One track mind… “Tom Sawyer”

0
201












ΤΡΑΓΟΥΔΙ: “Tom Sawyer
ΣΥΓΚΡΟΤΗΜΑ: RUSH
ΔΙΣΚΟΣ: “Moving Pictures”
ΕΤΟΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ: 1981
ΠΑΡΑΓΩΓΗ: RUSH, Terry Brown
ΣΥΝΘΕΤΕΣ: Geddy Lee, Neil Peart, Alex Lifeson, Pye Dubois
ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΗΛΩΣΕΙΣ: «Το ξεπέταξα! Ειλικρινά! Μπήκα στο στούντιο, το έπαιξα πέντε φορές και βγήκα για τσιγάρο. Πάντα είμαι καλύτερος στις πρώτες δύο προσπάθειες μου. Μετά, το παρασκέφτομαι και χάνεται η σπίθα. Στην πραγματικότητα, το σόλο που ακούει κανείς, είναι μια  σύνθεση από διαφορετικές ηχογραφήσεις», έχει δηλώσει στο παρελθόν ο Alex Lifeson σχετικά με το σόλο του “Tom Sawyer”.
Με ένα τραγούδι – ορισμό του progressive rock θα ασχοληθούμε αυτήν την εβδομάδα στο “One track mind”, γυρνώντας μάλιστα πίσω το χρόνο σχεδόν τέσσερις δεκαετίες, φτάνοντας στο 1981. Ήταν εκείνη την εποχή ουσιαστικά, που οι RUSH γίνονταν ολοένα και πιο γνωστοί στους οπαδούς του είδους, αφού μετά το “Spirit of radio” του “Permanent waves”, ήρθε ένα χρόνο μετά και το δεύτερο τεράστιο hit τους, το αριστουργηματικό “Tom Sawyer”.
Πρόκειται για μία ακόμα από τις πολλές περιπτώσεις που κανείς στο συγκρότημα δεν πίστευε ότι θα μπορούσε να γίνει επιτυχία, εντούτοις όμως αναδείχθηκε το πιο αναγνωρισμένο κομμάτι τους.
Ήταν μέσα καλοκαιριού του 1980 και τα μέλη της μπάντας έκαναν διακοπές, γράφοντας παράλληλα τραγούδια για το επερχόμενο άλμπουμ τους σε μια φάρμα έξω από το Τορόντο. Μία μέρα λοιπόν, ο στιχουργός Pye Dubois που έγραφε για τους MAX WEBSTER και με τον οποίο έχουν συνεργαστεί αρκετές φορές οι Καναδοί, παρουσίασε στον Peart ένα ποίημα με τίτλο “Louis the Lawyer”, που αρχικά προοριζόταν και για τίτλος του κομματιού, βασισμένο φυσικά στο βιβλίο του Mark Twain, “The adventures of Tom Sawyer”. Οι δυο τους δούλεψαν πάνω στους στίχους αυτούς σε πρώτη φάση.
Εν συνεχεία και  οι τρεις μουσικοί της μπάντας, προσπάθησαν να μελοποιήσουν το ποίημα, δίνοντας πρωταγωνιστικό ρόλο στα συνθεσάιζερ και έχοντας στο μυαλό τους μια βασική τους αρχή που εφαρμόζουν σε κάθε τραγούδι τους, να μπορεί δηλαδή να αναπαραχθεί όσο το δυνατό πιστότερα όταν παίζεται live.
Σύμφωνα με τον  frontman τους, Geddy Lee, όταν το πρωτοηχογράφησαν όλοι ήταν πολύ δυσαρεστημένοι από το αποτέλεσμα. «Θυμάμαι να είμαστε απογοητευμένοι στο στούντιο, πιστεύοντας ότι δεν καταφέραμε να αποδώσουμε το πνεύμα του τραγουδιού. Πιστεύαμε ότι ήταν το χειρότερο κομμάτι που είχαμε ηχογραφήσει εκείνη την εποχή».
Και μπορεί όπως λέει, στο μιξάρισμα να ενώθηκαν όλα τα στοιχεία και να φάνηκαν κάπως καλύτερα τα πράγματα, σίγουρα πάντως κανείς δεν μπορούσε να προβλέψει την επιτυχία που θα σημείωνε το “Tom Sawyer”.
Από την πρώτη στιγμή κιόλας φάνηκε η λαμπρή πορεία που θα σημείωνε. Έφτασε στην 24η θέση των καναδικών chart, στην 44η θέση του αμερικάνικου Billboard και την 8η στο Billboard Top Tracks chart.
Ήταν πολλές οι φορές μελλοντικά που έπαιξε σε διαφόρων ειδών τηλεοπτικά προγράμματα, ταινίες και σειρές και βέβαια δεν υπήρξε ούτε μία live εμφάνιση των RUSH από το 1981 μέχρι και την τελευταία τους εμφάνιση τον Αύγουστο του 2015, που να μην συμπεριλήφθηκε στο playlist τους.
Όπως πολύ σωστά έχει δηλώσει και ο Geddy Lee, το “Tom Sawyer” αποτελεί από πολλές απόψεις το τραγούδι – πεμπτουσία των RUSH, τονίζοντας παράλληλα, πως είναι τεράστιο επίτευγμα για ένα συγκρότημα να κάνει επιτυχία με ένα τραγούδι το οποίο έχει τόσο περίεργο μεσαίο μέρος, ιδιαίτερα με το μέρος των ντραμς, που αποτελεί την επιτομή όλων των ντράμερ κι ένα σημείο που όλοι όσοι πιάνουν τύμπανα στα χέρια τους, ευελπιστούν ότι κάποια στιγμή θα το παίξουν!
EXTRA TRIVIA:
– Λανθασμένα, παλιότερα ήταν αρκετά διαδομένη η άποψη ότι το κομμάτι επρόκειτο να ονομαστεί “Louis the warrior”, αντί για “Louis the lawyer”. Στιχουργικά δε, αποτελεί τον προπομπό του “New world man”, από το “Signals” που ακολούθησε.
– Η στούντιο έκδοση του “Tom Sawyer”, παρά τη δημοτικότητα του, δεν κυκλοφόρησε σε μορφή single πουθενά αλλού εκτός Καναδά.

Χαρά Νέτη