“Human artifacts”
Οι Έλληνες progsters, MOTHER OF MILLIONS, μόλις κυκλοφόρησαν το εξαιρετικό “Artifacts”, από τη Σουηδική ViciSolum Productions, αποδεικνύοντας ότι το “Sigma” δεν ήταν απλά ένα πυροτέχνημα, αλλά είχε μία εξίσου καλή συνέχεια. Ο Αλέξανδρος Τοπιντζής ανέλαβε τις ερωτήσεις προς το συγκρότημα κι ο πληκτράς του σχήματος, Μάκης Τσαμκόσογλου ήταν κατατοπιστικός στις απαντήσεις του.
Συγχαρητήρια, καταρχήν για τον τρίτο δίσκο σας. Ένα ακόμα βήμα μπροστά για τους MOTHER OF MILLIONS και θεωρώ πλέον ότι είστε έτοιμοι για ακόμα μεγαλύτερα πράγματα. Ποιες είναι οι δικές σου εντυπώσεις από την ανταπόκριση του τύπου για το νέο σας album;
Σε ευχαριστούμε πολύ, είναι πολύ ευχάριστο να βλέπεις ότι τόσο ο κόσμος όσο και ο διεθνής τύπος έχουν υποδεχθεί το “Artifacts” πολύ ζεστά!
Ένα από τα χαρακτηριστικά που βελτιώσατε στο “Artifacts” ήταν η παραγωγή του δίσκου. Εξαιρετικό αποτέλεσμα με γεμάτο ήχο, που δεν ακούγεται υπερφορτωμένος. Τι αλλάξατε αυτή τη φορά; Πως εργασθήκατε για να επιτύχετε σε αυτόν το τομέα;
Η αλήθεια είναι ότι μόλις τελείωσε η σύνθεση του “Artifacts” και πριν ακόμα μπούμε στο στούντιο για την ηχογράφηση του άλμπουμ, ξέραμε πως θέλαμε να ακουστεί. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι οι κιθάρες και το μπάσο, όπου στη διαδικασία των προ-παραγωγών του δίσκου είχαμε πειραματιστεί αρκετά με τις χροιές τους. Αυτό που πάντα προσέχουμε είναι η ενορχήστρωση των ιδεών με τρόπο που να ευνοείται η ανάδειξη όλων των αρμονικών, το πως το κάθε όργανο θα βρίσκει τη θέση του χωρίς να πέφτει πάνω σε άλλο συχνοτικά, μπερδεύοντας το αποτέλεσμα πριν ακόμα ξεκινήσει η μίξη. Επίσης έβαλαν τη σφραγίδα τους οι σταθεροί πλέον συνεργάτες μας Έκτορας Τσολάκης και Steve Lado που ανέλαβαν τη μίξη και το mastering.
Ο δίσκος διατηρεί την ατμόσφαιρα που είχατε στο “Sigma”, αλλά ταυτόχρονα οι συνθέσεις διαθέτουν διαφορετικά χαρακτηριστικά σε σχέση με τον προηγούμενο δίσκο. Βασική διαφοροποίηση οι κιθάρες και εδώ θα θέλαμε να ρωτήσουμε εάν οι MOTHER OF MILLIONS έχουν μελετήσει την djent σκηνή, με σκοπό να «δανειστούν» μόνο τα καλά στοιχεία που διαθέτει;
Προσωπικά η djent σκηνή μου αρέσει. Ανεξάρτητα από αυτό βέβαια, οι κιθάρες σε αυτόν τον δίσκο αντιμετωπίστηκαν με πιο rock αισθητική. Θέλαμε να καλυφθεί όλο το συχνοτικό εύρος από τα πλήκτρα και τις κιθάρες ως το μπάσο, οπότε δοκιμάσαμε οτιδήποτε είχαμε στα χέρια μας από εξοπλισμό και νομίζω ότι το πείραμα πέτυχε.
Πολύ καλή εντύπωση μου έκανε και το λιτό εξώφυλλο, το οποίο όμως διαθέτει μια πολύ δυνατή εικόνα, έναν συνδυασμό εικόνων. Θα μπορούσατε να μας αναλύσετε την ιδέα πίσω από αυτή την εικόνα και το πώς συνδέεται με το concept;
Το εξώφυλλο επιμελήθηκαν τα Bob studios ένα γραφιστικό γραφείο με αρκετά βραβεία. Προτού λοιπόν γράψουμε την μουσική είχαμε την ανάλυση του concept σε ένα μικρό βιβλίο και αυτό ήταν που πήραν στα χέρια τους τα παιδιά από τους Bob ώστε να δημιουργήσουν το εξώφυλλο. Η ιδέα πίσω από αυτό το 3D γραφιστικό μοντέλο είναι η οπτικοποίηση ιδεών μέσα από τη θεματική του δίσκου. Τα συστατικά του φτιάχνουν ένα ενιαίο artifact.
Η συνεισφορά του Προκοπίου στον ήχο του group είναι καίρια και για πολύ κόσμο θεωρείται ως η συνισταμένη που κάνει τους MOTHER OF MILLIONS, μοναδικούς. Στο “Artifacts”, μάλιστα, καταφέρνει να διαφοροποιήσει σε αρκετές περιπτώσεις τον τρόπο που ερμηνεύει. Πόσο εύκολο ή δύσκολο είναι για έναν τραγουδιστή να πιέσει τον εαυτό του να βρει τρόπους να ακούγεται συνεχώς φρέσκος; Σε σύγκριση με τους υπόλοιπους μουσικούς, είναι πιο δύσκολη αυτή η διαδικασία; Παίζει ρόλο ο παραγωγός αλλά και ο τρόπος που συνθέτει το group σε αυτόν τον τομέα;
Στους MOTHER OF MILLIONS η διαδικασία σύνθεσης και παραγωγής ενός άλμπουμ είναι σαν ένας διάλογος μεταξύ των ανθρώπων που απαρτίζουν αυτή την ομάδα. Είναι η αποτύπωση της πραγματικότητας της συγκεκριμένης περιόδου. Πάντα προσπαθούμε να υπάρχει αυτός ο μουσικός διάλογος και όλα τα όργανα να έχουν τον χώρο που χρειάζονται για να αναπνεύσουν, νομίζω ότι αυτό είναι το δύσκολο μέρος.
Η εντύπωση που μου δόθηκε πάντως από τον Προκοπίου είναι ότι δεν ζορίστηκε ιδιαίτερα να βγάλει τις φωνητικές γραμμές, τραγούδησε μ’ έναν αυθεντικό τρόπο, χωρίς να προσπαθήσει να διαφοροποιηθεί από τους προηγούμενους δίσκους. Ο Γιώργος, όντας παράλληλα καθηγητής φωνητικής αλλά και μην έχοντας σταματήσει να ψάχνει καινούρια μουσική, βρίσκεται σε μια διαρκή τριβή με το αντικείμενο, οπότε η εξέλιξη είναι αναπόφευκτα διαρκής.
Η εγχώρια βάση των φίλων του group αυξάνεται συνεχώς, κάτι που αποδεικνύεται από τις προσελεύσεις των πρόσφατων εμφανίσεων σας. Πιστεύετε ότι αυτό συμβαίνει λόγω της συνολικής αποδοχής της ελληνικής σκηνής ή θεωρείτε ότι πιο πολύ έχει να κάνει με την δισκογραφική και συναυλιακή παρουσία της μπάντας; Υπάρχουν groups που θεωρείται ότι έχουν υπερεκτιμηθεί από το ελληνικό κοινό ή το αισθητήριο του κοινού είναι αλάθητο;
Ξεκινώντας από το τελευταίο μέρος της ερώτησής σου, θα σου πω ότι εφόσον ο κόσμος έχει πεισθεί για κάποιο γκρουπ από κει και πέρα η δική μου άποψη περισσεύει. Δεν πιστεύω ότι υπάρχει κάποιο συγκρότημα που να κάνει κακή δουλειά και να έχει κόσμο. Η συνέπεια ανταμείβεται και το κοινό είναι αρκετά «εκπαιδευμένο» ώστε να το ξέρει αυτό. Γεγονός είναι ότι η σκηνή μεγαλώνει και το κοινό πλέον από τις ελληνικές μπάντες έχει απαιτήσεις. Εμείς σαν MOTHER OF MILLIONS πάντα προσπαθούμε να θέτουμε τον πήχη ψηλά σύμφωνα με τα δικά μας κριτήρια. Πάντα ρισκάρουμε και αυτό ο κόσμος φαίνεται να το αγκαλιάζει.
Οι τίτλοι των τραγουδιών σας συνεχίζουν να είναι μονολεκτικοί, μια επιλογή που δυσχεραίνει εξαιρετικά το έργο μας να αντιληφθούμε το concept των συνθέσεων. Πως έχει προκύψει αυτή η επιλογή;
Ίσως να υπάρχει μια μεγαλύτερη ιδέα πίσω από αυτό που δεν μπορώ να την μαρτυρήσω, ίσως οι μονολεκτικοί τίτλοι ευνοούν τις πολλαπλές ερμηνείες, κάτι που θέλουμε να προκύπτει ή μπορεί απλά να μας αρέσει αισθητικά.
Ο επαγγελματισμός που επιδεικνύουν οι MOTHER OF MILLIONS σε κάθε ενέργεια τους, αποδεικνύει πόσο σοβαρά παίρνουν την μουσική τους. Πόσο βιώσιμη είναι η επιλογή των μουσικών που παίζουν αυτό το είδος μουσικής, να είναι full time μέλη των MOTHER OF MILLIONS; Υπάρχει προοπτική για οικονομική επιτυχία, πέρα από την καλλιτεχνική;
Τα νούμερα λένε πάντα την αλήθεια. Γεγονός είναι ότι για να υποστηρίξουμε το όραμα μας κάνουμε δυο και τρεις δουλειές ο καθένας μας, διότι δεν προερχόμαστε από εύπορες οικογένειες. Η συνέπεια σε αυτό που κάνουμε, καλλιτεχνικά, αισθητικά αλλά και οικονομικά είναι σαν επιλογή μια στάση ζωής και αυτό που μας δίνει δύναμη είναι ο κόσμος που μας ακολουθεί. Αν στο μέλλον αυτό μπορεί να έχει και οικονομική επιτυχία θα είμαστε πολύ χαρούμενοι. Μέχρι τότε όμως χρειάζεται συνέπεια και πολλή δουλειά.
Ευχαριστώ πολύ για τον χρόνο σας!!!
Εμείς ευχαριστούμε για την όμορφη κουβέντα. Rise Evolve.
Αλέξανδρος Τοπιντζής