Οι φανατικοί οπαδοί και συλλέκτες των IRON MAIDEN εδώ και 20 περίπου χρόνια έχουν «αναγκαστεί» να βάλουν το χέρι βαθιά στην τσέπη προκειμένου να αποκτήσουν τις κάθε λογής επανεκδόσεις που έχουν δει το φως της ημέρας με την έγκριση της EMI και των Smallwood/Harris. Ενδεχομένως, θα αναρωτηθείτε γιατί είναι υποχρεωμένος κάποιος να αγοράσει κάθε προιόν (πόσο μάλλον όταν αυτό είναι μία επανέκδοση); Σωστή παρατήρηση αλλά είναι συνάμα και μεγάλη κουβέντα αφού το μεράκι της συλλογής δεν εμπίπτει συχνά (αν όχι πάντα) στα όρια των ψυχρών και λελογισμένων αποφάσεων… Ακόμη και σε περίοδο παρατεταμένης κρίσης.
Μετά, λοιπόν, την άριστη σειρά επανεκδόσεων picture disc του 2013, έρχεται τώρα μία ακόμη σειρά βινυλίων που θα ολοκληρωθεί σε τρία μέρη και θα περιλαμβάνει τα 8 κλασικά βινύλια της Σιδηράς Παρθένου από τη δεκαετία του ‘80 και όλα τα συνοδευτικά 7” singles που κυκλοφόρησαν από το 1980 ως το 1989. Συνολικά μιλάμε για 19 singles που θα φέρουν ανατυπωμένα σε άριστη ανάλυση τα αριστοτεχνικά εξώφυλλα των αρχικών εκδόσεων ενώ αξίζει να αναφέρουμε ότι ο ήχος θα προέρχεται από τις αρχικές, αναλογικές μπομπίνες των ηχογραφήσεων. Το ίδιο ισχύει φυσικά και για τα 8 κανονικά άλμπουμ. Όπως καταλαβαίνετε, λοιπόν, πρόκειται για μία πρώτης τάξεως ευκαιρία να αποκτήσει κανείς σε αψεγάδιαστη ποιότητα ένα κομμάτι ιστορίας… Ίσως το σημαντικότερο κομμάτι ιστορίας στο heavy metal.
Το αφιέρωμα του Rock Hard θα ολοκληρωθεί κι αυτό σε τρία μέρη ακολουθώντας τη χρονολογική σειρά των επανεκδόσεων. Το πρώτο κείμενο θα καλύψει τα singles της περιόδου 1980-1982, το δεύτερο την περίοδο 1983-1985 και το τρίτο την περίοδο 1986-1989. Η έμφαση θα δοθεί στα b’ sides καθώς είμαστε σίγουροι ότι δεν υπάρχει έστω ένας metal fan εκεί έξω που να μην έχει ακούσει τα a’ sides. Αν παρ’ ελπίδα υπάρχει… Ας διακόψει την ανάγνωση τώρα και να τα ακούσει. Και αυτό δεν είναι προτροπή αφού…ο Eddie καιροφυλακτεί. Up The Irons!
“Running free” / “Burning ambition”
Από εδώ ξεκίνησαν όλα… Τουλάχιστον δισκογραφικά. Το “Running free” είναι από τα πλέον χαρακτηριστικά τραγούδια των MAIDEN που το βρετανικό μεγαθήριο συνεχίζει και παίζει live στις συναυλίες του μέχρι και σήμερα. Το single κυκλοφόρησε στις 8 Φεβρουαρίου 1980 και είχε στη δεύτερη πλευρά το “Burning ambition”. Πρόκειται για μία από τις ελάχιστες περιπτώσεις στην ιστορία των MAIDEN όπου ένα κομμάτι ηχογραφείται με τη συνδρομή τεσσάρων μελών. Οι Steve Harris, Dave Murray, Paul Di’ Anno και ο Doug Sampson στα drums ηχογραφούν αυτό το σχετικά ακατέργαστο διαμάντι στα τέλη του 1979 και χωρίς υπερβολή ξεχνιέται σχεδόν αμέσως με την κυκλοφορία του αφού το a’ side μονοπώλησε (σχετικά πάντα) το ενδιαφέρον του αγοραστικού κοινού και των ραδιοφωνικών παραγωγών.
Εξώφυλλο: Εδώ ξεκινάει και η ανεκτίμητη συνεισφορά του Derek Riggs ο οποίος φιλοτέχνησε ο,τιδήποτε έφερε το όνομα και το λογότυπο των IRON MAIDEN σε όλη την κλασική περίοδο της μπάντας. Η μασκότ των MAIDEN ζωντανεύει και στο συγκεκριμένο single παίρνουμε μία πρώτη γεύση από τις άγριες διαθέσεις του Eddie ο οποίος βγαίνει από ένα στενάκι προκειμένου να καταδιώξει έναν μακρυμάλλη τύπο που τρέχει αδίκως μιας και στην άλλη άκρη τον περιμένει το χέρι του…Eddie! Να υπογραμμίσουμε ότι το πρόσωπο του Eddie δεν φαίνεται σχεδόν καθόλου αφού οι MAIDEN ήθελαν να κάνουν τα επίσημα αποκαλυπτήρια της μασκότ στο ντεμπούτο που θα κυκλοφορούσε δύο μήνες μετά.
“Sanctuary” / “Drifter” (live), “I’ve got the fire” (live)
Μετά την κυκλοφορία του πρώτου άλμπουμ και αφού ο κόσμος κατάλαβε ποια ήταν η σημαντικότερη μπάντα από το χώρο του δημοφιλούς εκείνη την εποχή New Wave of British Heavy Metal, οι MAIDEN έριξαν στην αγορά το “Sanctuary”, ένα άγνωστο κομμάτι για τους fans των MAIDEN στην Ευρώπη καθώς δεν συμπεριλαμβανόταν στο δίσκο (παρά μόνο στην Αμερικάνικη έκδοση του βινυλίου). Για την ιστορία να πούμε ότι το κομμάτι πρωτοκυκλοφόρησε στη μνημειώδη συλλογή “Metal for muthas” (αν και με διαφορετική μίξη) και σε εκείνη την εκδοχή του κομματιού, τύμπανα έπαιζε ξανά ο Sampson. Η δεύτερη πλευρά περιελάμβανε αυτή τη φορά δύο ζωντανά ηχογραφημένα κομμάτια (στο Marquee): το “Drifter” (που μπήκε ένα χρόνο μετά στο “Killers”) και τη διασκευή στο “I’ve got the fire” των MONTROSE που μπορεί να πήρε μία MAIDEN-ική μορφή αλλά δεν ήταν και τίποτα το ιδιαίτερο. Υπήρχε και ένα θέμα με τα δικαιώματα του “Sanctuary” αφού φημολογείται ότι το τραγούδι το έγραψε ο κιθαρίστας Rob Angelo ο οποίος ήταν στους MAIDEN για μισό φεγγάρι το 1977 και αργότερα εξαγόρασε τα δικαιώματα ο Harris. Στην επίσημη βιογραφία των MAIDEN δεν αναφέρεται κάτι τέτοιο…
Εξώφυλλο: Ο Eddie σκοτώνει τη Σιδηρά Κυρία, Margaret Thatcher, προκαλώντας μία εύλογη αναταραχή στο μουσικό (και όχι μόνο τύπο). Ο Smallwood εξηγεί τι ακριβώς ήθελαν να περάσουν μέσω του εξωφύλλου (Σιδηρά Κυρία…Σιδηρά Παρθένος…get it?) και οι MAIDEN αποκτούν λίγη ακόμη δημοσιότητα…έστω και για μή μουσικούς λόγους.
“Women in uniform” / “Invasion”
Αυτή τη φορά οι MAIDEN επιλέγουν να βάλουν στην πρώτη πλευρά ενός single μία διασκευή από το άσημο συγκρότημα των SKYHOOKS και ταυτόχρονα να γυρίσουν το πρώτο τους video clip στο Rainbow Theatre. Ο Dennis Stratton αποχαιρετάει τους MAIDEN και αντικαθίσταται σχεδόν αμέσως από τον Adrian Smith και οι Βρετανοί κλείνουν την πρώτη τους δισκογραφική χρονιά έχοντας στις αποσκευές τους ήδη τρία singles! To “Invasion” συμπυκνώνει όλα εκείνα τα χαρακτηριστικά της πρώτης περιόδου των MAIDEN με την punk rock meets metal αισθητική και δεν είναι λίγοι εκείνοι που θεωρούν ότι κάλλιστα θα μπορούσε να μπει στο πρώτο ή δεύτερο album των MAIDEN…κάτι που θα επαναλαμβανόταν αργότερα και με το “Total eclipse” δύο χρόνια αργότερα αλλά αυτό είναι μία άλλη ιστορία.
Εξώφυλλο: Η Margaret Thatcher παραμονεύει και επιδιώκει να πάρει εκδίκηση για το μακελειό από το προηγούμενο single. O…ερωτύλος Eddie κάνει τη βόλτα του με δύο κοπελιές υπό το αναιμικό φως μιας λάμπας και ενός συννεφιασμένου ουρανού ανυποψίαστος για το γεγονός ότι η Σιδηρά Κυρία βρίσκεται στη γωνία αρματωμένη και με πλήρη παραλλαγή.
“Twilight zone” / “Wrathchild”
Ένα μήνα μετά την κυκλοφορία του “Killers”, βγαίνει στην αγορά το “Twilight zone”, ένα κομμάτι που για μία ακόμη φορά δεν συμπεριλαμβανόταν στο τρέχον άλμπουμ των MAIDEN. O Steve Harris θεώρησε ότι το κομμάτι άξιζε να μπει σαν a’ side παρά το γεγονός ότι η αρχική σκέψη ήταν να μπει στη δεύτερη πλευρά του single. Ωστόσο, το “Wrathchild” ήταν ένα εξίσου δυνατό τραγούδι το οποίο παραμένει από τα αγαπημένα της μπάντας και των οπαδών και οι MAIDEN αποφάσισαν να του δώσουν τον τιμητικό τίτλο AA Side και όχι B Side. To “Twilight zone” μπορεί να μην είναι από τις καλύτερες συνθέσεις των MAIDEN αλλά είναι και αυτό χαρακτηριστικό της Di’ Anno περιόδου και φυσικά αξίζει να ανήκει σε κάθε συλλογή ενός MAIDEN fan. Στα αξιοπερίεργα πρέπει να σημειώσουμε ότι στην Ιαπωνία το “Twilight zone” κυκλοφόρησε σαν bonus track στο “Killers” υπό τον τίτλο “Details of twilight zone” λόγω μίας παρανόησης των Ιαπώνων που έλαβαν ένα fax από την αγγλική ΕΜΙ που τους ενημέρωνε για τις…λεπτομέρειες του “Twilight zone”!
Εξώφυλλο: Από τα καλύτερα εξώφυλλα του Derek Riggs! Ο Eddie ετοιμάζεται να αρπάξει την όμορφη κοπελιά που μόλις έχει σηκώσει μία…δυσοίωνη κάρτα ταρώ. Ο Riggs επιμελείται το εξώφυλλο με κάθε λεπτομέρεια (και είναι πολλές αυτές)… Aλήθεια, σας θυμίζει κάτι η εικόνα έξω από το παράθυρο…;
“Purgatory” / “Genghis Khan”
Μπορεί το “Purgatory” να είναι το δεύτερο single των MAIDEN για την προώθηση του “Killers” αλλά ουσιαστικά είναι το πρώτο αφού το “Twilight zone” δεν υπήρχε στην κανονική έκδοση του δίσκου. Ο μετέπειτα drummer των Βρετανών, Nicko McBrain, υποστήριξε ότι το “Purgatory” είναι μία πιο γρήγορη εκδοχή ενός παλιότερου τραγουδιού των MAIDEN που ονομαζόταν “Floating”. Πρόκειται για ένα τυπικό single των MAIDEN που δεν τα πήγε και τόσο καλά εμπορικά ενώ και το b’ side είναι το γνωστό instrumental “Genghis Khan”, το προτελευταίο κομμάτι στην πρώτη πλευρά του βινυλίου του “Killers”. Οπότε, αυτό είναι το πρώτο single των MAIDEN χωρίς ίχνος ακυκλοφόρητου υλικού χωρίς αυτό να σημαίνει ότι άφησε παγερά αδιάφορους τους συλλέκτες σε όλο τον κόσμο… Tο αντίθετο, μάλιστα.
Εξώφυλλο: Ο Riggs σχεδιάζει ένα εκπληκτικό εξώφυλλο και…τρώει πόρτα από τον Smallwood ο οποίος το κρατάει καβάτζα για να το χρησιμοποιήσει στον επόμενο δίσκο των MAIDEN. Με ελάχιστο χρόνο στη διάθεση του, ο Riggs σχεδιάζει το πρόσωπο του διαβόλου να σαπίζει και να αποκαλύπτεται το πρόσωπο του Eddie! Metal or what?
“Run to the hills” / “Total eclipse”
Το πρώτο από μία σειρά επιτυχημένων singles για τους IRON MAIDEN με τον Bruce Dickinson να κάνει το επίσημο ντεμπούτο του. Ο Steve Harris γράφει ένα από τα πιο αξιομνημόνευτα και χαρακτηριστικά τραγούδια της μπάντας με τον Dickinson να συμβάλει και εκείνος (και ας μην αναγράφεται στα credits για νομικούς λόγους μέχρι να αποδεσμευτεί πλήρως από τους SAMSON). H ιστορία των Ευρωπαίων που συγκρούονται με τους γηγενείς Αμερικάνους στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού προλειάνει το έδαφος για παρόμοιες εξιστορήσεις (τόσο στον κινηματογράφο όσο και στη μουσική) αφού ο Harris παρουσιάζει το γεγονός και από τις 2 εκδοχές (στην πρώτη στροφή αυτή των Αμερικανών και στη δεύτερη των Ευρωπαίων. Το b’ side είναι η κομματάρα “Total eclipse” που αν με ρωτήσετε θα έπρεπε να βρίσκεται στο “The number of the beast” αντικαθιστώντας το “Gangland” (αν έπρεπε σώνει και καλά να βγει ένα κομμάτι). Το εφτάρι και το δωδεκάρι του “Run to the hills” κυκλοφόρησε τον Φεβρούαριο του 1982, κοντά 40 μέρες πριν την επίσημη κυκλοφορία του δίσκου.
Εξώφυλλο: Η μάχη του Σατανά με τον Eddie μαίνεται πάνω σε ένα βράχο… Aυτό είναι το δεύτερο εξώφυλλο σε single των MAIDEN όπου ο…εξω από εδώ κάνει την εμφάνιση του μετά το “Purgatory” και πριν από το “The number of the beast”. Tι φάτσα είναι αυτή στο κάτω δεξιά κομμάτι του εξωφύλλου…
“The number of the beast” / “Remember tomorrow” (live)
Και τι δεν έχει γραφτεί για το συγκεκριμένο κομμάτι και τι δεν άκουσαν οι MAIDEN από όλους τους φανατικούς θρησκόληπτους ανά τον κόσμο. Αν είχαν προσέξει τους στίχους του κομματιού και δεν έμειναν στον τίτλο και στο εξώφυλλο, δεν θα υπήρχε καν θέμα αλλά τι ψάχνουμε τώρα…; Εδώ οι Αμερικανοί εκθειάζουν το “Born in the USA” τη στιγμή που ο Springsteen κατακεραυνώνει το πολιτικό σύστημα και τη στάση των ΗΠΑ απέναντι στους βετεράνους του Βιετνάμ. Που χρόνος για στίχους, λοιπόν…
Η ζωντανή εκδοχή του “Remember tomorrow” προέρχεται από ένα live των MAIDEN στην Πάδοβα της Ιταλίας (29/10/1981) όπου ο Dickinson ανεβάζει 2-3 σκαλοπάτια το ήδη άριστο κομμάτι. Όσο και να γουστάρω την αρχική έκδοση του “Remember tomorrow” πρέπει να παραδεχτώ ότι η ζωντανή αυτή ηχογράφηση είναι πραγματικά ανατριχιαστική αφού η δουλειά που έχει κάνει στη μίξη ο Doug Hall είναι αψεγάδιαστη! Θα ήταν παράλειψη αν δεν σημειώναμε ότι τα γνωστά λόγια από την Αποκάλυψη στο ομώνυμο κομμάτι του δίσκου τα διαβάζει ο Βρετανός ηθοποιός Barry Clayton. Η αρχική σκέψη του Smallwood ήταν να ζητήσουν από τον Vincent Price να συμμετέχει στο δίσκο αλλά αποδείχτηκε πολύ ακριβός. Την ίδια χρονιά πάντως συμμετείχε στο “Thriller” του Michael Jackson o οποίος, σαφώς, είχε μεγαλύτερο budget.
Εξώφυλλο: H αναμέτρηση που ξεκίνησε στο εξώφυλλο του “Run to the hills” βρίσκει νικητή τον Eddie ο οποίος κρατάει στα χέρια του το κεφάλι του Σατανά, το οποίο μόλις έχει κοπεί από το υπόλοιπο σώμα του (το αίμα στάζει νωπό κάτω από το κεφάλι του Σατανά). Ο Eddie είναι ο αδιαφιλονίκητος κυρίαρχος του κάτω (αλλά και του πάνω) κόσμου.
Στο επόμενο αφιέρωμα μας, ο Eddie επιστρέφει με περισσότερες ιστορίες σαν πολεμιστής, ίκαρος, πιλότος κτλ. Μέχρι τότε μην ξεχνάτε: Iron Maiden’s gonna get you no matter how far!
Σάκης Νίκας