“Goditha – the rock opera” interview (Elina Englezou)

0
196












Rock opera made in Greece

Το “Goditha – the rock opera” είναι το μουσικό παιδί της συνθέτριας Ελίνας Εγγλέζου και η πρώτη ροκ όπερα γραμμένη εξολοκλήρου από γυναίκα μουσικό. Πέραν τούτου όμως, μιλάμε για ένα project πάνω οποίο η Εγγλέζου δούλευε για αρκετά χρόνια μαζεύοντας μια αρμάδα ερμηνευτών και άλλων συντελεστών με τους οποίους εργάστηκε από κοντά και με προσήλωση για να φέρει εις πέρας ένα μεγαλόπνοο και πολυσχιδές μουσικό έργο που τέμνει τον κόσμο των μιούζικαλ, την κλασσική ροκ όπερα στο ύφος των THE WHO και τη metal μουσική. Το “Goditha – the rock opera” λειτουργεί και σαν μια ιδανική έκθεση της σύγχρονης ελληνικής heavy metal σκηνής, των μουσικών, ερμηνευτών και συντελεστών που συμμετέχουν στην όπερα της Εγγλέζου και κρατάνε ζωντανή την ελληνική metal σκηνή μαζί με μαέστρους όπως την Εγγλέζου. Το Rock Hard συνομίλησε μαζί της για τις επιρροές της, τα μελλοντικά της σχέδια, την ελληνική σκηνή και φυσικά για τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι καλλιτέχνες το 2020 εν μέσω πανδημίας.

Αρχικά, να σου ευχηθώ συγχαρητήρια για το “Goditha – the rock opera” μιας και μιλάμε για την πρώτη ροκ όπερα γραμμένη εξ ολοκλήρου από γυναίκα συνθέτη. Είναι όντως μια αξιοσημείωτη πρωτιά την οποία υπογραμμίζει ο Τύπος. Πως νιώθεις προσωπικά γι αυτό το κατόρθωμα και κατά πόσο πιστεύεις πως μετράει σήμερα αν στα ηνία βρίσκεται ένας άντρας ή μια γυναίκα ιδιαίτερα όταν γίνεται τόσος λόγος για το female fronted metal;
Σας ευχαριστώ πολύ για το ενδιαφέρον σας στο έργο μας και για τα καλά σας λόγια. Είμαι σίγουρη ότι πολλές γυναίκες πριν από εμένα έχουν γράψει ροκ όπερες αλλά ίσως δεν μπόρεσαν να τις κυκλοφορήσουν δισκογραφικά. Νιώθω ότι δεν είναι και πολύ δίκαιο από μέρους μου να καρπωθώ αυτή την πρωτιά απλά επειδή κατάφερα να μαζέψω τα χρήματα για να κυκλοφορήσω το έργο μου. Γενικά πάντα χαίρομαι να βλέπω γυναίκες να διαπρέπουν στον χώρο και θαυμάζω όλα τα κορίτσια που συμμετέχουν στην Goditha για το μεγάλο ταλέντο και τις μουσικές σπουδές τους. Όλες είναι άξιες σεβασμού και τις καμαρώνω.


Απ’ ό,τι καταλαβαίνω, δούλευες πάνω στο “Goditha – the rock opera” για αρκετά χρόνια και είχες υπόψη σου την κεντρική ιδέα ήδη από μικρή ηλικία. Πότε λοιπόν θα έλεγες ότι ιδρύθηκε το project; Δώσε μας μια περίληψη της πορείας του μέχρι σήμερα.

Nαι την ιδέα την είχα από μικρή αλλά το 2017 ένιωσα έτοιμη να το ξεκινήσω, όταν άρχισε η ιστορία και οι μελωδίες να γράφονται μέσα στο μυαλό μου. Όταν το τελείωσα το πήγα στον Μπομπ Κατσιώνη για να χτίσει την ενορχήστρωση, να προσθέσει τα μέρη του και να κάνει την παραγωγή. Μετά ηχογραφήσεις με τα παιδιά για 2 χρόνια περίπου, πρόβες και γυρίσματα στο θέατρο, σκηνικά , κοστούμια, επεξεργασία του οπτικού υλικού και φωτογραφιών… Απίστευτα πολλή δουλειά.

Το concept του δίσκου προσδίδει μια αύρα παραμυθιού με αρκετά σκοτεινά στοιχεία που αφορούν και στη μάχη καλού και κακού που βρίσκουμε συχνά και στα μιούζικαλ. Δώσε μας μια περίληψη της ιστορίας αν θέλεις και πως την εμπνεύστηκες.
Δεν ξέρω να σας πω από πού μου ήρθε η έμπνευση. Φαντάστηκα την Goditha , μία αθώα κοπέλα που ζει σε ένα μεσαιωνικό χωριό. Ο αγαπημένος της την προδίδει κι εκείνη τυφλωμένη από μίσος στρέφεται στο κακό για να τον εκδικηθεί. Τον καταριέται να γίνει ένα απέθαντο ον που στοιχειώνει το χωριό ζητώντας λύτρωση.

Σε μια ροκ όπερα όπως το Goditha, η ιστορία καθ’ αυτή, η διήγησή της και οι ερμηνείες του καστ είναι εξίσου σημαντικές με τη μουσική. Έχοντας υπόψη πως ζούμε στην εποχή του streaming και πως οι πωλήσεις των CD έχουν πέσει, πιστεύεις πως ο ακροατής θα καταφέρει να γίνει μέτοχος της διήγησης και να διαμορφώσει μια ολιστική εκτίμηση του έργου χωρίς κάποιο βοήθημα;
Γι αυτόν ακριβώς τον λόγο τυπώσαμε 48σέλιδο βιβλιαράκι με φωτογραφίες τις χαρακτηριστικές σκηνές κάθε τραγουδιού για να πάρει ο ακροατής κάτι από την ατμόσφαιρα την θεατρική. Πιστεύω ότι και ο Στρατής στην αφήγηση και όλα τα παιδιά ερμήνευσαν τόσο άψογα που σε πείθουν για το τι συμβαίνει και σε παρασύρουν μέσα στο έργο. Για να το ευχαριστηθείς όμως συνολικά χρειάζεται χρόνος και ηρεμία .Δεν είναι ένα άλμπουμ που θα το χορέψεις μέσα στο σαλόνι σου. Είναι έργο.


Ο Μπομπ Κατσιώνης είναι υπεύθυνος για την παραγωγή του δίσκου αλλά συνέβαλε και στις ενορχηστρώσεις. Πες μας για τη συνεργασία αυτή, πως προέκυψε και κατά πόσο καθόρισε τη τελική μορφή του δίσκου;

Ο Μπομπ είναι τεράστιο μέρος όλου αυτού του πρότζεκτ. Όχι μόνο στην ενορχήστρωση και παραγωγή αλλά και στο στήριγμα και την βοήθεια που μου έδωσε στη διαχείριση του. Είχα αποφασίσει εξ αρχής να πάω σε εκείνον το έργο μου επειδή μου άρεσαν οι προηγούμενες δουλειές του και η ποικιλομορφία στις ενορχηστρώσεις του. Φυσικά τι να πω για τα παιξίματά του; Ο άνθρωπος κεντάει.

Μια ροκ όπερα όπως το “Goditha”, με τόσα θεατρικά στοιχεία και ένα μεγάλο καστ, προορίζεται αν μη τι άλλο για το θεατρικό σανίδι. Υπάρχουν καθόλου σχέδια για θεατρική μεταφορά κάποια στιγμή στο μέλλον, άσχετα από τη κατάσταση που βιώνουμε σήμερα με την πανδημία;
Φυσικά, ναι. Όλοι το θέλουμε αυτό κι ελπίζουμε ότι όταν επιστρέψουμε στην κανονικότητα να καταφέρουμε να έχουμε την χρηματοδότηση που χρειάζεται για να το ανεβάσουμε επί σκηνής.

Πως προσέγγισες το κομμάτι του αφηγητή και πως προέκυψε η συνεργασία με τον Stratis Steele και σε τι βαθμό θα έλεγες πως βασίστηκες στην προϋπηρεσία του στο τραγούδι και την ηθοποιία;
Ο Στρατής πρώτον έκανε παραμύθι το έργο με την αφήγηση του αλλά και στο “Hang her” που τραγουδάει τον ρόλο του Δικαστή έδωσε τεράστια σκηνική έκφραση και θεατρικότητα, πράγματα που τα κατέχει άριστα λόγω της εμπειρίας του στο σανίδι. Απλά καθηλωτικός.

Ποιες είναι οι αγαπημένες σου ροκ όπερες και μιούζικαλ και από ποια απ αυτά τα έργα αντλείς έμπνευση;
Φυσικά μου αρέσουν οι AVANTASIA, oι AYREON και το “Phantom of the opera” αλλά τα αγαπημένα μου είναι  το “Quadrophenia” των THE WHO και το “Jeckyl and Hyde”. Μικρή λάτρευα και την Μαίρη Πόππινς!


Έχεις γράψει «συμβατική» μουσική και υπάρχει η πιθανότητα να ακούσουμε έναν τέτοιο δίσκο στο μέλλον υπό την επωνυμία των GODITHA;

Να πω εδώ ότι δεν είμαστε μπάντα. Όλα τα παιδιά που ερμηνεύουν τους ρόλους είναι guests στο project. Η Goditha είναι ο τίτλος του έργου. Ναι, βέβαια έχω γράψει συμβατική μουσική και πολλά τραγουδάκια στο παρελθόν αλλά τώρα ήθελα να κάνω κάτι διαφορετικό. Στο μέλλον δεν ξέρω ούτε εγώ τι ιδέα μπορεί να μου έρθει και δεν απαξιώνω καθόλου την συμβατική μουσική σε κανένα είδος. Από τη στιγμή που ένα τραγούδι δημιουργεί συναισθήματα σε αυτόν που το ακούει, είναι καλό.

Έχεις μαζέψει πολλές νέες και δυνατές φωνές, αντιπροσωπευτικές της ελληνικής rock και heavy metal σκηνής. Κατά πόσο βλέπεις το “Goditha – the rock opera” ως μια έκθεση της ελληνικής σκηνής; Μου δίνεται η εντύπωση πως η σκηνή μένει εν ζωή χάρις σε, μεταξύ άλλων, τέτοιες συνεργασίες.
Παρά τις αντικειμενικές δυσκολίες που έχουν συνεργασίες με τόσα άτομα, πιστεύω ότι τέτοιες συλλογικές δουλειές θα έπρεπε να γίνονται συνέχεια στην Ελληνική σκηνή. Υπάρχουν τόσες πολλές υπέροχες φωνές που δεν ξέρεις ποιόν να πρωτοδιαλέξεις. Θα χαιρόμουν πολύ να δω κι άλλα τέτοια project να κυκλοφορούν και σίγουρα θα τα χαρεί και ο κόσμος που στηρίζει την metal σκηνή.

Πως δούλεψες με τραγουδιστές που δεν έχουν πρότερη εμπειρία στο θέατρο ή/και την ροκ όπερα; Έπρεπε ας πούμε να κάνετε κάποια μαθήματα ή να τους δώσεις υλικό για μελέτη;
Τους κούρασα πολύ η αλήθεια είναι. Σε κάθε ηχογράφηση τρώγαμε πολύ χρόνο να εξηγούμε την κάθε σκηνή για να μπει ο ερμηνευτής στο κλίμα και να μην τραγουδάει στα τυφλά. Ακόμα και με την Αngel και τον Henning που τραγούδησαν από το εξωτερικό μιλούσαμε την ώρα που ηχογραφούσαν. Και το πιο extreme ήταν η Constantine που ήρθε για δυο μέρες από τη Γερμανία για να είμαι δίπλα της όταν τραγουδάει. Πιστεύω όμως ότι αυτός όλος ο κόπος ακούγεται στις ερμηνείες τους. Καταπληκτικοί όλοι!!!

Είσαι οπαδός των FIREWIND, INNERWISH, SL THEORY και των άλλων γκρουπ που προσέγγισες; Φαντάζομαι έπρεπε να κάνεις γενικά αρκετή μελέτη πάνω στα συγκροτήματα για να δημιουργήσεις το ιδανικό καστ για το “Goditha”.
Ναι φυσικά. Τις αγαπώ τις μπάντες τους. Έχουν φοβερές δουλειές. Σε όποιους μπορούσα πήγαινα και στα live τους για να τους ακούσω ζωντανά και να τους φανταστώ στους ρόλους τους. Και βέβαια πολύ ψάξιμο και πολλή μελέτη στο ΥouΤube.


Μένοντας στο ίδιο πλαίσιο, πως βλέπεις την ελληνική rock και metal σκηνή εν έτει 2020 λαμβάνοντας υπόψη τα πρόσωπα μπροστά και πίσω απ τη σκηνή;

Όπως είπα και πριν εγώ  βλέπω ότι υπάρχουν πολλά χαρισματικά άτομα. Και τραγουδιστές και μουσικοί με αστείρευτο ταλέντο. Δεν τους γνωρίζω βέβαια όλους προσωπικά για να εκφέρω άποψη γενικά για το χώρο. Θεωρώ όμως μεγάλο κρίμα που δεν προβάλλονται αρκετά από τα ΜΜΕ εκείνοι και οι δουλειές τους και αντί γι’ αυτούς κάνουμε celebrities τους παίκτες στα τηλεπαιχνίδια.

Προσβλέπεις σε διεθνείς συνεργασίες και αν ναι με ποιους θα ήθελες να συνεργαστείς;
Όχι, δεν έχω τέτοιες βλέψεις για το μέλλον. Θα με άγχωνε πολύ κάτι τέτοιο πιστεύω.

Ο δίσκος κυκλοφόρησε εν μέσω μιας πανδημίας. Πως βλέπει τη κατάσταση για όσους βιοπορίζονται απ τη μουσική σ αυτή τη περίοδο και πως βιώνεις η ίδια τη κατάσταση ως μουσικός;
Δράμα απλά. Οι καλλιτέχνες και όλοι όσοι έχουν σχέση με την ψυχαγωγία υποφέρουν περισσότερο απ όλους δυστυχώς.  Ανατράπηκαν όλων τα σχέδια μέσα σε μια στιγμή. Αλλά θέλω να είμαι αισιόδοξη και να ελπίζω ότι θα τελειώσει σύντομα αυτή η δύσκολη κατάσταση με όσο το δυνατόν λιγότερες απώλειες και σε εισόδημα αλλά και σε ανθρώπινες ζωές.
Σας ευχαριστώ πολύ για την φιλοξενία.
Φίλιππος Φίλης

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here