExhibit B”;
Έχω έτοιμα εννιά κομμάτια και μετά την περιοδεία θα το ηχογραφήσουμε. Από τον Ιούλιο και μετά θα ηχογραφηθεί το νέο άλμπουμ.

Το ήξερες ότι ο ποδοσφαιριστής David Beckham φορούσε μπλουζάκι των EXODUS;
(γέλια) Έχω δει τη φωτογραφία. Δε νομίζω όμως να είναι οπαδός μας!!! Έτσι είναι η μόδα. Μία ράπερ, η Missy Elliot, φορούσε τις προάλλες ένα t-shirt MOTORHEAD και σε ένα video του Justin Timberlake είχα δει μία κοπέλα να φοράει t-shirt IRON MAIDEN!!! Δεν έχουν ιδέα τι είναι αυτά που φοράνε. Ένας στυλίστας τους τα έδωσε, επειδή φαίνονται cool. Πάντως θα είχε πλάκα να ήξερα ότι ο Beckham γα**** την Posh Spice ακούγοντας

Photo by Buffo Schnadelbach

Bay Area by Gary Holt

BLIND ILLUSION
Με πας πολλά χρόνια πίσω. Ακόμα δεν ήμουν στους EXODUS και παίζαμε διασκευές σε πάρτυ για να πιούμε τζάμπα μπύρες. Δεν τους θεωρώ thrash metal, αλλά πιο progressive, ψυχεδελικούς…

DEATH ANGEL
Όταν ξεκίνησαν ήταν παιδιά. Ο Andy Galleon πρέπει να ήταν 15 χρονών. Είχαν ανοίξει κάποιες συναυλίες μας πριν ακόμα βγάλουν το ντεμπούτο τους και ήταν πολύ καλοί.

DÉTENTE
Έχουμε παίξει μαζί τους, είναι καλή μπάντα και νομίζω ότι τώρα ξαναδίνουν κάποιες συναυλίες με νέο τραγουδιστή.

DEFIANCE
Άλλη μια σπουδαία μπάντα με το φίλο μου τον Mike Kaufmann.

FORBIDDEN
Ανήκουν στη δεύτερη γενιά του Bay Area μαζί με τους DEATH ANGEL, τους VIO-LENCE κι άλλους. Πολύ καλό σχήμα.

HEATHEN
Προφανώς μου αρέσουν πολύ αφού ο Lee Altus είναι μαζί μας πλέον!!! Είμαι πολύ φίλος και με τον Doug Piercy και το γκρουπ δουλεύει τώρα πάνω σε νέο υλικό.

LAAZ ROCKIT
Είναι από τους παλιότερους φίλους μας. Πήγαινα στο σχολείο μαζί με τον κιθαρίστα τους, Aaron Jellum. Ξεκίνησαν σαν hair metal γκρουπ, αλλά η μουσική τους έγινε σκληρότερη.

POSSESSED
Ο Jeff Becerra για μένα εφηύρε τα death metal φωνητικά. Ήταν πρωτοπόρος και υπεύθυνος για ότι ακούς στους δίσκους γκρουπ όπως οι CANNIBAL CORPSE και οι MORBID ANGEL.

SADUS
Ποτέ δεν τους ήξερα καλά, ούτε γνωρίζω καλά το υλικό τους, αλλά ο Steve DiGiorgio είναι από τους καλύτερους μπασίστες στον κόσμο σίγουρα.

VIOLENCE
Ήταν από τα σχήματα που επιβίωναν στις συναυλίες των EXODUS. Πολύ σκληρό γκρουπ, αγαπημένη μπάντα και πολύ καλοί φίλοι.

MORDRED
Θα σου πω κάτι γι’ αυτούς. Ξεκίνησαν σαν Viking metal γκρουπ, πριν ακόμα υπάρξει αυτός ο όρος! Άλλαξαν κι έγιναν η πρώτη metal μπάντα με dj. Ήταν πραγματικά καλοί, αλλά δυστυχώς γι’ αυτούς μπροστά από τον καιρό τους. Πολύ καλύτεροι από τα σκουπίδια τύπου LIMP BIZKIT που βγήκαν αρκετό καιρό μετά απ’ αυτούς.

Did you know that:

  • Επρόκειτο να κυκλοφορήσει ένα video μετά το “Another lesson in violence”, αλλά τελικά δεν τα βρήκαν οι EXODUS με τη Century Media στο οικονομικό και το video/DVD δεν κυκλοφόρησε ποτέ.
  • Το κομμάτι “Impaler” που υπάρχει σε στούντιο εκτέλεση στο “Tempo of the damned” είναι τόσο παλιό που στους EXODUS ακόμα έπαιζε ο Kirk Hammett.
  • Το 1989 το “Bonded by blood” είχε επανακυκλοφορήσει με διαφορετικό εξώφυλλο, χωρίς τα σιαμαία, αλλά μόνο με το λογότυπο του συγκροτήματος και φόντο κάποιους οπαδούς.

Σάκης Φράγκος

 

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here