Προσπαθώ να κωδικοποιήσω και να αξιολογήσω εδώ και αρκετές εβδομάδες τις κινήσεις συγκροτημάτων και εταιριών, μπροστά στη λαίλαπα που αφήνει πίσω της η καραντίνα εξαιτίας του κορονοϊού. Όλοι μας έχουμε βρεθεί μπροστά σε πρωτόγνωρες καταστάσεις σε όλα τα επίπεδα και οι αντιδράσεις ποικίλλουν, ακόμα και στον τρόπο που ζούμε την καθημερινότητά μας. Πόσο μάλλον όταν μιλάμε για τη βιομηχανία του θεάματος, την μουσική, τις τέχνες γενικότερα.
Ας γίνω πιο συγκεκριμένος, για να μπω κατευθείαν στο ζουμί της υπόθεσης, απαριθμώντας λίγες απλά από τις περιπτώσεις που μου έρχονται στο μυαλό, ξεκινώντας από τη δισκογραφία. Σε πολλές περιπτώσεις, οι εταιρίες εγκλωβίστηκαν, αφού δεν μπορούσαν να κάνουν πλέον πίσω, έχοντας δρομολογήσει πολλές κυκλοφορίες, όπως πχ αυτή των NIGHTWISH ή των TESTAMENT, για να μιλήσω για δύο πιο τρανταχτά ονόματα. Εξώφυλλα είχαν γίνει, διαφημίσεις είχαν τρέξει/πληρωθεί, CD/βινύλια είχαν ήδη κοπεί, οπότε αν πετούσες στα σκουπίδια και όλη την καμπάνια και μετά την ξαναέκανες, η ζημιά θα ήταν μεγαλύτερη. Υπάρχει η περίπτωση των HATEBREED, που σταμάτησαν να ασχολούνται με το νέο τους άλμπουμ, επειδή δεν υπάρχουν καν ανοιχτά εργοστάσια για να τυπώσουν βινύλια και φυσικό προϊόν, γενικά. Οι BLUES PILLS, είχαν release date για τον Ιούνιο, αν θυμάμαι καλά, αλλά αποφάσισαν να αναβάλλουν επ’ αόριστο την κυκλοφορία του, επειδή δεν μπορούν να κάνουν συναυλίες να τον προωθήσουν και όλα τα ευκόλως εννοούμενα. Θεωρούν ότι έχουν ρίξει τόση πολλή δουλειά, που θα πάει χαμένη αν δεν τον κυκλοφορήσουν με τις συνθήκες που επιθυμούν και πολύ καλά κάνουν, αν με ρωτάτε. Αντίστοιχα, ο Steven Wilson, για να νιώσει σχετική ασφάλεια και να κάνει τα πράγματα όπως θέλει, αποφάσισε να κυκλοφορήσει τον δίσκο του στις αρχές του 2021.
Έχουμε τους LAMB OF GOD, που πήγαν την ημερομηνία κυκλοφορίας 5 εβδομάδες αργότερα, έχοντας όμως γίνει εξώφυλλο ήδη σε πολλά περιοδικά του κόσμου, με ρίσκο να «ξεχαστεί» η νέα τους δουλειά όταν βγει. Επίσης, εκ των πραγμάτων, είναι «υποχρεωμένοι» να αλλάξουν και την στρατηγική τους και να έχουν κάνει «επίσημη διαρροή» τεσσάρων τραγουδιών κι όχι τριών, πριν βγει ο δίσκος. Οι PARADISE LOST, από την άλλη ή οι FIREWIND, δεν άλλαξαν εντελώς τίποτα στην καμπάνια τους. Εκτός των άλλων, έχουμε δισκογραφικές εταιρίες, που τραβάνε χειρόφρενο μέχρι να περάσει η μπόρα, ώστε να μπορούν να διαχειριστούν ανάλογα την κατάσταση που διαμορφώνεται τώρα και στο μέλλον, βγάζοντας πιο πολλές ψηφιακές κυκλοφορίες ή τα απολύτως απαραίτητα.
Σε ότι αφορά τις συναυλίες, τα πράγματα είναι πιο ξεκάθαρα. Μέχρι νεωτέρας, δεν γίνεται καμία και πουθενά. Υπήρξαν μάλιστα περιπτώσεις όπως των MAYHEM και των INSOMNIUM, που ταξίδεψαν μέχρι την Αμερική για να ξεκινήσουν περιοδεία κι έκαναν μία και καμία συναυλία αντίστοιχα, βιώνοντας ένα πολύ γερό οικονομικό χτύπημα. Το πόσο σημαντικό αντίκτυπο έχει αυτό στις τάξεις των συγκροτημάτων, των διοργανωτών και των ανθρώπων που εργάζονται για να γίνουν οι συναυλίες, έχει γραφτεί από πολλούς μουσικούς, αλλά δεν έχει κατανοηθεί πλήρως νομίζω, από τον κόσμο. Διαβάστε την οπτική του Devin Townsend γύρω από το ζήτημα, που έκανε crowdfunding καμπάνια και προσέγγισε το θέμα με πολύ σεβασμό, παρότι κράχτηκε στην αρχή από πολύ κόσμο, αφού πρόσφερε και πολύ ακυκλοφόρητο υλικό μετά, σε καθημερινή βάση:
Ένα πολύ πιο εμπεριστατωμένο «ανοιχτό γράμμα», έγραψε ο Jeff Scott Soto, που άνοιξε τα μάτια σε πολύ κόσμο, ο οποίος δεν μπορούσε να δει τι συμβαίνει πίσω από τις συναυλίες:
Με περισσότερο σκεπτικισμό, αντιμετωπίστηκε η κίνηση των VISIONS OF ATLANTIS να κάνουν crowdfunding campaign για την ακύρωση της αμερικάνικης περιοδείας τους με τους DRAGONFORCE, κυρίως για τον λόγο ότι είναι η μπάντα του ιδιοκτήτη της Napalm Records, κάτι που δεν είδαν πολλοί άνθρωποι του χώρου με καλό μάτι, οι οπαδοί όμως στήριξαν το αγαπημένο τους σχήμα:
Από την άλλη, υπήρξαν περιπτώσεις όπως αυτή των CRADLE OF FILTH, που έκαναν μία καμπάνια για να ενισχύσουν τα μέλη του crew τους, που επλήγησαν περισσότερο απ’ όλου (spot on δηλαδή, ακριβώς αυτούς που έχουν περισσότερη ανάγκη). Εξαιρετική κίνηση που μέχρι τη στιγμή που γράφονταν αυτές οι γραμμές, έχει μαζέψει κάτι παραπάνω από 3.000 λίρες Αγγλίας:
Σχεδόν τα ίδια χρήματα, έχει συγκεντρώσει μέχρι στιγμής και η φιλανθρωπική καμπάνια, που διοργάνωσαν Έλληνες μουσικοί, ανάμεσά τους και ο «δικός μας άνθρωπος» ο Φραγκίσκος Σαμοΐλης (και είμαστε περήφανοι γι’ αυτό), με τίτλο “One voice: Stay Heavy, Stay Safe, Stay Human”, για την ενίσχυση της κοινωνικής κουζίνας «Ο άλλος άνθρωπος» που αποδεδειγμένα βοηθάει συνανθρώπους μας που έχουν ανάγκη ακόμα και για τα βασικά, δηλαδή τη διατροφή.
Και φτάνουμε στα live streaming, που ήταν η αφορμή για να γραφτεί το κείμενο και συγκεκριμένα η απόφαση των KATATONIA (αλλά και των TREAT όπως με ενημέρωσε ο καλός φίλος, Πέτρος Καραλής), να κάνουν ένα live streaming show μέσα από ένα στούντιο, για να προωθήσουν το νέο τους άλμπουμ που μόλις βγήκε. Το θέμα είναι ότι βάζουν τιμή εισιτηρίου 10 ευρώ για όποιον θέλει να το παρακολουθήσει, κάνοντας ουσιαστικά ένα pay per view. Διαβάστε αναλυτικά την είδηση μέσα από το Rock Hard:
Πάμε να δούμε λίγο τα δεδομένα: Τον τελευταίο καιρό, έχουμε δει να βγαίνουν video clip καραντίνας, έχουμε δει μέλη των ANTHRAX, TESTAMENT, SUICIDAL TENDENCIES και NUCLEAR ASSAULT, να διασκευάζουν RUSH, S.O.D. και πολλά άλλα ωραία. Τον Mike Portnoy να ετοιμάζει video στους RAMONES παίζοντας όλα τα όργανα και βάζοντας την οικογένειά του στο παιχνίδι. Τον Jeff Scott Soto να τραγουδά το “We are the champions” μαζί με τους υπόλοιπους QUEEN!!! Πολλά φεστιβάλ, δείχνουν δωρεάν τις εμφανίσεις μεγάλων συγκροτημάτων από παλαιότερες version τους. Οι KATATONIA, οι οποίοι έχουν ένα αρκετά έως πολύ δυνατό management από πίσω τους, κατάφεραν να ξεσηκώσουν πολύ κόσμο εναντίον τους, για τον σωστό ή τον λάθος λόγο. Τι εννοώ γράφοντας «λάθος λόγο»; Κάποιοι, οι οποίοι είναι δυσαρεστημένοι από την στροφή του ήχου τους τα τελευταία χρόνια, βρήκαν την ευκαιρία να βγάλουν τη χολή τους. Έτσι όμως αρνούνται να δουν την μεγάλη εικόνα και να βάλουν ίσως στη θέση των KATATONIA το αγαπημένο τους σχήμα. Θα αντιδρούσαν έτσι;
Θα σας πω απευθείας και χωρίς υπαινιγμούς τη θέση μου. Διαφωνώ πλήρως και κάθετα με αυτήν τους την απόφαση. Αυτή τη στιγμή, υπάρχουν πολλά συγκροτήματα και αυτά με νέο δίσκο έξω, όπως πχ οι NIGHT FLIGHT ORCHESTRA, που ήταν να έρθουν και από την Ελλάδα, που η περιοδεία τους καταστράφηκε, αφού πρόλαβαν να παίξουν ελάχιστα show και η χασούρα ήταν μεγαλύτερη από το κέρδος. Το προηγούμενο Σάββατο όμως, πήγαν σ’ έναν συναυλιακό χώρο (όχι στούντιο) κι έπαιξαν εντελώς δωρεάν για τον κόσμο. Για να το πάμε σε πιο large scale, οι METALLICA δείχνουν κάθε Δευτέρα δωρεάν μία συναυλία τους από το παρελθόν (προσέξτε αυτό γιατί έχει σημασία) και παρακινούν τον κόσμο να δώσει ΑΝ θέλει, ένα ποσό για φιλανθρωπία στην οργάνωση που έχουν ιδρύσει. Τη συναυλία πάντως, τη βλέπει δωρεάν. Ο Devin Townsend, αφού έκανε το crowdfunding campaign πάντως, κάνει τρεις προγραμματισμένες συναυλίες, με pay per view και δωρίζει τα χρήματα σε νοσοκομείο του Vancouver για να ενισχύσει το προσωπικό που παλεύει με τον κορονοϊό.
Ποια είναι η ειδοποιός διαφορά των ΚΑΤΑΤΟΝΙΑ; Είναι ένα συγκρότημα που μόλις έβγαλε δίσκο. Έχει νέο υλικό εκεί έξω που ουσιαστικά πρέπει να κάνει τον κόσμο να το αγοράσει. Είναι ένα συγκρότημα που για αρκετά χρόνια ήταν στον πάγο και δεν έκαναν ούτε συναυλίες, ούτε είχαν δισκογραφική δραστηριότητα. Το να έρχονται και να κάνουν αυτό, στα μάτια του κόσμου (όχι των φανατικών οπαδών τους, σίγουρα), τους κάνει κάτι αντίστοιχο του Ulrich την εποχή του Napster!!! Προσοχή, δεν είμαι της άποψης ότι όλα πρέπει να δίνονται δωρεάν. Επαγγελματίες είναι και κάπως πρέπει να πληρωθούν. Ναι, ας πουλήσουν merchandise και τον καινούργιο τους δίσκο, όχι να προσφέρουν με 10 ευρώ μια συναυλία σε στούντιο, λες και θα ρίξουν πυροτεχνήματα ή έχουν να πληρώσουν ενδυματολόγο και stage manager (που θα δουλέψει αυτός, αλλά λέμε τώρα). Προφανώς και βλέπουν ότι τον επόμενο καιρό (και αυτό πιστεύω κι εγώ, αφού θεωρώ ότι συναυλίες πολύ δύσκολα θα γίνουν πριν το χειμώνα) θα υπάρξουν κι άλλα συγκροτήματα που θα αναγκαστούν να το κάνουν, οπότε ας είναι πρωτοπόροι. Ναι ρε φίλε, αλλά έτσι απαξιώνεις σχετικώς το προϊόν σου. «Ζητιανεύεις» το δεκάρικο, ενώ έχεις νέο δίσκο. Καταλαβαίνω, η εταιρία παίρνει τη μερίδα του λέοντος από τις πωλήσεις αυτές, αλλά μη μου πείτε ότι πληρώσατε και όλες τις ώρες στο στούντιο, τις πρόβες, τα εξώφυλλα, τη μίξη, το mastering, την παραγωγή, όπως κάνουν τόσα και τόσα ταλαίπωρα συγκροτήματα μικρότερου βεληνεκούς, σε μικρότερες εταιρίες. Στην τελική, εγώ θυμάμαι που πριν λίγες εβδομάδες, ήρθατε και στην Ελλάδα, πριν ακόμα βγει ο δίσκος, χωρίς να έχετε να προωθήσετε τίποτα, για μία ωραιότατη «αρπαχτή» (και καλά κάνατε και καλά έκανε και πήγε ο κόσμος αφού γούσταρε), που τελικά αποδείχτηκε πολύ σωστή κίνηση, αφού οι περιοδείες ακυρώθηκαν.
Το βασικό σε όλο αυτό, είναι ότι κανείς δεν υποχρεώνεται να δώσει τα χρήματά του. ΑΝ γουστάρεις και είσαι φίλος ή οπαδός, πληρώνεις και ενισχύεις το συγκρότημα. Αν δεν γουστάρεις, συνεχίζεις τη ζωή σου μέσα στην καραντίνα, σαν να μην έχει συμβεί τίποτα. Δεν σου επέβαλαν φόρο, να είσαι υποχρεωμένος να καταβάλεις ένα ποσό. Το δικό μου όμως σκεπτικό, είναι διαφορετικό και διαφωνώ κάθετα και οριζόντια με αυτήν την πρακτική. Από την άλλη, βλέπω ότι τις επόμενες εβδομάδες θα ξεπηδήσουν αρκετά άλλα σχήματα που θα κάνουν κάτι ίδιο ή παραπλήσιο, ίσως τσεκάροντας και τις αντιδράσεις στην περίπτωση των KATATONIA. Κι εκεί η θέση μου θα είναι ίδια.
Διότι έχω στο μυαλό μου και περιπτώσεις φεστιβάλ ή συναυλιών που ακυρώθηκαν ή αναβλήθηκαν. Αν μία συναυλία αναβληθεί ή ακυρωθεί, αν θεωρείς τον εαυτό σου τίμιο απέναντι στους πελάτες σου που αγόρασαν εισιτήρια, οφείλεις να επιστρέψεις τα χρήματα. Σε περίπτωση αναβολής, σε όσους δεν μπορούν ή δεν θέλουν να πάνε στη νέα ημερομηνία, σε περίπτωση ακύρωσης, σε όλους. Είσαι underground; Είσαι mainstream και τα ποσά είναι τεράστια; Δεν έχει διαφορά. Πούλα merchandise και ζήτα από τον κόσμο να σε ενισχύσει με άλλους τρόπους, μην κρύβεσαι πίσω από τις λέξεις. Ζήτα υπομονή και ψάξε εναλλακτικούς τρόπους. Ήδη μεγάλα ευρωπαϊκά φεστιβάλ το έχουν κάνει και το Sweden Rock Festival, για παράδειγμα, πρόσφερε voucher αξίας σχεδόν 20 ευρώ για online merch. Ο κόσμος δεν είναι συνεταίρος στις συναυλίες. Στην χασούρα να βάζει πλάτη και όταν βγάζουμε κάποια χρήματα να τα παίρνουμε όλα στην τσέπη. Οι συναυλίες είναι επιχειρηματικές κινήσεις, όσο οπαδικές κι αν είναι ή καθαρά με γνώμονα να βγουν όσο το δυνατόν περισσότερα χρήματα. Με αυτήν την λογική, θα πρέπει να μοιράζονται χρήματα στους οπαδούς αν βγει κέρδος. Μου θυμίζει μαγαζάτορες που στις κακές βραδιές, ζητάνε από το προσωπικό να πάρει λιγότερο μεροκάματο, αλλά ΠΟΤΕ, ΚΑΝΕΙΣ, δεν έδωσε ένα ευρώ παραπάνω στην πολύ καλή βραδιά.
Για όσους απορούν, αν στη θέση των KATATONIA ήταν οι DREAM THEATER, το ίδιο ακριβώς θα έλεγα. Να είστε σίγουροι. Είμαι περίεργος να δω τι θα επιφυλάξει το μέλλον σ’ αυτόν τον τομέα κι αναμένω τις γνώμες σας.
Σάκης Φράγκος