IOTUNN interview (Jesper Gräs)

0
188












Enter eternity

 

Η λέξη “Iotunn” σημαίνει γίγαντας και οι Δανοί extreme prog metallers, IOTUNN, είναι προφανές ότι ακόμα κι αν δεν είναι αυτή τη στιγμή, προβλέπεται στο άμεσο μέλλον να γιγαντώσουν τη φήμη τους στο μεταλλικό στερέωμα, αν συνεχίζουν να βγάζουν δίσκους όπως το “Access all worlds”, που κυκλοφόρησε πριν μερικές εβδομάδες από τη Metal Blade. Ο Άγγελος Κατσούρας, μίλησε με τον Jesper Gräs, έναν εκ των κιθαριστών και ιδρυτών του σχήματος (μαζί με τον αδερφό του Jens Nicolai) και είπαν πολλά και ενδιαφέροντα.
Στο τέλος ακολουθεί η συνέντευξη στα αγγλικά.

 

Αρχικά θα θέλαμε να σας καλωσορίσουμε στο Rock Hard και να πάρουμε τα πράγματα από εκεί που ξεκίνησαν. Θα  θέλαμε να μάθουμε την ιστορία πίσω από τη δημιουργία της μπάντας, ποια ήταν τα κίνητρα σας εκείνη την περίοδο και τι οδήγησε στο ΕΡ “The wizard falls” και τι ακολούθησε μετά και είχατε αυτό το κενό 5 ετών ενδιάμεσα.
Το 2009 ήμουν στην κορύφωση μιας εποχής που άκουγα ‘60s και ‘70s rock μουσική και ήθελα πραγματικά να κάνω μια μπάντα που περίπου θα αγκάλιαζε ταυτόχρονα την διαστημική, ψυχεδελική και ροκ προοπτική όλων εκείνων των φανταστικών συγκροτημάτων εκείνης της εποχής. Έτσι, αυτό ήταν το ξεκίνημα. Το 2011 ο αδερφός μου μπήκε στο συγκρότημα αφού μας είχε βοηθήσει σε μια συναυλία και αυτό σήμαινε ότι ο πειραματισμός μπορούσε να πάρει νέες κατευθύνσεις και με έσυρε πίσω στο μεταλλικό βαγόνι για να πω την αλήθεια. Άκουγα metal από την παιδική μου ηλικία και ήρθε η στιγμή που όλα αυτά τα χρόνια συνδυάστηκαν με την αγάπη για τα ‘60s και ‘70s μπορούσαν να οδηγήσουν σε νέους δρόμους και νομίζω ότι είναι ακόμα σημαντικό μέρος του DNA μας μέχρι σήμερα πραγματικά, επειδή όλοι μας αγαπάμε αυτή τη μουσική.
Έτσι με τον Jens Nicolai στο συγκρότημα, αργά εξελιχθήκαμε σε αυτό που κατέληξε να γίνει το “The wizard falls” το οποίο πιστεύω εκφράζει την κορυφή της στιγμής μουσικά και ήταν κατά τη δημιουργία του που ο Jens Nicolai βρήκε το όνομα IOTUNN το οποίο αντιπροσώπευε το συναίσθημα του να βρεθούμε πιο κοντά στον ήχο μας κατά κάποιο τρόπο. Το 2017 χωρίσαμε δρόμους με τον παλιό μας τραγουδιστή και ξοδέψαμε αρκετό χρόνο στο να βρούμε τι θα κάνουμε. Σε αυτή τη διαδικασία γυρνούσαμε πάντα πίσω στον Jón και νωρίς το 2018 του έγραψα και του έστειλα τρία demo που θα κατέληγαν στο “Access all worlds”. Ευτυχώς, στον Jón άρεσε πολύ η μουσική και μπήκε στους IOTUNN. Το 2019 ο Eskil εισχώρησε ως μπασίστας και είχαμε ένα πλήρη κύκλο και μπορούσαμε να προχωρήσουμε στο τέρμα της όλης διαδικασίας του “Access all worlds”, ολοκληρώνοντας το άλμπουμ μαζί με τον Fredrik Nordström στο Göteborg νωρίς το 2020. Το υπόλοιπο αυτής της χρονιάς το περάσαμε συνεργαζόμενοι με ανθρώπους που κάνανε τα βίντεο για τα singles μας, να έρθουμε σε επαφή με το management μας, να έρθουμε σε επαφή με δισκογραφικές εταιρείες και να υπογράψουμε ένα συμβόλαιο τριών δίσκων με την Metal Blade Records.

Ερχόμενοι στην πρώτη σας ολοκληρωμένη δουλειά, θα ήθελα να εκφράσω τα ειλικρινή μου συγχαρητήρια σε ότι περικλείει το “Access all worlds”. Σπάνια έχω ακούσει τέτοιο ήχο που μπορεί να θυμίζει άλλο υλικό αλλά είναι ιδιαίτερα προσωπικό στο τέλος. Θεωρώ ότι μπήκε πολύ ψυχή σε αυτό το τελικό αποτέλεσμα θα μείνει στην ιστορία ως κάτι πολύ σημαντικό μελλοντικά. Πόσο χρόνο ξοδέψατε στη δημιουργία του και πόσο ευχαριστημένοι είστε από το τελικό αποτέλεσμα;
Σ’ ευχαριστώ πάρα πολύ! Νομίζω ότι είναι ένα άλμπουμ με το οποίο είμαστε όλοι πολύ ευχαριστημένοι. Είναι σημαντικό για όλους μας σε τόσο πολλά επίπεδα και η ενέργεια και αφοσίωση από όλα τα παιδιά στο να το πάνε μέχρι τέλους κατά τη δημιουργία του “Access all worlds” έχει απλά υπάρξει τόσο εμπλουτισμένη. Έτσι νομίζω ότι το όλο δημιουργικό και προσωπικό ταξίδι αυτού του άλμπουμ έχει υπάρξει μια έντονη αυτόνομη ύπαρξη όπου όλη αυτή η ενέργεια και το πάθος απλά έχουν συνεχίσει να χτίζουν το όλο πράγμα σε νέα επίπεδα. Βάλαμε τόση δουλειά σ’ αυτό τα τελευταία 2-3 χρόνια επειδή θέλαμε να κάνουμε ένα άλμπουμ τόσο καλό όσο ήμασταν πραγματικά ικανοί γι’ αυτό και με τα μυαλά μας να στροφάρουν γύρω από το επόμενο άλμπουμ, νιώθω ότι αυτό θα συνεχιστεί.

Είναι μια από τις πολύ λίγες φορές που βλέπω ένα πρώτο άλμπουμ να έχει τον ίδιο αντίκτυπο όπου κι αν κοιτάξω. Από τη στιγμή που ενδιαφέρθηκα για το συγκρότημα, βλέπω μόνο ύμνους για το δίσκο, οι περισσότερες βαθμολογίες είναι 9 ή 10/10 και γενικά, οι IOTUNN μοιάζουν να έχουν δημιουργήσει μια ισχυρή βάση και ο τύπος έχει μόνο θετική εντύπωση για εσάς. Θα το χωρίσω σε δύο μέρη: 1)Περιμένατε ή προβλέψατε ανάλογη ανταπόκριση όταν δημιουργούσατε το άλμπουμ; 2)Πως σας κάνει να νιώθετε αυτή η έντονη αγκαλιά από τους οπαδούς και τους κριτικούς; Έχετε καταλάβει τι δημιουργήσατε ή ακόμα προσπαθείτε να συνειδητοποιήσετε το συναίσθημα που εκπέμπει;
Δε νομίζω ότι η όλη οπτική του πως θα αντιδράσει ο κόσμος έχει υπάρξει κάτι που σκεφτήκαμε κατά τη διάρκεια της δημιουργίας του άλμπουμ. Νομίζω ήρθε στο μυαλό μας όταν ήμασταν στο Göteborg για να το μιξάρουμε και να κάνουμε το mastering στο Studio Fredman, και ειδικά όταν είχαμε ολοκληρωμένο το άλμπουμ στα χέρια μας. Σε εκείνο το σημείο απλά ένιωσα μια καλή διάθεση τριγύρω και μεγάλη ανακούφιση και νομίζω ότι αυτό μας έδειξε ότι κάναμε ένα καλό άλμπουμ. Οπότε ναι, νομίζω ότι περιμέναμε μια ζεστή ανταπόκριση σ’ αυτό, αλλά λέγοντας αυτό, δε νομίζω ότι περιμέναμε να είναι τόσο καλή όσο προέκυψε. Έχουμε λάβει τόσο πολλές θετικές κριτικές, σχόλια, μηνύματα και συνεχώς πληθαίνουν, και αυτό είναι κάτι που αληθινά όλοι μας διασκεδάζουμε και εκτιμούμε πάρα πολύ! Είναι τεράστιο για μας και ίσως λίγο δύσκολο το να κατανοήσουμε αληθινά όταν λαμβάνουμε τόσο εγκάρδιες και προσωπικές ανταποκρίσεις στη μουσική μας, αλλά για να βιώσουμε ότι η μουσική μας αγγίζει κόσμο με αυτό τον τρόπο είναι αυτό που έχει τη μεγαλύτερη σημασία για μας, οπότε ας το ρουφήξουμε όλο, χα χα.

Βρίσκω τον τίτλο του δίσκου προφητικό στο τι συμβαίνει με την αύρα του μέχρι στιγμής. Σαν να είναι ικανό να έχει πρόσβαση σε όλους τους οπαδούς, όπου κάθε είδος οπαδού είναι ένας διαφορετικός κόσμος που κατακτάται ενώ μπορεί να μην είχατε τέτοια πρόθεση στην αρχή. Πόσο εύκολο ή δύσκολο βλέπεις να αποδέχεται ο κόσμος νέους ήχους σε μια εποχή που όλα είναι προσβάσιμα και δεν έχουμε πλέον το tape-trading; Το “Access all worlds” με κάποιο τρόπο φέρνει πίσω το ρομαντικό συναίσθημα μιας νέας δημιουργίας που συνηθίζαμε να ψάχνουμε στο παρελθόν.
Στην κατανόηση που παρουσιάζεις, νομίζω ότι μπορείς να πεις ότι το “Access all worlds” είναι κάτι που θέλει να σπάσει τα σύνορα ανάμεσα στον κόσμο και νομίζω ότι είναι κάτι τρομερά σημαντικό στη ζωή και επίσης μεγάλο μέρος του τι βρίσκω στα δοτά σημεία του να είσαι μέρος όλης της μεταλλικής κοινότητας για παράδειγμα. Οπότε αν το “Access all worlds” μπορεί να συνεισφέρει σ’ αυτό, τότε είναι απλά τέλειο. Νομίζω ότι η όλη μεταφορά προς ένα πιο ψηφιακό τρόπο έχει ταυτόχρονα καλά και λιγότερα καλά πράγματα μέσα της. Πρώτα απ’ όλα η μουσική είναι πιο προσβάσιμη έτσι περισσότερος κόσμος μπορεί να την διασκεδάσει περισσότερο και νομίζω αυτό πρέπει να είναι κυρίως θετικό κι επίσης σ’ αυτό νομίζω ότι ο κόσμος ακόμα μοιράζεται και παρουσιάζει νέα μουσική προς τον άλλο. Αλλά φυσικά υπάρχουν και οι οπτικές που όλα γίνονται πιο ραγδαία και απλά κατευθυνόμενα. Έτσι μέσα από αυτή την ανάπτυξη ίσως υπάρχει ο κίνδυνος του να χάσεις την εμβαθύνουσα εμπειρία του άλμπουμ. Το να κάτσεις και να κάνεις το ταξίδι που είναι όλο το άλμπουμ, και θέλαμε να δημιουργήσουμε μια ολική εμπειρία επειδή αγαπάμε κι εμείς να ακούμε άλμπουμ και νομίζω ότι αυτή είναι μια από τις βαθύτερες εμπειρίες που μπορείς να έχεις με τη μουσική.

Μια άλλη οπτική που αγαπώ είναι η ακόλουθη. Έχετε κυρίως χαρακτηριστεί προοδευτικοί, αλλά από την άλλη πιστεύω αυτό δεν αποδίδει δικαιοσύνη στο υλικό, μια και δε χωράει σε ταμπέλες και είναι πολύ παραπάνω από αυτές. Στα δικά μου αυτιά το υλικό είναι αληθινά ευθύ και άμεσο στη μετάδοση του προς τον ακροατή. Παρά τις μεγάλες διάρκειες δεν είναι κουραστικό και παρά την καταπληκτική μουσικότητα, έχει την απαραίτητη πληροφορία που δεν υπερφορτώνει το μυαλό. Πόσο βλάπτουν τη μουσική οι ταμπέλες που κρύβονται στα άλμπουμ και πόσο συμφωνείς ή διαφωνείς με τον προοδευτικό όρο που οι περισσότεροι πιστεύουν ότι ανήκει η μουσική σας;
Σ’ ευχαριστώ! Λοιπόν, για να είμαι ειλικρινής, νομίζω ότι είμαστε μια μπάντα που δουλεύει κατά ένα τρόπο δημιουργικά και αυτό είναι ενάντιο στην όλη ιδέα που ορίζει τα είδη. Φυσικά είναι πολύ διασκεδαστικό κι επίσης ενδιαφέρον να μιλάς γι’ αυτό αλλά για μας δεν είναι ποτέ ερώτημα ειδών όταν δημιουργούμε μουσική. Αγκαλιάζουμε εμπνεύσεις μέσα από την εμπειρία, τις αισθήσεις και τις ενέργειες και νομίζω ότι είναι ενάντια στη φύση αυτών των υπάρξεων να τοποθετηθούμε σε κατηγοριοποιήσεις εξ ορισμού. Για μας η λέξη προοδευτικός αναπαριστά τον τρόπο που δημιουργείται η μουσική κι εμείς οι ίδιοι έχουμε συμπεριλάβει αυτή τη λέξη σαν μέρος της περιγραφής μας σαν συγκρότημα.

Θα θέλαμε να μάθουμε πως ένα σύνηθες κομμάτι των IOTUNN γεννιέται. Έχετε κάποιο συγκεκριμένο ρυθμό ή μελωδία στο μυαλό που το αφήνετε να αναπτυχθεί ή έχετε κάτι συγκεκριμένο στο μυαλό και χτίζετε πάνω σ’ αυτό; Ποια κομμάτια δημιουργήθηκαν πρώτα ή τελευταία και υπήρξαν κάποιες συγκεκριμένες απαιτήσεις ή δυσκολίες ενώ δημιουργούσατε κάποια από αυτά ώστε να χρειαστεί να τα ξαναδουλέψετε αργότερα;
Όλα ξεκινάνε με μένα και τον αδερφό μου. Συνεχώς γράφουμε μουσική και συνεχώς μιλάμε γι’ αυτήν. Τότε έχουμε αυτές τις μέρες που καθόμαστε 8-10 ώρες και απλά τρελαινόμαστε πραγματικά και είναι όλα για το τι νιώθουμε σωστό μέχρι τέλους. Έτσι αν δεν μας ξυπνάει κάτι μέσα μας, δε θέλουμε να δουλέψουμε παραπάνω σ’ αυτό κι αν το κάνει, κάποιες φορές καταλήγουμε με κομμάτια που είναι 20+ λεπτά και πρέπει να βρούμε περίπου την ουσία του ξανά από την αρχή. Και στη μέση αυτού απλά βρίσκουμε το στόχο με όλα πολύ γρήγορα και έχουμε ένα κομμάτι. Έτσι είναι μια πολύ διαφορετική διαδικασία αλλά αυτό που πρέπει να υπογραμμίσουμε είναι ότι οι παράμετροι είναι του πως θα βιώσουμε τη μουσική σαν εμπειρία, έτσι ακούμε τα μέρη των κιθαρών ξανά και ξανά ώστε να κάνουμε την εμπειρία να ξεδιπλωθεί με τον καλύτερο τρόπο.
Μετά την διαδικασία με τις κιθάρες, συγκεντρωνόμαστε κυρίως στα τύμπανα. Ο Bjørn παρουσιάζει τα demo και μιλάμε γι’ αυτά και στη διαδικασία πηγαίνουμε «πίσω» στις κιθάρες και αν τα τύμπανα έχουν ρίξει νέο φως σ’ αυτές. Μετά είναι το μπάσο και τα φωνητικά και σε αυτές τις διαδικασίες επίσης σκεφτόμαστε αν κάτι από τα τύμπανα και τις κιθάρες πρέπει να επαναπροσδιοριστεί για να συμπληρώσει όλη τη μουσική καλύτερα. Έτσι ξεκινάει με τον αδερφό μου κι εμένα και μετά μπαίνει σε όλους αυτούς τους κύκλους που περιέχουν όλο το συγκρότημα, και λέγοντας αυτό, όλο το συγκρότημα επίσης δίνει τις ιδέες του και τοποθετήσεις στην κιθαριστική δουλειά από την αρχή.

Χωρίς να αφήνω έξω την μεγάλη προσφορά των υπόλοιπων τεσσάρων από εσάς, νομίζω ότι είστε πολύ τυχεροί να έχετε τον καλύτερο ηχητικά Jón Aldara της καριέρας του μέχρι στιγμής. Έχοντας δει και τους HAMFERD και τους BARREN EARTH ζωντανά, ήξερα τι είναι ικανός να κάνει, αλλά νομίζω ότι ταίριαξε τόσο τέλεια στους IOTUNN που αν δεν υπήρχαν μερικά χαρακτηριστικά σημεία του πως τραγουδάει, δε θα τον αναγνώριζα. Ο τύπος έκανε θαύματα στο άλμπουμ! Πως τον προσεγγίσατε να γίνει ο τραγουδιστής σας και τι νέα στοιχεία πρόσφερε στη μπάντα με την παρουσία του;
Σ’ ευχαριστώ πάρα πολύ. Αλήθεια είναι ένας ολοκληρωμένος τραγουδιστής και το ξέραμε όταν επικοινωνήσαμε μαζί του το 2018. Τον είχα συναντήσει μερικές φορές σε συναυλίες των HAMFERD και τους άκουγα πολύ συχνά. Έτσι επίσης σκεφτήκαμε όλα αυτά τα συναρπαστικά πράγματα που θα μπορούσε να κάνει αν προσπαθούσε να εξερευνήσει περαιτέρω τα φωνητικά του. Για να είμαι ειλικρινής εμείς οι άλλοι τέσσερις είμαστε τόσο ευτυχισμένοι και υπόχρεοι που τον έχουμε ως κομμάτι των IOTUNN και προσωπικά και μουσικά. Έτσι κατά πολλούς τρόπους δίνει το συναίσθημα της μουσικής μας ολοκληρωμένο όπως θα έπρεπε να είναι και αυτό το συναίσθημα είναι απλά ανεκτίμητο.

Θα θέλαμε να μάθουμε αν όλη η μουσική είχε γραφτεί πριν τους στίχους επίσης. Ο Jón  έχει δημιουργήσει ένα concept όπου αν δεν κάνω λάθος πρόκειται για ένα ταξίδι στο διάστημα προς εξερεύνηση άλλων κόσμων καθώς η Γη δε μοιάζει τόσο ιδανική να κατοικηθεί πλέον. Ένα ταξίδι προς το άγνωστο που είναι έντονα και επιτυχώς δοσμένο σαν συναίσθημα ενώ ακούς το άλμπουμ. Υπήρξαν ανολοκλήρωτα μέρη που αναπτύχθηκαν με τους στίχους, υπήρξαν πράγματα που προστέθηκαν ή διαγράφηκαν κατά τη δημιουργία του “Access all worlds” ή ήσασταν σίγουροι στο που βαδίζετε από την αρχή;
Όλη η μουσική (κιθάρες και τύμπανα) ήταν εκεί όταν ο Jón μπήκε στους IOTUNN και άρχισε να δουλεύει στους στίχους και τα φωνητικά στα τέλη του 2018. Έτσι ήρθε με όλο το concept ακούγοντας όλη την ορχηστρική έκδοση του demo του άλμπουμ. Όταν οι στίχοι και τα φωνητικά γραφόντουσαν, υπήρχαν μικρές προσθήκες εδώ κι εκεί αλλά πραγματικά δουλεύτηκε μέσα στο δίσκο κατά την όλη διαδικασία των στίχων και των φωνητικών που κάναμε 10 με 12 Σαββατοκύριακα που ο Jón ήρθε στην Κοπεγχάγη.

Πιστεύω κι εσύ σαν οπαδός μπορεί να είχες σιγουριά για ένα συγκρότημα από μια συγκεκριμένη εταιρεία στο παρελθόν. Όταν είδα ότι προέρχεστε από τη Metal Blade είπα «αυτό αποκλείεται να είναι κακό». Είναι μια θρυλική εταιρεία με τον Brian Slagel να είναι υπεύθυνος που ανακάλυψε τις μεγαλύτερες μπάντες στον πλανήτη. Πως υπογράψατε μαζί τους; Υπήρχαν πολλές προσφορές και επιλέξατε τη Metal Blade λόγω της φήμης της ή επίσης σας έδειξαν  ότι πραγματικά σας ήθελαν; Πιστεύω ότι έχουν προωθήσει το άλμπουμ σπουδαία και σαν οπαδός, είμαι χαρούμενος που είστε μέρος της εταιρείας. Πως είναι να δουλεύετε μαζί τους σαν εμπειρία;
Όταν τελειώσαμε το άλμπουμ ήρθαμε σε επαφή με ένα σύνολο εταιρειών και κάποιες από αυτές έδειξαν ενδιαφέρον. Ακούγαμε τόσο πολλά θετικά πράγματα για τη Metal Blade και ήταν πραγματικά η εταιρεία των ονείρων μας για να είμαστε ειλικρινείς. Οι HAMFERD επίσης είναι στην Metal Blade και ο Jón τους έγραψε προσωπικά και απάντησαν με μεγάλο ενδιαφέρον και αγάπησαν το άλμπουμ. Από τότε επικεντρωθήκαμε σ’ αυτούς και ευτυχώς καταλήξαμε να ενώσουμε τις δυνάμεις μας. Είναι πραγματικά μεγάλη εμπειρία να δουλεύουμε μαζί τους. Υπάρχει τόσο πολύς επαγγελματισμός, θετικές ενέργειες και οι άνθρωποι δουλεύουν πολύ σκληρά. Έτσι είναι μια μεγάλη βόλτα για μας να δουλεύουμε μαζί τους κάθε μέρα.

Είστε λίγο άτυχοι να έχετε κυκλοφορήσει το δίσκο εν μέσω πανδημίας με τον κορωνοϊό. Από την άλλη, χρειάζεται μεγάλο θάρρος να κυκλοφορείτε τέτοιο δίσκο χωρίς να είστε σίγουροι αν θα περιοδεύσετε ή όχι (και πότε) και να αποδώσετε δικαιοσύνη στο άλμπουμ παίζοντας για τους οπαδούς εκεί έξω. Υπήρχαν συγκεκριμένα πλάνα γύρω από τη δημιουργία του  που αναγκαστικά έμειναν πίσω, ή ξέρατε σίγουρα ότι θα ακολουθούσατε όλες τις ενέργειες μετά την κυκλοφορία του σε ακόμα άγνωστο προγραμματισμό; Πόσο το βλέπεις να επηρεάζει τη μουσική βιομηχανία και ειδικά το μεταλλικό ήχο, μια και πλέον οι συναυλίες και το merchandise είναι το κύριο εισόδημα των συγκροτημάτων;
Είχαμε μερικά πράγματα σχεδιασμένα που αφορούσαν συναυλίες τα οποία έπρεπε να ακυρώσουμε, πέραν αυτών απλά προσπαθήσαμε να κάνουμε το οτιδήποτε όσο καλύτερα γινόταν κάτω από αυτές τις συνθήκες. Νομίζω αυτές οι περίεργες εποχές επίσης προσφέρουν μια ευκαιρία να τραβήξεις την πρίζα του άγχους και να ακούσεις δίσκους, έτσι με αυτή τη λογική είμαστε χαρούμενοι να συνεισφέρουμε σ’ αυτό. Σαν πρόσφατα υπογεγραμμένη μπάντα δε μας έχει επηρεάσει πάρα πολύ οικονομικά, αλλά θα μπορούσα να φανταστώ ότι είναι πολύ δύσκολο για πολλά συγκροτήματα εκεί έξω, έτσι ελπίζουμε ότι ο κόσμος των συναυλιών θα επανέλθει σύντομα ξανά.

Το άλμπουμ έχει ένα πολύ μοναδικό ήχο αλλά η παραγωγή πραγματικά το πάει σε άλλο επίπεδο. Τρομερά διάφανος και κρυστάλλινος ήχος χωρίς να γίνεται «τυρένιος», προσπαθώ να θυμηθώ πότε ο Fredrik Nordstrom δημιούργησε τέτοιο αποτέλεσμα αλλά αποτυγχάνω. Είχατε κάποιο συγκεκριμένο όραμα στο μυαλό σας στο πως θα έπρεπε να ηχεί ή είχε κάποιες συμβουλές για σας; Γνωρίζουμε ότι είναι άτομο που δουλεύει πολύ σκληρά και είναι πολύ υποστηρικτικός με τις μπάντες που κάνει παραγωγή, ποια ήταν η εμπειρία της δουλειάς σας μαζί του;
Νομίζω ότι ο ήχος είναι ένας συνδυασμός όλων των φανταστικών ικανοτήτων και ιδεών από τον Fredrik, συνδυασμένες με τα οράματά μας. Για να δώσω ένα παράδειγμα, αναφέραμε πολλές φορές «θα μπορούσαμε να βάλουμε λίγο περισσότερο reverb εκεί;» και θα γυρνούσε λέγοντας μας «Έϊ, εγώ είμαι ο 80s τύπος εδώ πέρα», χα χα. Έτσι είχαμε πολλά από αυτά τις μικρές προσθήκες και κουβέντες αλλά το θεμελιώδες πράγμα εδώ ήταν ο Fredrik να κάνει τη δουλειά του, και είχαμε τόσο σπουδαία εμπειρία με το να είμαστε εκεί. Νομίζω καταφέραμε να κάνουμε ένα δίσκο που είναι ταυτόχρονα μεταλλικός και διαστημικός, έτσι είναι μια συμβίωση πολλών αντιθέσεων σε πολλούς τρόπους.

Πολλές μπάντες βρήκαν χώρο να εκφράσουν τους εαυτούς τους δουλεύοντας σε δίσκους από τη στιγμή που δε μπορούν να κάνουν συναυλίες. Τώρα που το “Access all worlds” κυκλοφόρησε, υπάρχει καθόλου υλικό που έμεινε εκτός ή δουλεύτηκε μετά την κυκλοφορία του ώστε ένα νέο άλμπουμ θα μπορούσε σε 1-2 χρόνια ας πούμε από τώρα; Δε μπορώ να αποφασίσω αν θέλω να μεγαλώσει μέσα μου το “Access all worlds” ή αν θέλω ένα νέο δίσκο μια και θέλω να ακούσω τη συνέχεια αυτού του ήχου. Επίσης, υπάρχει η θέληση να ακολουθήσετε το στιχουργικό concept ως σύνδεση με το επόμενο/α άλμπουμ(ς) ή θα έχουμε άλλη ιστορία (ή και καθόλου ιστορία);
Σχετικά με τους στίχους είναι δύσκολο να πω. Νομίζω ο Jón θα το δημιουργήσει όσο περνάει ο χρόνος και ενώ θα μπαίνουμε στην όλη διαδικασία του άλμπουμ 2 όλο και περισσότερο. Αυτή τη στιγμή δουλεύουμε έντονα στα demo οχτώ κομματιών για το επόμενο μας άλμπουμ, έτσι σκάβουμε βαθύτερα σ’αυτό κάθε μέρα. Είναι δύσκολο να πούμε πότε θα δημιουργηθεί το άλμπουμ και θα κυκλοφορήσει αλλά θα δώσουμε τα πάντα στο να δημιουργήσουμε ένα πραγματικά καλό άλμπουμ.

Η σαρσέλα (Garganey) είναι ένα μικρό είδος πάπιας που τείνει να είναι μεταναστευτικό. Θέλατε να έχετε κάτι γήινο που να σχετίζεται με το διαστημικό ταξίδι και επίσης να δείξετε ότι ο δίσκος ανοίγει με μια μεταναστευτικής λογικής ερμηνεία; Επίσης, ενώ θα μπορούσατε να διαλέξετε το υπέροχο “Laihem’s golden pits” σαν πρώτο δείγμα ως το μικρότερο κομμάτι, διαλέξατε το εναρκτήριο κομμάτι (“Voyage of the Garganey I”) το οποίο μας παρουσιάζει το δίσκο και όλο τον ήχο του “Access all worlds”. Ένα δυνατό opener που θέτει τον τόνο για τα υπόλοιπα που ακολουθούν. Θέλατε να προετοιμάσετε το έδαφος με το εναρκτήριο κομμάτι ώστε οι οπαδοί να είναι έτοιμοι να καταλάβουν καλύτερα το concept και τον ήχο των IOTUNN;
Νομίζω ότι ήταν σημαντικό για μας να παρουσιάσουμε την αρχή του ταξιδιού σαν πρώτο πράγμα καθώς υπογραμμίζει την όλη ιδέα του concept και της σαρσέλας όπως αναφέρεις. Αλλά κι επειδή πιστεύουμε ότι το “Voyage of the Garganey I” παρουσιάζει κάποια από τα συστατικά-κλειδιά του σύμπαντος των IOTUNN. Η επιλογή της σαρσέλας είναι ακριβώς για τους λόγους που αναφέρεις. Ότι η σύνδεση με τις εξώτερες σφαίρες δεν είναι απλά ιπτάμενη και πνευματική αλλά συνδέεται με τη γη, τη φύση και την ύλη. Και εκτός αυτού ο Jón δουλεύει σαν ορνιθολόγος στην καθημερινή του ζωή έτσι αυτό το έκανε να έχει ακόμα περισσότερο νόημα.

Θα ήταν πολύ ενδιαφέρον να μάθουμε τις προσωπικές σου επιρροές σαν κιθαρίστα όπως και για το συγκρότημα γενικότερα. Ο ήχος είναι τόσο γεμάτος και πολυδιάστατος που το μυαλό μπορεί να οδηγηθεί σε διαφορετικές μπάντες σαν ήρωες του παρελθόντος σας, από την άλλη καταφέρνετε να ενσωματώνετε τα καλύτερα πιθανά στοιχεία κάτι γνωστού, αλλά στο τέλος το κάνετε δικό σας. Έχω ένα συναίσθημα λες και οι NE OBLIVISCARIS με τους INTO ETERNITY ενώνονται ενώ η μη-NEVERMORE πλευρά των COMMUNIC θα μπορούσε να οδηγεί σε ύμνους που παράγουν μεγαλείο στα φωνητικά που ανορθώνουν το πνεύμα όπως των BATHORY, PRIMORDIAL, ARCTURUS ή BORKNAGAR σε σημεία. Αλλά στο τέλος είναι όλα IOTUNN. Επίσης για κάποιο λόγο, πιστεύω ότι αν το άκουγε αυτό ο Chuck Schuldiner, θα είχε ένα μεγάλο χαμόγελο στο πρόσωπο του.
Σ’ ευχαριστώ! Αν ο Chuck έχει ένα χαμόγελο στο πρόσωπο όπου κι αν βρίσκεται, αυτό είναι σημαντικό! Νομίζω έχουμε τόσο πολλές επιρροές που είναι δύσκολο απλά να κάνω μια λίστα πραγματικά. Και η επιρροή δεν είναι μόνο στις μουσικές σφαίρες. Η φύση και η λογοτεχνία παίζουν μεγάλο ρόλο στο να μας στέλνουν έμπνευση κι ενέργεια κι έτσι είναι όλα σχετικά με το να είμαστε ανοιχτοί σε όλα αυτά τα πράγματα που έρχονται στο δρόμο σου. Αλλά όλες οι μπάντες που ανέφερες είναι σίγουρα μέρος αυτού!

Θα θέλαμε να σας ευχαριστήσουμε πολύ για αυτό το υπέροχο άλμπουμ συνολικά και εσένα προσωπικά για το χρόνο σου να απαντήσεις στις ερωτήσεις μας. Σας ευχόμαστε την καλύτερη τύχη για το μέλλον, μια και πιστεύουμε ότι την αξίζετε πλήρως. Πρόσθεσε οτιδήποτε θα ήθελες σε περίπτωση που ξεχάσαμε κάτι σημαντικό και κλείσε όπως θεωρείς καλύτερο για σένα. Αν κάποια πλάνα ήταν σίγουρα ωστόσο αφού τελειώσει η τρέλα του ιού, θα ήμασταν παραπάνω από ευτυχείς να τα μάθουμε. Οι Έλληνες θα ήθελαν σίγουρα να σας δουν να παίζετε και είστε περισσότερο από καλοδεχούμενοι. Ευχαριστούμε και πάλι!
Σ’ ευχαριστούμε πάρα πολύ για τη ζεστή ανταπόκριση, τις καλές ερωτήσεις και που επικοινώνησες μαζί μας. Θα αγαπούσαμε απόλυτα να έρθουμε στην Ελλάδα μια μέρα για να παίξουμε τη μουσική μας και να νιώσουμε την εμπειρία του φανταστικού πολιτισμού και ιστορίας σας. Αυτή τη στιγμή σχεδιάζουμε συναρπαστικά πράγματα που αφορούν συναυλίες και θα τα ανακοινώσουμε όσο πιο σύντομα μπορούμε. Επίσης, ευχαριστούμε οποιονδήποτε υποστηρίζει τους IOTUNN ακούγοντας τη μουσική μας, αγοράζοντας το άλμπουμ μας και στέλνοντας όλη αυτά τα θετικά συναισθήματα σε μας!

Άγγελος Κατσούρας

Photos by Nikolaj Bransholm

ENGLISH TEXT

First of all we want to welcome you to Rock Hard and take things back where they started. We would like to know the history behind the formation of the band, which were your motives back at the time and what lead to “The wizard falls” EP and what followed next and you had this gap of 5 years inbetween.

Thank you and thank you for reaching out! (Interview with Jesper Gräs)

In 2009 I was at a peak of a time where I listened to 60´s and 70´s rock music and I really wanted to make a band that kind of embraced both the spacy, psychedelic and rocking perspectives of all those amazing bands from that time. So this was the beginning.

In 2011 my brother joined the band after helping us out at a concert and this meant that the musical experimentation could take all new directions and he also got me back on the metal wagon so to speak. I had been listening to metal since childhood and now came a time where all these years combined with the love for 60´s and 70´s rock could intertwine in all new ways and I think this is still an important part of our DNA to this day really because we all love all this music.

So with Jens Nicolai on board we slowly evolved into what would become The Wizard Falls which I think expresses a peak at the time musically and it was during the Wizard process that Jens Nicolai found the IOTUNN name which represented that feeling of getting closer to our sound in some way. In 2017 we split ways with our former singer and therefore began to put a lot of time into finding out what to do. In this process we always got back to Jón and in early 2018 I wrote to him and sent him three demos that would end up on Access All Worlds. Fortunately, Jón really liked the music and he joined IOTUNN. In 2019 Eskil joined on bass guitar and we had a complete circle and could walk over the finish line of the whole Access All Worlds process finalizing the album together with Fredrik Nordström in Göteborg early 2020. The rest of that year we spent on collaborating with people who did the music videos for our singles, to get in contact with our management, to get in contact with record labels and signing a three-album-deal with Metal Blade Records.

 

Coming to your first full-length, I would like to express my sincere congratulations on what surrounds “Access all worlds”. Seldomy have I heard such a sound that may remind of other stuff but is rather personal in the end. I think a lot of soul was put in it and the final result will remain in history as the beginning of something really important ahead. How much time did you spend in its creation and how much satisfied are you from the final result?

Thank you very much! I think it is an album we are all very satisfied with. It has been important to us all on so many levels and the energy and commitment from the guys to go all the way in the making of Access All Worlds has just been so enriching. So I think the whole creative and personal journey of this album has been a constant commulating entity where all this energy and passion has just kept on building the whole thing up to new levels. We have put so much work into it throughout the last 2-3 years because we wanted to make an album as good as we are capable of, and with our minds now turning towards our next album I feel that this will keep on going.

 

It is one of the very few times that I see a first album having the same impact wherever I look. Since I got interested in the band, I see only praises on the album, most ratings are 9 or 10/10 and in overall, IOTUNN seems to have fastly developed a strong following and the press only has positive feedback for you. I will split this in two parts: 1) Did you wait or predict such a response while making the album? 2)How does this immense embrace from fans and critics make you feel? Have you understood what you created or do you still try to comprehend the vibe it transmits?

I don’t think the whole aspect of how people are going to react has been something that we thought about during the making of the album. I think it came to our minds when we were in Göteborg to mix and master it at Studio Fredman, and especially when we had the completed album in our hands. At that point I really just sensed a good mood all around and great relief, and I think that this showed us that we had made a good album. So yes, I think we expected a warm response to it, but that being said, I don’t think we expected it to be as good as it turned out. We have received so many positive reviews, comments, messages and so on and so forth, and this really is something that we are all enjoying and appreciating very much! It is huge for us and perhaps also a bit hard to really comprehend when we receive very heartfelt and personal responses to our music but to experience our music touching people in this way is what matters most to us so we better take it all in, haha.

 

I find the title of the album prophetic to what happens with its vibe so far. Like being able to access all kinds of fans, where every kind of fan is a different world that is conquered though you might not have such intention in the beginning. How easy is difficult do you see people accepting new sounds in an era that everything is now accessible and we don’t have tape-trading anymore? “Access all worlds” somehow brings back the romantic feeling of a new creation we used to search for in the old days.

In this understanding that you present, I think you can say that there is something about Access All Worlds that wants to break down barriers between people, and I think that is something extremely important in life and also a huge part of what I find as one of the most giving things about being part of the whole metal community for example. So if this Access All Worlds can contribute to that, then that is just perfect.

I think that the whole transition towards a more digital way of listening to music has both good and less good things to it. First of all music is more accessible so more people can enjoy it more, and I think that must be mostly positive, and also in this I think that people are still sharing and presenting new music with each other. But of course there are also the aspects of everything turning more rapid and single orientated. So in this development there might be the danger of missing out on the immersive album experience. To sit/lay down and just go on a journey which is the whole album, and we wanted to create a total experience because we ourselves love listening to albums and think that this is one of the deepest experiences you can have with music.

 

One other aspect I love is the following. You have mostly been labeled as progressive but on the other hand I believe this doesn’t do justice to the material, as it cannot fit to genres and is way above them. In my ears the material is really straight and direct to transmit to the listener. Despite the long durations it is not tiring and despite the superb musicianship, it contains the necessary information that doesn’t overload the mind. How much do labels harm the music hidden in albums and how much do you agree or not with the progressive term most think your music belongs to?

Thank you! Well, to be honest, I think we are a band that works in a way creatively that is against the whole idea of genre definition. Off course it is a lot of fun and also interesting to talk about but to us it is never a question of genres when we create music. We embrace inspirations through experience, senses and energies and I think it is against the nature of these entities to be put in definitory categorizations. To us the word progressive represents this way of creating and experiencing music, and we ourselves have included this word as a part of the description of our band.

We would like to know how a common IOTUNN song is born. Do you have a certain rhythm or melody in mind where you leave it to develop or do you have something specific in mind as a feeling and build upon this? Which tracks were made first or last and were there any specific demands or difficulties while creating some of them that you had to restructure later?

It all begins with my brother and I. We constantly write music and we constantly talk about it. Then we have these days where we sit for 8-10 hours and just go nuts really, and it is all about what feels right all along. So if it doesn’t awaken something in us we don’t want to work further on it and if it does sometimes we end up with songs that are +20 minutes and have to kind of find back to the essence of it all again. And in the middle of this we just hit the spot with everything very quickly and have a song. So it is a very different process but the underlying thing is that the parameters is how it is to experience the music, so we listen to the guitar tracks over and over again to make the experience unfold in the best of ways.

After the whole guitar proces we focus mainly on drums. Bjørn presents the demoes and we talk about it and in this process we also go “back” to the guitars if the drums have shed a new light on those. Then it is the bass guitar and vocals and in these processes we also think about if something in the drums and guitars should be rearranged to complete the overall music better. So it begins with my brother and I and then just gets into all these circles that include the whole band – that being said; the whole band also gives their ideas and inputs to the guitar working from the beginning.

 

Without leaving out the massive offer of the rest four of you, I think you are very lucky to have the best sounding Jon Aldara of his career so far. Having seen both BARREN EARTH and HAMFERD live I knew what he was capable of, but I think he matched so perfectly in IOTUNN that hadn’t it been for some of his trademark singing, I wouldn’t recognize him. This guy did miracles on this album! How did you reach him to be your singer and what new elements has he offered to the band with his presence?

Thank you very much! He really is a complete singer and we knew that when we contacted him in 2018. I had met him a couple of times at Hamferd concerts and had been listening a lot to it. Therefore we had also been thinking about all these exciting things he could do if we tried to explore further into his vocals. To be honest us other four guys are so happy and grateful to have him as part of IOTUNN both personally and musically. So in many ways he gives the feeling of our music being completed and as it should be, and that feeling is just priceless.

 

We would like to know if the music was all written before the lyrics as well. Jon has created a concept if I am not mistaken about a journey to space in exploration of other worlds as the earth doesn’t seem so ideal to be inhabited anymore. A journey to the unknown that is immensely and successfully given as a feeling while listening to the album. Were there unfinished parts that developed with the lyrics, were things added or omitted during the creation of “Access all worlds” or were you certain to where you were going from the beginning?

The overall music (guitars and drums) were all there when Jón joined IOTUNN and began to work on the lyrics and vocals in late 2018. So he came with the whole concept from listening to the entire instrumental demo of the album. When the lyrics and vocals were being written there were small adjustments here and there but it was actually just working out throughout the album during the whole process of the lyrics and vocals which we did during 10-12 weekends where Jón flew to Copenhagen.

 

I believe you too as a fan might have certainty about a band coming from a certain label in the past. When I saw you were coming from Metal Blade I was like “this can’t be bad”. It’s a legendary company with Brian Slagel being responsible for disvovering the greatest bands on Earth. How did you sign with them? Where there many offers and you chose Metal Blade because of its status, or did they also show you they really wanted you? I believe they have promoted the album greatly and as a fan, I am glad you are part of the company. How is it working with them as an experience?

When we had the finished album we got in conctact with a number of labels and a handful showed interest. We had been hearing so many good things about Metal Blade Records and they really were our dream label to be honest. Hamferd is also a Metal Blade Record artist so Jón wrote them personally and they replied with great interest and loved the album. From then on we just focused on them and fortunately we ended up joining forces.

It has really been a great experience to work with them. There is so much professionalism, good energies and people work hard. So it is just a great ride to work with them every day!

 

You are a bit unlucky to have released this album during the pandemic with the Covid. On the other hand, it takes a lot of guts to release such an album without being certain whether you tour or not (and when) and do the album justice with playing it for the fans out there. Were there any certain plans around its creation that are necessarily held back, or did you know for sure you were about to follow all actions after its release in still unknown schedules? How much do you see it affecting the music industry and especially the metal sound, as nowadays gigs and merchandise are the main income of the bands.

We had a couple of things planned regarding concerts that we had to cancel but besides that we have just tried to do everything as good as possible under these circumstances. I think these weird times also offer an opportunity to pull the stress plug and listen to albums so in that regard we are happy to contribute to that. As a newly signed band we are not affected by this financially in a harming way but I could imagine it being very hard for many bands out there, so we really hope that the world of concerts will arrive soon again.

 

The album has a very unique sound but the production really takes it to another level. Such a transparent and crystalline sound without being cheesy, I am trying to remind myself when Fredrik Nordstrom created such a result but I fail. Did you have a certain vision in mind on how it would sound or did he have some advice for you? We know he’s a very hard working and supportive person with the bands he produces, what was the experience working with him?

I think the sound is a combination of all the amazing skills and ideas from Fredrik combined with our visions. To give an example we mentioned many times “hey, could we put some more reverb on there”, and he would turn around and say “hey! I´m the 80´s guy here”, haha. So we had a lot of those small inputs and talks but the fundamental thing here is Fredrik doing his thing, and we had such a great experience being there. I really think we managed to make an album that is both metal and spacy – so a symbiosis of contrasts in many ways.

Many bands found room to express themselves by working on albums since they can’t have gigs. Not that “Access all worlds” is out, is there any material left out or worked out after it finished so a second album might follow in let’s say 1-2 years from now? I can’t decide if I want “Access all worlds” to grow more on me or if I want another album as I want to hear the continuation of this sound. Also, is there a will to follow the lyrical concept to connection with the next album(s) or will we have another story (or no story at all)?

Regarding the lyrics it is hard to tell. I think Jón will create it as time goes by and as we enter the whole album two process more and more. At the moment we are working intensely on the demo of eight songs for our next album so we are digging deeper into that for each day. It is hard to say when the album will be done and out but we will put everything into making it a really good one.

 

The Garganey is a small duck species that tends to be migratory. Did you want to have something earthly to connect it with the space travel and also show that the album opens with a migration-leading definition? Also, while you could choose the marvelous “Laihem’s golden pits” for a first sample as the shortest track, you chose the opening track which introduces us to the album and the whole sound of “Access all worlds”. A strong opener that sets the tone for the rest to follow. Did you want to prepare the ground with the opening track so that fans would be ready to understand better the concept and sound of IOTUNN?

I think it was important for us to present the beginning of the voyage as the first thing because it underlines the whole idea of the concept and the Garganey as you mention. But also because we think Voyage of The Garganey I really introduces some of the key ingredients in the IOTUNN universe. The choice of the Garganey is precisely about the things you mention. That the connection with eternal spheres is not just avian and spiritually but connected with earth, nature and matter. And besides that Jón is working as an ornithologist in his everyday life so that just made it even more meaningful.

 

It would be very easy to know your personal influences on playing guitar and also for the band in general. The sound is so full and multi-dimensional that the mind can lead to different bands as heroes of yours in the past, on the other hand, you manage to incorporate the best possible elements of something familiar, but in the end turn it on your own. I got a feeling like NE OBLIVISCARIS and INTO ETERNITY unite as the Non-NEVERMORE influenced side of COMMUNIC might lead to hymns that produce grandeur in the spirit-raising vocals of bands like BATHORY, PRIMORDIAL, ARCTURUS or BORKNAGAR at parts. But in the end it’s all IOTUNN. Also for some reason, I believe that if Chuck Schuldiner listened to this, he would have a big smile on his face.

Thank you! If Chuck is having a smile on his face wherever he is that is something! I think we have so many influences that it is hard to just go on and make a list really. And the influence is not just in the musical spheres. Nature and literature plays a big part in sending us inspiration and energy so it is all about opening up to all those things coming your way. But the bands you mention are all part of that for sure!

 

We would like to thank you very much for this wonderful album collectively and you personally for taking the time to answer our questions. We wish you the best of luck for the future, as we believe you deserve it fully. Add anything you would like in case we forgot something important and close as you see best for you. If some plans were certain though after this virus madness ends, we would be more than happy to learn them.  Greeks would surely love see you playing so you are more than welcome. Thank you once again!
Thank you very much for the warm response, good questions and for reaching out! We would absolutely love to come to Greece one day to play our music and experience your amazing culture and history. At the moment we are planning on exciting things regarding concerts and we will announce them as soon as we can. Also, thank you to everyone who supports IOTUNN by listening to our music, buying our album and sending all those positive vibes to us!

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here