“An ocean of melodies”
Οι INNERWISH εδώ και ένα μικρό διάστημα κυκλοφόρησαν έναν από τους καλύτερους δίσκους, όχι μόνο της καριέρα τους, αλλά και της Ελληνικής σκηνής, με πολύ καλά σχόλια μέχρι στιγμής, με τίτλο “Ash of eternal flame”. Λίγες μέρες πριν την επίσημη κυκλοφορία του άλμπουμ, ο Θοδωρής Μηνιάτης συνάντησε τους Θύμιο Κρίκο (κιθαρίστα) και Αντώνη Μαζαράκη (μπασίστα) και συνομίλησε μαζί τους όχι μόνο για την νέα δουλειά αλλά και για θέματα που αφορούν το συγκρότημα.
Καλησπέρα. Να σας πω ένα πολύ μεγάλο μπράβο, και επισήμως, για την καινούρια σας δουλειά. Ποιες είναι γενικά οι πρώτες εντυπώσεις και κριτικές που έχετε λάβει;
Α: Τα δείγματα είναι πάρα πολύ καλά. Είτε μέσω σχολίων, μέσα από τα social που αναπόφευκτα έχουν γίνει μέρος του μουσικού πράγματος, είτε μέσα από τις πλατφόρμες μουσικής που
«ανεβαίνουν» τα τραγούδια. Έχουμε την εμπιστοσύνη της εταιρείας κλπ. Και όσοι έχουν ακούσει, τουλάχιστον ανεπίσημα, γιατί τώρα που μιλάμε δεν έχει κυκλοφορήσει ακόμα ο δίσκος, όλες οι αντιδράσεις είναι υπερ του δέοντος, θετικές και πολύ ενθαρρυντικές. Αναμένουμε τώρα μετά την 8η Νοεμβρίου και τα επόμενα.
Στο γκρουπ, ποιοι συνθέτουν κυρίως τα τραγούδια;
Α: Η Αγία Δυάδα (Θύμιος Κρίκος, Μανώλης Τσίγκος). Όχι μόνο, αλλά αναπόφευκτα…
Αναφέρομαι στον καινούργιο δίσκο ποιοι έχουν συνεισφέρει.
Θ: Γενικά στις πρώτες ιδέες, όλα τα παιδιά συνεισφέρουν στο arrangement. Ακόμα κι αν έχω φέρει κάποιο κομμάτι από την αρχή μέχρι το τέλος. Συμβαίνει πάντα αυτό. Λειτουργούμε πολύ δημοκρατικά και ομαδικά. Γενικά όμως οι βασικές ιδέες περισσότερο είναι από εμένα και τον Μανώλη.
Μια σύνθεση, πώς τη «στήνετε»; Φέρνει ο καθένας την ιδέα του και οι άλλοι βάζουν τις δικές τους, βρίσκεστε κάπου όλοι μαζί…
Α: Το songwriting στους INNERWISH είναι λίγο κόντρα στην κλασική rock n’ roll σύνθεση που η μπάντα τζαμάρει στο στούντιο. Εδώ για να στηθεί ένα τραγούδι πρέπει να υπάρχει κάτι. Μια μελωδία ή περισσότερες που πάνω σε αυτή θα πατήσει η μπάντα για να αναπτύξει το τραγούδι. Να υπάρχει κάτι που να είναι ωραίο για να μπορείς να ασχοληθείς. Και πάνω σε αυτό ξεκινά και γίνεται η διεργασία. Ας πούμε τα riff π.χ. ενδεχόμενα πολλές φορές μεταλλάσσονται, μάλλον εναλλάσσονται σε τραγούδι. Να πάει στο studio ότι είναι πιο ταιριαστό. Δεν σε οδηγεί το riff. Σπάνια συμβαίνει αυτό για να γράψεις ένα τραγούδι. Συνήθως η μελωδία της φωνής, οδηγεί πώς θα γίνει ένα τραγούδι, πώς θα αναπαραχθεί.
Ο καινούργιος σας δίσκος σχετικά με τον προηγούμενο που για πολλούς ήταν η κορυφαία δουλειά που έχετε, έχει μεγαλύτερα σε διάρκεια τραγούδια. Αυτό σας βγήκε αβίαστα ή είπατε ότι θέλουμε να κάνουμε κάπως λίγο πιο επικό στυλ στις συνθέσεις;
Θ: Δεν το πολυσκεφτόμαστε. Δηλαδή ότι μας βγαίνει εκείνη τη στιγμή. Με τους INNERWISH έχουμε καταφέρει να κερδίσουμε το δικαίωμα να κάνουμε διαφορετικού τύπου τραγούδια. Μέσα στο πρίσμα και στο φάσμα των INNERWISH, τα οποία να θυμίζουν το γκρουπ αλλά να είναι από τα όρια του thrash μέχρι τα όρια του AOR. Δεν το πολύ σκεφτόμαστε. Δηλαδή γράφουμε και ό,τι θεωρούμε ότι μας αντιπροσωπεύει και έχει κάτι να «πει» στον κόσμο, μπαίνει στο δίσκο.
Ωραία. Έχετε και έναν πολύ σημαντικό guest στην καινούργια δουλειά που είναι ο Hansi Kursch από τους BLIND GUARDIAN. Πώς ήταν η συνεργασία δικιά σας μαζί του;
Α: Η έκφραση είναι μία. Απόλυτος κύριος, σε ό,τι κλήθηκε να διεκπεραιώσει. Δηλαδή από την αρχική επικοινωνία, στην επαφή με την μπάντα, που η διαφορά στο επίπεδο είναι τεράστια. Μιλάμε τώρα για μια μπάντα που έχει ορίσει το power metal ιδίωμα και μία μέση Ελληνική μπάντα, που προσπαθεί να κάνει αυτό που μπορεί να κάνει ή τέλος πάντων να κάνει τη μουσική της. Ο άνθρωπος ήταν καθ’ όλα κύριος στην επικοινωνία. Στο να στείλει τα tracks, να είναι συνεργάσιμος στο πώς θα γίνει η ενορχήστρωση πάνω στο τραγούδι, στα parts. Ακόμα και μετά στα σημεία των videos. Ακόμα και στο promo του video αυτού καθ’ αυτού. Το οποίο χωρίς να έχει κάποιο ιδιαίτερο teaser να το ανεβάσει στις πλατφόρμες των GUARDIAN. Ούτε καν στις προσωπικές του. Αυτό μου δείχνει έναν άλλου τύπου άνθρωπο.
Θ: Ας ξεκινήσουμε ότι αυτό είναι πρώτα απ’ όλα τιμητικό. Όταν έχεις μεγαλώσει με τη φωνή ενός ανθρώπου, τον θεωρείς και είναι τεράστιος, και στην καρδιά και στο μυαλό σου. Και φτάνει κάποια στιγμή αυτός ο άνθρωπος να πει ένα τραγούδι το οποίο έχεις γράψει εσύ και η παρέα σου. Είναι κάτι παραπάνω από τιμητικό.
Α: Πολύ περισσότερο όταν του άρεσε κιόλας.
Θ: Και εγώ θα πω εκτός από κύριος, ο τύπος είναι true metalhead όσο δεν πάει. Δηλαδή πραγματικά αυτό το πράγμα δεν το κάνει γιατί σίγουρα κερδίζει χρήματα από αυτό. Το κάνει πρώτα απ’ όλα γιατί τ’ αγαπάει. Με τον τρόπο του και με τη συμπεριφορά του εγώ αυτό πήρα.
Είχε κάποια συμβολή γενικότερα στο τραγούδι; Όταν του το δώσατε, σας είπε κάποια γνώμη, κάτι…
Α: Το τραγούδι ήταν έτοιμο από πριν. Απλά «μπήκε», το τραγούδησε, έγιναν οι επικοινωνίες. Δηλαδή το κομμάτι «γράφηκε» εξ ολοκλήρου απ’ το Hansi και γίνανε οι επιλογές. Ξέρεις, κάναμε το “ping pong” με τη φωνή του Γιώργου, και οι δύο το έγραψαν. Αλλά θεωρήσαμε ότι αυτού του είδους το τελικό arrangement ήταν το κατάλληλο και αναδεικνύει και τους δύο τραγουδιστές.
Και το έκανε και πιο ενδιαφέρον.
Θ: Εδώ θα πρέπει να πούμε ότι πολύ σημαντικό ρόλο σε αυτό το πράγμα έπαιξε ο Σάκης (Φράγκος). Πρέπει να το πούμε αυτό, γιατί ουσιαστικά η επικοινωνία έγινε μέσω του Σάκη.
Εκείνος μεσολάβησε και μας βοήθησε στο contact. Από εκεί και πέρα τα περαιτέρω τα έκανε η μπάντα. Πάντως, πρώτα απ’ όλα, το πιο βασικό απ’ όλα ήταν η βοήθεια του Σάκη και ότι για εμάς είναι τρομερά τιμητικό.
Άρα, γενικότερα, ο Hansi δεν σας είπε κάποια άποψη για κάτι που να αφορά το τραγούδι, ότι πχ αυτό μ’ αρέσει, δεν μ’ αρέσει κλπ. Ήταν από την πρώτη στιγμή σε όλα σύμφωνος.
Θ: Εμείς του Hansi, για να έχει την επιλογή, επειδή είπαμε να συνεργαστούμε, άκουσε την μπάντα, θεώρησε ότι τον αντιπροσωπεύει και ότι θα ήταν ενδιαφέρον για αυτόν να το κάνει. Του στείλαμε δύο-τρία τραγούδια, αν θυμάμαι καλά, που νομίζαμε ότι θα μπορούσε να «μπει». Μας είπε «Παιδιά, και τα τρία είναι πολύ καλά, διαλέξτε ένα που θέλετε». Κάπως έτσι έγινε. Και διαλέξαμε αυτό. Και από κοινού, δηλαδή, είπαμε ότι αυτό μάλλον ταιριάζει καλύτερα.
Είχατε, πέρα από τον Hansi, κάποια επικοινωνία με κάποιον άλλον διάσημο, μουσικό.
Α: Όχι, όχι, όχι.
Ούτε θέλατε.
Θ: Δεν μπήκαμε σε διαδικασία, δηλαδή, θεωρούσαμε ότι ήδη ήταν πολύ, πώς να το πω, καλύψαμε την ανάγκη μας του guest. Τώρα, στο μέλλον…
Α: Ίδωμεν.
Θ: Ήταν πολύ ωραία η εμπειρία, πάντως. Θα θέλαμε να την ξανακάνουμε.
Πέρα από το μπράβο που σας αξίζει για το ποιοτικό κομμάτι των τραγουδιών, το καινούργιο άλμπουμ έχει και ένα τρομερό εξώφυλλο. Όσοι το έχουν δει, νομίζω ότι τους αρέσει πάρα πολύ. Ποιος το εμπνεύστηκε, σαν ιδέα;
Θ: Νομίζω ότι ήταν η ιδέα του Εικοσιπεντάκη (σ.υ: Γιώργου, τραγουδιστή). Πάντα όταν προσπαθείς να φτιάξεις ένα εξώφυλλο, κοιτάς να δεις από τα κομμάτια που έχεις πιο «φωτογραφίζεται». Δεν ξέρω αν καταλαβαίνεις. Ποιος σου δίνει ένα concept. Και μου φαίνεται ότι όταν είχαμε μαζευτεί, ήταν ο Γιώργος σε ένα meeting που είχε πει ότι θα μπορούσαμε να εκμεταλλευτούμε τον μύθο του Προμηθέα, που είναι το “Forevermore”. Γιατί τσεκάραμε, στην ουσία, τις θεματολογίες των τραγουδιών. Ήταν και ένας κύκλος ο οποίος έπρεπε να κλείσει, γιατί με τον Νάκο (Γιάννης, σχεδιαστής του εξωφύλλου) είχαμε κάνει το split CD με τους REFLECTION. Το οποίο, πραγματικά, ήταν το πρώτο το εξώφυλλο. Και ήθελε και ο ίδιος πάρα πολύ να το κάνει, γι’ αυτό το λόγο, που πλέον έχει γίνει τρομερός τη δουλειά του. «Το λένε» και οι μπάντες με τις οποίες συνεργάζεται, αλλά «το λένε» και οι δουλειές του από μόνες τους. Ήταν ένας κύκλος που έπρεπε να κλείσει. Το θέλαμε κι εμείς πάρα πολύ, γιατί θαυμάζουμε τις δουλειές που κάνει. Και του είπαμε τι είχαμε στο μυαλό μας, χοντρά-χοντρά. Βέβαια, έναν καλλιτέχνη δεν τον δεσμεύεις, το «πήρε» επάνω το άνθρωπος και το έφτιαξε. Δηλαδή, από την τελική ιδέα που πήραμε, νομίζω, ελάχιστα πράγματα αλλάξανε.
Α: Ο Γιάννης έχει κάνει πάρα πολύ καλή δουλειά, και έχει ρίξει και πολλή δουλειά μέσα στο άλμπουμ, γιατί αξίζει να αναφέρουμε ότι, πέρα του εξωφύλλου και του artwork του άλμπουμ κλπ., ο Γιάννης έχει φιλοτεχνήσει και τα εξώφυλλα των singles. Οπότε, όλα αυτά είναι δουλειές του Γιάννη Νάκου. Το “Sea of lies”, το “Higher”, το “Soul assunder”, όλα αυτά τα covers, είναι δουλειές του Γιάννη, τα οποία είναι εμπνευσμένα από τα τραγούδια και σε συνεργασία στιλιστικά με τον Γιώργο Εικοσιπεντάκη, που έχει μια αίσθηση σε αυτό το πράγμα λόγω της δουλειάς του. Έχει κάνει δουλειά και σε αυτό το κομμάτι.
Θ: Και για μένα νομίζω ότι έχει κάνει φανταστική δουλειά.
Άρα, το εξώφυλλο συμβολίζει πολλά πράγματα από το δίσκο. Γιατί, εγώ, είχα την εντύπωση ότι αναφερόταν μόνο στο τίτλο, στο ομώνυμο τραγούδι που έχετε ονομάσει τον δίσκο, το οποίο απ’ όσο θυμάμαι, μιλάει για την Ελλάδα που βγαίνει από τις στάχτες της και ξαναγεννιέται. Άρα, έχετε βάλει και άλλα στοιχεία του δίσκου στο εξώφυλλο.
Α: Ουσιαστικά, ακριβώς. Δηλαδή, πρέπει ο ακροατής να πάρει το εξώφυλλο και να ασχοληθεί μαζί του, να δει πράγματα που αφορούν και τα άλλα τραγούδια.
Θ: Υπάρχει αναφορά στον πρώτο δίσκο με τον αετό, υπάρχει αναφορά στον Προμηθέα και την ιστορία του.
Α: Η θάλασσα, το “Sea of lies”. Γενικώς, έχει πράγματα.
Όπως και οι IRON MAIDEN, κάνατε κάτι αντίστοιχο κι εσείς!
(Γέλια) Θ: Ναι, κάναμε το δικό μας.
Λοιπόν, μια και γενικότερα μέσα στο δίσκο υπάρχει ένα τραγούδι το οποίο αναφέρεται στους Κρητικούς πολεμιστές (“Cretan warriors”) και υπάρχει και το ομώνυμο το οποίο μιλά για την αναγέννηση της Ελλάδας. Έχετε σκεφτεί ότι μπορεί αυτό να παρεξηγηθεί λίγο από κάποιους; Γιατί, ξέρετε τώρα πια, αυτά είναι και λίγο λεπτά πια τα ζητήματα.
Α: Με τον τρόπο που δίνεται, που δίνονται τα τραγούδια, νομίζω ότι δεν τίθεται θέμα ότι είναι πολιτικοποιημένα.
Το λέω γιατί κάποιοι κακεντρεχείς μπορεί και να το παρεξηγήσουν…
Α: Αν θέλει κάποιος να βρει, μπορεί να βρει πάτημα και σε ένα απλοϊκό τραγούδι που μιλά για τσιχλόφουσκες και να κάνει μια σύνδεση που υπάρχει μόνο στο μυαλό του και να αρχίσει να τη φουσκώνει και να τη μεγαλώνει. Δεν έχει νόημα όλα αυτό.
Σωστό. Υπήρχε κάποιο ή κάποια τραγούδια από τον καινούργιο δίσκο που σας δυσκόλεψαν πάρα πολύ στη δημιουργία.
Α: Υπήρχαν βέβαια.
Θ: Όλα, το λέω με την καλή έννοια. Δηλαδή, πάντα, ακόμα και όταν ένα κομμάτι είναι αυτό κάθε αυτό από την αρχή μέχρι το τέλος και η πρωτογενής ιδέα είναι σχεδόν έτοιμη, δεν είναι ποτέ στο 100% έτοιμο. Πάντα πρέπει να ασχοληθείς με το τραγούδι, να κάνεις τα πράγματα που πρέπει για να το φτάσεις στο επίπεδο που μπορείς, στο καλύτερο δυνατό. Αν θα πω, γενικά, τα κομμάτια τα οποία ήταν πιο μεγάλα, που είχαν χορωδίες, ορχήστρες και όλα αυτά, στη διαδικασία της παραγωγής του δίσκου μας κουράσανε πιο πολύ, με την έννοια ότι υπήρχαν περισσότερα elements να ασχοληθείς μέσα στην παραγωγή, ώστε να είναι όσο πιο σωστά γίνεται.
Α: Πάντως το tip για το πιο, όχι απαιτητικό, αλλά το τραγούδι που μας προβλημάτισε περισσότερο, είναι τραγούδι εκτός δίσκου. Είναι το πρώτο standalone single που βγήκε, το “Cult of the blind” το οποίο μας προβλημάτισε το refrain του. Πρέπει να αλλάξαμε διψήφιο αριθμό refrain. Για να καταλήξουμε σε αυτό που έφτασε, τέλος πάντων, να ακουστεί τον Αύγουστο.
Επειδή όπως γνωρίζω το άλμπουμ, γιατί και στην προακρόαση του το είχατε αναφέρει, ήταν πριν τον covid έτοιμο, σωστά;
Α: Σωστά.
Άρα μετά και τον covid που ξαναβρεθήκατε, έχουνε γίνει πάρα πολλές αλλαγές τα τραγούδια.
Θ: + Α: Όχι.
Θ: Προ covid, πριν την πρώτη καραντίνα, ήταν έτοιμα τύμπανα, μπάσα, κιθάρες, γραμμένα στο στούντιο. Και αν τα πράγματα πηγαίνανε βάση προγράμματος, έτσι όπως το είχαμε σκεφτεί, το καλοκαίρι εκείνου του χρόνου θα γινόταν η μίξη.
Α: Οπότε μιλάμε για μια κυκλοφορία μέσα στο 2021.
Θ: Μέσα στο 2021. Έγινε η πρώτη καραντίνα. Ξεκίνησε ο Γιώργος να γράφει φωνές για το δίσκο. «Σκάει» η πρώτη καραντίνα. Αναγκαστικά πάμε πίσω. Ξεκινάμε μετά τον Σεπτέμβριο, αν θυμάμαι καλά, ή Οκτώβριο, να ξαναγράφουμε το δίσκο. «Σκάει» η δεύτερη καραντίνα. Ξέρεις, αν χάσεις και το momentum, πρέπει να ξαναβρείς μετά τα guts για να ξανά ξεκινήσεις.
Α: Στην ουσία μπήκαμε τελικά να ξεκινήσουμε τα recordings μέσα στο 2022 να τελειώσουμε με τις φωνές δηλαδή. Φωνές και χορωδίες, οι οποίες ήταν σε εκκρεμότητα και μετά να πάρουν όλα τα πράγματα τον χρόνο τους. Μετά οι μίξεις, τα master, κλπ.
Μια και αναφέρεσαι στις φωνές, θεωρώ ότι έχει γίνει τρομερή δουλειά. Είναι συγκλονιστική η ερμηνεία του Γιώργου.
Θ: Ο Γιώργος έκανε φανταστική δουλειά.
Είναι συγκλονιστικές οι ερμηνείες που έχει στο καινούριο δίσκο. Μας το έλεγε και ο Μανώλης (σ.υ. Τσίγκος) στην προακρόαση αλλά πραγματικά το τελικό προϊόν είναι το κάτι άλλο.
Α: Έχω την αίσθηση πως όσο χρόνο αφιερώσει κάποιος, τόσο περισσότερο θα λατρέψει τη φωνή του Γιώργου. Και το performance που έχει κάνει σε αυτό το δίσκο έχει όντως κάνει πολύ καλή δουλειά.
Και στην καινούργια σας δουλειά έχει συμβάλει αρκετά η χορωδία και θεωρώ ότι πραγματικά δίνει ένα πολύ μεγάλο όγκο γενικά στη σύνθεση. Όταν δίνετε τα τραγούδια στη χορωδία, έχουν κάποια άποψη για την τελική δομή της σύνθεσης; Δηλαδή είστε σε μια συνεννόηση εσείς και η χορωδία ή είναι όλα πιο έτοιμα;
Α: Στην ουσία, ο άνθρωπος που ηγείται της χορωδίας, η Μαργαρίτα Παπαδημητρίου, είναι ένας πολύ αγαπημένος μας άνθρωπος και πλέον συναναστρέφεται με τους INNERWISH, άνω των 15 τελευταίων ετών. Από τα συμπληρωματικά φωνητικά στο Rockwave festival το 2008 και πιο πριν. Και μην σου πω και το 2007 που έκανε ντουέτο το “Lonely lady” (διασκευή στους Q5) με τον Μπάμπη και από εκεί ξεκινήσαμε και τη μάθαμε τη Μαργαρίτα. Λοιπόν, θέλω να πω ότι ένας άνθρωπος που έχουμε μεγαλώσει μαζί, ξέρει την μπάντα και δεδομένου ότι είναι εξαιρετική μουσικός, αναλαμβάνει σε συνεργασία και με τον «πάτερ φαμίλια», τον Κο Κρίκο, το scoring των τραγουδιών και αντίστοιχα το κατανέμει σε άντρες και γυναίκες.
Θ: Οι βασικές ιδέες πάντα υπάρχουν. Δηλαδή ξέρουμε ακριβώς τι θέλουμε, πού θα «μπει» η χορωδία και όλα αυτά. Βέβαια η Μαργαρίτα πάντα μετά από τόσα χρόνια συνεργασίας, έχει σημεία στα οποία μπορεί να πει «να σου πω σκεφτικά αυτό, σκεφτικά εκείνο» και όλα αυτά.
Α: Έχει και διαφορετική παιδεία η Μαργαρίτα, οπότε λειτουργεί έτσι.
Θ: Αλλά γενικά οι βασικές ιδέες, ο βασικός κορμός των κομματιών το πού και πώς θα μπει και τι το έχουμε οραματιστεί από πού.
Α: Είναι INNERWISH
Ωραία, ωραία. Επειδή μέχρι στιγμής η χορωδία, ειδικά στα τελευταία σας άλμπουμ έχει πολύ μεγάλο ρόλο. Έχετε σκεφτεί κάποια στιγμή να κάνετε κάτι σαν rock opera;
Α: Όχι, για την ώρα τουλάχιστον μια τέτοια οπτική δεν έχει «πέσει στο τραπέζι». Μια τέτοια προοπτική μάλλον, όχι οπτική. Αλλά εντάξει, ποτέ δεν ξέρεις.
Θα μπορούσατε όμως να γράψετε μια rock opera πολύ εύκολα.
Α: Ξέρεις τι γίνεται, όπως σου είπε και ο Θύμιος, σε ένα άλμπουμ των INNERWISH, τα τραγούδια είναι και λίγο, ετερόκλητα. Θέλω να σου πω δηλαδή, ότι μια rock opera απαιτεί να «κάτσεις» να ασχοληθείς, να κάνεις focus σ’ αυτό.
Θ: Θα ήταν πολύ ωραίο να το καταφέρουμε, αλλά βέβαια από μόνο του απαιτεί πολλαπλάσια δουλειά, από ένα άλμπουμ το οποίο μπορεί να είναι πολύ μορφικό, γιατί μια rock opera πρέπει να έχει αρχή, μέση και τέλος και η ιστορία που εκτυλίσσεται να την υποστηρίζει και η μουσική. Είναι κάτι το οποίο δεν έχει περάσει από το μυαλό μας, αλλά ποτέ δεν ξέρεις.
Από το μυαλό σας έχει περάσει να δημιουργήσετε κάποια στιγμή ένα concept δίσκο (άλμπουμ που έχει μια συγκεκριμένη ιστορία σαν κύριο θέμα των στίχων).
Α: Ναι, έχει περάσει.
Είναι στα πλάνα ή απλά…
Θ: Θέλουμε κάποια στιγμή να το κάνουμε.
Θέμα έχετε βρει;
Θ: Είχαν «πέσει στο τραπέζι» διάφορες ιδέες στιγμές στο παρελθόν. Ξανασυζητήθηκε τώρα, γιατί σε λίγο καιρό θα πρέπει να αρχίσουμε να δουλεύουμε τον επόμενο δίσκο. Οπότε, ναι, θα θέλαμε να το κάνουμε, με την έννοια ότι έχουμε μεγαλώσει και έχουμε αγαπήσει δίσκους που ήταν concept. Όπως ήταν το “Operation mindcrime” (QUEENSRYCHE), όπως ήταν “Seventh son of the seventh son” (IRON MAIDEN). Δηλαδή, θα θέλαμε πολύ κι εμείς να καταφέρουμε κάποια στιγμή να κάνουμε κάτι τέτοιο. Δεν είναι εύκολο.
Στο εξώφυλλο το κάνατε, με τα στοιχεία που έχετε βάλει (γέλια). Οπότε το «μέσα» σας λείπει μόνο. Από την καινούργια σας δουλειά, υπάρχει κάποιο τραγούδι που πιστεύετε ότι θα αγαπηθεί πάρα πολύ από τον κόσμο. Δηλαδή, ένα τραγούδι με το οποίο, όταν το συνθέσατε, σκεφτήκατε ότι θα γίνει επιτυχία γρήγορα και θα το «αγκαλιάσει» άμεσα το κοινό;
Α: Κοίτα, αυτό που μας έδωσε σίγουρα από μόνο του, γιατί αυτά τα τραγούδια μας αρέσουν, αυτό που μας έδωσε αυτή την αίσθηση, ήταν το “Higher”, το οποίο όμως, πρόσεξε, ήταν και το τραγούδι που, όπως αναφέρουμε και στα σχόλια του video, ήταν αυτό που μας προβλημάτισε και πολύ, αν θα πρέπει να μπει στο video μήπως, παραείναι εμπορικό, παραείναι cheesy, κλπ.
Έχει αυτό το groove που μας αρέσει, είναι μπιτάτο, έχει το INNERWISH στοιχείο, το δίσολο και τα υπόλοιπα στοιχεία. Αλλά, είχαμε μια επιφύλαξη σε όλο αυτό.
Θ: Σε αυτό το δίσκο γράφτηκαν 15 τραγούδια.
Α: Ηχογραφήθηκαν 15 τραγούδια
Θ: Ναι ηχογραφήθηκαν και έγιναν μίξη 15 τραγούδια στο studio.
Α: Γιατί «γράφτηκαν» καμιά τριανταριά. Να ξέρεις.
Άρα έχετε και άλλο υλικό.
Θ: Βέβαια υπάρχει, πολύ πράγμα. Εμείς, στην προσπάθειά μας, κάνοντας αυτά τα διαμετρικά αντίθετα πράγματα, από τα πολύ επικά με χορωδίες, μέχρι στα όρια του AOR, το στοίχημα πάντα είναι η κοινή παραγωγή, να μπορεί να υποστηρίξει όλες τις διαφορετικές εκφράσεις της μπάντας. Αυτό είναι πάντα πάρα πολύ δύσκολο. Δηλαδή, είναι πολύ δύσκολη η παραγωγή, η μίξη και το mastering.
Α: Να υποστηρίξει και να αναδείξει όλες τις συνθέσεις.
Θ: Να υποστηρίξει όλες τις συνθέσεις, γιατί είναι διαμετρικά αντίθετες. Σε αυτό το δίσκο είναι η πρώτη φορά, νομίζω, που το καταφέραμε στο maximum.
Α: Όλα έχουν έρθει πιο κοντά.
Θ: Να ταιριάζει ηχητικά η ίδια παραγωγή του “Sea of lies”, με το “Higher”, το “Hands of doom” και το “Cult of the blind”. Οπότε, στο τέλος η επιλογή των κομματιών, γίνεται πάντα Βάση αυτού. Το “Higher” ήταν ένα κομμάτι, το οποίο όταν το γράψαμε ήμασταν πολύ χαρούμενοι με το αποτέλεσμα. Μας άρεσε πάρα πολύ. Δεν ξέραμε κατά πόσο, στο τέλος, αν θα «κολλήσει» με τα άλλα. Και η παραγωγή το έκανε να γίνει ίδιο.
Μου είπες ότι έχουν ηχογραφηθεί 15 τραγούδια. Στο δίσκο, όμως, θα είναι 11, συν το bonus που είναι η διασκευή. Τα υπόλοιπα γιατί δεν είναι στο δίσκο;
Θ: Κάτι θα τα κάνουμε και αυτά.
Το λέω γιατί είναι η πρώτη φορά στην ιστορία του γκρουπ που έχει κυκλοφορήσει ήδη ένα single το οποίο δεν θα είναι στην καινούργια δουλειά.
Α: Κάπου έχει παίξει σε αυτό ρόλο και ο προγραμματισμός της εταιρείας πώς θέλει να διαχειριστεί το υλικό.
Θ: Από τη στιγμή που έχεις, δίνεις τόσο υλικό σε μια εταιρεία να το διαχειριστεί και να καλυφθεί για το θέμα του promotion της μπάντας, κάποια πράγματα τα αφήνουμε σε αυτούς που είναι η δουλειά τους και θεωρώ ότι κάτι παραπάνω ξέρουν από εμάς.
Άρα και τα υπόλοιπα τραγούδια που δεν έχουν μπει στο δίσκο θα βγουν ουσιαστικά σαν ψηφιακά singles;
Θ: Δεν νομίζω, πιθανότατα στο μέλλον… Θα δούμε. Ήταν πολύ δύσκολο για εμάς να διαλέξουμε ποια κομμάτια θα μπουν στο δίσκο γιατί ήμασταν ευχαριστημένοι από πολλά.
Α: Ξέρεις, εμείς πάντα μπαίνουμε στο studio να γράψουμε ό,τι είναι να «μπει» στο δίσκο. Συνεπώς, είχαμε 15 τραγούδια δίσκου, δεν ήταν 12 και 3 fillers και άντε να τα γράψουμε όλα. Γι’ αυτό κι αν θες, κατά κάποιο τρόπο, η εταιρεία μας έβγαλε από τη δύσκολη θέση από το να «λογοφέρουμε» τι θα «μπει» και τι θα «βγει». Να βοηθήσει στο διάλεγμα. Να κάνει αυτή, την επιλογή.
Η διασκευή που υπάρχει στο καινούριο δίσκο ποιος σκέφτηκε να διασκευαστεί αυτό το τραγούδι.
Α: Φίλε, αυτό το τραγούδι το παίζουμε ως διασκευή 25 χρόνια.
Ναι, εντάξει, συμφωνώ, το ξέρω αυτό.
Θ: Νομίζω κάποια στιγμή που το συζητάγαμε, είπαμε να κάνουμε μια διασκευή έτσι γιατί μας αρέσει και γουστάρουμε. Νομίζω επειδή είναι μεγάλο απωθημένο, ήταν μεγάλο απωθημένο δικό μου, νομίζω ότι το είπα εγώ αλλά και πάλι, θα μπορούσε να το είχε πει και ο Μανώλης (Τσίγκος) ή ο Αντώνης (Μαζαράκης).
Δεν το λέω για αυτό. Εγώ απλά αναφέρω πως και αποφασίσατε να γίνει το συγκεκριμένο, υπήρξαν και άλλες σκέψεις;.
Α: Το αγαπούσαμε, το παίζουμε από πάντα.
Θ: Είχαμε κι άλλες σκέψεις. Υπάρχουν πολλά κομμάτια που θα θέλαμε. Δηλαδή θα μπορούσαμε να κάνουμε πολλούς δίσκους παίζοντας διασκευές γιατί…
Α: Καταρχάς μας αρέσουν οι διασκευές γιατί αν παρακολουθείς την μπάντα από πιο παλιά πάντα ακόμα και σε headline δικό μας, για τη φάση μας, βάζαμε 3-4, μπορεί και 5.
Γιατί δεν έχει μπει η διασκευή στην κανονική κυκλοφορία του δίσκου και είναι μόνο bonus. Νομίζω, αν δεν κάνω λάθος, στο βινύλιο δεν θα είναι παρά μόνο στο CD σαν bonus.
Α: Ναι, αυτός είναι τώρα ο προγραμματισμός.
Θ: Πιθανολογώ ότι είναι και θέμα χρονικής διάρκειας του βινυλιου, να ξεπερνάει τα λεπτά του βινυλίου.
Α: Αφενός, αφετέρου όταν θα βγει το jewel case δεν θα είναι. Στην επόμενη κοπή, που δεν θα είναι digipack και θα είναι jewel case, δεν θα συμπεριλαμβάνεται.
Θα είναι μόνο στο digipack. Άρα θα πρέπει να τονίσουμε στον κόσμο να «τρέξει» να αγοράσει το digipack για να έχει το τραγούδι. Η καινούργια σας δουλειά είναι σε μια νέα εταιρεία. Ποιες είναι μέχρι στιγμής οι πρώτες εντυπώσεις που έχετε από αυτή τη συνεργασία. Γιατί είναι μια τελείως νεοσύστατη εταιρεία όσο ξέρω.
Α: Νεοσύστατη εταιρεία με πολλούς έμπειρους ανθρώπους. Δηλαδή στην ουσία, μόνο καινούργια δεν τη λες. Μόνο σαν όνομα είναι. Ξέρεις οι INNERWISH όπως πιθανότητα αντιλαμβάνεσαι, θέλουν να αισθάνονται άνετα σε όλα τα πράγματα. Στα τραγούδια που δίνουν, ακόμα και με τους οπαδούς, η σχέση είναι προσωπική, γιατί έτσι αισθανόμαστε άνετα. Έτσι και με την εταιρεία συνεπώς, οι άνθρωποι έδειξαν ότι μας θέλουν, αυτό το έκαναν έμπρακτα με όλες τις επικοινωνίες. Νομίζω ότι και το potential που έχει από μόνο του, λειτούργησε ώστε να καταλήξουμε στους ανθρώπους. Αλλά και πάλι το ότι είναι καινούργια μόνο σαν σύσταση εταιρείας φαίνεται ότι είναι καινούργια. Όλα τα υπόλοιπα είναι άνθρωποι πανέμπειροι στο χώρο, ξέρουν τι κάνουν, πώς να το κάνουν και αυτό νομίζω, αν πρέπει να το χαρακτηρίσουμε σαν προϊόν αυτό το δίσκο, νομίζω ότι ίσως είναι η καταλληλότερη στιγμή που ήρθε.
Εσύ (Θύμιος Κρίκος) και ο Μανώλης που είστε ένα από τα κορυφαία κιθαριστικά δίδυμα στη χώρα μας, έχετε σκεφτεί σε κάποιο δίσκο να προσθέσετε και μια τρίτη κιθάρα;
Θ: Μου βάζεις ιδέες τώρα. Θα μπορούσε. Θέλω να πω ότι δεν υπάρχουν όρια σε αυτό που κάνουμε. Είναι να το οραματιστείς. Για να μπει ένας άνθρωπος σε αυτή την παρέα πρέπει να πληρεί άλλες προδιαγραφές από το να παίζει πρώτα από όλα καλή κιθάρα. Αυτή είναι η διαφορά. Ότι για να «μπει» και να ενσωματωθεί σε μια παρέα και σε μια οικογένεια όπως είμαστε εμείς, πρέπει πρώτα να καλύπτει άλλες ανάγκες προσωπικές και μετά να κάνουμε μουσική.
Μπορεί να τον καλείς και σαν guest όμως. Δηλαδή σε δύο τραγούδια να βάλετε ίσως και ένα μεγαλύτερο όγκο.
Θ: Πολύ ευχαρίστως.
Ή να διασκευάσετε το “Flash of the blade” (IRON MAIDEN) γέλια
Θ: Σωστός.
Πολύ καλή ευκαιρία.
Θ: Μου έβαλες ιδέες τώρα.
Πώς είναι μια φυσιολογική ημέρα στο στούντιο για το group;
Θ: Εννοείς σαν πρόβες ή ηχογραφήσεις;
Ας πούμε πρόβες.
Θ: Ξέρεις, εμείς βρισκόμαστε, όπως είπαμε και πριν, μπορεί να ακούγεται και λίγο γραφικό, για να κάνουμε τη ψυχοθεραπεία μας. Έχει τύχει πολλές φορές να βρεθούμε για να προβάρουμε και τελικά να μην παίξουμε ούτε νότα αλλά απλά να μιλάμε, να λέμε τα νέα μας, να πίνουμε τις μπύρες μας. Για εμάς η μπάντα είναι το δεύτερο σπίτι μας, είναι το αποκούμπι μας, η πενταήμερη μας. Εμείς δεν φεύγουμε για συναυλίες, φεύγουμε για πενταήμερη!
Καταλαβαίνω τι εννοείς και είναι πολύ ωραίο αυτό και δείχνει και πόσοι «δεμένοι» είστε. Είναι πολύ σημαντικό.
Θ: Μετά από τόσα χρόνια είναι ευλογία ότι έχουμε καταφέρει να βρούμε μια ομάδα που να είναι σταθερή και «μιλάμε την ίδια γλώσσα». Είναι πολύ δύσκολο να πέτυχεις κάτι τέτοιο σήμερα.
Σίγουρα, ειδικά στο θέμα του τραγουδιστή. Γιατί είναι και γενικά δύσκολο.
Θ: Ο Γιώργος είναι ένας άνθρωπος τρομερής ποιότητας και στο καλλιτεχνικό κομμάτι αλλά και σαν προσωπικότητα.
Εγώ αναφέρομαι γενικά σε έναν τραγουδιστή που αν καταλάβει ότι είναι καλός μπορεί να θελήσει να κάνει άλλες κινήσεις στη ζωή του. Θεωρώ ότι στις μέρες μας είναι πολύ δύσκολο να βρεις έναν τραγουδιστή και να είναι για χρόνια στο γκρουπ.
Θ: Δεν θα διαφωνήσω. Ο Γιώργος είναι ένας τρομερής ποιότητας άνθρωπος.
Α: Καταλληλότερος δεν θα μπορούσε να υπάρχει.
Θ: Είναι πολύ καλός μου φίλος.
Α: Αν ρωτήσεις και τους υπόλοιπους 5 ποιον τραγουδιστή θέλουν για αυτή την θέση, η μάλλον θα το πω αλλιώς, αν πεις στους υπόλοιπους 5 ότι οι INNERWISH σαν status δεν θα αλλάξουν, θα παραμείνουν αυτοί που είναι για τον κόσμο και να επιλέξουν όποιους θέλουν για τις υπόλοιπες 5 θέσεις. Όλοι θα σου πουν αυτοί που είναι τώρα. Και «βάζω το χέρι μου στη φωτιά» και για αυτούς που λείπουν.
Μια και η νέα δουλειά είναι έτοιμη, υπάρχουν πλάνα για συναυλίες;
Θ: Έχουμε ήδη ξεκινήσει και κλείνουμε, είμαστε σε συζητήσεις και για Ελλάδα αλλά και για εξωτερικό. Θέλουμε να παίξουμε όσο περισσότερο μπορούμε, θέλουμε η μουσική μας να ταξιδέψει, θέλουμε να το μοιραστούμε με τον κόσμο που αγαπάει την μπάντα, πιστεύουμε οι δυο επόμενες χρονιές θα είναι αρκετά «γεμάτες».
Έχετε σκεφτεί ότι κάποια στιγμή μπορεί να «μπείτε» στην διαδικασία του crowdfunding;
Α: Μακάρι να μην μπούμε γιατί δεν είμαστε τέτοιοι άνθρωποι
Θ: Δεν είναι υποτιμητικό. Εγώ σέβομαι όταν κάποιος κυνηγάει το όνειρο του, κάνει τα πάντα για να το πραγματοποιήσει. Αλλά θεωρώ ότι όταν «μπαίνεις» σε μια τέτοια διαδικασία, όπως κάναμε και παλιότερα έτσι θα κάναμε και τώρα. Υπάρχει τρόπος να το κάνεις. Αρκεί να στερηθείς. Το σπορ είναι ακριβό.
Για μένα πρέπει να «βγαίνει» και από μέσα σου και όταν θες να κάνεις ένα άλμπουμ, να γίνεται και μετά να σε κρίνουν.
Θ: Το θέμα είναι να έχεις κάτι να «πεις».
Αυτό ακριβώς.
Α: Το crowdfunding μπορεί να έχει υπόσταση όταν πας να κάνεις κάτι επικουρικό. Όταν αφορά την μπάντα σου που είναι η ψυχοθεραπεία σου, νομίζω είναι πολύ εγωιστικό να έχεις την απαίτηση να στο χρηματοδοτήσει ένας τρίτος.
Ο τρίτος όμως είναι ο οπαδός που θέλει να έχει το προϊόν γι’ αυτό που και δίνεις επιπλέον πράγματα.
Α: Ναι σωστά αλλά το τίμιο είναι να το δώσεις εσύ και αν είναι να το αγοράσει όχι να το προπληρώσει κιόλας. Δηλαδή και να πληρώσει να γίνει και να πληρώσει να το αγοράσει.
Θ: Καταλαβαίνω ότι κάποιοι προσπαθούν να κυνηγήσουν το όνειρο τους και κάνουν τα πάντα για αυτό και έχουν τον απόλυτο σεβασμό μου. Αλλά εμείς δεν θα το κάναμε ποτέ, όπως και δεν έχουμε κάνει ποτέ buy on, και έχουμε αποφασίσει να μην κάνουμε ποτέ. Δεν σημαίνει ότι όσοι το κάνουν, λανθάνουν, εμείς κρίνουμε όντας αυτοί που είμαστε με την ψυχοσύνθεση που έχουμε ότι δεν θέλουμε να το κάνουμε.
Ωραία, ευχαριστώ πολύ για τον χρόνο σας, τα τελευταία λόγια δικά σας, θέλετε να μοιραστείτε κάτι στους αναγνώστες;
Α: Να μας περιμένει και να φωνάζει πολύ στις συναυλίες
Αυτό είναι το μόνο σίγουρο!
Θ: Αυτός ο δίσκος είναι με πολύ αγάπη και ελπίζουμε ο κόσμος να νοιώσει τα πράγματα που νοιώσαμε και εμείς κατά την διάρκεια της δημιουργίας.
Να είστε καλά!
Θοδωρής Μηνιάτης
Φωτογραφίες: Δημήτρης Μαρίνης