IHSAHN – “Pharos” (Candlelight)

0
220












Λίγους μήνες πριν, ο Γιώργος Δρογγίτης μας είχε μιλήσει για το “Telemark”, το EP του Ihsahn, με το οποίο κατά κάποιον τρόπο γυρνούσε στις black metal ρίζες του (και λέω κατά κάποιον τρόπο, αφού σίγουρα δεν γυρνάς στο ακραίο metal διασκευάζοντας Lenny Kravitz, λέω εγώ, όσο κι αν ενδιαφέρει αυτό). Πλέον, έχουμε στα χέρια μας το δεύτερο από τα τρία EP που έχει σκοπό να κυκλοφορήσει αυτός ο ανήσυχος, μα και τόσο προοδευτικός καλλιτέχνης.

Το “Pharos”, έχει μία σαφώς pop χροιά, η οποία δεν έχει να κάνει μόνο με τη μαγική διασκευή στο “Manhattan skylines” των A-HA, αλλά με την περιρρέουσα ατμόσφαιρα. Στο συγκεκριμένο τραγούδι μάλιστα, κάνει φωνητικά ο Einar Solberg των LEPROUS, ο οποίος όχι απλά μαζί με άλλα μέλη των prog γιγάντων έπαιζαν στην σόλο μπάντα του Ihsahn, αλλά κι έχει παντρευτεί την αδερφή του Νορβηγού, πάλαι ποτέ ηγέτη των EMPEROR, οπότε θαρρώ πως δεν κατέβαλλε και καμία προσπάθεια να τον πείσει!!! Έχει μάλιστα πλάκα, πως ενώ η φωνή του Solberg μοιάζει πάρα πολύ, ούτως ή άλλως, με αυτή του Morten Harket, του τραγουδιστή των A-HA, που έσκιζαν τα ρούχα τους για την πάρτη του οι κοπέλες προς τα τέλη των 80s, ο τρομερός Ihsahn, έκανε μία δήλωση για την οποία κινδυνεύει να αποκηρυχτεί από τους απανταχού die hard blacksters, αφού είπε ευθαρσώς ότι «υπάρχουν κάποιες νύξεις στους A-HA στο δεύτερο άλμπουμ των EMPEROR»!!!

Δεν γουστάρω με την ίδια μανία όλα τα σόλο άλμπουμ του Ihsahn. Βρίσκω ότι άλλα είναι πραγματικά εκπληκτικά, όπως το “Arktis” για παράδειγμα, άλλα τα περίμενα καλύτερα, όπως το “Amr”, αλλά από δίσκο σε δίσκο, μας έδειχνε διαφορετικά πράγματα κι αυτό ήταν κάτι που το εκτιμούσα αφάνταστα, καθώς δείχνει εντελώς ακομπλεξάριστος, ένας μουσικός ανοιχτόμυαλος που δεν μπορούσε να μείνει καρφωμένος στο όχημα ενός extreme metal συγκροτήματος όπου δεν είχε τα περιθώρια εξέλιξης που εκείνος ήθελε. Τα τρία καινούργια του κομμάτια, «βρωμάνε» LEPROUS από μακριά, ιδίως το JamesBondικό “Spectre at the feast”, αλλά και το εναρκτήριο “Losing altitude”. Για τη διασκευή στους PORTISHEAD και το “Roads”, απλά μας δείχνει την αγάπη του για είδη μουσικής που για τον μέσο μεταλλά φαντάζει σενάριο επιστημονικής φαντασίας η ακρόασή τους (και δεν εξαιρώ τον εαυτό μου, καθώς δεν μπορώ να πω ότι ακούω την μουσική των PORTISHEAD με θέρμη, όσο και να προσπάθησα).

Είναι προφανές ότι οι «πρώην» ακραίοι μουσικοί, μεγαλώνοντας σε ηλικία, άφησαν πίσω τους τα «πρέπει» του ήχου τους, τα οποία πρωτίστως τα «επιβάλλουν» οι οπαδοί και αποφασίζουν να πειραματιστούν όσο και όπως θέλουν. Ο Ihsahn είναι από τους πρωτοπόρους, ένας από τους καλλιτέχνες που το έκαναν απ’ όταν ήταν στους EMPEROR και παρότι δεν είναι από τους πιο δημοφιλείς μουσικούς των καιρών μας, είναι σίγουρα από τους σημαντικότερους. Το “Pharos” ρίχνει με τρόπο το φως του στην μουσική και παρά τη σύντομη διάρκειά του, είναι ένα άκουσμα που περιμένουν οι οπαδοί του (αλλά και αυτοί των LEPROUS, να μην ξεχνιόμαστε).

Σάκης Φράγκος