MAYHEM – Unknown facts for the black metal masters (Part II / 1994-2022)

0
310












©2019 Ester Segarra

Οι Νορβηγοί black metallers, MAYHEM (ή THE TRUE MAYHEM), έρχονται για μία ακόμη φορά στη χώρα μας, την Τρίτη 3/5 στο Principal, στη Θεσσαλονίκη και την επόμενη μέρα, Τετάρτη 4/5 στο Fuzz, στην Αθήνα. Ο Γιάννης Σαββίδης και ο Άγγελος Κατσούρας, μας γράφουν άγνωστες ιστορίες από το 1994 μέχρι και σήμερα (διαβάστε το πρώτο μέρος εδώ).

  • Το περίφημο, ίσως θρυλικότερο bootleg στην ιστορία του black metal, το “Dawn of the black hearts” κυκλοφόρησε το ‘95. Για την ιστορία, περιέχει μια εμφάνιση της μπάντας στις 28 Φεβρουαρίου του 1990. Αποτελεί μια από τις λίγες κυκλοφορίες των MAYHEM που βγήκαν στο διάστημα όπου η μπάντα ήταν διαλυμένη (με τη πρώτη φυσικά, να είναι το θρυλικό “De mysteriis dom. sathanas”). Συγκαταλέγεται ως και σήμερα, στις επίσημες κυκλοφορίες της μπάντας. Επιπλέον γεγονός γι’ αυτό, είναι πως ο αριθμός καταλόγου της πρώτης έκδοσης είναι ο “ANTI GRISHNACKH 001”, δείχνοντας τα “φιλικότατα” αισθήματα προς τον αντίζηλο και πρώην φίλο Kristian “Count Grishnackh” Vikernes.

  • Η έκδοση βέβαια, αυτή, περιλαμβάνει και ένα λογύδριο του Oystein Aarseth, δύο εβδομάδες μετά την αυτοκτονία του Per Yngve “Dead” Ohlin που για λόγους ιστορικού ενδιαφέροντος, παρατίθεται αυτούσιο, χωρίς περαιτέρω σχόλιο από τον υποφαινόμενο. “We have no vocalist anymore!!! DEAD killed himself two weeks ago! It was really brutal, first he cut open the arteries in his wrists and then he had blown off his brains with a shotgun. I found him and it looked fucking grim, the upper half of his head was all over the room and the lower part of the brain had fallen out of the rest of his head and down on the bed. I of course grabbed my camera and made some photos, we’ll use them in the next MAYHEM LP. I and Hellhammer were so lucky that we found two big pieces of his skull that we have hung on necklaces as a memory. DEAD killed himself because he lived only for true old black metal scene and lifestyle. It means black clothes, spikes, crosses and so on. You know, bands like old HELLHAMMER, BATHORY and so on but today there are only children in jogging suit and skateboards and hardcore moral ideals, they try to look normal as possible. This has nothing to do with black, these stupid people must fear black metal! But instead they love shitty bands like DEICIDE, BENEDICTION, NAPALM DEATH, SEPULTURA and all that shit!! We must take this scene to what it was in the past! DEAD died for this cause and now I have declared WAR! I’m angry but at the same time I have to admit it was interesting to examine a human brain in rigor mortis. Death to false Black Metal and Death Metal! Also to the trendy hardcore people…AAARRGGHH!”

  • Πίσω στο παρόν, τον ίδιο καιρό πάνω κάτω (1994), πάρθηκε η απόφαση της μπάντας να επανενωθεί στο σπίτι του Oystein “Euronymous” Aarseth, με κιθαρίστα τον Rune “Blasphemer” Eriksen, με τραγουδιστή τον Sven-Erik “Maniac” Kristiansen (μέλος της μπάντας τη περίοδο ‘86 – ‘87, με φωνητικά στο ντεμπούτο EP “Deathcrush”). Οι MAYHEM με τους οπαδούς σκεπτικούς απέναντί τους, που θα συνέχιζαν χωρίς τον Euronymous, αποφάσισαν να τεστάρουν τα νερά με το single “Ancient skin/Necrolust” που κυκλοφόρησε στις 21 Ιουνίου του ’97 από την Misanthropy Records σε 500 αντίτυπα. Το εξώφυλλο, αποτελεί άλλη μια φωτογραφία, παρμένη από τα “αρχεία” του Euronymous! Η ημερομηνία κυκλοφορίας, μαρτυρούσε την επιστροφή των MAYHEM στην ενεργό δράση, μια και τότε θα έπαιζαν τη πρώτη τους συναυλία, επανενωμένοι πλέον, στο Bischofswerda της Γερμανίας (συναυλία που κυκλοφόρησε και ξεχωριστά σε VHS). Βγήκε με πλαστική ζελατίνα που είχε πάνω το λογότυπο της μπάντας.
  • Στις 3 του Νοεμβρίου της ίδιας χρονιάς, βγήκε το “Wolf’s lair abyss” EP από την ίδια εταιρεία. Κυκλοφόρησε σε 1000 αντίτυπα. Αυτό ίσως να το ξέρατε. Αλλά αυτό που ενδεχομένως δε ξέρατε είναι πως η μπάντα έκανε κάποιες μυστικές συναυλίες, υπό αυτό το όνομα στα πλαίσια της προώθησης αυτής της κυκλοφορίας!
  • Επιπλέον γεγονός για το “Wolf’s lair abyss”, πως το κομμάτι που κλείνει τη κυκλοφορία, το υπέρτατο “Symbols of bloodswords”, λογίζεται ως το “Part I” της τριλογίας “Grand declaration of war”. Γι’ αυτό το riff που ξεκινάει στο φινάλε, και τελειώνει σε fade out, αρχίζει με fade in στο φερώνυμο, εναρκτήριο κομμάτι του “Grand declaration of war” (2000). Ένα άλμπουμ, που χωρίστηκε με τη σειρά του σε “Part II” και “Part III”, κλείνοντας έτσι το θεματικό κύκλο.

  • Μια από τις live κυκλοφορίες των MAYHEM με τον Maniac πίσω από το μικρόφωνο, είναι το “Mediolanum capta est” του 1999. Αποτελεί συναυλία τους στο Μιλάνο (μια πόλη, η οποία λέγονταν Μεδιόλανα στην αρχαιότητα, εξ ου και ο τίτλος) το ‘98, συγκεκριμένα στις 2 Νοεμβρίου. Ο τίτλος περιέχει ένα μικρό λάθος, στη μεταφορά από τα Αγγλικά (“Milan has been captured”) στα Λατινικά. Θα έπρεπε να είναι “captum” αντί για “capta”, μια και το “Mediolanum” είναι ουδέτερο και όχι θηλυκό. Για την ιστορία, η πρώτη έκδοση είχε σαν τελευταίο κομμάτι και μια εκτέλεση του “Funeral fog” με τον Attila στα φωνητικά.
  • Στα πρότυπα των ηρώων τους VENOM, είχαν και ξεχωριστές κυκλοφορίες για κάθε “αγορά”. Έτσι, το 2001, το “U.S. legions” είχε το μισό να είναι ζωντανές εκτελέσεις, το άλλο μισό, κομμάτια του “Grand declaration of war” σε στάδιο προπαραγωγής. Το “European legions”, από την άλλη, κυκλοφόρησε και σε CD με το ίδιο format. Την ίδια χρονιά, βέβαια, βγήκε DVD με το τίτλο “European legions: Live in Marseille 2000”, περιλαμβάνοντας μια ολόκληρη συναυλία στα πλαίσια της περιοδείας, συν συνεντεύξεις με τα μέλη της μπάντας.
  • Οι MAYHEM έγιναν πρωτοσέλιδο το 2003, όταν ο οπαδός τους Per Kristian Hagen, βρέθηκε με σπασμένο κρανίο στο νοσοκομείο, αφού το κομμένο κεφάλι προβάτου που (ως είθισται) ο Maniac πέταξε στο κοινό, προσγειώθηκε στο κεφάλι του! Κατέθεσε μήνυση για επίθεση από τη μπάντα προς το μέρος του, με τη μπάντα να εξηγεί πως αυτό ήταν ξεκάθαρα ένα ατύχημα, και πως φυσικά, δεν υπήρχε δόλος από τη μεριά της. Η υπόθεση δεν έλαβε περαιτέρω έκταση, και το θέμα θεωρήθηκε λήξαν.

  • Το εξώφυλλο για το “Chimera” (2004), είναι παρμένο από την Σουηδο-Δανέζικης παραγωγής ταινία του 1922, με τίτλο “Häxan”. Μια ταινία που αποτελεί μελέτη του Benjamin Christensen πάνω στη μαγεία, και τις προκαταλήψεις γύρω από αυτή. Ο τίτλος σημαίνει “Η μάγισσα” στα Σουηδικά. Στη Δανία βγήκε την ίδια χρονιά ως “Heksen” (“Οι μάγισσες”) και στην Αμερική κυκλοφόρησε ως “Witchcraft through the ages” το 1968. Αξίζει να σημειωθεί πως, όπως και οι ίδιοι οι MAYHEM στη διάρκεια της καριέρας τους, έτσι και αυτό, έγινε αντικείμενο συζήτησης. Έτσι, ενώ στις χώρες τους, ήταν θετική η ανταπόκριση, συγκεκριμένα το Γερμανικό, το Γαλλικό και το Αμερικάνικο κοινό, είχαν ενστάσεις, θεωρώντας πως το έργο περιέγραφε υπερβολικά γλαφυρά σκηνές βασανιστηρίων, γυμνού και σεξουαλικής διαστροφής, καθώς και ότι εξέφραζε αντίθεση στην θρησκευτική εξουσία.
  • Στο κομμάτι της φωτογραφίας του άλμπουμ, δούλεψαν οι Sebastian Ludvigsen, Misty K καθώς και η γυναίκα του Blasphemer, Carmen Susana Simões. Mετέπειτα, θα τη μάθουμε ως τραγουδίστρια στους AVA INFERI και EARTH ELECTRIC, με τον Blasphemer να παίζει κιθάρα με το κανονικό του πλέον όνομα, Rune Eriksen.
  • Το “Chimera” εκτός των άλλων, θα αποτελέσει το τελευταίο full-length ηχογράφημα του Maniac δια παντός με τους MAYHEM. Ο λόγος; Ή μάλλον να πω καλύτερα, οι λόγοι; Ξεκινάμε (δια στόματος Necrobutcher) από τη φοβία του Maniac να βρίσκεται επί σκηνής (stage fright). Αυτό οδήγησε τον χαρισματικό frontman στο αλκοόλ και από εκεί, σε προβλήματα καταχρήσεων. O ίδιος ο Necrobutcher εξιστορεί περιστατικό όπου εξαιτίας αυτού, είχε γίνει βίαιος ο Maniac. Έτσι, πιάστηκε στα χέρια με τον Blasphemer, ο οποίος τον έριξε με κλωτσιά από τις σκάλες, με τον Maniac να αποχωρεί τραυματισμένος από το συγκρότημα. Αντικαταστάτης του ήταν ο μεγάλος Attila Csihar.

Γιάννης Σαββίδης

 

– Η επιστροφή του Attila Csihar 10 χρόνια μετά την κυκλοφορία του “De mysteriis dom sathanas” είχε εορταστικό χαρακτήρα και οι οπαδοί την χαιρέτησαν με μεγάλη θέρμη. Έβλεπαν μακριά θεωρώντας ότι οι ΜΑΥΗΕΜ μπορούν να επιστρέψουν στις δοξασμένες μέρες του απόλυτου black metal δίσκου, ωστόσο το συγκρότημα διάλεξε τα βήματα του προσεκτικά.

– Στις 16 Απριλίου του 2007, οι ΜΑΥΗΕΜ επιστρέφουν με το “Ordo ad chao” (το λατινικό αντίστοιχο του “Order to chaos”), ένα ωμό, άρρωστο και μνημειώδες άλμπουμ που ελάχιστοι περίμεναν και που η κυκλοφορία του έδωσε πολλούς πόντους στο συγκρότημα. Χαρακτηρίζεται ως ο πιο ωμός δίσκος τους ενώ σαν κυκλοφορία, είχαν να ακουστούν τόσο βίαιοι από την εποχή του “Deathcrush”. Είναι ο πρώτος τους δίσκος με στίχους αποκλειστικά γραμμένους από τον Attila, ενώ κατάφερε να αναρριχηθεί στη θέση #12 των Νορβηγικών charts, ως η μεγαλύτερη επιτυχία της καριέρας τους εκείνης της εποχής. Ιστορική μπορεί να χαρακτηριστεί η έκδοση σε μεταλλικό slipcase με διάφανη κόκκινη θήκη στο CD, όπως και η κόκκινη πίσω όψη του CD της εν λόγω έκδοσης, κυκλοφόρησε μόλις σε 3.000 αντίτυπα.

– Οι ΜΑΥΗΕΜ το 2008 κέρδισαν το βραβείο Spellemannprisen για καλύτερο μεταλλικό δίσκο όσον αφορά το “Ordo ad chao”. Ένα βραβείο που προέρχεται από τα μεγαλύτερα και παλιότερα σόου μουσικών βραβείων της χώρας.

– Την ίδια χρονιά κυκλοφορεί το ΕΡ “Life eternal”, το οποίο περιέχει rough mixes των ηχογραφήσεων από το “De mysteriis dom sathanas” όσον αφορά τα “Cursed in eternity”, “Pagan fears”, “Freezing moon”, “Funeral fog” και “Life eternal”. Πρόκειται για υλικό που είχε στην κατοχή του ο Attila από κασέτες που είχε στο Bergen κατά τη διάρκεια της ηχογράφησης των φωνητικών. Περιέχει διαφορετικές φωνητικές γραμμές στα κομμάτια από αυτές που συνηθίσαμε, ενώ υπάρχει και η εισαγωγή με τα τύμπανα στο “Funeral fog” που δεν μπήκε τελικά στον δίσκο εκείνη την εποχή. Κυκλοφόρησε κι αυτό μόλις σε 3.000 αντίτυπα σε θήκη DVD από την εταιρεία του Attila, Saturnus Productions σε συνεργασία με την Season Of Mist.

– Εντός του 2008 έχουμε δυστυχώς και την αναντικατάστατη απώλεια του Blasphemer, ο οποίος αποχωρεί από το συγκρότημα δηλώνοντας ότι δεν ήθελε να συνεχίσει, παρότι ήταν ευχαριστημένος με όσα είχαν πετύχει όλοι μαζί. Συνέχισε να παίζει μαζί τους μέχρι τον Αύγουστο της ίδιας χρονιάς όπου και έδωσε την τελευταία του συναυλία. Στην φυγή του, οι περισσότεροι οπαδοί εστιάζουν ότι οι ΜΑΥΗΕΜ «πέθαναν» καλλιτεχνικά και τίποτα πια δε θα ήταν ίδιο. Αφού ο ίδιος δραστηριοποιήθηκε σε πρώτη φάση με τους Πορτογάλους goth doomsters AVA INFERI, μας χάρισε μεγάλες δισκάρες με AURA NOIR (δις), NADER SADEK, TWILIGHT OF THE GODS, EARTH ELECTRIC και VLTIMAS. ΣΙΓΟΥΡΑ η πορεία του προσωπικά είναι κατά πολύ ανώτερη από των ΜΑΥΗΕΜ συνολικά έκτοτε.

– Τον Οκτώβριο του 2008 ο Morfeus (LIMBONIC ART, DIMENSION F3H, αληθινό όνομα Krister Dreyer) μπαίνει στο συγκρότημα ως κιθαρίστας για τις περιοδείες και ειδικά την επικείμενη τότε South America Fucking Armageddon Tour. Για το υπόλοιπο του 2008 και μεγάλο μέρος του 2009, αυτό το line-up σταθεροποιήθηκε και στη συνέχεια για το υπόλοιπο της χρονιάς προστέθηκε ο Γάλλος κιθαρίστας Silmaeth στη σύνθεση (γνωστός και ως Vagus Nox, αληθινό όνομα αγνοείται).

– Το Νοέμβριο του 2009, μεταξύ άλλων, η μπάντα συνελήφθη στο Tilburg της Ολλανδίας διότι εν μέσω περιοδείας κατέστρεψαν το δωμάτιο ενός ξενοδοχείου (άμπαλοι, οι PANTERA έγιναν φόβος και τρόμος κάθε ξενοδοχείου στον πλανήτη και ΜΙΑ φορά δεν τους συνέλαβαν).

– Το 2011 ο Νορβηγός Teloch (κατά κόσμον Morten Bergeton Iversen, μέλος τότε των NIDINGR) και ο Βρετανός Ghul (Charles Edward Alexander Hedger αντίστοιχα) των IMPERIAL VENGEANCE γίνονται το επόμενο κιθαριστικό δίδυμο των ΜΑΥΗΕΜ, αντικαθιστώντας τους Morfeus/Silmaeth αντίστοιχα.

– Εντός 2012 αρχίζουν οι δηλώσεις ότι ηχογραφείται ο νέος δίσκος διά στόματος Necrobutcher, με το δίσκο να μιξάρεται μέσα στο 2013 και να υπολογίζεται ότι θα κυκλοφορήσει νωρίς το 2014. Ως κυκλοφορία αρκετό καιρό μετά, δόθηκε ο Μάϊος του ’14 με ένα νέο κομμάτι διαθέσιμο για streaming, ονόματι “Psywar”.

– To “Esoteric warfare” κυκλοφορεί στις 27 Μαΐου του 2014 και απογοητεύει σε μεγάλο μέρος τους σκληροπυρηνικούς οπαδούς των ΜΑΥΗΕΜ με τις γνώμες να διχάζονται, άλλοι το βρήκαν ενδιαφέρον αλλά η απουσία του Blasphemer είναι κάτι παραπάνω από ευδιάκριτη συνθετικά, διότι παικτικά πάντα, όπως λέω –δίχως ίχνος κακίας- οι άλλοι δυο μαζί δεν τον φτάνουν ούτε στο 10% και συνήθως αναφέρω «δεν μπορούν να παίξουν σωστά ούτε για να σώσουν τη ζωή τους». Από μένα τουλάχιστον είναι μεγάλο όχι.

-Το 2015 κυκλοφορεί από την Season Of Mist το πανέμορφο box set “A season in blasphemy” το οποίο περιέχει τα “Grand declaration of war”, “Chimera” και “Ordo ad chao”, ενώ το 2016 βγαίνει μια αντίστοιχη συλλογή κασετών από την Virus Productions σε μόλις 100 αντίτυπα, ονόματι “The analog collection” η οποία περιείχε και το “Estoteric warfare”. Oι κυκλοφορίες δεν σταματούν καθώς έχουμε το split με τους WATAIN (“Sathanas/Luciferi Tour EP”, 2016) από την κοινή τους περιοδεία του 2015, ονόματι Black Metal Warfare στην Αμερική, η οποία στο πρώτο της σκέλος περιείχε και τους REVENGE, ενώ στο δεύτερο σκέλος τη θέση των REVENGE πήραν οι συμπατριώτες μας ROTTING CHRIST.

-Ακολουθεί σωρεία ζωντανών κυκλοφοριών όπου δεσπόζει το “De mysteriis dom sathanas alive” (2016) το οποίο βγάζουν ανεξάρτητα, ενώ μέσα στο 2017 κυκλοφορούν τα “Live in Guatemala” (Nebiros Producciones), “Live in Sarpsborg” (Peaceville Records), “Live in Jessheim” (ξανά Peaceville) και το ανεξάρτητο “Live in Montreal” EP. H Peaceville θα κυκλοφορήσει το χορταστικότατο κουτί βινυλίων “Cursed in eternity” (7 βινύλια και DVD) ενδιάμεσα, ενώ το 2018 κυκλοφορεί το “A season in blasphemy” αντίστοιχο κουτί βινυλίων από την Season Of Mist, “Wolf’s lair abyss” EP συμπεριλαμβανομένου, όπως και της remastered έκδοσης του “Grand declaration of war” του 2018, πραγματικά φοβερή η έκδοση του δίσκου και ακούγεται σαν καινούργιο.

-Το 2019 η Peaceville θα κυκλοφορήσει άλλο ένα compilation παλιών rehearsals από το 1989 ονόματι “Henhouse recordings”, ενώ μετά από 5 χρόνια αναμονής, έχουμε επιτέλους και νέο δίσκο. Το “Daemon” βγαίνει αυτή τη φορά από τη Century Media και διασκεδάζει κατά πολύ τις εντυπώσεις από την… αστοχία του “Esoteric warfare”. Καλύτερος ήχος, ελαφρώς καλύτερο παίξιμο, έφερε τέτοια θέρμη που κάποιοι το χαρακτήρισαν δεύτερο “De mysteriis dom sathanas” μέσα στην υπερβολή τους.

-Έκτοτε οι ΜΑΥΗΕΜ μας έχουν προσφέρει σποραδικές κυκλοφορίες όπως το EP “Atavistic black disorder/Kommando” το οποίο περιέχει τα δυο singles που είχαν κυκλοφορήσει λίγο πριν, τα “Black glass communion” και “Voces ab alta”, ενώ περιέχει και το “Everlasting dying flame” όπως και 4 (!) διασκευές στα “In defense of our future” (DISCHARGE), “Hellnation” (DEAD KENNEDYS), “Only death” (RUDIMENTARY PENI) και “Commando” (RAMONES). To single “Bad blood” τον Φεβρουάριο φέτος αποτελεί την τελευταία τους μέχρι στιγμής κυκλοφορία.

Άγγελος Κατσούρας

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here